جاهای دیدنی مشهد

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 23907
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برترین مکان‌های گردشگری مشهد :با اینکه اکثر ما ایرانی ها مشهد را به عنوان شهری زیارتی می‌شناسیم، اما این شهر زیبا، شهری سیاحتی هم محسوب می شود و در جای جای آن، ردپایی از تاریخ وجود دارد. شهر مشهد پر از جاهای دیدنی تاریخی و تفریحی است، اما می توان گفت تقریباً اکثر افرادی که به مشهد سفر می کنند به قصد زیارت حرم امام رضا (ع) رفته و یا در نهایت از محبوب ترین و شناخته شده ترین نقاط مشهد بازدید می کنند. اما جاهای دیدنی مشهد فراتر از حرم و چند مکان شناخته شده بوده و شامل جاذبه های تاریخی، گردشگری ومکان های تفریحی برای همه سنین می باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تمامی جاذبه های دیدنی مشهد را معرفی کنیم. 

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. نگین مشهد، حرم امام رضا (ع)
  2. آرامگاه فردوسی؛ نشان تمدن ایرانی
  3. باغ پرندگان مشهد؛ باتنوع پرندگان
  4. باغ ملی مشهد؛ مکانی آرامش بخش
  5. خانه کوزه کنانی مشهد؛ یادگار قاجار
  6. باغ گیاه شناسی مشهد؛ تنوع گل های کمیاب
  7. موزه حرم امام رضا؛ آرامگاه امام هشتم
  8. موزه شه لافتی؛ گمشده ای درخیابان توس
  9. گنبد خشتی؛ آرامگاه سلطان محمد
  10. موزه نان مشهد؛ موزه شرکت گندم
  11. چالیدره از جاذبه های مشهد
  12. شاندیز؛ قطب گردشگری و تفریحی مشهد
  13. کوه سنگی؛ پارکی زیبا
  14. بند گلستان؛ نگین رودخانه گلستان مشهد
  15. طرقبه؛ منطقه گردشگری ییلاقی
  16. آبگرم شاهان گرماب مشهد
  17. آبشار قره سو مشهد؛ به زبان ترکی آب سیاه
  18. دره هفت حوض؛ پارکی طبیعی و بی نظیر
  19. دره ارغوان مشهد؛ در مسیر روستای کلاته آهن
  20. جنگل جیغ "جنگلی که فریاد می زند"
  21. غار دره آل؛ غاری در روستای اندروخ
  22. آبشار قره سوکلات؛ زیبایی کلات
  23. پارک وکیل آباد؛ تفرجگاهی سرسبز و زیبا
  24. سد طرق مشهد؛ با چشم انداز بی نظیر
  25. روستاهای دیدنی مشهد
    1. روستای اخلمد
    2. روستای جاغرق
    3. روستای پاژ
    4. روستای زشک مشهد
    5. روستای مغان
    6. روستای ابرده
  26. بهترین تفریحاتی که باید در مشهد انجام دهید
    1. پیست اسکی شیرباد
    2. پارک علمی پروفسور بازیما
    3. پارک و شهربازی ملت
    4. مجموعه تفریحی آبی مشهد
  27. جاذبه‌های تاریخی مشهد
    1. غار مغان
    2. میل اخنگان مشهد
    3. حمام مهدی قلی بیک
    4. خانه تاریخی داروغه
    5. مدرسه عباسقلی خان
  28. اماکن مذهبی مشهد
    1. مسجد گوهرشاد
    2. گنبد سبز مشهد
    3. کلیسای مسروپ مقدس
  29. مکان‌های تفریحی مشهد برای جوانان
  30. بازار رضا مشهد
  31. مقبره شیخ جعفر مجتهدی
  32. برج رادکان چناران
  33. خانه ملک مشهد
  34. چهار طاقی بازه هور
  35. آرامگاه نادر شاه افشار
  36. آرامگاه پیر پالاندوز
  37. فرهنگسرای بهشت
  38. خانه موسوی مشهد
  39. مقبره خواجه ربیع
  40. خانه پیشه وران
  41. کلیسای مسروپ مقدس
  42. مسجد ۷۲ تن
  43. باغ خونی
  44. خانه اردکانی مشهد
  45. بوستان سنگی کمر مقبولا
  46. درخت سرو کهنسال روستای باغ فراگرد
  47. خانه غفوری
  48. خانه ‌امیری
  49. مرکز خرید آرمان
  50. موزه‌ های آستان قدس رضوی
  51. برج تجاری آرمیتاژ گلشن
  52. خانه وطن چی
  53. خانه وارونه الماس
  54. انگاریوم دانشگاه فردوسی
  55. مجتمع تجاری مروارید شرق
  56. مجتمع طلا و جواهر لیدوما
  57. موزه شه لافتی
  58. آرامگاه شیخ بهایی
  59. آبشار آبگرم کلات
  60. مجتمع تجاری وصال
  61. پارک موزه علوم زمینی
  62. بازار بزرگ اطلس
  63. بوستان مینیاتوری مشهد

جاهای دیدنی مشهد

نگین مشهد، حرم امام رضا (ع)

تقریباً اکثر گردشگران تور مشهد هنگامی که وارد حرم می شوند مستقیم به آرامگاه امام رضا (ع) رفته و دعا می کنند اما در داخل حرم به غیر از صحن ها، موزه و جاهای مختلفی وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. یکی از جاهای دیدنی حرم امام رضا، مسجد گوهرشاد است. مسجد گوهرشاد در مجاورت حرم و به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ ساخته شده است. زیارت از حرم امام رضا و مساجد اطراف حرم یکی از مهمترین اهداف سفر به این شهر برای مسافران است.

آرامگاه فردوسی؛ نشان تمدن ایرانی

آرامگاه فردوسی توسی در 20 کیلومتری شمال مشهد در میان باغی با صفا واقع شده است که یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های دیدنی مشهد به شمار می رود. ساختمان امروزی آرامگاه و موزه فردوسی توس از شیوه معماری هخامنشیان به خصوص آرامگاه کوروش الهام گرفته و به دست معمار برجسته ، هوشنگ سیحون از سال 1343 تا سال 1347 ساخته شد. نمای بیرونی این بنا شامل تزیئنات هخامنشی با ستون و سرستون های کار شده و بر روی اضلاع چهارگانه بنا اشعار حکیم فردوسی نگاشته شده است که نشانگر تفکر و شخصیت ایشان است.

جاذبه های دیدنی مشهد

باغ پرندگان مشهد؛ باتنوع پرندگان

یکی دیگر از تفریحات در مشهد بازدید از باغ پرندگان است. این باغ زیبا برای افرادی که به پرندگان علاقه مند هستند، بهترین گزینه به حساب می ‌آید. شما در این مجموعه بسیار زیبا می توانید گونه های مختلفی از پرندگان را مشاهده کنید. این مجموعه مجهز، زیستگاه انواع پرندگان آسیایی، آفریقایی و ایرانی است. این مکان دیدنی در میدان خیام، منطقه گردشگری سپاد و جنب مجتمع الماس شرق است.

باغ پرندگان مشهد

شهربازی پارک ملت مشهد _بزرگترین و هیجان انگیز ترین شهر بازی مشهد است و بزرگترین چرخ و فلک خارومیانه هستش.

باغ ملی مشهد؛ مکانی آرامش بخش

باغ ملی مشهد از جذاب ترین و در عین حال شلوغ ترین جاذبه های دیدنی مشهد محسوب می شود. در دل این باغ سرسبز و زیبا مجسمه ها از مشاهیر ادب ، علم و عرفان به چشم می خورد. این باغ در محله جنت و خیابان امام خمینی قرار دارد. با گسترش و توسعه شهر مشهد و احداث بوستان و پارک‌های متعدد باعث شد این پارک در میان مردم جایگاه بالایی داشته باشد. ابن باغ در میان یکی از شلوغ ترین مناطق شهری قرار دارد و پناهگاه زیبایی برای افرادیاست که در هیاهوی شهر به دنبال جایی برای استراحت هستند.

باغ ملی مشهد

مترو مشهد - قطار شهری مشهد سالانه میلونها زائر و گردشگر را جابه جا می کند. برای دیدن اطلاعات کامل مترو مشهد کلیک کنید.

خانه کوزه کنانی مشهد؛ یادگار قاجار

یکی از خانه های باستانی شهر مشهد خانه کوزه کنانی است که قدمت آن به سال ۱۲۴۷ و در زمان حکومت قاجار باز می ‌گردد. معماری این خانه از یونان باستان الهام گرفته شده است و در حال حاضر یکی از زیباترین خانه های باستانی شهر مشهد به حساب می آید و در خیابان شیرازی واقع شده است.

باغ گیاه شناسی مشهد؛ تنوع گل های کمیاب

اگر دیدن گل های رنگارنگ نقاط مختلف مشهد مانند پارک ملت برایتان کافی نیست، بازدید از باغ گیاه شناسی را توصیه می کنیم. باغ گیاه شناسی زمینی به وسعت 25 هکتار واقع در بلوار جمهوری، بین چهارراه مقدم و پل غدیر است و گردشگران می توانند همه روزه از ساعت 7 صبح الی 7 شب از این باغ بازدید کنند. باغ گیاه شناسی مشهد 12 کلکسیون از هنر، معماری، علوم گیاه شناسی و غیره را شامل می شود. این باغ در سال 1392 افتتاح شد و مجموعه ای شامل 15000 اصله درخت و درختچه، 25000 مر مربع گل و 9500 متر گل هایی که مخصوص هر فصل هستند می باشد و همچنین، 68200 متر زمین جهت معابر برای رفت و آمد در میان باغ ها در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید برای ساخت همچین باغی نزدیک به 15 میلیارد تومان هزینه شده و دانشجویان و پژوهشگران، در کنار گردشگران درصد قابل توجهی از بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی مشهد را شامل می شوند.

موزه حرم امام رضا؛ آرامگاه امام هشتم

حرم امام رضا (ع) دارای مجموعه موزه های بسیار جذابی است که از مهم ترین آن ها می توان به موزه فرش، موزه تمبر و سلاح، موزه صدف، موزه مردم شناسی و موزه قرآن اشاره کرد. تمامی اشیای گران بهای موجود در این موزه ها، قصه‌ های فوق ‌العاده ‌ای در پس زمینه خود دارند. اگر علاقه ‌مند هستید تا به بازدید یک موزه جذاب رفته و از آن دیدن کنید، مجموعه موزه های آستان قدس بهترین گزینه برای شما محسوب می‌ شوند.

موزه حرم امام رضا

موج های آبی مشهد - بزرگ‌ترین مرکز تفریحات آبی شهر مشهد

موزه شه لافتی؛ گمشده ای درخیابان توس

موزه شه لافتی با اینکه علاقه مندان خود را دارد اما در میان گردشگران نسبت به سایر جاهای دیدنی مشهد کمتر شناخته شده است و به همین دلیل به موزه شه لافتی، گمشده ای در خیابان شاهنامه توس گفته می شود. گردشگران تور مشهد که قصد دارند از این موزه بازدید کنند می بایست سه راهی فردوسی را به مقصد آرامگاه فردوسی ترک کنند. در حین راه و در سمت چپ خیابان، روستای قدیمی و معروف "چهار برج" را مشاهده می کنند که موزه شه لافتی هم در آن جا قرار دارد. در یکی از ورودی های روستا که مسیر ناهمواری هم دارد تابلویی با نام "ورزش‌خانه آیین های زورخانه ای شه لافتی، طابران توس" مشاهده می شود که راه ورود به موزه است. جالب است بدانید درب ورودی زورخانه کوچک است و جهت ورود به زورخانه می بایست خم شوید چراکه بر روی ورودی با خطی زیبا نوشته شده "سر تعظیم فرود آور به هنگام ورود چون که جای ادب و رسم جوانمردان است". داخل موزه در واقع داستان زندگی مردی است که عتیقه های مختلفی را دور و برش جمع کرده. فردی با نام مرشد رستم قاسمی از کهنه سوار پهلوانان خراسان که باعث شده موزه شه لافتی تبدیل به موزه "اولین ها" شود. در این موزه اولین تلویزیون مشهد، اولین اسکیت، اولین رادیو، اولین تراکتور و غیره قرار دارد. در کل موزه شه لافتی بیشتر برای علاقه مندان به آیین های پهلوانی و شاهنامه فردوسی جذاب است. 

گنبد خشتی؛ آرامگاه سلطان محمد

یکی از زیباترین مکان های دیدنی و درعین حال مذهبی در شهر مشهد، گنبد خشتی آن است که در حقیقت آرامگاه سلطان محمد یکی از نوادگان امام موسی کاظم بوده و اهالی مشهد از آن بازدید می‌ کنند. طبق بررسی ‌های انجام گرفته، قدمت این مکان به ۶۰۰ سال پیش باز می ‌گردد و باستان‌ شناسان بیان کرده اند که ساخت این گنبد زیبا در دوران تیموری انجام شده است و دو بار در دوران صفویه و قاجاریه این مکان بازسازی شده است. هزینه ورودی این گنبد خشتی زیبا رایگان بوده  می توانید با رفتن به خیابان طبرسی و پس از گذر از بازارچه احسان، در کوچه خشتی از این گنبد بسیار زیبا بازدید کنید. 

جاهای دیدنی مشهد

 

موزه نان مشهد؛ موزه شرکت گندم

مشهد، کیلومتر 17 بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت اولین موزه نان مشهد خاورمیانه را در خود جای داده است. موزه نان مشهد که توسط شرکت نان صنعت گندم دشت ساخته شده در واقع قصد دارد تا روش پخت انواع نان سنگک، نان تنوری سفال، نان تنوری ساج و همچنین انواع تنورها مانند تنور عشایری، تنور حیاطی، تنور مال، تنور ساج و غیره را به گردشگران نشان دهد. جالب است بدانید طراحی موزه نان بسیار ساده بوده و از مصالحی مانند آجر ایرانی، گل، چوب و کاهگل ساخته شده و معماری موزه هم معماری سنتی ایرانی می باشد.

موزه نان مشهد

 

چالیدره از جاذبه های مشهد

یکی از مناطق تفریحی و گردشگری بسیار زیبا در اطراف شهر مشهد، سد چالیدره است. چالیدره در واقع یک سد خاکی است و آب آن از طریق رودخانه جاغرق تامین می شود. چالیدره که مکان آن در طرقبه قرار دارد، یک مکان هیجان انگیز با آب و هوای کوهستانی بسیار عالی است که گردشگران بسیار زیادی را در طول سال جذب خود می کند و در آن می توانید از امکانات مختلفی نظیر رستوران، کافی شاپ، تله کابین، اسکله، زیپ لاین، بانجی‌ جامپینگ و... استفاده کنید. چالیدره جز بهترین گزینه های تفریحی در شهر مشهد برای خانواده ‌ها و جوانان است تا آخر هفته بسیار خوبی را در این مکان تفریحی سپری کنند. 

چالیدره

شاندیز؛ قطب گردشگری و تفریحی مشهد

 

اگر در سفر به مشهد، از یک فرد مشهدی یا بخصوص راننده تاکسی ها سوال کنید که برای گردش، کجاها را پیشنهاد می دهند تقریباً تمام مردم می گویند طرقبه و شاندیز. منطقه شاندیز در 28 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد و از سالیان پیش، قطب گردشگری و تفریحی این شهر به حساب می آمده لذا گردشگران تور مشهد هنگام بازدید از منطقه شاندیز، با بافتی قدیمی و با بناهای تاریخی روبرو خواهند شد. همچنین منطقه شاندیز 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به لطف این موضوع، شاندیز آب و هوای دل انگیز داشته و درخت های مختلفی مانند ارغوان، ارس، چنار، اشن و سپیدار در این منطقه قابل مشاهده است و جالب است بدانید در شاندیز درخت چناری وجود دارد که کهن ترین درخت منطقه بوده و قدمت آن به بیش از 2700 سال پیش باز می گردد. در کنار طبیعت سبز شاندیز که مهم ترین دلیل بازدید گردشگران از این منطقه است، پارک های مختلف و از همه مهم تر، رستوران های بسیار معروف و محبوبی مانند "رستوران پدیده شاندیز" در این منطقه وجود دارد که توصیه می شود در سفر به مشهد حتماً برای یکبار غذاهای آن ها را میل کنید.

کوه سنگی؛ پارکی زیبا

 

پارک کوهسنگی مشهد جزو قدیمی ترین پارک های تور مشهد است که در جنوب خراسان رضوی قرار گرفته است که مساحت ان حدودا 27 هکتار و با فاصله کمی از رشته کوه های بینالود قرار دارد. از زمان های قدیم محل تفریح ، استراحت و گردش بومیان مشهد بوده که امروزه با گسترش این پارک به یکی از جاذبه های گردشگری مشهد تبدیل شده است. با وجود اب و هوای خنک، فضای سر سبز و گل کاری شده، نیمکت و الاچیق برای اسکان مسافرین زیبایی پارک کوهسنگی دوچندان شده است که به صورت 24 ساعته فعالیت دارد.

دیدنی های مشهد

بند گلستان؛ نگین رودخانه گلستان مشهد

این جاذبه زیبا و دیدنی در 8 کیلومتری غرب مشهد ، بر روی رودخانه گلستان ساخته شده و با وجود این که 500 سال از عمر این بنا می گذرد هنوز پا بر جا مانده است. بندگلستان یکی از جاذبه های تاریخی استان خراسان رضوی بوده که بر روی رودخانه گلستان احداث شده است. وجود درختان و منطقه ای سرسبز با رودخانه ای خروشان آن را به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مشهد تبدیل کرده است.

بندگلستان

طرقبه؛ منطقه گردشگری ییلاقی

مگر می شود به مشهد سفر کرد و از منطقه ییلاقی طرقبه بازدید نکرد؟ منطقه ییلاقی طرقبه که امروزه یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می آید، در گذشته از آبادی های بزرگ طوس بوده است. منطقه ییلاقی طرقبه امروزه به لطف آب و هوایی دلنشین و از همه مهم تر، باغ رستوران های مختلف به همراه سرو غذاهای باکیفیت، یکی از تفرجگاه گردشگران بخصوص جوانان است که امکانات مختلفی مانند پارک ها، مسجد، آلاچیق های کنار رودخانه و بازار سنتی با نام بازار بین المللی بعثت دارد که صنایع دستی مختلفی در آن قابل تهیه می باشد. لازم به ذکر است در منطقه طرقبه مشهد، هتلی 5 ستاره و لوکس وجود دارد که آماده ارائه خدمات اقامتی برای گردشگران در منطقه طرقبه و به همراه چشم انداز زیبا از طبیعت است.

آبگرم شاهان گرماب مشهد

یکی از مکان های دیدنی و بکر شهر مشهد که افراد بسیار کمی از وجود آن مطلع هستند، آبگرم شاهان گرماب مشهد است. نکته بسیار مهمی در رابطه با آبگرم شاهان گرماب مشهد که باید بدانید، آن است که این جاذبه دیدنی جز سه آب گرم برتر ایران به حساب می ‌آید. دمای این آب در حدود ۴۸ درجه سانتی گراد است و برای درمان بسیاری از دردها استخوانی و عضلانی مفید است.

دیدنی مشهد

آبشار قره سو مشهد؛ به زبان ترکی آب سیاه

کمتر گردشگری پیدا می شود که بیش از 150 کیلومتر از مرکز شهر مشهد دور شود تا از جاذبه های دیدنی شهر بازدید کند. آبشار قره سو (در زبان ترکی به معنای آب سیاه) در روستای کلات واقع در 160 کیلومتری مشهد قرار دارد که یکی از معدود جاذبه هایی است که ارزش طی کردن این مسیر را دارد. آبشار قره سو درون طبیعتی سرسبز، بکر و باصفایی قرار دارد که شامل هشت آبشار و چشمه های مختلف است. جالب است بدانید نام "آب سیاه" به دلیل وجود سنگ های سیاه در پایین آبشار بر روی این آبشار گذاشته شده چراکه در آن منطقه آب تقریباً سیاه رنگ است. هنگام بازدید آبشار قره سو اگر دقت کنید مشاهده خواهید کرد که درون آبشار نردبان قرار داده شده و توصیه می شود حتما از این نردبان بالا روید چراکه قسمتی از نردبان از دل آبشار عبور کرده و بسیار لذت بخش است.

آبشار قره سو

دره هفت حوض؛ پارکی طبیعی و بی نظیر

یکی از نقاط زیبای مشهد برای علاقه مندان به جاذبه های گردشگری و کوهنوردی، دره هفت حوض مشهد است. برای بازدید از هفت حوض می بایست شهر مشهد را به مقصد پارک طبیعی هفت حوض ترک کرده و نزدیک به 7 کیلومتر مسیر طی کنید تا به پارک برسید. هنگامی که وارد پارک شدید می بایست مسیر مشخص شده که بیش از 3 کیلومتر است را طی کرده تا به انتهای آن برسید و سپس نزدیک به 2 کیلومتر را در کوه پیاده روی کنید. دره هفت حوض همانطور که از نامش مشخص است، دره ای در دل کوه است که 7 حوض با اندازه های مختلف درون آن قرار گرفته. در گذشته های دور به دلیل فرسایش شیمیایی که بخاطر باران های اسیدی رخ داده، رودخانه ای که از ارتفاعات بینالود سرچشمه می گیرد و مسیر آن به چند حوض به اندازه هایی همانند یک استخر کوچک تبدیل شده است.  دره هفت حوض در میان گردشگران تور مشهد کمتر شناخته شده و به لطف این موضوع، دره هفت حوض یکی از بکرترین و آرام ترین نقاط مشهد به حساب می آید و در صورت بازدید از منطقه، تنها صدای جریان آب به گوش می رسد. 

دره هفت حوض

 

دره ارغوان مشهد؛ در مسیر روستای کلاته آهن

در چهار کیلومتری طرقبه در مسیر طرقدر به روستای کلاته آهن، دره ای وجود دارد که تنها یک ماه از سال میزبان ارغوان های زیبا است. از این رو بهترین زمان برای اوج زیبایی آن در بهار ماه اردیبهشت است. بهشتی از گل های ارغوانی رنگ در میان سزهای خیره کننده شما را به وجد می آورد.

 

جنگل جیغ "جنگلی که فریاد می زند"

روستای سر برج که در نزدیکی مشهد قرار دارد یکی از عجیب ترین و شاید ترسناک ترین جاهای دیدنی مشهد را در خود دارد. در این رستوران جنگل بزرگی قرار دارد که در روز کاملا سرسبز و زیبا و دلنشین است اما هنگامی که هوا تاریک می شود، صداهای وحشتناکی همانند صدای جیغ یا سوت از دل جنگل جیغ مشهد شنیده می شود. اهالی روستا می گویند این صداها مربوط به وزش باد از لابه‌لای درختان است اما چندبار مشاهده شده هیچ بادی نیامده و هیچ درختی هم تکان نخورده و آن صدای وحشتناک به گوش می رسید؛ عده ای هم معتقدند این صداها مربوط که جیرجیرک ها است اما برخی بر این باورند که جنگل روستای سر برج نفرین شده و روح ها شبانه در این جنگل پرسه می زنند. مشهد شهری مملو از جاذبه های دیدنی و تاریخی است که هرکدام جذابیت و تاریخچه جالبی دارند. خوب است همواره در سفر به مشهد به غیر از زیارت حرم امام رضا (ع)، بازدید از مراکز خرید و رفتن به تفریحگاه هایی مانند سرزمین موج های خروشان و غیره، از جاهای دیدنی مشهد که در نقاط مختلف این شهر بزرگ قرار دارند بازدید کرد.

جنگل جیغ

 

غار دره آل؛ غاری در روستای اندروخ

غاری با دهانه ی بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند همراه با چشمه های زیبا در 45 کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد. غار روستای آل از دیدنی های این روستا است که در ابتدای جاده دره آل بعد از روستای اندروخ و کارده قرار گرفته است.

آبشار قره سوکلات؛ زیبایی کلات

آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات در روستایی به نام قره سو قرار دارد. ارتفاع این آبشار 1250 متر بالاتر از سطح دریاست که در بخش غربی شهر کلات در 160 کیلومتری شمل مشهد قرار دارد. آب و هوای ییلاقی آبشارهای بلند و دره های تنگ زیبایی طبیعت این منطقه را دوچندان کرده است.

جاذبه های گردشگری مشهد

پارک وکیل آباد؛ تفرجگاهی سرسبز و زیبا

 

حسین آقا ملک در جنوب غربی مشهد و انتهای بلوار وکیل آباد، تفرجگاهی سرسبز و زیبا را احداث کرد که در واقع ملک و زمین شخصی او بود. حسین آقا ملک در سال 1348 زمینش را وقف استفاده عموم کرد و امروزه، پارک وکیل آباد مشهد علاوه بر اینکه از قدیمی ترین تفرجگاه های مشهد به حساب می آید، یکی از سرسبز ترین، خوش آب و هواترین و بهترین جاهای دیدنی مشهد است که می توان از آن بازدید کرد. پارک وکیل آباد مشهد زمین 70000 متر مربعی است که آب مورد نیازش از قنات وکیل آباد واقع در بند گلستان سرچشمه می گیرد. اما پارک وکیل آباد فراتر از یک پارک معمولی است. در قسمت غرب و شمال غرب پارک وکیل آباد شهربازی بزرگ با امکانات و خدمات مختلف واقع شده و در کنار پارک هم باغ وحش مشهد قرار دارد که گردشگران می توانند انواع حیوانات اهلی، وحشی، علفخوار، گوشتخوار و آبزیان مختلف را مشاهده کنند.

پارک وکیل آباد

سد طرق مشهد؛ با چشم انداز بی نظیر

سد طرق مشهد در 24 کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است. این سد سوای استفاده تجاری و صنعتی و غیره، یکی از جاهای دیدنی مشهد به حساب می آید چراکه سد طرق دارای چشم انداز بی نظیری از طبیعت بوده و در کنار طبیعت سرسبز، آب و هوای دلنشین و سکوت باصفایی در منطقه حاکم است. جالب است بدانید سد طرق با گنجایش 13 میلیون متر مکعب، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع به ساخت شد و در سال 1367 ساخت آن به پایان رسید و امروزه بخش مهمی از آب مشهد را تامین می کند. همچنین در جلوی سد طرق، تاجی وجود دارد که قدمت آن به 400 سال پیش بازمیگردد و گفته می شود در گذشته هم از این مکان برای تامین آب مورد نیاز استفاده میشده است.

روستاهای دیدنی مشهد

روستاهای مشهد جزو جاذبه های گردشگری آن محسوب می شوند زیرا طبیعت بکر و آب و هوای مطلوبی دارند. تورهای طبیعت گردی زیادی برای بازدید و تفریح از این طبیعت راهی این روستاها می شوند در ادامه چند مورد از روستاهای زیبا را به شما معرفی می کنیم.

 

روستای اخلمد

اگر در مشهد به دنبال منطقه ای ییلاقی به غیر از شاندیز و طرقبه هستید تا علاوه بر طبیعت سرسبز و آب و هوایی دلنشین، از سکوت آن هم لذت ببرید، حتما از روستای اخلمد مشهد بازدید کنید. روستای اخلمد تا مشهد 84 کیلومتر فاصله دارد و در 24 کیلومتری چناران واقع در شمال غربی مشهد قرار دارد. روستای اخلمد واقع در کوه های بینالود، طبیعت سبزی شامل انواع گل های رنگارنگ، درختان و باغات مختلف میوه می باشد که قدمتشان به چندین هزار سال قبل باز می گردد. اما شاید جالب باشد بدانید چرا نام "اخلمد" بر روی این روستا قرار داده شده: اهالی روستا معتقدند در گذشته و هنگامی که اعراب به خراسان حمله کردند، هر وقت اعراب حمله می کردند و توسط سپاهیان مورد حمله قرار می گرفتند، به این منطقه پناه می آوردند و "خالد آمد خالد آمد" می گفتند. این موضوع باعث شد تا نام روستا اخلمد باشد. با توجه به موقعیت و آب و هوای روستای اخلمد، بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل بهار بخصوص در روز 13 بدر است.

روستای اخملد

روستای جاغرق

اگر به دنبال مکانی دنج هستید تا از آب و هوای بکر و تازه آن استفاده کنید و منظره زیبای منطقه را دیده و عطر طبیعتش را بچشید پیشنهاد می کنیم راهی این روستا شوید. این روستا در دل کوه های بینالود قرا گرفته است و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد. در دل روستا رودخانه ی فصلی زیبای قرار دارد و دارای چندین آبشار است.

روستای پاژ

روستای پاژ مکانی کمتر شناخته شده در میان گردشگران است. روستایی واقع در تقاطع جاده کارده به کلات نادری که در 15 کیلومتری مشهد قرار داشته و در میان مردم مشهد هم از ارزش و احترام بالایی برخوردار است چراکه روستای پاژ زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی می باشد. در واقع فردوسی در سال 329 هجری قمری در این روستا به دنیا آمد. فرد. از دیدنی های روستای پاژ می توان به دو تپه با بناهای تاریخی اشاره کرد که در فاصله 700 متری شمال روستا واقع شده اند. 

روستای پاژ

روستای زشک مشهد

روستای زیبا زشک در دره شاندیز واقع شده است و یکی از مناطق ییلاقی مشهد به حساب می آید. این منطقه بسیار زیبا با آب و هوای کوهستانی و منحصر به فرد خود، بهترین گزینه برای یک کمپینگ یا پیک نیک در دل طبیعت محسوب می شود. اگر قصد دارید تا در یک اتمسفر هیجان انگیز پیاده روی کرده و یا از مناظر بکر لذت برید، پیشنهاد می ‌کنیم تا حتماً سری به روستای زشک مشهد زده و از این روستای زیبا بازدید کنید. آدرس روستای زشک مشهد در منطقه شاندیز می باشد و شما می توانید به راحتی به این روستای زیبا دسترسی پیدا کنید. 

روستای مغان

روستای مغان مشهد یکی از منحصر بفرد ترین روستاهای مشهد است که به دلیل قرار داشتن غار مغان در آن به یکی از جاذبه های توریستی تبدیل شده است. مسافرانی که می خواهند به غار برسند باید در مسیر رسیدن به غار از روستاهای اردمه، بالندر ،خانرود بگذرند. در این روستا پیدا شدن فسیل های حلزونی باعث شده تا قدمت آن حود صد میلیون سال بازگردد.

روستای مغان

روستای ابرده

روستای ابرده در میان گردشگران تا حدودی شناخته شده است و حتی جالب است بدانید درصد قابل توجهی از بازدیدکنندگان روستای ابرده را توریست های خارجی تشکیل می دهند. 4 کیلومتر پس از شاندیز، رودخانه معروف زُشک واقع شده است. در اطراف این رودخانه که منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز است، خانه های روستایی قرار دارند که به صورت پلکانی ساخته شده اند. این خانه ها مهم ترین دلیل بازدید گردشگران از روستای ابرده با قدمت 700 ساله می باشد اما جالب است بدانید در کنار پلکانی بودن روستا، گردشگران می توانند آداب و رسوم جمعیت 250 نفری روستا، باغات مختلف، منبت کاری ها، صنایع دستی، باغداری و دامداری را در روستای برده مشاهده کنند.

جاهای تفریحی مشهد - هم زیارت و هم سیاحت

بهترین تفریحاتی که باید در مشهد انجام دهید

مشهد دومین شهر بزرگ ایران است و در سال ۱۳۸۸ این شهر بسیار زیبا به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) در آن، به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته شده است. هر ساله در حدود 30 میلیون مسافر از سراسر ایران و جهان وارد این شهر بسیار زیبا شده و از مکان های دیدنی آن بازدید می کنند. اگر شما نیز به واسطه تور مشهد یا تور داخلی تبدیل به یکی از گردشگران این شهر شده اید و دوست دارید تا جاذبه های دیدنی مشهد را بازدید کنید.

پیست اسکی شیرباد

علاقه مندان به اسکی، پیست اسکی شیرباد یا دولت آباد مشهد را به خوبی می شناسند. این پیست در روستای دولت آباد واقع در 18 کیلومتری دولت آباد و 20 کیلومتری مشهد قرار داشته و در دامنه بلندترین قله مشهد (ارتفاع 3310 متر) واقع شده است. پیست اسکی شیرباد زمینی به وسعت 50000 متر مربع است که تفرجگاه هیجان انگیزی برای جوانان به حساب می آید. برای دسترسی به پیست، گردشگران می بایست به دلیل کوهستانی و برفی بودن مسیر، از خودروهای آفرود استفاده کنند و هنگامی که به ایستگاه میرسند، ساختمانی 3 طبقه در آنجا ساخته شده که شامل چندین رستوران، کافه و استراحتگاه به همراه چشم انداز زیبا از طبیعت برای گردشگران است. 

پیست اسکی مشهد

 

پارک علمی پروفسور بازیما

شاید جالب باشد که پارک علمی پروفسور بازیما اولین پارک موضوعی ایران و پس از سنگاپور و هلند، سومین پارک موضوعی جهان است که در شهر مشهد قرار دارد. پارک علمی پروفسور بازیما که در طبقه چهارم مجتمع وصال واقع در منطقه گردشگری سپاد (انتهای بلوار خیام شمالی) و در زمینی به وسعت 2400 متر قرار دارد، منحصر به فردترین پارک ایران به حساب می آید. پارک پروفسور بازیما در عین هیجان انگیز بودن، آموزنده بخصوص برای کودکان نیز می باشد. گردشگران تور مشهد با ورود به این پارک می توانند درون شبیه ساز پرواز نشسته و خلبانی را تجربه کنند یا وارد ماشین زمان شده و به اوایل دوران خلقت و نحوه زندگی در آن دوران برگردند. همچنین دهان انسانی هم در پارک قرار دارد که وارد شدن به آن، وارد دنیای داخل بدن شده و اطلاعات جالبی را از دستگاه های مختلف بدن کسب خواهید کرد.  یکی دیگر از امکانات پارک علمی پروفسور بازیما کاوش در مریخ است بطوریکه افراد درون کاوشگری می نشینند و علاوه بر کاوشگری در سطح مریخ، می توانند آسمان نمای خورشیدی و دنیایی از ستارگان را مشاهده کنند.

پارک علمی پروفسور بازیما

 

 

پارک و شهربازی ملت

کمتر کسی هست که پارک ملت را نشناسد. شهربازی پارک ملت مشهد یکی از بزرگترین، قدیمی ترین و محبوب ترین پارک های شهر است که زمینی به وسعت 70 هکتار دارد. در این پارک امکانات متنوعی وجود دارد که شامل مسجد، زمین های ورزشی، مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، استخر و غیره می باشد. اما مهم ترین و محبوب ترین قسمت پارک ملت، شهربازی پارک است. شهربازی پارک ملت از معدود شهربازی های ایمن ایران به حساب می آید و جالب است بدانید چرخ و فلکی که در این شهربازی قرار دارد، هجدهمین چرخ و فلک مرتفع دنیا و بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه می باشد. به غیر از شهربازی و امکانات مختلف پارک، قدم زدن در پارک با گل های رنگارنگ، چشم اندازی سرسبز و هوایی دلنشین هم صفای خاص خود را دارد. پارک ملت مشهد در ابتدای بلوار وکیل آباد واقع در میدان آزادی (فلکه پارک) قرار دارد.

پارک و شهربازی ملت

پارک آبی مشهد - معرفی تمام پارک های آبی مشهد همراه با آدرس

مجموعه تفریحی آبی مشهد

در جاذبه های دیدنی مشهد، مکان های زیاد و جالبی از ورزشگاه ها، زمین های بازی و جاذبه های تفریحی آبی زیادی برای گردشگران تور مشهد راه اندازی شده است. جالب است بدانید که مشهد در زمینه احداث پارک های آبی موقعیت فوق العاده ای در سطح خاورمیانه دارد که به دلیل سر پوشیده بودن آن ها در تمام ایام سال مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد. از پارک های تفریحی آبی شهر مشهد می توان به سرزمین موج های آبی ، پارک ساحلی آفتاب، پارک آبی ایرانیان و موج های خروشان نیز اشاره کرد که طرفدارن زیادی دارد. 

  • پارک آبی مشهد "موج ای خروشان"

سرزمین موج های خروشان مشهد جزو بزرگ ترین استخرهای خاورمیانه با امکانات ویژه می باشد. این استخر با وجود سرسره‌هایی با ارتفاع بالا، تونل های ابی دلهره اور و شبیه سازی موج های خروشان دریا جزو یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می رود. در بدو ورود معماری بسیار شیک و مدرن فضای استخر هر کسی را مدت ها سر پا نگه می دارد تا از مشاهده ی ان لذت ببرد. یک بوفه ی مجهز به انواع خوراکی و فست فود و نوشیدنی در سمت راست این استخر وجود دارد تا پس از ساعت ها بازی و شنا در این مجموعه ی بینظیر نوش جان کنید. سونا بخار، سونا خشک، جکوزی با اب سرد و گرم نیز برای هر نوع سلیقه ای از پیش طراحی و ساخته شده است.

  • موج های آبی مشهد

یکی از هیجان انگیز ترین تفریحات در شهر مشهد بازدید از سرزمین موج های آبی مشهد این شهر است. این مجموعه تفریحی که تا سال ۲۰۱۰ به عنوان بزرگترین پارک آبی آسیا شناخته می شد، بهترین گزینه برای تفریح در شهر مشهد به حساب می ‌آید. اگر قصد تفریح در یک پارک آبی هیجان انگیز را در شهر مشهد را دارید، سرزمین موج های آبی مشهد یک پارک آبی فوق العاده است که میزبان شما گردشگران گرامی برای گذراندن ساعاتی شاد همراه با هیجان خواهد بود. قیمت بلیط سرزمین موج های آبی مشهد مناسب بوده و اگر اهل تفریحات آبی هستید برای شما بسیار مطلوب خواهد بود.

موج های آبی مشهد

جاذبه‌های تاریخی مشهد

مشهد علاوه حرم مطهر امام رضا جاذبه های پر طرفدار و تفریحات بی نظیر دارد و تفریحاتی که در هیچ جای خاورمیانه آن را پیدا نمی کنید. پس حتما یکی از تفریحات خصوصا پارک آبی را در برنامه سفر به مشهد بگنجانید.

غار مغان

حتما توصیه می شود در سفر به مشهد از روستا و غار مغان بازدید کنید. این غار یکی از قدیمی ترین نقاط ایران بوده (متعلق به دوران دوم زمین شناسی) و گفته می شود قدمتش از دماوند و البرز بیشتر می باشد. کف غار مغان به صورت مرمری مرطوب و لغزنده بوده راه های پرپیچ و خم زیادی هم در غار وجود دارد لذا توصیه می شود در صورتیکه راه ها را نمی شناسید یا به صورت گروهی و فاقد راهنما هستید، به هیچ وجه وارد غار نشوید چراکه احتمال گم شدن بسیار بالا است! جهت دسترسی و بازدید از غار مغان می بایست منطقه سیدی در جنوب مشهد را به سمت کوه خلج ترک کنید. هنگامی که به مسیر کوهستانی رسیدید پس از رد کردن روستاهای بالندر، اردمه و خان به مغان خواهید رسید.

غار مغان

میل اخنگان مشهد

یل اخنگان یکی از مکان های دیدنی شهر مشهد است که قدمت آن به دوران حکومت تیموری باز می ‌گردد. طبق اسناد به دست آمده میل اخنگان در واقع یک آرامگاه به حساب می آید اما هیچ کس از این که چه کسی در این مکان دفن شده است اطلاعی ندارد و همین باعث شده تا میل اخنگان تبدیل به یک مکان پر رمز و راز شود. سن تخمین زده شده برای میل اخنگان مشهد نزدیک به 600 سال است. این برج آجری زیبا در ۲۰ کیلومتری شرق مشهد و در ۱۰ کیلومتری شرق تابران توس قرار گرفته است و بازدید از آن رایگان می باشد.

غار مغان و میل اخنگان مشهد

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک را کمتر گردشگری می شناسد. این حمام در واقع موزه است که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. این حمام در ابتدای بازار بزرگ و جنب مسجد شاه قرار دارد که به لطف معماری بی نظیر و ظاهری زیبا بخصوص در قسمت “بینه حمام” بازدید از آن خالی از لطف نیست. جالب است بدانید حمام مهدی قلی خان علاوه بر اینکه در سال 1356 در لیست آثار ملی قرار گرفت، در سال 1385 هنگامی که وقف آستان قدس رضوی شد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به موزه مردم شناسی مشهد تبدیل گشت. در این موزه لوازم عتیقه ای مانند سماورهای ذغالی، آبخوری، قندیل و غیره قرار دارد.

حمام مهدی قلی بیگ

خانه تاریخی داروغه

خانه داروغه از قدیمی ترین بناهای مشهد به شمار می رود. قدمت این خانه به دوران قاجاریه باز می گردد به‌طوریکه در اواخر دوران قاجاریه، محمد یوسف خان دستور داد تا بنایی به وسعت 1100 متر توسط معماران مطرح روسی در این منطقه ساخته شود تا مراسم پذیرایی در آن صورت گیرد. تا سال 1366 خانه داروغه در واقع ملک شخصی بود که ورثه آن، خانه را به "نمایندگان هیئت های مذهبی روستای شهیدیه شهرستان میبد-یزد" فروختند و این هیئت ها خانه را جهت برگزاری مراسم های مذهبی مورد استفاده قرار می دادند. اما در سال 1391 خانه به شهرداری مشهد تعلق گرفت و با دلایل مختلف، شهرداری خانه را مورد مرمت و بازسازی قرار داد تا مردم به صورت رایگان بتوانند وارد خانه شده و معماری و فرهنگ اسلامی-ایرانی در گذشته را مشاهده کنند. لازم به ذکر است گردشگران تور مشهد می توانند در روزهای کاری از ساعت 8 صبح الی 14:00 از خانه تاریخی داروغه بازدید کنند. لازم به ذکر است این خانه در محل قبر میر و کوچه کشمیری ها قرار داشته و از زیباترین خانه های قسمت مرکزی مشهد به حساب می آید.

 

مدرسه عباسقلی خان

بی شک زمان صفویه را باید یکی از دوران های با شکوه معماری ایرانی اسلامی نامید. در این دوران شاهد ساخت انواع بناهای فوق العاده زیبا در سراسر کشور بودیم که یکی از زیباترین آن ها، مدرسه عباسقلی خان در شهر مشهد می باشد. مدرسه بسیار زیبایی که بازدید از آن رایگان است و در ابتدای خیابان نواب صفوی مشهد قرار دارد امروزه از آن به عنوان در مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو یاد می شود. 

مرسه عباسقلی خان

 

اماکن مذهبی مشهد

حرم امام رضا مهمترین مکان مذهبی مشهد است که باعث شده این شهر به یکی از توریستی ترین شهرهای ایران تبدیل شود، اما اماکن مذهبی دیگری نیز در این شهر وجود دارند.

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد بدون هیچ تردیدی یکی از زیباترین مساجد شهر مشهد است. این مسجد زیبا در واقع یکی از صحن های حرم امام رضا (ع) است که در سال ۸۲۱ هجری قمری، همسر شاهرخ میرزا بزرگ ترین پادشاه تیموری یعنی گوهرشاد، دستور ساخت این مسجد را در بخش جنوبی حرم امام رضا (ع) صادر کرد. معماری این مسجد بسیار زیبا به شکل کلاسیک بوده و در آن شاهد 4 ایوان بزرگ به صورت قرینه هستیم و علاوه بر این، ۷ شبستان بین هر ایوان وجود دارد و همین طور شاهد ۶ درب ورودی و خروجی برای ورود به این مسجد زیبا و تاریخی هستیم. اگر قصد دارید تا یک جاذبه معنوی و تاریخی بسیار زیبا را در شهر مشهد مشاهده کنید، بهترین گزینه برای شما بازدید از مسجد زیبا و تماشایی گوهرشاد خواهد بود. 

مسد گوهرشاد

گنبد سبز مشهد

یکی از بناهای چند صد ساله مشهد مقبره شیخ محمد مومن بوده که به گنبد سبز معروف است. بنای این مقبره به رنگ سبز است و از این رو به این نام مشهور شده است. شیخ محمد مومن عارف قرن 9 از علمای بزرگ شیعه است که هم عصر با شیخ حر عامی می باشد. بقعه گنبد سبز مشهد، با نمای ساده در بدنه و گنبد، در بین قبرستانی از دوره صفویه به نام میر هوا قرار گرفته است که با دیوار کشی محصور شده و پیرامون آن محوطه سازی شده است.

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس یکی از جاذبه های تاریخی مشهد است که قدمت آن به دوران پهلوی باز می‌گردد. این کلیسادر سال 1941 میلادی توسط ارامنه بنا شد. پلان کلیسا ذوزنقه شکل بوده و دارای دو گنبد مخروطی شکل است که در راس هر دو مخروط ها صلیب قرار گرفته شده است.

جاذبه های دیدنی مشهد

حرم امام رضا، جاذبه های دیدنی و تاریخی، تفریحات آبی و مکان های بکر و طبیعت زیبای روستاهای خوش آب و  هوا این شهر را به یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری تبدیل کرده است اگر با تور مشهد به این شهر سفر می کنید بهتر است از قبل برنامه ریزی مناسبی برای گردش در این شهر داشته باشید.

مکان‌های تفریحی مشهد برای جوانان

شهر مشهد علاوه بر جاذبه های تاریخی و مذهبی که برای گردشگران تور مشهد فراهم آورده است، جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیاری نیز برای جوانان داراست که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • باغ ملی مشهد
  • باغ گیاه شناسی
  • روستای ابرده
  • پیست اسکی شیرباد
  • شهربازی ملت
  • باغ پرندگان مشهد
  • پارک‌های آبی فراوان
  • پارک وکیل آباد

با پیشرفت صنعت گردشگری و افزایش شمار تفریحات در شهر مشهد، علاوه بر مکان‌های زیارتی، مراکز خرید و تفریحی بسیاری در این شهر بنا شده‌اند. برخی از این مکان‌ها به عنوان بنا‌های تاریخی شناخته می‌شوند که با معماری بی‌بدیل مقاصدی برای گردشگری به شمار می‌روند. هنگامی که به شهر مشهد سفر می‌کنید بدون شک با جا‌های دیدنی بسیاری مواجه خواهید شد که بازدید از آن‌ها به زمان کافی نیاز دارد. در حال حاضر شهر مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در ایران و جزء بهترین مقاصد تفریحی و زیارتی به حساب می‌آید.

بازار رضا مشهد

از مراکز خرید بسیار معروف در شهر مشهد که در مجاورت حرم امام رضا (ع) قرار گرفته به بازار رضا شهرت دارد. در این بازار انواع سوغاتی‌ مانند سجاده، انگشتر فیروزه و زعفران، زرشک و نبات به چشم می‌خورند. در واقع این بازار به عنوان اولین بازار سرپوشیده شهر مشهد شناخته می‌شود که در سال ۱۳۵۵ بنا گردید و به دلیل مسافت کم آن با حرم مطهر امام رضا علیه السلام دسترسی به آن بسیار راحت خواهد بود.

بازار رضا مشهد

مقبره شیخ جعفر مجتهدی

این مقبره در نزدیکی مراکز بسیار معروفی مانند بازار رضا، رستوران لیالی لبنان و حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) واقع گردید. در واقع دسترسی به این مقبره بسیار آسان است؛ چرا که‌ ایستگاه اتوبوس روگذر حرم مطهر در نزدیکی این مقبره قرار دارد که این موضوع سبب شده تا دسترسی به مقبره شیخ جعفر مجتهدی به راحتی صورت پذیرد. شیخ جعفر مجتهدی در سال ۱۳۰۳ در یک خانواده مذهبی و در شهر تبریز به دنیا آمد. جناب شیخ جعفر مجتهدی از سنین نوجوانی علاقه بسیار زیادی به تزکیه نفس داشتند و از همان دوران نیز خودسازی و تقویت اراده خود را آغاز نمودند. سرانجام در سال ۱۳۷۴ دار فانی را وداع گفته و روح ملکوتی این عارف مجتهد عروج یافت.

 شیخ جعفر مجتهدی

برج رادکان چناران

این برج به عنوان یک بنای تاریخی در فاصله ۷۴ کیلومتری شمال شهر مشهد قرار دارد. فاصله این برج تا چناران حدود ۲۶ کیلومتر بوده و ارتفاع آن به ۲۵ متر می‌رسد. به دلیل شکل استوانه‌ای و گنبد مخروطی شکل، این برج به عنوان یکی از آثار تاریخی شهر مشهد معرفی گردید که در قرن هفتم هجری بنا شد. قطر داخلی برج رادکان چناران ۱۴ متر و قطر خارجی آن حدود ۲۰ متر است. برای ساخت این برج مصالحی همچون آجر، ملات گچ و همچنین آهک مورد استفاده قرار گرفت.

برج رادکان چناران

خانه ملک مشهد

این خانه به عنوان یکی از معروف‌ترین خانه‌های تاریخی شهر مشهد معرفی گردید. در واقع این خانه، خانه حاج حسین ملک که به عنوان یکی از ثروتمندان شهر مشهد بود شناخته می‌شود. حاج حسین ملک در یک خانواده ثروتمند به دنیا آمد و در طول حیات خود سال‌های بسیار زیادی را به اجاره دادن املاک و مستغلات آستان قدس رضوی پرداخت. این شخصیت به دلیل برخورداری از افکار و ذهنیت ثروتمند خود توانست از این راه ثروت بسیار زیادی را به دست آورد. حاج حسین ملک در سال ۱۲۵۱ به دنیا آمد و این خانه محل زندگی این فرد نیکوکار بود. شایان ذکر است که خانه ملک مشهد در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه ملک مشهد

چهار طاقی بازه هور

یک بنای بسیار بی‌نظیر بر جای مانده از دوران ساسانی که تحت عنوان چهار طاقی بازه هور شناخته می‌شود، در روستای بازه هور مشهد قرار گرفته است. این روستا در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و در مجاورت جاده قدیم مشهد - تربت حیدریه واقع گردید. شایان ذکر است که از قدیمی‌ترین قسمت‌های این بنا می‌توان به نیایشگاه هور اشاره کرد. این اثر بی‌نظیر در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت. در واقع بنای چهار طاقی بازه هور مانند یک تالار مجلل در دوران ساسانی به حساب می‌آمد. برخی دیگر نیز معتقد هستند که در زمان ساسانی از این بنا برای محاسبه نجومی استفاده می‌شد.

آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه نادر شاه افشار به عنوان یکی از بی‌نظیرترین بنا‌ها که معماری حیرت‌انگیزی را در معرض نمایش قرار داده شناخته می‌شود. در حقیقت نادر شاه افشار مؤسس سلسله افشاریه بوده که برای آبادانی ایران تلاش‌های بسیار زیادی بکار برد. نادر شاه یکی از قدرت‌های جهانی محسوب می‌شد که در قدرت بخشیدن به کشور ایران نقش بسیار زیادی داشت. این شخص در سال ۱۱۲۶ در قوچان به دست چند تن از سرداران سپاه خود به قتل رسید. بنای اصلی این آرامگاه حدود ۱۲ هزار مترمربع وسعت دارد که از ۴ قسمت تشکیل گردید. سنگ‌های استفاده شده در این آرامگاه از جنس گرانیت هستند که از کوه سنگی مشهد استخراج گشته و پس از انتقال به این مکان، برش خورده‌اند و با دقت بالایی در این آرامگاه نصب شده‌اند.

آرامگاه نادر شاه افشار

آرامگاه پیر پالاندوز

این آرامگاه به عنوان یکی از آثار تاریخی دوره صفویه محسوب می‌شود که در خیابان نواب صفوی و در قسمت ضلع شرقی حرم مطهر امام رضا علیه السلام واقع گردید. شایان ذکر است که آرامگاه پیر پالاندوز در سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در فهرست لیست آثار ملی قرار گرفت که به یکی از عرفای بزرگ قرن دهم نیز تعلق دارد. این مقبره در واقع مقبره محمد عارف عباسی بوده که از چهار ضلع و از یک گنبد پیازی شکل و یک ایوان آجری بسیار زیبا تشکیل شده است.

آرامگاه پیر پالاندوز

فرهنگسرای بهشت

این فرهنگسرا به نام بهشت به شهرت رسیده و در سال ۱۳۱۰ و در زمان حکومت پهلوی در ایران بنا گردید. در واقع این فرهنگسرا در گذشته به عنوان دبیرستان مستوفی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از سال‌ها تحت عنوان تالار عروسی استفاده می‌شد. به دلیل برخورداری از معماری بسیار زیبا و استحکام بالا، یکی از بنا‌های ماندگار شهر مشهد شناخته می‌شود که در غرب بلوار مدرس قرار دارد. ضمن این‌که این فرهنگسرا همچنان بافت قدیمی و معماری گذشته خود را حفظ کرده است.

فرهنگسرای بهشت

خانه موسوی مشهد

قدمت این خانه در حدود نیم قرن است که از نظر تاریخی به عنوان یکی از مکان‌های مهم شهر مشهد شناخته می‌شود؛ که در اوایل دوره پادشاهی حکومت پهلوی تأسیس شد. لازم به ذکر است که خانه موسوی مشهد در تابستان سال ۱۳۸۴ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید و در حال حاضر یکی از آثار برجسته معماری کشور ایران معرفی گردید. ضمن این‌که این خانه در اوایل به عنوان محل زندگی در نزدیکی بازار حاج آقا جان قرار داشت. ظریف کاری‌ها و معماری‌های بسیار بی‌نظیری در این خانه به چشم می‌خورند؛ اما به دلیل عدم رسیدگی مناسب بخش قابل توجهی از این بنا تخریب شد. اما قسمت‌های بر جای مانده از خانه موسوی مشهد بیانگر تمدن و معماری بی‌نظیر آن است. برای دسترسی به خانه موسوی مشهد باید به محله تپل بروید و از آنجا وارد جاده نوغان شوید و در کوچه سردار این بنای زیبا را مشاهده نمایید. همچنین برای بازدید راحت‌تر از این خانه، وسایل حمل و نقل عمومی زیادی مانند تاکسی و اتوبوس در نظر گرفته شده‌اند. همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانید اقدام به دیدن این خانه تاریخی کنید. شایان ذکر است که برای بازدید از این خانه مبلغی را تحت عنوان مبلغ ورودی پرداخت نخواهید کرد و بازدید از این خانه رایگان خواهد بود. این بنا به عنوان یکی از باشکوه‌ترین بنا‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود که نمای اصلی آن از آجر است. در واقع آجر یکی از ابزار‌های رایج و مرسوم و البته بسیار باارزش در دوران تاریخی به شمار می‌رفت. در قسمت‌هایی از این بنا می‌توانید سنگ‌های تراش خورده را نیز مشاهده کنید که اغلب این سنگ‌ها به رنگ آبی فیروزه‌ای هستند؛ که با ترکیب شدن آن‌ها با رنگ آجر طبیعی یک بنای بسیار زیبا را به وجود آورده‌اند. خانه موسوی مشهد پنج اتاق مجزا دارد که یک شاهکار سنتی ایران محسوب می‌شود. در قسمت‌هایی از این خانه نوشته‌های گوناگونی با خط نستعلیق نیز به چشم می‌خورند که با ظرافت و دقت بسیار زیادی کنده‌ کاری شده‌اند. وجود شیشه‌های پنجره‌ای بسیار زیبا نشانگر سنت و و تمدن ایران است.

مقبره خواجه ربیع

این مقبره به عنوان یکی از جا‌های دیدنی شهر مشهد به شمار می‌رود که دارای قدمت بسیار زیادی است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. این مقبره از معماری و تزئینات بسیار هنرمندانه‌ای تشکیل شده که سبب گردیده‌اند تا از آن را به عنوان یک هنر برجسته معرفی نمایند. ارتفاع گنبد این مقبره ۱۸ متر بوده که بر یک بنای هشت ضلعی قرار دارد. استفاده از کاشی‌های رنگارنگ که بیشتر به رنگ آبی هستند باعث تزئین و آرایش نمای بیرونی این گنبد شده‌اند. در داخل این ساختمان دو کتیبه به خط علیرضا عباسی که یکی از خوشنویسان بزرگ دوران عباسی به حساب می‌آمد به چشم می‌خورند.

مقبره خواجه ربیع

خانه پیشه وران

یکی دیگر از بنا‌های تاریخی شهر مشهد خانه پیشه‌وران نام دارد. در واقع به دلیل نبود مستندات واقعی و کتیبه‌های تاریخی در این خانه نمی‌توان قدمت دقیقی را برای این خانه مشخص کرد؛ اما به طور تقریبی می‌توان گفت قدمت خانه پیشه‌وران مشهد به دوران قاجار و پهلوی بازمی‌گردد. این خانه در مجاورت گنبد سبز و خیابان تجاری خسروی قرار گرفته است. خانه پیشه‌وران مشهد تا به حال چندین بار مرمت و بازسازی شده و برای درآمدزایی از این خانه مز‌ایده‌ها و طرح‌های زیادی مورد تأیید قرار گرفته‌اند و به همین دلیل برای بازدید از این خانه تاریخی باید هزینه‌ای را تحت عنوان ورودی بپردازید. زمانی که به این خانه تاریخی مراجعه می‌کنید انواع عتیقه جات و صنایع دستی و نمایش‌های روضه‌ خوانی و برگزاری آیین موسمی ایرانی و اسلامی را مشاهده خواهید کرد.

کلیسای مسروپ مقدس

این کلیسا یکی از کلیسا‌های دوران پهلوی به شمار می‌رود که در میدان دهم دی قرار دارد. شایان ذکر است که کلیسای مسروپ قدس در سال ۱۹۴۱ به واسطه ارمنی‌های ساکن در شهر مشهد تأسیس گردید. بنای این کلیسا دارای زیرزمین‌هایی است که از دریچه‌های متعددی به سمت خارج ساختمان تشکیل می‌شوند. در واقع این دریچه‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت طراحی شده‌اند. به دلیل وجود این دریچه‌ها سطح محوطه کلیسا در مقایسه با سطح محوطه اطراف مرتفع‌تر بوده و برای ورود به این کلیسا پلکان‌هایی را تعبیه کرده‌اند. شایان ذکر است که برج ناقوس بالای این پله‌ها قرار دارد.

کلیسای مسروپ مقدس

مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن یکی از آثار قدیمی شهر مشهد برشمرده می‌شود. این مسجد از آثار قرن نهم هجری قمری به شمار می‌رود و محل دفن ‌امیر غیاث‌الدین ملکشاه است. این بنا حدود ششصد و شصت مترمربع مساحت داشته و در ساخت آن چندین مناره و ایوان و همچنین غرفه‌ها بنا گردیده‌اند. شایان ذکر است که بیشتر این مناره‌ها و ایوان‌ها در حال حاضر از بین رفته‌اند. تمامی این بنا از جنس سنگ ساخته شده و به همین علت استحکام و مقاومت بالایی دارد. لعاب کاری‌های بی‌نظیر در این مسجد به کار رفته‌اند که به دوران صفوی بازمی‌گردند و همانند یک آثار نقاشی بسیار زیبا نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند. در کنار این مقبره قبر دیگری نیز وجود دارد که مربوط به یکی از بستگان نزدیک ‌امیر غیاث‌الدین ملکشاه است. مناره‌های این مسجد با استفاده از آجر و کاشی معرق ساخته شده‌اند و در قسمت‌های بسیار زیادی از این بنا نوشته الله مشاهده می‌شود.

مسجد 72 تن مشهد

باغ خونی

با وجود این‌که بسیاری از افراد، شهر مشهد را یک شهر زیارتی می‌دانند اما بسیاری از مکان‌های تاریخی نیز در این شهر وجود دارند. به عنوان مثال باغ خونی یکی از مکان‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. در واقع علت نام‌گذاری این باغ در دو روایت چنین آمده است: در روایت اول که در زبان و ادبیات فارسی نیز به آن اشاره گردید؛ نام این باغ از زبان پهلوی گرفته شد. در زبان پهلوی باغ خونی به معنی چشمه است؛ چرا که در زمان‌های قدیم چندین چشمه در این باغ وجود داشته‌اند. اما در روایتی دیگر این چنین آمده که در زمانی که در سال ۱۳۲۰ قمری روس‌ها مردم متحصن را به واسطه توپ به خاک و خون کشیده بودند اجساد مردم را در این باغ دفن می‌کردند؛ به همین دلیل از آن زمان به بعد به این باغ، باغ خونی می‌گویند. باغ خونی در حال حاضر به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی در شهر مشهد شناخته می‌شود که دارای یک معماری ذوزنقه‌ای شکل است. این باغ که در بلوار امام رضا و خیابان عنصری قرار گرفته، مساحتی در حدود ۵. ۶ هکتار دارد و درخت‌ها و انواع گیاهان در این باغ به چشم می‌خورند.

باغ خونی

خانه اردکانی مشهد

این خانه به خانه داروغه و خانه دولابیان نیز مشهور است. در واقع خانه اردکانی مشهد حدود ۲۰۰ سال قدمت داشته که از دو بخش زمستانی و تابستانی تشکیل گردید. شایان ذکر است که بنای اصلی این خانه در بخش زمستانی قرار گرفته و در دوران قاجاریه و آخرین داروغه مشهد ساخته شد. یکی از مهمزترین معماری‌های دوران قاجاریه را خانه اردکانی مشهد می‌دانند که در حال حاضر نیز به عنوان یکی از بنا‌های بی‌نظیر شهر مشهد شناخته می‌شود. شایان ذکر است که این خانه دارای اهمیت سیاسی نیز بوده و پس از سال‌ها به عنوان یک مکان برای برگزاری مراسمات رسمی برای افراد مهم استفاده می‌شد. در سال ۱۳۸۴ این خانه به دلیل برخورداری از ارزش تاریخی بالا، در فهرست میراث فرهنگی قرار گرفت. همچنین در حال حاضر نیز خانه اردکانی مشهد به عنوان یکی از آثار تاریخی ملی ایران محسوب می‌شود.

خانه اردکانی مشهد

بوستان سنگی کمر مقبولا

یکی از دلایل محبوبیت بوستان سنگی کمر مقبولا وجود نقاشی‌هایی بر دیواره و بدنه سنگ‌های وجود داشته در این بوستان سنگی است؛ که به عنوان قدیمی‌ترین آثار تاریخی شهر مشهد شناخته می‌شود. این نقاشی‌ها نشان دهنده حضور پیشینیان ما در این منطقه هستند. شایان ذکر است که بوستان سنگی کمر مقبولا در بین رشته کوه بینالود و هزار مسجد قرار دارد. زمانی که به بوستان سنگی سفر می‌کنید یک دشت پهناور را مشاهده خواهید کرد که سرتاسر آن را سنگ‌های سیاه آتشفشانی پوشانده‌اند. در واقع این مکان سرسبز در گذشته محل زندگی مردمان پیش از تاریخ بوده است. تخمین ‌زده می‌شود چیزی در حدود ۱۵ هزار سنگ نگاره در این منطقه وجود داشته باشد. در نزدیکی این بوستان سنگی مراکز دیدنی دیگری نیز مانند مجموعه گردشگری چالیدره و بوستان ‌ییلاقی جاغرق وجود دارند. همچنین یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری به نام طرقبه نیز در نزدیکی این بوستان سنگی واقع شده است.

بوستان سنگی کمر مقبولا

درخت سرو کهنسال روستای باغ فراگرد

در زمانی که به مشهد سفر می‌کنید نیاز است تا به روستای باغ فراگرد نیز مراجعه کنید؛ چرا که در این روستا درخت‌ی کهنسال وجود دارد که یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد محسوب می‌شود. روستای باغ فراگرد در نزدیکی دهستان تبادکان واقع شده که در شمال شهر مشهد قرار گرفته است. این درخت یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر مشهد به شمار می‌رود و جزء معدود درخت‌هایی بوده که عمر آن بیش از هزار سال تخمین ‌زده شده است. در واقع درخت‌های بسیار کمی هستند که در ایران بیش از هزار سال عمر داشته باشند. وجود درخت سرو کهنسال باعث به شهرت رسیدن روستای باغ فراگرد شده است. به عقیده بسیاری از مردم بومی این روستا این درخت می‌تواند بسیاری از آرزو‌ها را برآورده کند. در واقع بسیاری از اهالی محلی این روستا برای برآورده شدن حاجات و آرزو‌های خود یک تکه از پارچه را بر یکی از شاخه‌های درخت گره می‌زنند. در صورتی که برای مشاهده این درخت به روستای باغ فراگرد سفر کنید پارچه‌های زیادی را در بین شاخه‌های آن خواهید دید. برخی دیگر از افراد برای برآورده شدن حاجات خود اقدام به روشن کردن یک شمع در زیر درخت می‌کنند. در صورتی که شمع تا انتها بسوزد به عقیده این افراد حاجت آن‌ها برآورده خواهد شد. بسیاری از مراسمات و گردهمایی‌هایی که در روستای فراگرد انجام می‌شوند در اطراف و نزدیکی این درخت هستند. بسیاری از اهالی روستای فراگرد به این درخت، درخت سوز نیز می‌گویند. به زبان محلی سوز یعنی سبز و احتمالاً به دلیل این که این درخت همیشه سبز است این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند.

درخت سرو کهنسال روستای باغ فراگرد

خانه غفوری

این آثار تاریخی در کوچه و پس کوچه‌های اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است. در واقع این خانه به عنوان تاریخی‌ترین خانه‌های شهر مشهد شناخته می‌شود که قدمت آن به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. برای دسترسی به این خانه تاریخی باید به خیابان نواب صفوی رفته و سپس و به کوچه مسجد محمدیه مراجعه کنید. به طور کلی می‌توان گفت این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در لیست سازمان فهرست آثار باستانی قرار گرفت. شایان ذکر است که خانه غفوری به دلیل برخورداری از معماری سنتی و بسیار زیبا، نظر هر گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند. این بنا در حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و سرتاسر آن از آجرکاری و کاشی کاری‌های دوران قاجاریه نشأت می‌گیرد. هیچ اطلاعات دقیقی از شخص سازنده این بنا در دسترس نیست؛ اما به عقیده برخی از مردم محلی این خانه توسط افراد‌یهودی ساخته شده و پس از آن شخصی به نام آقای چوبدار آن را خریداری نمود.

خانه تاریخی غفوری از زمان ساخت تا سال ۱۳۶۰ به عنوان به عنوان یک خانه مسکونی و محل سکونت شناخته می‌شد و پس از آن به مدت ۱۸ سال خالی از سکنه بود. در این بنا چاه آبی قدیمی و حوضی بسیار زیبا وجود دارند که از ویژگی‌های آن به شمار می‌روند. این خانه دارای تزئینات بسیار زیبایی است که این تزئینات شامل استفاده از آجر و کاشی در بنای این خانه می‌شوند. در ساخت این خانه از آجر‌ها و کاشی‌های رنگارنگ استفاده شده که یکی از قسمت‌هایی که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می‌کند قسمت شاه نشین آن است؛ که آجرها و کاشی کاری‌های بسیاری در این قسمت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خانه تاریخی غفوری در یکی از محلات قدیمی شهر مشهد به نام عیدگاه قرار دارد. این خانه حدود ۱۳۰۰ متر بنا داشته و ورودی خانه در قسمت ضلع جنوب غربی واقع گردید. خانه غفوری در دو طبقه ساخته شده و ساختمان‌های اطراف آن نیز بیشتر از دو طبقه نیستند. کیفیت مصالح ساختمانی به کار رفته در این خانه با ساختمان‌های کنار آن کاملاً یکسان است و دید خوبی به حرم امام رضا علیه السلام دارد. برای دسترسی به خانه غفوری مشهد باید به خیابان نواب صفوی و کوچه عباس قلی خان سفر داشته باشید.

خانه ‌امیری

یکی از بنا‌های قدیمی بسیار معروف و مشهور که هم اکنون مورد بازسازی و مرمت قرار داشته، بنای تاریخی ‌امیری نام دارد. این خانه تاریخی در خیابان شهید نواب صفوی که یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین خیابان‌های شهر مشهد است واقع گردید. با توجه به سرگذشت تاریخی آن، این خانه اکنون یکی از باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی شهر مشهد به شمار می‌رود که در زمان قاجاریه تأسیس شد. در واقع خانه ‌امیری در سال ۱۳۳0 هجری قمری بنا شد و ساخت دقیق آن به دوران حکومت قاجاریه و اوایل حکومت پهلوی می‌رسد. بنابر شواهد موجود ساخت این خانه به دستور آقای عباس ‌امیری که یکی از بهترین معماران زمان قاجاریه محسوب می‌شده تأسیس گردید. این خانه در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته و بازدید و دسترسی به آن بسیار آسان است. هم اکنون بخش قابل توجهی از این خانه مورد بازسازی و مرمت قرار داشته و در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی در شهر مشهد در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. شایان ذکر است که بازدید از این خانه تاریخی حدودا به نیم ساعت زمان دارد.

مرکز خرید آرمان

مرکز خرید آرمان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید شهر مشهد شناخته می‌شود که علاوه بر برخورداری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید بسیار، به عنوان یک مجتمع تجاری تفریحی و همچنین اقامتی نیز در این شهر معرفی می‌گردد. این مرکز خرید در خیابان نواب صفوی و نزدیک به هتل سروش قرار گرفته است. فاصله بسیار کم این مرکز خرید با حرم مطهر امام رضا علیه السلام باعث شده تا دسترسی به آن بسیار آسان باشد. در این مجتمع تجاری، فضا‌های مفرح و آبشار‌ها و همچنین صخره‌های بسیار بزرگی تعبیه شده‌اند که محل بازی و تفریح‌گاه مناسبی برای کودکان و بزرگسالان نیز به حساب می‌آیند. علاوه بر تفریحات ذکر شده، انواع فود کورت‌ها و وجود بیش از ۳۵۹ واحد تجاری و ۲۹۰ واحد اقامتی در این مرکز خرید سبب گردیده‌اند تا این مرکز خرید در شهر مشهد به شهرت برسد. شایان ذکر است که مرکز خرید آرمان دارای ۱۳ طبقه بوده و پارکینگ آن در حدود ۴۴۵ خودرو را در خود جای خواهد داد.

مرکز خرید آرمان

موزه‌ های آستان قدس رضوی

مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه موزه‌ها در کشور ایران شناخته می‌شود. بنای تاریخی موزه آستان قدس رضوی نشانگر شش قرن تزئینات و معماری اسلامی است و ‌اشیای تاریخی که در این موزه قرار دارند جزء آثار بر جای مانده از ده قرن گذشته به حساب می‌آیند. به طور کلی می‌توان گفت موزه‌های آستان قدس رضوی سالانه بیش از یک میلیون بازدید‌کننده دارند. موزه مرکزی آستان قدس رضوی دارای گنجینه‌های مختلف و ارزشمندی است. برخی از این گنجینه‌ها شامل گنجینه تاریخ حرم رضوی، گنجینه تمبر و تاریخچه پستی و همچنین گنجینه سکه می‌شود. علاوه بر این گنجینه‌هایی نظیر گنجینه اسکناس و گنجینه هنر‌های تجسمی نیز بخشی از گنجینه‌های دیدنی موزه مرکزی آستان قدس رضوی هستند.

در این موزه گنجینه‌هایی نظیر گنجینه آبزیان و گنجینه نجوم نیز به چشم می‌خورند. در صورتی که به موزه‌های آستان قدس رضوی سفر می‌کنید پیشنهاد می‌شود تا از گنجینه ساعت و گنجینه ظروف نیز دیدن نمایید؛ همچنین در این موزه مرکزی گنجینه‌ای تحت عنوان گنجینه سلاح نیز وجود دارد که در دو بخش سلاح‌های سرد و گرم به نمایش گذاشته شده است. این سلاح‌ها مربوط به قرون مختلف بوده و نشانگر تاریخ و تمدن کشور ایران هستند. موزه‌های آستان قدس رضوی در ضلع شرقی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته‌اند و تمامی بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ساعت ۸ الی ۱۸ از این موزه‌ها دیدن فرمایید.

موزه‌ های آستان قدس رضوی

برج تجاری آرمیتاژ گلشن

این برج تجاری به عنوان یکی از بلندترین سازه‌های موجود در شهر مشهد شناخته شده که در ۳۴ طبقه بنا گردید. شایان ذکر است مساحت کلی برج تجاری آرمیتاژ گلشن ۴۱۰۰ مترمربع بوده و زیر بنای آن به ۶۰ هزار مترمربع می‌رسد که در کنار بلوار هفت تیر و خیابان گلشن قرار دارد. این برج تجاری ۱۴۹ متر ارتفاع داشته و به عنوان تنها برج تجاری بلند شهر مشهد معرفی می‌شود. برج تجاری آرمیتاژ گلشن دارای سه ورودی مجزا از خیابان‌های اطراف است که با بهره‌گیری از بالاترین امکانات و تجهیزات معماری و به واسطه استفاده از تخصص سازندگان، به عنوان تصویری بسیار ماندگار و سازه‌ای بسیار زیبا در این شهر بنا گردید. امکاناتی مانند هایپر مارکت و فود کورت و همچنین فضای نگهداری و بازی کودکان تنها بخشی از امکانات در نظر گرفته شده در برج تجاری آرمیتاژ گلشن هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده سالن بولینگ و بازی‌های کامپیوتری و فروشگاه‌های بسیار زیادی که با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی مکانی بسیار مناسب را برای کسب و کار فراهم آورده‌اند در این برج تجاری در حال فعالیت هستند. از ویژگی‌های معماری این برج می‌توان به لابی اولیه و یک فضای همکف با ورودی مستقل اشاره کرد. علاوه بر این امکانات، بانک‌های بسیار زیادی به منظور تسهیل امور بانکی در این برج تجاری قرار دارند. انواع برند‌های مختلف پوشاک، عطر، ساعت، عینک و جواهرات و همچنین انواع محصولات چرم و لوازم آرایشی و بهداشتی و دکوراسیون داخلی در این برج تجاری در حال فعالیت هستند. علاوه بر این در طبقه سوم این برج تجاری شاهد فروشگاه‌های اسباب بازی، فروشگاه‌های مجسمه، کالای خواب و کافه کودک خواهید بود.

برج تجاری آرمیتاژ گلشن

خانه وطن چی

قدمت خانه وطن چی به دوران قاجاری بازمی‌گردد. این خانه در خیابان خسروی و در مجاورت سرای عروس قرار گرفته است. خانه وطن چی در سال ۱۳۸۴ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. معماری این خانه سنتی به سبک سنتی ایرانی طراحی شده و ظاهری بی‌نظیر را به این خانه بخشیده است. به دلیل عدم رسیدگی مناسب، بخش‌های داخلی این خانه تخریب شده و امکان بازدید از آن‌ها وجود ندارد. ضمت این‌که هزینه بازدید از این خانه تاریخی رایگان خواهد بود.

خانه وارونه الماس

یکی از جاذبه‌های تفریحی شهر مشهد خانه وارونه الماس نام دارد. در واقع با توجه به نوع طراحی و سبک جدیدی که برای طراحی این خانه در نظر گرفته شده به بازدید‌کننده این احساس را القا می‌کند که در یک خانه وارونه قرار گرفته‌اند. خانه وارونه یکی از نمونه‌های پیشرفت علم طراحی در شهر مشهد است. زمانی که برای بازدید به خانه وارونه الماس مراجعه می‌کنید شاید در نگاه اول این نوع طراحی برایتان بسیار عجیب باشد و موجب سردرگمی شما شود؛ اما می‌توانید در این خانه قدم بزنید و اقدام به عکاسی نمایید. این مکان یکی از مهم‌ترین مکان‌ها و جا‌های دیدنی شهر مشهد به شمار می‌رود. برای دسترسی به خانه وارونه الماس باید به انتهای خیابان خیام شمالی و مجتمع الماس شرق مراجعه نمایید.

خانه وارونه الماس

انگاریوم دانشگاه فردوسی

این مکان بی‌نظیر به نام آسمان نمای دانشگاه فردوسی نیز معروف است که در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب‌ترین جا‌های دیدنی شهر مشهد شناخته می‌شود. انگاریوم دانشگاه فردوسی در سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز نموده و به عنوان اولین مرکز آسمان نمای ایران به رسمیت شناخته شده و در حال فعالیت است. برنامه‌های بسیار متنوع و گوناگونی در این مرکز انجام می‌گیرند و کلاس‌های آموزشی بسیار زیادی نیز برگزار می‌گردند. در حال حاضر آسمان نمای دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک پایگاه بسیار مناسب برای ترویج علم به دانشجویانی به حساب می‌آید که به صورت تخصصی علاقه‌مند به اردو‌های علمی هستند. در واقع معنی واژه انگاریوم به معنی تصویرسازی ذهنی است. افرادی که در این سالن حضور پیدا می‌کنند می‌توانند همزمان به مکان‌ها و زمان‌های دیگر سفر داشته باشند و به همین واسطه دانش خود را ارتقا دهند. ضمن این‌که این آسمان نما به تجهیزات و امکاناتی نظیر فناوری تصویربرداری چند پروژکتور مجهز است.

انگاریوم دانشگاه فردوسی

مجتمع تجاری مروارید شرق

یکی از مجتمع‌های تجاری بسیار معروف در شهر مشهد که در نزدیکی منطقه گردشگری سپاد قرار گرفته، مجتمع تجاری مروارید شرق نام دارد. در این مجتمع تجاری امکانات بسیار زیاد اداری و تالار و همچنین رستوران‌های معروفی مانند پسران کریم در نظر گرفته شده‌اند. در صورتی که قصد مراجعه به مجتمع تجاری مروارید شرق را داشته باشید می‌توانید به انتهای بلوار خیام شمالی مراجعه نمایید و از این مجتمع تجاری بهره‌مند شوید. این مجتمع تجاری به دلیل داشتن اجناس و محصولات بسیار متنوع و همچنین به دلیل وجود رستوران‌های بسیار باکیفیت از محبوبیت وشهرت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از کسانی که به این مرکز خرید مراجعه می‌کنند حتماً از رستوران‌ها معتبر و با کیفیتی مانند پسران کریم نهایت استفاده را می‌برند.

مجتمع طلا و جواهر لیدوما

در این مجتمع بیش از ۷۰ واحد فعال در حیطه طلا و جواهر و همچنین کارگاهی در این زمینه در حال فعالیت هستند. بسیاری از برند‌ها و کسب و کار‌های معتبر و معروف در این مجتمع حضور دارند و شما می‌توانید به صورت روزانه نرخ طلا و سکه مشهد و همچنین آخرین تحولات اقتصادی مؤثر در بازار طلا و جواهر را در این مجتمع مهم و معتبر مشاهده نمایید. به دلیل وجود برند‌های معروف و طراحان بسیار برجسته در مجتمع طلا و جواهر لیدوما، این مجتمع به عنوان یکی از بهترین مجتمع‌های فروش طلا و جواهر شناخته شده است. ساعات کاری این مجموعه صبح‌ها از ساعت ۹ تا ساعت ۲ بعدازظهر و عصرها از ساعت ۵ تا ۹ و نیم شب خواهد بود. مجتمع طلا و جواهر لیدوما در خیابان خسروی قرار دارد.

مجتمع طلا و جواهر لیدوما

موزه شه لافتی

یکی دیگر از معروف‌ترین موزه‌های شهر مشهد که به موزه آیین پهلوانی مشهد نیز شهرت داشته، موزه شه لافتی است. این موزه توسط پهلوانان خراسان ساخته شد و در حال حاضر در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت رسید. در واقع این موزه یکی از موزه‌هایی است که از نظر بین‌المللی به عنوان یکی از ارزشمند‌ترین مکان‌های شهر مشهد شناخته می‌شود. این موزه در اطراف روستا‌های شهر مشهد قرار دارد و اگر به فرهنگ پهلوانی علاقه‌مند هستید می‌توانید از این موزه دیدن کنید. موزه شه لافتی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر مشهد و در روستایی به نام چهار برج قرار گرفته است. در این روستا در حدود ۱۵۰۰ نفر زندگی کرده و در حال حاضر یکی از جا‌های دیدنی شهر مشهد به شمار می‌رود. این موزه از بخش‌های مختلف و متنوعی برخوردار است و در سردر این موزه نوشته‌ای با خط زیبای نستعلیق خودنمایی می‌کند. در واقع ورودی این موزه با یک زورخانه آغاز می‌شود که در کنار آن مسافرخانه و موزه شه لافتی و قرار گرفته‌اند.

موزه شه لافتی

آرامگاه شیخ بهایی

یکی از جا‌های دیدنی شهر مشهد که در داخل حرم مطهر امام رضا علیه السلام قرار گرفته را آرامگاه شیخ بهایی می‌نامند. این آرامگاه در واقع بعد از رواق امام خمینی قرار دارد. آرامگاه شیخ بهایی مربوط به دانشمند ایرانی به نام بهاءالدین محمد بن حسین عاملی است. قبل از مرگ این عالم ایرانی این مکان محل تدریس او به حساب می‌آمد. مساحت تقریبی این آرامگاه حدود ۱۰۲ متر بوده که با آینه کاری و کتیبه‌های خوشنویسی شده بسیار زیبایی تزیین گردیده که در این کتیبه‌ها تاریخ تولد و تاریخ مرگ شیخ بهایی را هک کرده‌اند. شایان ذکر است این آرامگاه در سال ۲۰۰۹ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آبشار آبگرم کلات

این آبشار در شمال شرقی ایران و در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. در واقع آبشار آبگرم کلات در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق مشهد و در حد فاصل ۸۰ کیلومتری جنوب شرق کلات نادری واقع گردید. این آبشار حدود ۳۰ متر ارتفاع داشته و چشمه آب گرم آن حدود ۳۵ درجه سانتی‌گراد دما دارد. برای بازدید از این آبشار آبگرم می‌توانید در فصل بهار به این منطقه مسافرت کنید. طبیعت بکر و زیبای این منطقه و دشت‌های سرسبز و سرچشمه‌های آب گرم باعث شده‌اند تا این منطقه به عنوان یکی از مناطق گردشگری برای گروه‌های مختلف سنی به حساب آید.

آبشار آبگرم کلات

مجتمع تجاری وصال

این مجتمع تجاری مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار مترمربع دارد و زیر بنای آن به ۴۸ هزار مترمربع می‌رسد. در واقع مجتمع تجاری وصال در ۶ طبقه ساخته شده که در انتهای بلوار خیام شمالی قرار گرفته است. مجتمع تجاری وصال یک مرکز خرید مدرن و بسیار شیک بوده که از دو پارکینگ و چندین رستوران و فست فود نشکیل گردید. همچنین شهربازی و فروشگاه‌های مختلفی که در این مجتمع تجاری وجود دارند باعث شده‌اند تا یک مکان بسیار مناسب برای خرید به شمار رود. آبنمای موزیکال یکی از دیدنی‌های مجتمع تجاری وصال به حساب می‌آید. انواع برند‌های معتبر، کیف و کفش و لوازم خانگی و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در این مرکز خرید به فروش می‌رسند. از دیگر اقلامی که می‌توانید در مجتمع تجاری وصال تهیه کنید، ملزومات عروسی، طلا و جواهرات هستند.

مجتمع تجاری وصال

پارک موزه علوم زمینی

این موزه یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های موجود در شهر مشهد است که علاقه‌مندان بسیار زیادی در زمینه زمین ‌شناسی و محیط زیست را به سوی خود جذب می‌کند. این موزه در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نمونه گیاه برای بازدید عموم نمایش داده می‌شوند. این نمونه‌ها در سه فضای پارک تخصصی در حوزه زمین ‌شناسی، اکتشافات و معدن کاوی و همچنین محیط زیست در معرض نمایش برای عموم قرار دارند. در صورتی که علاقه‌مند به بازدید از پارک موزه علوم زمین هستید می‌توانید در ساعات اداری از ساعت ۸ الی ۱۲ به این مکان بی‌نظیر مراجعه کنید.

پارک موزه علوم زمینی

بازار بزرگ اطلس

این بازار به عنوان یکی از مجتمع‌های مدرن و بسیار شیک شهر مشهد شناخته می‌شود. وجود انواع فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌های لوازم خانگی در این بازار باعث شده تا این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین مراکز تخصصی تهیه جهیزیه و لوازم خانه به شمار رود. علاوه بر این در بازار بزرگ اطلس یک سینمای بزرگ و یازده سالن و فود کورت‌های بسیار زیادی وجود دارند که انواع غذا‌های ایرانی و خارجی را سرو می‌کنند.

در صورتی که قصد خرید از این بازار را دارید می‌توانید در طبقات مختلف این بازار بزرگ انواع کریستال‌ها، لوازم برقی و برند‌های صوتی و تصویری را مشاهده کنید. همچنین بورس انواع فرش و لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین لوازم دیجیتالی بخشی دیگر از محصولات متنوع این بازار بزرگ به شمار می‌روند. توجه داشته باشید که بعضی از مغازه‌ها بین ساعت ۲ تا ۴ بعدازظهر تعطیل بوده اما بسیاری از آن‌ها به صورت یکسره در حال فعالیت و ارائه خدمات به همشهریان و گردشگران محترم هستند.

بازار بزرگ اطلس

بوستان مینیاتوری مشهد

این بوستان در منطقه‌ای تحت عنوان الهیه قرار گرفته است. در واقع بوستان مینیاتوری مشهد به دور از شلوغی مرکز شهر مشهد قرار دارد. به دلیل موقعیت قرارگیری این بوستان که در یک منطقه بسیار خوش آب و هوا و آرام بنا شده، برای استفاده تمامی خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود. این بوستان ۸ هکتار مساحت داشته و برای ساخت آن در حدود ۲۸ میلیارد تومان هزینه شده است. در واقع در بوستان مینیاتوری مشهد، انواع ماکت‌های کوچک و جاذبه‌های تاریخی و نمادینی که شهر‌های مختلف ایران را به نمایش می‌گذارند، ساخته شده‌اند. در این بوستان می‌توانید حدود ۵۸ نماد فرهنگی و تاریخی شهر‌های مختلف ایران را مشاهده نمایید. تنها با صرف چند دقیقه زمان قادر خواهید بود تا بسیاری از آثار باستانی کشور ایران را نظاره‌گر باشید.

بوستان مینیاتوری مشهد

در پایان...

مشهد شهری تاریخی و زیباست که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. از روستاهای قدیمی و معروف گرفته تا انواع کاخ ها، موزه ها، پارک های ملی؛ تنها نمونه هایی از جاهای دیدنی مشهد مقدس هستند، پیشنهاد می کنیم در سفرتان به مشهد حتماً از جاهای دیدنی و مکان های گردشگری مشهد در لیست پیش رو دیدن کنید و لحظه هایی شاد و به یاد ماندنی داشته باشید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. عرفان عرفان 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    اطراف مشهدم خیلی طبیعت قشنگی داره اگه فرصت کردید حتما اونا رو برید ببینید.
  2. سمیرا سمیرا 1402/10/06
    0 نفر پسندیدند
    ما که هر موقع می‌ریم فقط میریم حرم و بازار جای دیگه نمیریم اصلا
  3. ایلیار ایلیار 1402/01/15
    22 نفر پسندیدند
    خیلی عالی بود ما همه شو تو دوهفته رفتیم مرسی

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 106 کاربر