بهترین سوغات قشم

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 7288
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره قشم که به عنوان بزرگ ترین جزیره ایران در تنگه هرمز شناخته می شود، به دلیل جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوانی که در دل خود دارد سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سرتاسر ایران است. زمانی که با تور قشم به این جزیره هزار رنگ سفر می کنید، با انواع مختلفی از خوراکی ها و سوغاتی ها رو به رو خواهید شد که انتخاب کردن از میان آن ها می تواند برایتان دشوار باشد. اگر از قبل با این سوغاتی ها آشنا باشید راحت تر می توانید انتخاب کنید و زمان کمتری را به گشت و گذار در بازارهای قشم صرف خواهید کرد. پس اگر تصمیم دارید به قشم بروید و خرید سوغاتی را از هر چیز دیگری مهم تر می دانید، در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین سوغات قشم از سوغات خوراکی قشم تا صنایع دستی را بشناسید. 

عکس سوغات قشم

کیک سنتی هلر | بهترین سوغات قشم

یکی از شیرینی های مخصوص این جزیره کیک هلر است. اگر سری به شیرینی فروشی های جزیره قشم بزنید یا از اهالی سوال کنید، کیک هلر را خوشمزه ترین سوغاتی این خطه معرفی خواهند کرد. بد نیست بدانید که کیک هلر یک کیک اسفنجی است که از آرد، تخم مرغ، وانیل، شکر و مقداری آب به دست می آید. اگرچه در بیشتر شیرینی فروشی های جزیره قشم می توانید این کیک را پیدا کنید، اما روستای هلر در 18 کیلومتری جزیره، خواستگاه اصلی آن محسوب می شود.

تور قشم لحظه آخری - بدون تخفیف به قشم سفر نکن؛ تخفیف 20 الی 70 درصدی روی آفر های ویژه لحظه آخر

نان تموشی و نان های محلی از بهترین سوغات جزیره قشم

 شاید باور نکنید اما در جزیره قشم بیش از 20 نوع نان محلی پخته می شود. اگر عاشق نان هستید و می خواهید طعم نان های محلی این ناحیه را هم بچشید، در سفر بعدی تان سری به شیرینی فروشی ها یا مراکز محلی بزنید و چند مورد از نان هایی که در ادامه معرفی می کنیم را امتحان کنید.

  •  نان تموشی: یکی از محبوب ترین نان های محلی که در جزیره قشم طبخ می شود، نان تموشی یا تو مشتی است. برای پخت این نان خوشمزه، در ابتدا تابه را کمی داغ می کنند و سپس آرد را با کمی آب ترکیب می کنند و لایه نازکی از آن را داخل تابه پهن می کنند. حالا تخم مرغ یا پنیر را روی نان می ریزند و منتظر می مانند تا خوب پخته شود. برای سرو این نان از سس مخصوصی به نام مهیاوه که از آب ماهی، خردل، نمک، گشنیز و رازیانه تهیه شده است استفاده می کنند.
  •  نان گرده: یکی دیگر از نان های محلی که در قشم طبخ می شود، نان گرده است. برای تهیه این نان خوشمزه آرد را با نمک و آب خمیر می کنند و سپس آن را به چانه های کوچکی تقسیم می نمایند. بعد از اینکه تابه روی آتش داغ شد، چانه را به صورت گرد پهن می کنند و داخل تابه می گذارند. این نان نیز مثل نان تموشی با سس مهیاوه سرو می شود.
  • نان خمیر تره: نان خمیر تره یکی دیگر از نان های محلی قشم است و طرفداران خاص خود را دارد. اگر عاشق نان های محلی هستید، امتحان کردن این نان نیز خالی از لطف نخواهد بود. برای طبخ نان خمیر تره، آرد را با شکر مخلوط می کنند و ماست را به آن اضافه کرده و تخم مرغ ها را هم یکی یکی به آن می افزایند. آب را کم کم به مخلوط اضافه می کنند تا خمیر تشکیل شود. در نهایت خمیر به دست آمده را در جای گرم نگه می دارند و روز بعد در ماهیتابه داغ شده می پزند.
  • نان لگیمات: اگر  نان های شیرین را دوست دارید، نان لگیمات بدون شک بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. برای تهیه این نان، از آرد، شکر، تخم مرغ، نمک، خمیرمایه، زعفران و گلاب استفاده می شود. 

خرما و نان های سنتی قشم، سوغات قشم

خرما، سوغات خوراکی قشم

خرما یکی از بهترین سوغات جزیره قشم و شهرهای جنوبی ایران است. قشم نخل های زیادی دارد که خرماهای متنوعی را در بازار قشم در اختیار میگذارد.  اگر به این جزیره سفر کردید از خرماهای تازه، شیره و مشتقات دیگر خرما که بهترین سوغات خوراکی قشم  است  با خود بیاورید. 

ادویه های معطر در قشم

ادویه های جنوبی همیشه جزو سوغات قشم بوده اند. این ادویه ها که به ادویه های عربی معروف اند یک سوغات کوچگ و دوست داشتنی برای دوستانتان خواهد بود.عطر فوق العاده این ادویه ها در بازار قشم شما را سمت خود میکشاند . یکی از ادویه هایی که هیچ جای ایران وجود ندارد ادویه خاک سرخ است! طعم و عطر خاصی به غذاها میبخشد.

مراکز خرید قشم - لذت خرید در سفر به جزیره اقتصادی خلیج فارس!

صنایع دستی، سوغات ماندگار قشم

 بعد از شکم گردی در قشم و خرید نان های محلی که در این ناحیه طبخ می شود، می توان به سراغ صنایع دستی آن رفت. انواع مختلفی از صنایع دستی در قشم به دست زنان و دختران هنرمند تهیه می شود که خرید از آن ها می تواند برایتان بسیار لذت بخش باشد. در ادامه برخی از صنایع دستی قشم را که می توانید به عنوان سوغات با خود به خانه ببرید را مرور می کنیم.

گلابتون دوزی

به کمک نخ های زر و نقره، نقوشی همچون اسلیمی، محرابی و بته جقه بر روی پارچه دوخته می شود. معمولا از این پارچه ها برای دوخت شلوار، لباس های زنانه و روسری استفاده می شود. 

صنایع دستی دریایی قشم

نمیشود که مهمان خلیج فارس باشید ولی تحفه ای از این دریا نداشته باشید. مرجان صدف های این دریا گه موهبتی زیبا هستند یک سوغاتی خاص و ماندگار خواهد بود. زیور آلات ساخته شده از صدف دستبند و گردن بند و گوشواره های زیبا را در این منطقه از دست ندهید.

شک بافی | یکی از بهترین سوغات قشم

در هنر شک بافی از یک بالشتک کوچک و چندین قرقره نخ برای بافت نوارهایی به قطر 5 تا 50 میلی متر استفاده می شود. این نوارها اگرچه به ظاهر ساده می رسند، اما می توانند ارزش بسیار بالایی داشته باشند و در تزیین شلوارها، لبه آستین ها و کناره های دامن به کار گرفته شوند. اگر عاشق لباس های جنوبی هستید، می توانید لباس هایی که با شک بافی تزیین شده اند را به عنوان سوغات جزیره قشم برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

سوغات قشم و صنایع دستی

حصیربافی و سبدبافی | هنر های دستی قشم

یکی از بهترین و جذاب ترین صنایع دستی که می توان از قشم به یادگار آورد، محصولاتی است که با حصیر بافته می شوند. برای اینکار از الیاف گیاهان برای بافت حصیر استفاده می شود و محصولات منحصر به فردی به دست می آید. 

گلیم بافی

گلیم هایی که در این ناحیه بافته می شوند، از نقوش هندسی و نقش های محلی جزیره بهره می برند. چیزی که گلیم های قشم را از سایر محصولات مشابه متمایز می کند، دو رو بودن گلیم ها است. این گلیم ها به اندازه ای سبک هستند که می توان به راحتی آن ها را حمل کرد. اگر تصمیم گرفته اید یک سوغاتی ارزشمند بخرید و با خود به خانه ببرید، بدون شک  گلیم هایی که در این ناحیه تولید می شوند بهترین گزینه خواهند بود.

سوندبافی | سوغاتی قشم

برای ساخت سوند، از شاخه های برگ دار درخت خرما استفاده می شود. این شاخه ها را به کمک طناب هایی که از برگ درخت خرما به دست می آید به هم می بافند و برای پوشش خانه های مسکونی از آن ها بهره می برند.

بازارهای قشم - علاقه‌مندان به خرید این لیست را فراموش نکنند! 

ساز عود مهروف در قشم

عودسازی یکی از هنرهایی است که طرفداران زیادی در قشم دارد. ساز عود یکی از سازهای تاریخی و خوش صدای ما ایرانی ها محسوب می شود. این هنر سال ها است که در قشم رواج دارد و یکی از اصیل ترین هنرهای مردم قشم به حساب می آید. 

کپکاپ سازی

کپکاپ نوعی کفش خاص است که ماهیگیران و لنج سازها از آن استفاده می کنند. این کفش معمولا از چوب ساخته می شود و مقاومت زیادی دارد. افرادی که مجبور هستند ساعت ها سر پا بایستند و کار کنند می توانند به خوبی از این نوع کفش ها بهره ببرند.

تکه دوزی

اگر چه هنر تکه دوزی در سرتاسر ایران رواج دارد، اما مردم جزیره قشم در این هنر استادند. معمولا از این هنر برای تزیین روبالشتی ها، رومبلی، پشتی و روتختی استفاده می شود. چهل تکه، یکی از محبوب ترین و رایج ترین نوع تکه دوزی محسوب می شود. 

عکس صنایع دستی قشم

بادله دوزی | سوغات برتر قشم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بادله دوزی نوعی دوخت سنتی است که در آن شک بافی و زری بافی با هم ترکیب می شوند و اشکال بسیار زیبایی را خلق می کنند.

زری بافی

زری بافی دوختی شبیه شک بافی است که در آن از نخ و کامواهای رنگی استفاده می شود.

خوس دوزی | از محبوب ترین سوغات قشم

خوس دوزی نیز نوع دیگری از دوخت سنتی است که در قشم رواج دارد. برای این هنر از  نخ مخصوصی به نام نقده استفاده می کنند تا بتوانند طرح هایی شبیه بته و جقه و ستاره را روی پارچه ها بدوزند. اگر عاشق پارچه های سنتی با این طرح ها هستید، می توانید یکی از آن ها را به عنوان سوغاتی بخرید.

لنج سازی

اگر چه خیلی ها بر این باورند که لنج سازی در قشم دیگر مثل گذشته محبوب نیست، اما هنوز هم کارگاه هایی در آن پیدا می شوند که به ساخت لنج مشغول اند. شما می توانید از نزدیک شاهد ساخت و تولید این لنج ها باشید.

برقع سازی | سوغاتی برای بانوان

تا به حال زنان جنوب را با نقاب های مخصوصی که بر روی صورت دارند دیده اید؟ به این نقاب ها برقع می گویند. برقع  به رنگ های سبز، قرمز و مشکلی تولید می شود و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. اگر این بار قصد سفر به قشم را داشتید، می توانید یکی از برقع های تولیدی را بخرید و با آن عکس یادگاری بیندازید. 

لباس های سنتی جنوبی و سوغات قشم

لباس های محلی، معروف ترین سوغات قشم

پوشیدن لباس های رنگارنگ جنوبی با آن نقاب های زیبا آن هم در گرمای اسن جزیره واقعا لذت بخش است . این لباس های زیبا در این منطقه یک سوژه ی عکاسی جذاب است. میتوانید این لباس ها را از بازار های مختلف فشم بخرید.

سخن آخر
قشم یکی از محبوب ترین مقاصد توریستی ایران محسوب می شود و به دلیل جاذبه های فراوانی که در دل خود دارد، سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. در کنار همه جاذبه های گردشگری که در این جزیره جلوه گری می کنند، سوغاتی ها نقش پر رنگی در ایجاد یک تجربه لذت بخش از سفر خواهند داشت. همانطور که مشاهده کردید انواع مختلفی از سوغاتی ها در قشم به فروش می رسد که بسته به سلیقه خود می توانید یک یا چند مورد از آن ها را خریداری کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر