موزه فرش ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/23
بازدید: 2496
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از بهترین گزینه ها برای دیدن شاخص ترین و ارزشمندترین نمونه های فرش، موزه فرش ایران است. در جهان این موزه را به عنوان مهم ترین موزه فرش ایران می شناسند. این مجموعه با هدف پژوهش در تاریخچه صنعت فرش و تحولات صورت گرفته، در دوره های مختلف تاسیس شد. موزه فرش با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی، نه تنها برای ایرانیان جذابیتی منحصر به فرد دارد، بلکه ذوق و هنر ایرانی را که شاهکاری شگفت انگیز است، به رخ جهانیان می کشد. اگر به این صنعت علاقه دارید با ما باشید تا با موزه فرش بیشتر آشنا شوید.

 

موزه فرش ایران


موزه فرش ایران


موزه فرش ایران یکی از موزه های هنری تهران می باشد، موزه ای جذاب و دیدنی که می توان در آن شاهد یکی از هنرهای زیبای اصیل ایرانی بود، از این رو این موزه در لیست جاهای دیدنی تهران قرار می گیرد. فرش های ایرانی در جهان زبانزد خاص و عام هستند و افرادی که در سراسر جهان به صنعت فرش بافی و قالی بافی علاقه دارند بی شک فرش های ایرانی را به خوبی می شناسند و شیفته آن ها هستند. 
در موزه فرش، زیباترین و قدیمی ترین فرش ها و گلیم های ایرانی از نقاط مختلف ایران گردآوری شده و به نمایش گذاشته شده است، این موزه علاوه بر دوستداران هنر و قالی بافی می تواند برای مردم عادی نیز جذاب و تماشایی باشد و آنان را به وجد آورد، چرا که فرش های ایران طیف وسیعی از طرح ها و رنگ های مختلفی را در بر می گیرند و همین است که آن ها را جذاب می کند، نقش هایی که در بافت فرش های محلی استفاده می شود در نوع خود بی نظیرند و استفاده از رنگ های زنده در آن ها جذابیت فرش ها را دوچندان می کند. از موزه های مربوط به این صنعت در ایران می توان به موزه زیلو و پلاس میبد نیز اشاره کرد.

پیشینه موزه فرش ایران

در حدود سال 1356 ایده اولیه ایجاد مکانی برای نمایش فرش ها و آثاری از این دست مطرح شد و در همان سال نیز این ایده با توجه به نیاز یک منبع پژوهشی جهت تحقیق در تاریخ فرش ایران به مرحله اجرا رسید، موزه فرش با هدف گسترش و احیاء تحولات صنعت فرش تاسیس و در آن تعدادی قالی و گلیم به نمایش گذاشته شد. آثار به نمایش گذاشته شده در آن هرچند زیاد نبودند اما به راحتی نمایان گر سیر تحول هنر قالی بافی ایران از گذشته تا به امروز بودند.
به مرور با گذشت زمان در این موزه پژوهش ها و تحقیقات بسیاری بر روی این فرش و گلیم ها انجام شد و اطلاعاتی از سیر تحول این صنعت به صورت جزئی تر و کامل تری به دست آمد، بعد از انقلاب نیز با اضافه شدن فرش های دیگر به این موزه، این مجموعه وسعت بیشتری یافت و طبیعتا اطلاعات بیشتری از این هنر به دست آورده شد.

 

ساختمان موزه فرش


ساختمان موزه فرش 

ساختمان موزه فرش ایران نیز همانند موزه هنرهای معاصر، از معماری خاصی برخوردار می باشد و مختص موضوع موزه ساخته شده است، این ساختمان ظاهری شبیه به دار قالی دارد و از معماری مدرنی برخوردار می باشد و برای نمای آن از سنگ و فلز استفاده شده است، این ساختمان دو طبقه شامل دو تالار وسیع و بزرگ است که هر کدام وسعتی 3400 متر مربعی دارند، تالار اول در طبقه همکف که نمایشگاهی دائمی می باشد و تالار دوم که در طبقه اول واقع شده به نمایشگاه های موقت اختصاص داده شده است.

آثار موزه فرش

در حال حاضر در موزه فرش ایران، فرش ها و گلیم های بسیاری به نمایش گذاشته شده است، می توان گفت با ارزش ترین قالی های ایران را می توان در این موزه به تماشا نشست و از این هنر زیبای ایرانی لذت برد، آثار موزه فرش مربوط به دوران قرن نهم هجری تا دوره معاصر می باشد، در این موزه می توان از تاریخچه و قدمت فرش های ایرانی نیز به خوبی آگاه شد. 

 

آثار موزه فرش


این آثار به طرق مختلفی گردآوری شده اند، برخی با خرید از بازارهای بین المللی و داخلی، برخی نیز با جمع آوری از کاخ های قدیمی ایران اعم از کاخ گلستان و سعد آباد و یا ارگان های دولتی. از تعداد دقیق آثار موجود در این موزه اطلاعات کاملی در دست نیست اما آثاری که در گنجینه دائمی این موزه نگهداری می شوند مربوط به شهرهای اصفهان، تبریز، کاشان، خراسان، کردستان، کرمان و مناطق عشایری غرب ایران می شود که این شهر ها از قطب های اصلی صنعت فرش بافی ایران به شمار می آیند.
از مهم ترین و برجسته ترین اثر این موزه می توان به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی اشاره کرد، قالیچه ای هنر دست قالی بافان کاشان در اندازه 130 در 220 سانتی متر، طرح این قالیچه عکسی از میرزا کوچک خان در لباس نظامی می باشد. از افتخارات ایران در صنعت قالی بافی این است که با تحقیق و بررسی بر روی قدیمی ترین فرش شناخته شده جهان کشف شده که این فرش بافت ایران می باشد و در دوران هخامنشی بافته شده است.

 

فرش های موجود در موزه فرش ایران


بخش های دیگر موزه فرش 

در موزه فرش ایران علاوه بر نمایش فرش های اصیل، بخش های دیگری نیز برای خدمت رسانی به بازدید کنندگان موزه در نظر گرفته شده است. بخش هایی همچون موزه داری، کارگاه مرمت، کتابخانه، مخزن و کلاس های آموزشی. در بخش موزه داری این مجموعه که از مهم ترین بخش های آن به شمار می آید، تهیه شناسنامه، کاتالوگ، بروشور، برنامه ریزی نمایشگاه ها و راهنمایی بازدید کنندگان انجام می گیرد. در کارگاه مرمت این موزه متخصصان صنعت قالی بافی وظیفه مرمت آثار موزه و نگهداری دیگر آثار در شرایط مناسب را بر عهده دارند. 
کتابخانه موزه فرش شامل 7000 عنوان کتاب می باشد که با موضوعات مختلفی به زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی در اختیار بازدید کنندگان قرار می گیرد، از بخش های دیگری که نام برده شد، مخزن این موزه می باشد که در ارزشمند ترین آثار این مجموعه در استوانه هایی در شرایط خاص و مناسبی دور از هرگونه خطر و آفت نگهداری می شوند، این بخش از ارزشمند ترین بخش های موزه فرش محسوب می گردد. در نهایت می توان به کلاس های آموزشی این موزه اشاره کرد که علاقه مندان و دوستداران هنر قالی بافی می توانند در بخش های مختلفی اعم از طراحی، باف قالی، گلیم و گبه و همچنین مرمت در سطوح مقدماتی و پیشرفته تعلیم ببینند و در انتها مدرک مربوطه را از موزه فرش دریافت کنند. از امکانات رفاهی این موزه نیز می توان به کافه، رستوران، اقامتگاه و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

علاقه مندان برای بازدید از این موزه جذاب و دیدنی می توانند با مراجعه به سایت لحظه آخر از تور داخلی استفاده کرده و علاوه بر موزه فرش از دیگر جاذبه های گردشگری تهران نیز بازدید و از گردش در تفریحات تهران لذت ببرند. اگر به این صنعت علاقه دارید می توانید مقاله های موزه فرش استانبول و موزه فرش باکو را نیز مطالعه بفرمایید.

 

نقشه موزه فرش


زمان بازدید از موزه فرش

ساعات کاری موزه فرش همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 9 الی 17 است، در تابستان این موزه در ساعات 9 الی 18 میزبان علاقه مندان می باشد، لازم به ذکر است این موزه در ایام سوگواری تعطیل می باشد.
 

هزینه بازدید از موزه فرش

قیمت بلیط بازدید از این موزه برای بازدید کنندگان داخلی به ازای هر نفر 2500 تومان و برای بازدید کنندگان خارجی 25000 تومان می باشد.

آدرس موزه فرش

تهران، امیرآباد، خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان دکتر فاطمی، موزه فرش ایران.

تصاویر موزه فرش ایران

تصاویر موزه فرش ایران

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 102 کاربر