باغ موزه هنر ایرانی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 12111
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در مقاله های پیشین سایت لحظه آخر در مورد موزه ها صحبت شد و این آثار خانه ها به پنج گروه جداگانه تقسیم و به صورت مجزا توضیح داده شدند، در این مقاله می خواهیم به یکی از موزه های زیبا و دیدنی شهر تهران، باغ موزه هنر ایرانی بپردازیم و شما را با این باغ موزه جذاب بیشتر آشنا کنیم تا برای بازدید از آن راحت تر و اطلاعات اولیه ای در مورد آن به همراه داشته باشید، باغ موزه هنر ایرانی که در میان باغ های تهران یکی از زیباترین هاست و روزانه بسیاری از بازدید کنندگان و گردشگران را به سوی خود روانه می کند.

 

باغ موزه هنر ایرانی


همانطور که می دانید باغ های ایرانی در جهان به زیباترین باغ ها شهرت دارند و توریست های بسیاری از اقصی نقاط جهان را به سوی خود جذب می کنند، شهر شیراز اکثر باغ های زیبا را در خود جای داده است و یکی از علل اصلی جذب توریست ها به این شهر وجود همین باغ ها در آن است، از جمله باغ های زیبای شیراز می توان به باغ ارم، باغ جهان نما و باغ عفیف آباد اشاره کرد، اما شهر تهران به سبب اینکه سال های زیادی پایتخت ایران بوده چندین باغ زیبا در آن جای گرفته، باغ موزه های تهران نیز از زیبا ترین باغ های پایتخت به شمار می آیند.

 

باغ موزه هنر ایرانی


باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه اصطلاحا به موزه هایی گفته می شود که در کنار فضای سبز زیبایی که دارند، آثار هنری و یا تاریخی نیز در معرض دید قرار می گیرند، به همین سبب باغ موزه ها نسبت به دیگر آثار خانه ها طرفداران بیشتری دارد، ضمن اینکه باغ های ایرانی جزو زیباترین باغ ها در جهان محسوب می گردند. باغ موزه هنر ایرانی در میان باغ های کشور یکی از چشم نواز ترین ها و جاذبه های گردشگری تهران می باشد که سالیان سال است مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته، این باغ موزه زیبا و دیدنی یکی از باغ های کهن ایران محسوب می گردد و از اهمیت تاریخی زیادی نیز برخوردار است، از سال 1384 این باغ مرمت و بازسازی شد و بعد از آن، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر یکی از تفریحات تهران نیز به شمار می آید.

 

موزه هنر ایرانی


تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

قدمت باغ موزه هنر ایرانی به سال 1310 باز می گردد، در آن زمان رضا خان بر ایران حکمرانی می کرده و این باغ یک باغ شخصی متعلق به یکی از فرمانده های ارتش کشور بوده است، طرح کنونی این باغ در واقع شباهت آنچنانی به طرح اولیه آن ندارد و این طرح در بازسازی سال 1384 در باغ پیاده شد، بعد از انقلاب اسلامی این باغ مالکیت شخصی خود را از دست داد و زیاد مورد توجه قرار نگرفت به همین سبب آسیب های زیادی دید و رو به نابودی رفت که سرانجام در سال 1384 مرمتی اساسی در آن انجام شد و به سبب آسیب بسیاری که دیده بود طرح اولیه آن تغییر کرد و در نهایت در سال 1386 درب آن با عنوان باغ موزه هنر ایرانی به روی مردم باز شد. مساحت این باغ حدود یک هکتار می باشد که در شمال شرق تهران واقع شده است.

 

باغ موزه


آثار باغ موزه هنر ایرانی

همانطور که گفته شد در باغ موزه ها، آثار تاریخی و یا هنری به نمایش گذاشته می شوند، آثار باغ موزه هنر ایرانی شامل دو گروه هستند، گروه اول مربوط به ماکت هایی از آثار باستانی معروف ایران است که در مقیاس کوچک ساخته شده و در این باغ در معرض دید قرار گرفته اند، گفته می شود این ماکت ها برای شرکت در جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ساخته شده بودند که بعد از انقلاب به این موزه آورده شده اند. این ماکت های بسیار زیبا از بتون ساخته شده و از ظرافت خاصی برخوردارند. ماکت های برج میلاد تهران، برج آزادی تهران، عمارت چهل ستون، سی و سه پل، باغ فین کاشان، عمارت شمس العماره، کاروانسرای مهیار، کاخ هشت بهشت، برج قابوس، نقش رستم، مقبره دانیال نبی، گنبد سلطانیه و قره کلیسا در این باغ موزه از جمله این آثار می باشند.

 

موزه


گروه دوم آثار این باغ نیز، آثاری بسیار زیبا و دیدنی، هنر دستان هنرمندان ایرانی معاصر است که در نگارخانه باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته شده اند، جنس این آثار نیز از چوب و فلز می باشد که آثاری دیدنی و بی نظیری با آن ها خلق شده است. اما امکانات و دیدنی های این باغ موزه به همین جا ختم نمی شود و در کنار آثار،  دیدنی هایی از صنایع دستی سراسر ایران نیز به نمایش گذاشته شده است، همچنین عکس هایی از تهران قدیم در نمایشگاه این باغ موزه در معرض دید قرار گرفته که بازدید از این عکس ها خالی از لطف نیست و می تواند تجدید خاطره ای برای بازدید کنندگان به خصوص بزرگسالان باشد، این نمایشگاه به صورت موقتی دایر می شود.

 

نگارخانه موزه هنر ایرانی


بنای باغ موزه هنر ایرانی

در این باغ موزه زیبا و چشم نواز بنایی تاریخی وجود دارد که قدمت آن نیز به زمان پهلوی باز می گردد و در همان سال 1310 در باغ ساخته شد. این بنا با مساحتی حدود 270 متر مربع در ضلع شمال غربی باغ قرار گرفته و در آن اتاق های زیادی ساخته شده، در این اتاق ها در حال حاضر آثار هنری تجسمی از استادان به نام ایرانی به نمایش گذاشته شده است. این بنا نمایی آجری دارد و از شیشه های رنگی برای درب و پنجره های آن استفاده شده است که این امر شکلی سنتی و اصیل ایرانی به ساختمان بخشیده و زیبایی آن در میان درختان کهنسال قد برافراشته باغ دوچندان شده است.

 

کارگاه آموزشی هنر ایرانی


امکانات باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی امکاناتی همچون کارگاه های آموزشی هنرهای معاصر، صنایع دستی، نگار گری، خوشنویسی، حافظ شناسی و مولانا شناسی نیز در اختیار دوستداران  هنر قرار داده است، علاقه مندان می توانند با ثبت نام در این کارگاه ها به صورت مقدماتی و تخصصی شرکت نمایند و هنر مورد علاقه خود را آموزش ببینند،  در محوطه باغ نیز غرفه هایی به منظور عرضه صنایع دستی، سوغاتی های ایرانی، زیور آلات، گل و گیاه و کتاب در نظر گرفته شده است که در این غرفه ها به فروش می رسند. در گوشه ای از باغ کافه ای سنتی نیز جای گرفته که نشستن در آن و نوشیدن چای یا قهوه حال و هوایی خاص دارد و در کنار فضای چشم نواز باغ می تواند بسیار دلچسب باشد.

 

باغ موزه هنر ایرانی


برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید به سایت baghmoozeh.farhangsara.ir مراجعه و از نحوه برگزاری و آموزش کارگاه های آموزشی مطلع شوید. لازم به ذکر است علاقه مندان به بازدید از باغ موزه هنر ایرانی می توانند با مراجعه به سایت لحظه آخر از تور داخلی و یا تور تهران استفاده کرده و در کنار بازدید از این باغ زیبا، از جاهای دیدنی تهران نیز بازدید داشته باشند.

 

زمان بازدید موزه هنر ایرانی


زمان بازدید از باغ موزه هنر ایرانی


باغ موزه هنر ایرانی همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری از ساعت 9 الی 21:30 میزبان بازدید کنندگان می باشد.

 

باغ کتاب تهران - راهنمای دقیق باغ کتاب + زمان بازدید


 

هزینه بازدید باغ موزه هنر ایرانی


هزینه ورودی این باغ به ازای هر نفر 3000 تومان و هزینه بازدید از موزه این مجموعه 5000 تومان می باشد.
 

آدرس باغ موزه هنر ایرانی


تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیگ)، خیابان دکتر حسابی، شماره 30.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر