موزه آبگینه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/01/16
بازدید: 2612
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

موزه گردی و بازدید از آنچه که در طول تاریخ اتفاق افتاده، می تواند ارتباط بین ما و آنچه بوده ایم را برای استفاده از تجربیات گذشتگان برایمان فراهم کند. با اینحال حتی بازدید از موزه ها نیز برای افراد دارای جاذبه های متفاوتی می باشد. در این مقاله می خواهیم برای افرادی که به سفال و شیشه علاقه مند هستند، اطلاعاتی در مورد موزه آبگینه تهران بدهیم، در ادامه با ما باشید. موزه آبگینه و سفالینه تهران از دیگر موزه های جالب توجه به لحاظ آثاری تاریخی موجود در آن است، که استقبال فراوانی از این موزه می شود. این بنا خانه ای تاریخی می باشد، که در زمان قاجار و در خیابان سی تیر واقع شده است.

موزه آبگینه تهران

سال تاسیس موزه آبگینه

موزه آبگینه تهران به عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران در 7 اردیبهشت سال 1377 به طور رسمی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این موزه یکی از پربازدید ترین و پر طرفدار ترین موزه ها در تهران می باشد، که هر ساله حدود 2 میلیون نفر گردشگر خارجی و داخلی با تور تهران گردی، از آن دیدن می کنند. همانطور که گفتیم این موزه در محل یک خانه قدیمی واقع شده، که حدودا مربوط به سال 1300 بوده و از این سال تا 1330 خانه و محل کار قوام السلطنه بوده که پس از آن به سفارت مصر در ایران به مدت هفت سال تغییر کاربری می دهد. پس از آن نیز به ترتیب محل استقرار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی قرار می گیرد.

سال تاسیس موزه آبگینه

این ساختمان چگونه به موزه آبگینه و سفال تبدیل شد؟

دفتر فرح پهلوی در سال 1355 این عمارت قاجاری را برای راه اندازی موزه خریداری کرد و با کمک مهندسان ایرانی و اتریشی به کار بازسازی و نوسازی آن پرداخت. کار طراحی این موزه به دست مهندسان ایرانی انجام شد و طراحی ویترین ها نیز به مهندسی اتریشی به نام هانس هولاین سپرده شد. تزیینات موزه آبگینه و سفالینه تهران شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله ها است، همچنین آجر کاری نماها که در 50 نوع می باشد. در نهایت در بنای این ساختمان با ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی روبرو هستیم.

مهندس اتریشی، هانس هولاین به خوبی به معماری ایرانی تسلط داشته و در بازسازی این بنا از آثار برجسته موجود در تاریخ ایران از جمله ستون های تخت جمشید، کاخ تچر، قوس های صفوی و کعبه زرتشت الهام گرفته است. با این وجود در طراحی ویترین ها از سبک های مدرن تری استفاده کرده، که با نگاهی کلی هیچ آسیبی به ساختمان نزده و در هماهنگی کامل با آن می باشد. طراحی پله ها به شیوه روسی است، اما در منبت کاری های درها و پله ها، گچبری های سقف، ستون و آیینه کاری ها، هنر و معماری ایرانی دیده می شود. گچبری های موزه مربوط به دو دوره تاریخی می باشد، دوران قوام و سبک غربی در زمان سفارت مصر و آیینه کاری های موجود در طبقه دوم که مربوط به دوره قاجار می باشد.

معمار موزه آبگینه

ساختمان موزه بنایی هشت ضلعی می باشد، که در باغی به مساحت 7000 متر مربع واقع شده است. در و پنجره های این ساختمان بسیار نفیس بوده و از آن ها به خوبی نگهداری می شود، که یادآور معماری عصر سلجوقی است. ساختمان دارای دو طبقه و پنج تالار می باشد. تالارهای 1 و 2 در طبقه اول و سایر آن ها در طبقات دیگر واقع شده است. همانطور که گفتیم این مجموعه دارای پنج تالار می باشد، که در دو تالار طبقه اول شیشه و سفال مربوط به دوران قبل از اسلام و در سه تالار طبقه دوم آثار دوران اسلامی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

تفریحات تهران - با مهیج ترین تفریحات تهران آشنا شوید به همراه (تصاویر+آدرس)

تالارهای موزه آبگینه تهران

در این بخش به معرفی تالارهای این موزه زیبای شهر تهران می پردازیم:

تالار صدف

این تالار به دلیل شباهت معماری آن به صدف نیمه باز به این نام نامگذاری شده است. این تالار دارای زیبایی های خاصی است که می تواند تجربه ای لذت بخش را برای شما گردشگران عزیز تهرانی رقم بزند.

تالار صدف ابگینه

تالار زرین

نام دیگر تالار چهار زرین می باشد، که نام گذاری آن به دلیل وجود ظروف زرین فام به جا مانده از دوره سلجوقیان در این بخش می باشد. در این تالار می توانید ظروفی را که دور تا دور آن ها با خطوط نسخ و نستعلیق تزیین شده، مشاهده کنید. همچنین چهره های مغولی روی این ظروف خودنمایی می کند. این نقوش با توجه به شهرهایی که از آن پیدا شده، با هم فرق می کند.

تالار زرین ابگینه

تالار لاجورد

تالار پنج و یا تالار لاجورد نیز به دلیل لعاب های یک رنگ فیروزه به این نام خوانده شده. ظروف در این قسمت مربوط به دوره های هفتم و هشتم یا ایلخانی می باشد. جالب است بدانید که با نزدیک شدن به دوران صفویه اشیا مصرفی تر می شوند. در این دوره شاهد ظروفی همچون گلاب پاش و صراحی هستیم. همچنین میزی با لعاب هفت رنگ و مزین به نقش چهره های شخصیت های شاهنامه وجود دارد، که نام هر شخص بالای چهره نوشته شده و مربوط به دوره قاجار می باشد.

شهر تهران - هر آنچه که باید در مورد شهر تهران بدانید!

تالار بلور

در این تالار می توانید آثار به جا مانده از هزاره اول قبل از میلاد، سلسله هخامنشیان، ساسانیان، و اوایل دوره اسلامی را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که این آثار به ترتیب دوره های زمانی جانمایی شده اند. تکنیک برش شیشه در دوره ساسانی به اوج خود رسیده بود و به همه جای دنیا صادر می شد. در این دوره روش های دیگری برای ساخت ظروف شیشه ای مانند مهر زدن، اضافه کردن تزیینات و همچنین دمیدن، به مدل های ساخت افزوده شد.

تالار بلور

قدیمی ترین شیشه ها و لوله های شیشه ای که به نام سیلندر شیشه خوانده می شود، و در اکتشافات معبد چغازنبیل یافت شده، مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد می باشد، در این بخش قرار دارد. در طبقه اول نیز شیشه ها و سفال های مربوط به دوره های پیش از تاریخ (قدیمی ترین سفال دست ساز از دوره اشکانی مربوط به هزاره اول می باشد) وجود دارد. در این موزه بخش های دیگری از جمله اداری که در زیر زمین مجموعه واقع شده، دبیرخانه و ریاست در طبقه بالا، کتابخانه در ضلع شمال غربی که شامل 4 هزار کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه های مختلف باستان شناسی، تاریخ و هنر است، وجود دارد. در ضلع شمالی محوطه نیز بناهایی برای تکمیل شدن مجموعه در دست احداث می باشد تا در طبقه اول کلاس های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت برگزار شود.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

تالار مینا

در این تالار شاهد ظروف شیشه ای مات و براق، خصوصا وسایل دکوری و شیشه های عطر هستیم، که مربوط به دوره های اول و دوم قبل از میلاد می باشند. همچنین در این قسمت می توانید از مجموعه آثار سفالی متشکل از گلدان های ساده که متعلق به دوران ماقبل تاریخ و گلدان هایی با طرح های هندسی، دیدن کنید که قدمت آن ها به قرن های چهارم تا یکم هزاره اول قبل از میلاد می رسد. یکی از آثار بسیار ارزشمندی که در این بخش قرار داده شده، لوله های شیشه ای به دست آمده از حفاری های معبد چغازنبیل که یکی از بزرگترین معابد ایران در هزاره دوم است. این لوله های شیشه ای که با رنگ های مختلف تزیین شده بودند در برابر نور خورشید، جلوه ای رنگارنگ را به نمایش می گذاشتند.

تالار مینا

تالار دیداری شنیداری

لازم است بدانید که در تالار دیگری به نام تالار دیداری - شنیداری، می توانید شاهد اسلایدها و فیلم هایی از آثار موجود در موزه باشید. همچنین می توانید برخی از محصولات فرهنگی را از این تالار خریداری کنید. موزه آبگینه علاوه بر نمایش آثار دوره های مختلف امکانات دیگری را هم در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد. در موزه آبگینه بخشی از فضای ساختمان به فعالیت های کوتاه مدت و موقت اختصاص داده شده است. در این تالار در زمان های مشخص و به طور موقت نمایشگاهی از آثار سایر هنرمندان معاصر که مرتبط با این موزه است، به نمایش گذاشته می شود.

آب و هوای تهران - برای اطلاع از آب و هوای تهران و همچنین شرایط اقلیمی این شهر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بخش های دیگر موزه آبگینه

در بخشی دیگر از موزه آبگینه می توانید به تهیه محصولات فرهنگی و آموزشی از فروشگاه موزه بپردازید. این فروشگاه توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایت می شود. در این فروشگاه می توانید محصولاتی از جمله کارت پستال، جزوه و کتابچه درباره آثار موزه، پوستر و محصولات دیداری – شنیداری را به عنوان یادگار از تور تهران گردی خریداری کنید. این فروشگاه در طبقه همکف واقع شده است. همچنین در این مکان دوره های آموزشی برگزار می شود، که می توانید در آن ها به گذراندن دوره های تخصصی رشته های مختلف هنری بپردازید. موضوع اصلی این آموزش ها نیز ساخت کارها و آثار شیشه ای و سفال برای کودکان و بزرگسالان می باشد. در قسمت شمال غربی ساختمان موزه آبگینه، کتابخانه موزه واقع شده که بیش از 4 هزار نسخه کتاب در زمینه های مختلف باستان شناسی و تاریخ هنر را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

حیات موزه ابگینه

نحوه دسترسی به موزه آبگینه

برای دسترسی به موزه آبگینه که در تهران واقع شده، می توانید هم از وسیله شخصی و هم وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. در صورتی که از وسیله شخصی استفاده می کنید، توصیه می کنیم در روزهای تعطیل مراجعه کنید، چرا که محدوده ای که موزه آبگینه در آن واقع شده، در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد می باشد. مسیر دسترسی شما به موزه آبگینه با خودرو شخصی به آدرس خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، موزه آبگینه می باشد. در این خیابان موزه های دیگری از جمله موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی و... واقع شده است.

از دیگر وسایل عمومی نقلیه برای رفتن به موزه آبگینه مترو می باشد، که می توانید در ایستگاه مترو حسن آباد پیاده شده و پس از طی کردن مسافتی خلاف جهت حرکت ماشین ها، در خیابان امام خمینی 200 متر جلوتر به خیابان سی تیر برسید.

اگر از اتوبوس های درون شهری استفاده می کنید، می توانید از دو مسیر به موزه آبگینه برسید. یا سوار اتوبوس های جمهوری – بهارستان شده و در ایستگاه حافظ پیاده شوید و با کمی پیاده روی خود را به خیابان سی تیر برسانید و یا سوار اتوبوس هایی شوید که مبدا یا مقصد آن ها پارک شهر و یا خیابان امام خمینی است، که در پایانه اتوبوسرانی پارک شهر توقف می کنند.

ساعات بازدید موزه آبگینه

ساعات بازدید از موزه آبگینه در بهار و تابستان بین 9 تا 19 می باشد و در پاییز و زمستان نیز می توانید بین ساعات 8 تا 17 به این مجموعه مراجعه کنید. لازم به ذکر است که این مجموعه در روزهای سوگواری تعطیل می باشد. برای بازدید از موزه آبگینه باید مبلغ 2500 تومان بپردازید، این هزینه برای افراد خارجی برابر با 15 هزار تومان می باشد. بازدید برای اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی در صورتی که دارای کارت انجمن باشند، رایگان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر خصوصا در مورد بازدید های گروهی از این موزه می توانید با شماره تماس 66708153-021 تماس حاصل فرمایید.

ساعات بازدید موزه آبگینه

قیمت بلیط موزه آبگینه

قیمت بلیط این مجموعه حدود 2500 تومان است. اما توجه داشته باشید ممکن است این قیمت افزایش داشته باشد.

آدرس موزه آبگینه

خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55

سایت موزه آبگینه

 http://www.glasswaremuseum.ir

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر