شهر جرموک

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/19
بازدید: 2219
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تصور کنید در میان چشمه‌های جوشان از دل زمین در حال شنا کردن هستید. گرمای ناشی از زمین و ترکیب شدن آن با مایه حیات چقدر می‌تواند خستگی را از تن بیرون کند. جرموک یکی از شهر‌های استان وایوتز که در جنوب ارمنستان قرار دارد، محسوب می‌شود. شهر جرموک در طول تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. این شهر به سبب داشتن چشمه‌ها و استخر‌های آب گرم طبیعی یکی از شهرهای بسیار معروف استان وایوتز محسوب می‌شود. از آنجایی که این شهر را جنگل‌های سرسبز و کوه‌های زیبا احاطه کرده شما می‌توانید تعطیلات خاطره‌انگیز و زیبایی را در آن سپری کنید. در حال حاضر این شهر در حال بازسازی است تا در نهایت به یکی از بزرگ‌ترین مراکز و شهر‌های گردشگری جهان تبدیل شود.

جرموک

جرموک به چه معناست؟

شاید برای برخی افراد جالب باشد که معنای کلمه جرموک را بدانند‌. در این خصوص باید بیان کنیم که جرموک در واقع از کلمه ارمنی jermuk  (گرموک) گرفته شده است. در ارمنی غربی کلمه چرممو به معنای بهار معدنی گرم است. به دلیل وجود آب گرم در این منطقه نام این شهر را جرموک گذاشته اند.

جرموک

تاریخچه منطقه جرموک ارمنستان

شهر جرموک در سده‌های ۱۰ تا ۱۳ میلادی تحت فرمانروایی وایتس جور ارمنستان بوده است‌. از آنجایی که این منطقه دارای آب گرم بود افراد این سلسله حوضچه‌ها و استخر‌های آب گرمی را برای خود ساخته بودند. شاهان این سلسه از آن‌ها برای تفریح و تفرج خود استفاده می‌کردند. این شهر در طول تاریخ در فاصله میان قرن ۱۵ تا ۱۷ میلادی جنگ ایران و عثمانی‌ها را نیز به خود دیده است. در طول سال‌های جنگ بسیاری از شهر‌ها خراب شد و مردم مجبور شدند به دیگر شهر‌های ارمنستان پناه ببرند‌. در قرن ۱۹ منطقه جرموک در پی جنگ بین روس‌ها و ایرانی‌ها تحت سلطه روسیه قرار گرفت. این امر باعث سرعت بخشیدن به پیشرفت و ارتقا  این شهر شد. مسبب این پیشرفت‌ها حمایت و پشتیبانی اقتصادی و سیاسی روسیه بود. همچنین دانشمندانی از روسیه برای تحقیق در خصوص آب‌های معدنی این منطقه به جرموک رفت و آمد می‌کردند. آب گرم‌های باقی‌مانده در منطقه جرموک در سال ۱۸۶۰ بازسازی شده و حالا به استخر‌های پریستاو تغییر نام داده است. در حال حاضر این استخر‌ها جز جاذبه‌های طبیعی شهر جرموک هستند.

منطقه جرموک

جغرافیا و آب و هوای جرموک ارمنستان

در خصوص موقعیت جغرافیای و محل قرار گیری منطقه جرموک لازم به ذکر است که این منطقه در فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت ارمنستان قرار دارد. همچنین از منطقه جرموک تا پایتخت ارمنستان حدود ۳ ساعت فاصله زمانی است. این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری بوده که از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به چشمه‌های آب گرم، جنگل‌های انبوه، کوه‌های وایتس جور و دشتی وسیع و زیبا در نزدیکی رود آرپا اشاره کرد. 

در واقع این شهر جلوه دلپذیری از زیبایی طبیعت ارمنستان را به نمایش می‌گذارد. گویی این شهر توسط کوه‌های وردنیس در شمال و محدوده و یک از جنوب محاصره شده باشد. ارتفاع کوه‌های اطراف این منطقه بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ متر است و تمام این کوه‌ها توسط جنگل‌های بسیار زیبا پوشیده شده‌اند. همچنین در این جنگل‌ها حیواناتی نظیر روباه، خرگوش و خرس وجود دارند‌. شهر جرموک در ارتفاع ۲۰۸۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. بسیاری از افراد این شهر را به خاطر آب گرم آن می‌شناسند. به علت کوهستانی بودن این شهر آب و هوای آن در فصل تابستان معتدل و خنک و در فصل زمستان سرد و برفی است. 

جرموک ارمنستان

گردشگری شهر جرموک ارمنستان

سالانه بسیاری از افراد از کشور‌های مختلف به شهر جرموک سفر می‌کنند‌. در این شهر تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌های زیبایی برای گردشگران و مسافران وجود دارد. به طور معمول گردشگران برای دیدن مناطق و جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شهر جرموک سفر می‌کنند. از جمله این جاذبه‌های تفریحی و طبیعی می‌توان به کوه‌های ویواتزور، آبشار‌های زیبا، استخر‌های آب درمانی، آب گرم‌های لذت‌بخش، تله کابین‌ها و مراکز ورزشی و کوهنوردی آلپ اشاره کرد. یکی از مناطق تاریخی نزدیک به جرموک صومعه گندوانگ است که قدمت آن به قرن دهم باز می‌گردد. این صومعه یکی از مناطق تاریخی بسیار جذاب و زیبا برای گردشگران بوده که در ۱۰ کیلومتری غربی جرموک قرار گرفته است.

شهر جرموک

جمعیت شهر جرموک

شهر جرموک جزو شهر‌های کم جمعیت کشور ارمنستان است. به طوری که تا سال ۱۹۸۸ این شهر یک جامعه کوچک آذربایجانی را در میان دیگر شهر‌های ارمنستان تشکیل می‌داد. پس از جنگ قره باغ تعداد ۱۱۵۴ نفر پناهنده ارمنی از آذربایجان وارد منطقه جرموک شدند.

شهر جرموک

تفریحات جرموک چیست؟

شهر جرموک به سبب داشتن جاذبه‌ها و مکان‌های طبیعی بسیار بستری مناسبی را برای تفریح گردشگران فراهم نموده است. از جمله مهیج‌ترین تفریحات در این شهر، سوار شدن بر تله کابین در فراز کوهستان‌های جرموک محسوب می‌شود. از داخل تله کابین گردشگران می‌توانند منظره‌ی بسیار زیبایی را از جنگل‌ و دشت‌های منطقه جرموک ببینند. همچنین رفتن به ارتفاعات شهر جرموک نیز یکی از تفریحات مورد علاقه اغلب گردشگران است. به علاوه دیدن بزرگ‌ترین رودخانه جرموک که رودخانه آرپا نام دارد نیز برای بسیاری از گردشگران تفریحی جالب و هیجان انگیز محسوب می‌شود. رودخانه آرپا در ورودی شهر جرموک و در دره بزرگی قرار دارد.

بر فراز این دره پلی است که از بالای پل می‌توانید چشم‌انداز بسیار زیبایی از رودخانه آرپا داشته باشید. در عین حال از هوای بی نظیر کوهستان لذت ببرید. همچنین گردشگران می‌توانند به سمت رودخانه حرکت کرده و در بین راه از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه دیدن کنند. آبشار‌های معروف جرموک و منظره بسیار زیبا از پل بالای سرشان و قوس شانس لحظات لذت بخشی را برای شما عزیزان به ارمغان می‌آورد . همچنین قدم زدن در کنار رود آرپا یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات گردشگران در مسافرت به جرموک است. به علاوه مسافران می‌توانند از حوضچه‌ها و استخر‌های آب گرم جرموک نهایت لذت را ببرند‌.

جرموک

سخن پایانی

اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیاری به شهر‌های کوهستانی و خوش آب و هوا دارید لازم است به شهر جرموک ارمنستان سفر کنید. شما عزیزان می‌توانید از تفریحات کوهستانی و جنگل پیمایی‌های آن بهره ببرید. این شهر در منطقه جنوبی کشور ارمنستان واقع شده‌ است و دارای مناطق تفریحی و طبیعی بسیاری است. می‌توان به مناطقی همچون چشمه‌های آب گرم، تله کابین، جنگل‌های زیبا، رودخانه آرپا و انواع تفریحات کوهستانی اشاره کرد. امیدواریم در سفر به این شهر زیبا از جاذبه‌های طبیعی و تفریحات لذت‌بخش آن بهره کافی را ببرید.

نظرات کاربران

  1. میثم میثم 1397/06/13
    18 نفر پسندیدند
    شهر جرموک واسه پیک نیک خیلی جای خوبی هست

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر