موزه های هنری تهران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 12388
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از سرگرمی های مهیج برای افراد، بازدید از موزه ها می‌باشد. موزه ها، گنجینه ای از تاریخ هر کشور هستند که برای افراد زیادی بازدید از آن جاب و مفرح می‌باشد. موزه ها دارای موضوع های متفاوتی می‌باشند برای مثال موزه های فرهنگی، موزه های هنری و ... 

تهران یکی از شهرهایی می باشد که موزه های مختلفی را در خود جای داده است. موزه های شهر تهران دارای موضوعات مختلفی چون تاریخ، علم، هنر و ورزش می‌باشد که تعدادی از آن ها بسیار معروف هستند برای مثال کاخ سعد آباد، کاخ گلستان، کاخ نیاوران و باغ موزه هنر ایرانی. در ادامه این مقاله می‌خواهیم موزه های هنری تهران را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید. 

خانه هنرمندان ایران

شهر تهران - هر آنچه که باید در مورد شهر تهران بدانید!

خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران، ساختمانی در پارک هنرمندان واقع در خیابان ایران‌ شهر بالای خیابان طالقانی می باشد. اصل این ساختمان در زمان رضا خان به نام پادگان فیشرآباد ساخته شد و بعد ها سررشته داری ارتش از آن استفاده می‌کرد. این ساختمان در دهه هفتاد به صورت مخروبه ای در آمده بود و ارتش از آن استفاده نمی‌کرد، در سال ۱۳۷۷شهرداری تهران این ملک را از ارتش خریداری کرد و محوطه آن‌جا را تبدیل به بوستان کرد. ساختمان متروکه میان این بوستان محل تجمع معتادان شده بود، تا اینکه در سال ۱۳۷۹ به دستور وزارت فرهنگ، عمارت میان این بوستان جهت بازسازی به مهندسان سپرده شد و این اثر تاریخی مورد بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۳۸۴ این عمارت در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این ساختمان پس از بازسازی خانه هنرمندان ایران شد و امروزه محلی برای تجمع هنرمندان و هنردوستان می‌باشد و در آن فعالیت هایی مانند نمایش فیلم، تئاتر، نمایشگاه های عکس، نقاشی، هنرهای تجسمی و اجرای کنسرت انجام می‌شود. 

انجمن ها و کانون‌هایی مانند خانه تئاتر، خانه موسیقی، انجمن سینماگران و انجمن طراحان گرافیک نیز در این عمارت فعالیت دارند. این عمارت دارای چهار نگارخانه به نام‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان می‌باشد که مجموعه عکس‌ها، نقاشی ها و آثار تجسمی هنرمندان در آن به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین سینما و تئاتر مجموعه نیز فعال است. بازدید از این عمارت و نگارخانه های آن هیچ گونه هزینه ای ندارد. این مجموعه دارای چند کافی شاپ و رستوران در طبقات بوده که پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشند. در طبقه دوم، رستورانی با غذاهای گیاهی و بدون گوشت پذیران گیاه خواران و دیگر مهمانان است، استیک پنیر این رستوران بسیار لذیذ می‌باشد. نزدیک ترین ایستگاه مترو به خانه هنرمندان ایستگاه مترو طالقانی بوده و نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به خانه هنرمندان ایستگاه ویلا کد ۱۴۵است. خانه هنرمندان در منطقه ۶ تهران محله ایرانشهر، خیابان انقلاب، خیابان موسوی( فرصت) بعد از طالقانی، موسوی شمالی، ضلع جنوبی پارک هنرمندان قرار گرفته است‌.

خانه هنرمندان ایران

موزه آینده دبی - موزه آینده دبی جایی برای خلق آینده

موزه هنرهای معاصر ایران 

موزه هنرهای معاصر در زمان پهلوی و با کوشش فراوان فرح پهلوی و پیگیری دفتر مخصوص شهبانو در گوشه پارک فرح (پارک لاله فعلی) ساخته شد و آثار گرانبهایی از هنرمندان بزرگی چون گوگن، ژنواز، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهون، لویت، جاکومتی و همچنین آثار با ارزشی از هنرمندان ایرانی چون سهراب سپهری در آن نگهداری می‌شود. 

این موزه بازدیدکنندگان زیادی از ایران و خارج از کشور دارد. موزه دارای ۹ گالری می‌باشد که سه گالری آن به نگهداری آثار ارزشمند هنرمندان یاد شده می‌پردازد و شش گالری دیگر آن نیز به صورت آثار موقت هنرمندان در دسترس بازدیدکنندگان می‌باشد. در محوطه این موزه نیز آثار هنری و مجسمه هایی از هنرمندان کشورهای مختلف وجود دارد که از معروف ترین این آثار می‌توان به پیکره (درمانگر) از آثار رنه ماگریت بلژیکی اشاره کرد. موزه هنرهای معاصر یکی از موزه های دیدنی تهران می‌باشد که در مرکز تهران خیابان کارگر شمالی حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاهای در ضلع غربی پارک لاله قرار گرفته است. برای بازدید از این موزه باید بلیط تهیه کنید که مبلغ آن ۲۰۰۰۰ تومان می‌باشد و در طول بازدید موزه، بلیط باید همراهتان باشد چون ممکن است ماموران موزه از شما تقاضای نشان دادن بلیط نمایند. ساعت کار موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ است و در روزهای جمعه از ساعت ۱۴ تا  ۱۸ می‌باشد؛ در ایام سوگواری و تعطیلات رسمی تعطیل می‌باشد. برای دسترسی به موزه با مترو تهران می‌توانید در ایستگاه مترو انقلاب در خط ۴ پیاده شده و با تاکسی از کارگر شمالی خود را به موزه برسانید. همچنین اتوبوس های مسیر میدان آزادی به میدان هفت تیر یا میدان آزادی به میدان ولیعصر در ضلع جنوب پارک لاله ایستگاه دارند.

موزه هنرهای معاصر ایران 

موزه فرش 

موزه فرش ایران یکی دیگر از موزه های زیبای تهران و جاهای دیدنی تهران می باشد، نمای بیرونی این موزه به شکل دار قالی ساخته شده است. این موزه نیز به دستور فرح پهلوی و در ضلع شمالی پارک فرح سابق و بوستان لاله فعلی ساخته شد. طراح و معمار این موزه عبدالعزیز فرمانفرماییان بوده که این موزه را به صورت دو تالار ساخته است، تالار همکف موزه دائمی فرش و گلیم و تالار فوقانی برای نمایشگاه موقت گلیم و فرش استفاده می‌شود. فرش و گلیم از هنرهای تاریخی ایران هستند که امروزه نیز در ایران بسیار پر کاربرد بوده و بیش‌تر خانه های ایرانی‌ مفروش می‌باشند. گزنفون تاریخ نگار یونانی در کتاب سیرت ‌کوروش نوشته ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد، قالیچه زیر بستر خود می‌اندازند، همچنین در سالنامه چینی سون سو فرش پشمی ایران را کالای وارداتی به چین در زمان ساسانیان نام برده است.

یکی از عجایب گنج خسرو پرویز فرش معروف بهارستان در کاخ تیسفون بوده است، جالب اینکه قدیمی ترین فرش ایران در سال ۱۹۴۹ میلادی در جنوب سیبری کشف شد و آن قالی ۲۵۰۰ ساله پازیریک می‌باشد که نشان می‌دهد قالی بافی در دوره هخامنشیان در ایران وجود داشته است‌. در موزه فرش ایران انواع فرش ها و گلیم های دستبافت با با توجه به نقش، رنگ، طرح، بافت و تنوع مناطق قالی بافی نگهداری می‌شود. ۱۵۰ تخته فرش ارزشمند، نفیس و تاریخی از قرن نهم هجری تا دوره معاصر در این موزه نگهداری می‌شود، یکی از این قالیچه های نفیس معاصر، قالیچه میرزا کوچک خان در ابعاد ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی متر است ‌که میرزا را در لباس نظامی، مسلح به تفنگ و اسلحه کمری با قطار فشنگ نمایش می‌دهد، در قسمت  بالای تصویر کتیبه ای به نام بافنده ملا محمود دیده می‌شود که تاریخ بافت را اواخر دوره قاجاریه بیان کرده است.

می‌توانید همه روزه به غیر از دوشنبه ها و ایام سوگواری از ساعت ۹ الی ۱۸ به موزه مراجعه کنید. ضمنا بهای بلیط برای گردشگران داخلی ۵۰۰۰ تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰۰۰۰ تومان می‌باشد.

موزه فرش 

نمایشگاه جیتکس دبی - سفر به آینده با نمایشگاه جیتکس دبی

موزه موسیقی

یکی دیگر از موزه های هنری تهران، موزه موسیقی می‌باشد. موزه موسیقی جهت حفظ آثار هنرمندان عرصه موسیقی، معرفی آن ها و نگهداری میراث موسیقی ملی تاسیس شده است. در موزه موسیقی حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود. این موزه دارای بخش‌های مختلفی مانند سالن نمایش سازها (که در آن سازهای کوبه ای، زهی، بادی، سنتی و زهی نواحی به نمایش گذاشته شده)، گنجینه موزه، ارشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت و ساز، انبار نگهداری بهینه سازها، مخزن محصولات مکتوب، کافی شاپ و بخش سمعی و بصری می‌باشد.

ساختمان موزه یکی از منازل مسکونی قدیمی است که تا سال ۱۳۵۱ مسکونی بوده، در سال ۱۳۸۲ این ساختمان مورد بازسازی قرار گرفت و یکی از بهترین خانه های قدیمی مرمت شده در تهران بود و به همین خاطر در سال ۱۳۸۸ تبدیل به موزه موسیقی تهران شد. ساعت کار موزه در نیمه اول سال ۱۰ الی ۱۸ و در نیمه دوم سال ۱۰ الی ۱۷ می‌باشد‌. این موزه در روزهای شنبه بازدید ندارد.  این موزه در میدان تجریش تهران خیابان شهید دربندی سه راه تختی کوچه نمازی پلاک ۹ واقع شده است. جهت دسترسی به موزه از مترو، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی از هر نقطه تهران به تجریش بروید، از مترو تجریش تا موزه یک کیلومتر فاصله دارد.

موزه موسیقی

مترو تهران نقشه - ساعت کاری و قیمت بلیط + دانلود نقشه 1402

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

در سال ۱۳۷۹ کلنگ موزه هنرهای دینی امام علی زده شد و در سال ۱۳۸۱ ساخت آن به پایان رسید. این موزه در چهار طبقه شامل قسمت‌ های مختلفی چون گالری موزه، بخش مرمت، کتابخانه تخصصی، سالن اجتماعات و کافه گالری می‌باشد. آثار این موزه مضمون مذهبی و دینی دارد که شامل نقاشی‌های خیال‌انگیز، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویر سازی عکس و خوشنویسی می‌شود. در این مجموعه از جلد های لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش نفیس و کتاب چاپ سنگی نگهداری می‌شود. همچنین این موزه دارای سالن اجتماعات یا سرسرای نور می‌باشد که پذیرای اجتماعات هنری است.  موزه هنرهای دینی دارای گنجینه ای از پیشکسوتان نقاشی قهوه خانه ای چون حسین قوللر آقاسی، محمد مدیر، عباس بلوکی فر، اسماعیل جلایر و حسن اسماعیلی زاده می‌باشد که به نمایش گذاشته شده است. این موزه در خیابان ولیعصر روبروی خیابان نیایش بلوار اسفندیار واقع شده است. شما می‌توانید به صورت رایگان هر روز از ساعت ۹ الی ۱۶ از موزه هنرهای دینی دیدن کنید.

موزه هنرهای دینی امام علی (ع)

موزه صبا 

استاد حسن صبا مجتهدی تمام عیار در موسیقی ایرانی بود. او با شاگردانی که پرورش داد و با آثاری که در نواختن سازهای ایرانی نوشت، روی نسل های بعد اثر شگرفی گذاشت. وی یکی از شخصیت های والای موسیقی در نیمه اول قرن بیستم بود که صدای ویولن را با خدمت موسیقی ایرانی گرفت. بعد از فوت استاد ابوالحسن صبا طبق وصیت وی خانه اجدادی اش که توسط پدرش ابوالقاسم خان، پزشک دربار ناصرالدین شاه، خریداری شده بود، در ۲۹ آبان ۱۳۵۳ تبدیل به موزه شد. لازم به ذکر است که هفت پشت خانواده صبا در این خانه زندگی کرده اند. این موزه برای دوست داران موسیقی ساخته شد و تنها موزه ای است که درباره سازها اطلاعات جامع و کاملی به دوست داران موسیقی ارائه می‌دهد. خانه موزه صبا در میدان بهارستان خیابان ظهرالاسلام شماره ۹۰ قرار دارد.

موزه صبا 

موزه عروسک های ملل 

موزه عروسک های ملل یک موزه خصوصی می‌باشد، موزه ای جذاب در تهران که شما را از هر گروه سنی که باشید به سفری دوست داشتنی در دنیای عروسک ها می‌کشاند. این موزه در سال ۱۳۹۴ جایزه موزه داران برتر را از ایکوم (شورای بین المللی موزه ها) دریافت کرد. موزه عروسک های ملل از چند بخش تشکیل شده، بخش اول عروسک های ملل که دارای بیش از ۲۵۰۰ عروسک از کشورهای افغانی، چینی، عربی، خدایان هندی، تاجیکی، ارمنی و اتریشی است، بخش دوم به نام موزه عروسک و فرهنگ ایرانی که به معرفی اقوام، لباس ها، داستان ها و افسانه های ایرانی پرداخته است. این موزه دارای فروشگاهی می‌باشد که انواع اسباب بازی ها در آن به فروش می‌رسد. موزه عروسک های ملل در دروازه دولت اول سعدی شمالی کوچه فیات پلاک ۲ قرار دارد. بازدید از این موزه هزینه اندکی دارد.

موزه عروسک های ملل 

موزه استاد صنعتی 

موزه استاد صنعتی که به نام های ۱۳ آبان و موزه هلال احمر نیز معروف است، قبل از انقلاب موزه شیر و خورشید نام داشت. این موزه در سال ۱۳۲۴ به دست عبدالحسین صنعتی زاده به یاد پدرش حاج علی اکبر صنعتی زاده که بنیانگذار پرورشگاه صنعتی کرمان بود، ساخته شد. علی اکبر صنعتی نقاش و مجسمه ساز ایرانی است که دو موزه یکی در تهران، یکی در کرمان به نامش ثبت شده است. ساختمان این موزه قدمتی مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی دارد. موزه صنعتی در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. موزه استاد صنعتی با روی کار آمدن پروژه ساخت متروی تهران در سال ۱۳۷۶ تعطیل شد و ساختمان موزه نیز در طی ساخت مترو دچار آسیب هایی شد‌ و ده سال بعد نیز یعنی در سال ۱۳۸۶ به دلیل ساخت مترو دوباره این موزه تعطیل شد. در سال ۱۳۹۶ این موزه پس از سه سال تعطیلی پی در پی مرمت و افتتاح گردید. موزه صنعتی در شمال غربی میدان توپخانه، ابتدای خیابان فردوسی قرار گرفته است. برای دسترسی به این موزه می‌توانید از اتوبوس و مترو استفاده کنید، فاصله ایستگاه امام خمینی مترو تا موزه ۵۰۰ متر می‌باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر