باغ فردوس

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 9328
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تهران به دلیل اینکه سال‌های متمادی پایتخت ایران بوده است، توانسته تعداد کثیری از باغ های زیبا را در خود جای دهد و سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر ایران و حتی جهان باشد. یکی از باغ‌های زیبای تهران که از زمان قاجار به یادگار مانده، باغ فردوس است. این باغ عمارتی قدیمی، در حوالی میدان تجریش واقع شده، و به موزه سینما اختصاص دارد. این باغِ زیبای عهد قاجاری با امکاناتی همچون سالن‌های سینما و کافه، محیطی دلنشین و آرامی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است. برای یک تهران گردی دیدنی و آشنایی با باغ زیبای فردوس در این مقاله همراه باشید.

 

باغ فردوس

 

تاریخچه عمارت باغ فردوس

قدمت باغ فردوس به سال‌ها پیش در زمان قاجاریان باز می‌گردد. طبق اسناد موجود در حدود سال‌های 1250 تا 1264، محمد شاه قاجار دستور داد تا این باغ با دو عمارت ساخته شود، و سال‌ها بعد ناصر الدین شاه وسعت زمین‌های اطراف این باغ را بیشتر و باغ را به دخترش به عنوان هدیه عروسی اهدا کرد. داماد ناصر الدین شاه که خود معماری زبر دست بود، ساختمان جنوبی باغ را به اتمام رساند و عروسی را در همین عمارت برگزار کردند. بعد از فوت او به این باغ رسیدگی نشد و رو به نابودی رفت، تا اینکه یک تاجر شیرازی این باغ را خریداری و شروع به بازسازی کرد. در سال 1316 مدرسه شاپور تجریش در این مکان دایر گردید، و سال‌ها بعد این بنا به دفتر برنامه‌ریزی جشن‌های ملی تغییر کاربری داد، و نهایتا با انقلاب اسلامی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت و در سال 1381 درب این عمارت با عنوان موزه سینمای ایران به روی مردم باز شد.

باغ کتاب تهران - راهنمای دقیق باغ کتاب + زمان بازدید

باغ فردوس تهران

همانطور که در محتوای موزه های تهران گفته شد، این آثار خانه‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم و باغ فردوس در زمره باغ موزه های تهران قرار گرفت. این باغ موزه یکی از باغ‌های بسیار زیبای ایران محسوب می‌گردد، و بسیار چشم نواز است، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تهران به شمار می‌آید. این باغ با درختان کهن سال و سر به فلک کشیده، باغچه های پر گل و گیاه، آبراه‌ها، حوض‌ها و فواره‌های بسیاری تزئین شده، و جلوه زیبایی را به خود گرفته است، از همه مهم‌‌تر وجود بنایی بسیار زیبا و مجلل، باغ را بسیار با شکوه‌تر کرده‌است. این عمارت در قسمت جنوبی باغ واقع شده است. باغ فردوس با مساحتی حدود 20000 متر مربع شکوه بسیاری دارد، و از آنجایی که در سال‌های اخیر به این باغ رسیدگی بسیار صورت گرفته، همچنان استوار بر جای مانده، و عظمت خود را حفظ کرده است. باغ فردوس در حال حاضر یکی از بهترین تفریحات تهران محسوب می گردد، از دیگر باغ موزه های تهران می‌توان به باغ نگارستان و باغ موزه هنر ایرانی اشاره کرد.

 

تاریخچه باغ فردوس

 

باغ نگارستان - باغ موزه نگارستان یکی از بناهای قدیمی شهر تهران می باشد که در سال 1222 به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. برای دید تصاویر و اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

 

عمارت باغ فردوس در عهد قاجار

هنگامی‌که محمد شاه قاجار دستور ساخت باغ فردوس را صادر کرد، در این باغ دو عمارت ساخته شد. یکی از این عمارت‌ها در قسمت شمالی باغ و دیگری در قسمت جنوبی آن بنا شدند. اما در طول این سال‌ها به عمارت شمالی توجهی نشد، و رفته رفته خسارات شدیدی به آن وارد شد، و رو به نابودی رفت؛ به طوری که در حال حاضر اثری از آن نمانده، و در این باغ زیبا تنها عمارت جنوبی آن باقی مانده است. این عمارت زیر بنایی 1000 متر مربعی دارد، طول آن 34 متر و عرض آن به حدود 26 متر می‌رسد. عمارت این باغ در سه و نیم طبقه ساخته شده، که به دلیل شیب تند سطح باغ، عمارت در قسمت شمالی آن سه طبقه و در قسمت جنوبی باغ دو طبقه دیده می‌شود. نمای این بنا دارای تزئینات بسیار شکیل و ظریفی بوده، که آن را بسیار زیبا و منحصربه‌فرد کرده است. برای ساخت نمای این عمارت کهن از سنگ مرمر استفاده شده است. کلیه‌ی اتاق‌های داخل عمارت با گچبری‌ها و تزئینات بسیار، جلوه زیبایی به خود گرفته است. نوری که از شیشه‌های رنگی آن گذر می‌کند و به داخل سالن‌ها می‌تابد نیز زیبایی خاصی به فضای داخلی ساختمان بخشیده است.

 

عمارت عهد قاجار فردوس 

 

سینما باغ فردوس   

همانطور که گفته شد، تنها بنایی که در باغ فردوس باقی مانده، در حال حاضر به عنوان موزه سینمای ایران فعالیت می‌کند، و در آن آثار مربوط به این صنعت در معرض نمایش گذاشته شده است. سینما باغ فردوس بسیار مورد توجه هنرمندان و فعالان حوزه سینما و تلویزیون قرار گرفت. از آنجایی‌که این موزه تنها موزه‌ی سینمای ایران است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه می‌تواند یادآور خاطرات گذشته به‌خصوص برای بزرگسالان باشد، چراکه در آن آثاری از فیلم‌های قدیمی، برنامه‌های کودک، عروسک‌های تلویزیونی و ... از گذشته تا به امروز در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

 

سینما باغ موزه فردوس تهران

 

زمان بازدید از باغ دیدنی فردوس   

باغ فردوس همه روزه از ساعت 10 الی 18:30 میزبان بازدیدکنندگان بوده، و در روزهای جمعه از ساعت 10 الی 13 درب این مجموعه به روی آنان باز است. 

زمان بازدید از باغ دیدنی فردوس 

هزینه بازدید از باغ زیبای فردوس 

هزینه بازدید از این باغ برای بازدید کنندگان داخلی 10000تومان و برای بازدید کنندگان خارجی 50000 تومان می باشد، هزینه بازدید گروهی و دانشجویان نیز 10000 تومان است. 
همچنین قیمت بلیط سینماهای باغ موزه فردوس برای روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ هزار تومان، سه‌شنبه‌ها ۹ هزار تومان و روزهای عادی ۱۲ هزار تومان است.

باغ فردوس کجاست؟

همانند باغ ایرانی که در شمال تهران قرار دارد، باغ فردوس تهران نیز در محله فردوسی تهران در منطقه شمال تهران قرار دارد. محله باغ فردوس از شمال به میدان تجریش ابتدای خیابان ولیعصر و از جنوب به خیابان توتونچی منتهی می‌شود. باغ فردوس از شرق به خیابان دربندی و سمت به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود. برای دسترسی به موزه سینما با مترو می‌توانید در خط یک مترو تهران به ایستگاه تجریش بروید و پس از خارج شدن از ایستگاه در میدان قدس با داشتن پیاده‌روی 20 دقیقه‌ای در خیابان ولیعصر به سمت جنوب به باغ فردوس برسید؛ یا می‌توانید مسیرتان را با تاکسی یا بی آر تی طی کنید و به مقصد برسید.
اگر می‌خواهید با بی آر تی به باغ فردوس بروید با اتوبوس‌های مسیر تجریش-راه آهن به ایستگاه باغ فردوس بروید و پس از پیاده شدن از اتوبوس به این باغ زیبا و سرسبز بروید.
اگر قصد رفتن با ماشین شخصی را به باغ فردوس دارید می‌توانید بروید اما دقت کنید که پیدا کردن جای پارک در اطراف باغ فردوس بسیار مشکل است. می‌توانید اتومبیل‌تان را در کوچه‌های اطراف پارک کنید یا در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی به باغ فردوس که در میدان تجریش واقع شده است ماشین‌تان را پارک کنید و به باغ فردوس بروید.

آدرس باغ فردوس 

تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، باغ موزه فردوس
شماره تماس باغ فردوس: ۹-۲۲۷۰۵۰۰ 

مسیر دسترسی به باغ فردوس

برای رفتن به باغ فردوس تهران می‌توانید از چند طریق اقدام و بر اساس بودجه، زمان و علاقه‌مندی‌تان یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید.
خودروی شخصی: اگر با خودروی شخصی به سمت این باغ تاریخی جذاب در حال حرکت هستید، باید به خیابان ولیعصر آمده، و از آنجا به نزدیکی تجریش بیاید. البته این نکته را در نظر بگیرید که اگر با وسیله شخصی بیایید، با توجه به شلوغی و به سختی پیدا کردن جای پارک معطل شوید.
تاکسی: گزینه خوب تاکسی‌های میدان تجریش هستند، که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده، و به این باغ موزه زیبا بروید.
مترو: یکی از مسیرهای دسترسی خلوت و راحت استفاده از مترو است. برای استفاده از مترو، باید خط یک متروی تهران (تجریش_کهریزک) را سوار شوید، و در ایستگاه پایانی یعنی تجریش خارج شوید. بعد از بیرون آمدن از ایستگاه مترو، باید خیابان ولیعصر را به سمت جنوب حرکت کنید، و پس از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به باغ زیبای فردوس می‌رسید.
اتوبوس بی‌آرتی: از راه‌های مطمئن و خوب می‌توان به بی‌آرتی اشاره کرد. با سوار شدن در اتوبوس‌های بی‌ آر تی مربوط به خط تجریش-راه‌آهن، می‌توانید در ایستگاه باغ موزه فردوس پیاده شوید، و خیلی راحت به باغ کهن فردوس تهران بروید.

 

زمان بازدید از باغ دیدنی فردوس

 

در آخر شما برای ما بنویسید

آیا از گردش در باغ عمارت زیبای فردوس لذت بردید؟ می توانید نظرات ارزشمند خودتان را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این باغ موزه زیبا و دیدنی با مراجعه به سایت لحظه آخر از تور داخلی و یا تور تهران مطلع شده، و با استفاده از آن علاوه بر بازدید از باغ فردوس، از دیگر جاذبه‌های گردشگری تهران نیز بازدید داشته باشند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. محدثه قربانی محدثه قربانی 1398/07/20
    11 نفر پسندیدند
    این باغ موزه چقد حس خوبی به آدم میده، یه حس نوستالژیک که آدم رو تو گذشته ها غرق می کنه، به نظرم این موزه میتونه واسه بزرگسالا یادآور خیلی از خاطرات کودکی باشه، چون از تمام فیلم ها و برنامه کودک هایی که در گذشته از تلویزیون و سینما پخش میشد حداقل یه نشونه تو این موزه به چشم می خورده و آدم رو به گذشته می بره، من یه عکاسم و اینجور اماکن بسیار مورد علاقه من هستن چون توش پر از سوژه های عکاسیه و این میتونه واسه یه عکاس خیلی خیلی لذت بخش باشه، جشن ملی سینما هم که در روز سینما در این باغ برگذار میشه مراسم جالبی هستش اما متاسفانه فقط اهالی سینما و هنرمندان میتونن در این جشن شرکت کنن، من پارسال به عنوان عکاس در این مراسم حضور داشتم و به نظرم بسیار جالب بود.
  2. شادی شادی 1398/07/16
    5 نفر پسندیدند
    والا من به این باغ رفتم ولی به این زیبایی که توی عکسا نشون میدن نیست، از حق نگذریم محطه باغ بد نیست اما بازم به عکس ها نمیرسه ولی داخل ساختمان یا همون موزه اصلا جالب نیست، فضا نسبت به اشیائی که برای نمایش گذاشته شده خیلی کوچیکه و باعث شده همه چیز درهم برهم به نظر برسه و نظم خاصی نداشته باشه، من به حوضه سینما خیلی علاقه دارم ولی وقتی برای دیدن این موزه رفتم اصلا نتونستم تمرکز کنم و لذت ببرم انقد که شلوغ پلوغ بود، انگار هیچ چیزی سر جای خودش نیست و اشیاء موزه آرایش خاصی ندارن و این به نظرم از محبوبیت این موزه خیلی کم میکنه، ما در ایران دوستدار هنر کم نداریم ولی متاسفانه به این صنعت به طور جدی پرداخته نمیشه
  3. حمید حمید 1398/07/09
    5 نفر پسندیدند
    چقدر این باغ قشنگ و با صفاست، الحق که باغ های ایرانی مثال زدنی هستن و در دنیا شهرت دارن، معماری اصیل ایرانی هم که یکی دیگه از شگفتی های ایرانه ،من واقعا به ایران قدیم بسیار علاقه مندم و وقتی به اینجور جاهای قدیمی میرم سرشار از لذت میشم ، این باغ به قدری قشنگه که به نظرم یکم توی توصیفش کوتاهی کردین، البته که ایران پر از این باغ های زیباست اما به نظرم باید جایگاهشون بالاتر باشه چون نشون دهنده اصالت ایرانی هستن، عمارت باغ واقعا زیباست، گچبری های زیبا، پنجره های سنتی و قدیمی، نرده ای سنگی همه و همه کنار هم چقدر این بنا رو چشم نواز کرده، موزه سینما هم که توی این ساختمون دایره واقعا آدمو سر گرم می کنه، کاملا آدمو به گذشته می بره و یاد کودکی رو برای آدم زنده می کنه، قدم زدن تو این موزه لذت بخشه فقط یکمی زیادی شلوغه و آدمو کلافه می کنه اونم واسه کوچک بودنه ساختمونه اما در کل من عاشق این باغ موزه ام و با رفتن بهش آرامش میگیرم چون فیلم و سینما رو دوست دارم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر