کاخ موزه های تهران

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1402/01/05
بازدید: 1896
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

وقتی از پایتخت سخن به میان می آید، همیشه شهری شلوغ و پر از سر و صدا در ذهنمان تداعی می شود. اما اگر بیشتر به این شهر پر رمز و راز دقت کنید می توانید شگفتی های بسیاری را در آن کشف کنید. یکی از بهترین دیدنی های شهر تهران را می توان موزه های آن دانست که آثار زیبایی را در خود جای داده اند. این موزه ها و بناهای تاریخی از سبک زندگی ایرانی و سنتی گذشته ایرانیان حکایت می کنند. در ادامه با هم چند کاخ موزه را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کاخ گلستان 
  2. کاخ سعدآباد 
  3. کاخ نیاوران 

کاخ گلستان

کاخ گلستان 

کاخ گلستان، کاخی زیبا و باستانی است که قدمت آن به دوره صفویه و شاه عباس صفوی بر می گردد. این کاخ محل زندگی بسیاری از پادشاهان گذشته مانند آقا محمد خان قاجار، فتحعلی شاه، محمد شاه قاجار، ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه، محمد علی شاه قاجار و احمد شاه قاجار بوده است. این کاخ از آنجایی که به عنوان شناسنامه تاریخ ایران شناخته می شود، در فهرست جهانی یونسکو وجود دارد. 

ورود به این کاخ مانند سفر در زمان، شما را به دوران قاجار می برد. این کاخ در نزدیکی بازار تهران قرار گرفته است و می تواند به خوبی حس و حال گذشته را برای بازدید کنندگان تداعی نماید. در این کاخ به خوبی می توانید تلفیق معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کنید و زیبایی هر دو سبک را حس کنید. بخش های مختلف کاخ گلستان شامل محوطه مجموعه، شمس العماره، خلوت کریمخانی، ایوان تخت مرمر، تالار اصلی، تالار برلیان، عکسخانه، عمارت بادگیر، موزه مردم شناسی، تالار الماس و حوضخانه تالار اسلام می باشد که هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارد.

در چایخانه کاخ گلستان می توانید نوشیدنی یا دمنوشی را به سبک قدیمی میل کنید و یا در عکسخانه این کاخ عکس هایی زیبا و ماندگار در لباس های قاجاری بگیرید.

کاخ سعدآباد 

کاخ سعدآباد را می توان در شمالی ترین قسمت تهران یافت کرد. این مجموعه در واقع استراحتگاه و ییلاق تابستانی پادشاهان بوده است و با به قدرت رسیدن رضا شاه با بازسازی به محل زندگی خاندان پهلوی تبدیل شد. این مجموعه دارای 18 کاخ و عمارت است که امروزه کاخ های احمدشاهی، کاخ سفید، کاخ سبز، کاخ اختصاصی سعدآباد و ملکه مادر در اختیار نهاد ریاست جمهوری می باشد. این مجموعه دو ورودی در خیابان های زعفرانیه و دربند دارد و وسعتی 110 هکتاری را شامل می شود. کاخ سعد آباد را می توان از معروف ترین بناهای تهران دانست که در منطقه ای خوش آب و هوا قرار گرفته است.

کاخ سعدآباد 

کاخ موزه ملت، موزه پوشاک سلطنتی، موزه آب، موزه استاد حسین بهرام، موزه برادران امیدوار، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه استاد فرشچیان، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، کاخ موزه سبز، موزه سلاح های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد از موزه هایی هستند که هنگام بازدید از مجموعه سعدآباد نباید از آن ها غافل شد. علاوه بر 18 کاخ، این مجموعه دارای امکانات و تاسیسات دیگری مانند مرغداری، گاوداری، موزستان، گلخانه های گوناگون، ساختمان های قدیمی، استخرهای مختلف، سالن بولینگ، زمین های تنیس، آمفی تئاتر روباز و سینما نیز می باشد. 

کاخ سعدآباد دارای امکانات گوناگونی مانند سرویس ها و ون های حمل نقل برای رساندن افراد به بناها می باشد. کافی شاپ و رستوران مجموعه نیز آماده خدمت رسانی به بازدیدکنندگان است. غرفه عکاسی این مجموعه دارای لباس های قاجاری زیبایی است که می توانید عکسی زیبا از خود با این لباس ها بگیرید و خاطره بازدید خود را برای همیشه به شکلی جذاب ثبت کنید. کتابخانه، پارک ورزش و ایستگاه رادیو از دیگر امکانات کاخ سعدآباد به حساب می آیند.

کاخ نیاوران 

خانواده سلطنتی تا سال 1357 در کاخ نیاوران ساکن شدند در حالی که این کاخ اصلا قرار نبود محلی برای زندگی باشد و فقط برای پذیرایی از مهمانان و به عنوان تالار پذیرایی به دستور رضا شاه و در سال 1337 ساخته شد. این کاخ با ساختمانی زیبا و باغی با صفا می تواند تجربه خوبی برای بازدید کنندگان از قدم زدن در کاخ و تماشای آثار درون آن به ارمغان بگذارد. قابلیت باز شدن سقف در بعضی قسمت های ساختمان از جالب ترین ویژگی های کاخ به شمار می رود. 

کاخ نیاوران 

بخش های مختلف این کاخ شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه، موزه حوضخانه، موزه خودروهای اختصاصی، موزه کتابخانه اختصاصی، کوشک احمدشاهی و موزه جهان نما می باشد که دیدن از این بخش ها را به همه بازدیدکنندگان توصیه می کنیم. فروشگاه صنایع دستی و رستوران مجموعه نیز آماده خدمت رسانی به بازدیدکنندگان می باشند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر