اتاق فرار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/13
بازدید: 5124
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از مکان های تفریحی و سرگرمی که توانسته است در چند سال اخیر در میان جوانان سر و صداهای بسیار زیادی را داشته باشد، اتاق فرار است. متصور شوید که در محیطی با دوستان، آشنایان و یا حتی هم دانشگاهی ها حبس شده اید و باید با کمک با ذهنتان بتوانید معماهای موجود در محیط را حل نمایید تا درب خروج به رویتان باز شود. در این مقاله از سایت لحظه آخر سعی داشتیم تا تمامی موارد اتاق فرار را پوشش دهیم؛ همچنین بهترین اتاق فرارهای تهران را معرفی می کنیم.

 

اتاق فرار

 

معرفی اتاق فرار

اتاق فرار که نام دیگر آن اسکیپ روم است، می توانید شخصا در بازی حضور داشته باشید و با چالاکی خودتان معماهای موجود در بازی را حل نمایید، همچنین محدود بودن تایم بازی جذابیت گیم را دوچندان می کند. این بازی شباهت چندان زیادی به فیلم ترسناک و مهیج پرطرفدار اره (SAW) دارد که اگر از طرفداران این فیلم و یا عاشق بازی های ترسناک کامپیوتری هستید، پیشنهاد می کنم حتما یکبار این بازی را تجربه کنید.

این بازی مانند بیشتر بازی های کامپیوتری آنلاین با داشتن تیم جذاب می شود و شما همراه با تیمی که دارید وارد محیط می شوید و بجای کنترل کردن شخصیت بازی، خودتان باید بازی را پیش ببرید. همچنین پلن های موجود در بازی از قبل تعیین و طراحی شده اند و زمان مشخصی را اپراتور بازی برای اتاق در نظر گرفته است تا کاربران بازی بتوانند از اتاقی که در آن قرار گرفته اند، فرار کنند.

در حین انجام بازی شما و تیمتان باید چالاکی و زرنگیتان را نشان دهند یا به گونه ای اتاق را زیر و رو کنند و تمامی سرنخ های موجود در اتاق را پیدا کنید و آن ها را به ترتیب در کنار یکدیگر قرار دهید و معما را حل نماید تا در این بازی موفق باشید.

اگر چه در ادامه اشاره می کنیم، اتاق فرارهای کمی در تهران وجود دارد اما سختی هر کدام با دیگری فرق می کند و همچنین هر کدام چالش خاص خود را دارد.

تاریخچه اتاق فرار

بازی پراسترس اتاق فرار را دانشجو چینی به نام تاکائو کاتو طراحی کرده است. ایده این بازی زمان در ذهن تاکئو کاتو جرقه خود که دوستانش در حال بازی کردن نسخه مجازی آن بودند؛ که در سال 2007 میلادی در شهر سیلیکون ولی توسط این دانشجو چینی پیاده سازی و عملی شد. در اوایل، بازی اتاق فرار فقط در شهربازی ها وجود داشتند و این عامل بدین گونه اجرایی میشد که طراحان اشیاء بازی، راهنمایی های خروج بازی را از بازیکنان پنهان می کردند تا هیجان بازی را بیشتر کنند و بازیکن ذهن خود را برای حل کردن معماها به چالش بکشند.

همچنین لازم به ذکر است بدانید که در اوایل این ایده به قدری منحصر به فرد بود که در مدت زمان کمی تمامی بلیط های به فروش می رسیدند.

 

محیط اسکیپ روم

 

فضای اتاق فرار

اتاق های فرار در اکثر موارد از فضاهایی نظیر زندان، خانه های ترسناک و متروکه، سلول انفرادی و ... الهام می گیرند و همچنین هر اتاق دارای سناریو و پلن های خاص و انحصاری است تا بازی را به واقعیت نزدیکتر کند و به بازیکن حس واقعی را منتقل کند. اما این مورد در همه اتاق های فرار موجود در دنیا صدق نمی کند و علت آن هم محدودیت هایی است که برای بازی در نظر گرفته اند؛ اما اگر بتوانید اتاق فرار باکیفیتی را در تهران و یا هرجای دنیا پیدا کنید می تواند حس حقیقی بودن بازی را تقویت کند یا به گونه ای شما را حس همزادپنداری شما را فعال کند.

جذابیت بازی اتاق فرار

حل کردن هر معما در این بازی نشانگر باز شدن درب جدیدی تا با معما جدیدی هم روبرو شوید که هیچ یک از اعضای تیم یا بازیکنان با آن آشنایی و اطلاعی ندارند. از این رو حل کردن و پیدا کردن سرنخ ها، حس و هیجان غیر قابل توصیفی را به بازیکنان منتقل می کند.

برخی از مزایای بازی جذاب اتاق فرار:

  • اتحاد و همفکری کردن عضای تیم
  • افزایش اعتماد بنفس و خلاقیت بعد از حل کردن هر معما
  • ایجاد مهارت و ارتباط با سایر دوستان
  • تحرک و هیجان بالای بازی
  • افزایش دقت و تمرکز

مخاطب های اتاق فرار

برعکس باورهای برخی عموم، مخاطبین اتاق فرار هیچ مهارت خاصی را دنبال نمی کنند و همچنین هر قشری از جامعه می تواند در این بازی مهیج شرکت کند و تیم های جند نفره را تشکیل دهد و همراه با همفکری و خلاقیت از این بازی نهایت لذت و انگیزه را بگیرد.

از این رو این بازی یکی از بازی های پرطرفدار گروهی در جهان محسوب می شود و اخیرا در مراکزی نظیر دانشگاه ها، مدارس و همچنین سازمان های بزرگ این بازی رونق پیدا کرده است.

 

بازی ترسناک در اسکیپ روم

 

سنین بازیکنان اتاق فرار

از دیگر سوالاتی که امکان دارد برای مخاطبین این بازی ایجاد شود، سنینی بازیکنان است که می گویند سنین افراد شرکت کننده در بازی اسکیپ روم چقدر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است نگاهی به روحیه افراد باشید؛ اما به طور کلی شرکت کنندگان این بازی افرادی با بازه سنی 18 سال تا بیش از 45 سال تشکیل داده اند که هر کدام درصد خاصی را به خود اختصاص داده اند، که به شرح زیر است:

  • 14 درصد افرادی با سن کمتر از 18 سال
  • 20 درصد افراد با سن 18 تا 25 سال
  • 27 درصد افراد با سن 25 تا 30 سال
  • 24 درصد افرادی با سن 30 تا 44 سال
  • 15 درصد افرادی با بیش ار 45 سال

آیا اتاق فرار یا اسکیپ روم دارای محدویت سنی است؟

لازم با ذکر است بدانید که متاسفانه آمار دقیق و معتبری در این باره وجود ندارد؛ اما با توجه به اینکه اسکیپ روم از فیلم های ترسناک سینمایی الهام می گیرد، ممکن است برخی بازی های اسکیپ روم مناسب همه افراد نباشد و بتواند خاطرات و تاثیرات منفی و مخربی را برای سنینی که به حد سن مورد نیاز نرسیده اند به دنبال داشته باشد.

 

بازی های اسکیپ روم

 

 طراحان این بازی با توجه به سناریوهایی که پیاده سازی می کنند، شرایط سنی هم برای بازیکنان نظر می گیرند که از این رو باید به آن ها توجه داشته باشید تا بتوانید نهایت لذت را بجای ترس ببرید.

به عنوان مثال:

فضایی یا اتاقی در آن قرار گرفته اید ممکن است طراحان آن را با جلوه های ویژه، صدا و نور پیاده سازی کرده باشند تا به بازیکن حس ترس را منتقل کنند. از این رو باید مطمئن شوید که هم تیمی شما شرایط سنی بازی را دارد یا خیر یا امکان دارد هم تیمی شما دارای مشکلات قلبی و تنفسی باشد که همه این حائز اهمیت است و باید قبل از شروع بازی از این موارد مطمئن شوید تا لذت را به نگرانی تبدیل نکند!

بازی اتاق فرار به صورت آنلاین و دیجیتالی هم دارد؟

این بازی پرطرفدار به قدری محبوب شده که برخی بازی سازان این بازی را به صورت آنلاین برای کامپیوتر و موبایل ساخته اند تا بازیکنان بتوانند این بازی را در هر جا و هر محیطی که هستند به بازی کردن خود ادامه دهند و لذت کافی را ببرند؛ همچنین جلوه های ویژه بازی اسکیپ روم آنلاین نسبت به واقعیت بیشتر است.

نکاتی مهم قبل از تجربه اتاق فرار یا اسکیپ روم

یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است تا قبل از تجربه بازی اسکیپ روم بدانید، ظرفیت یا محدود اعضای تیم می باشد که هر اتاق با هر اتاق تفاوت دارد؛ اما به طور معمول تعداد هر تیم باید بین 4 تا 6 نفر باشد، همچنین امکان دارد برخی از اتاقی های این بازی نیاز به تعداد افراد بیشتر یا کمتری داشته باشد که می بایست قبل از آنکه تیم تشکیل دهید از تعداد نفرات اسکیپ روم یا اتاق فرار با خبر باشید.

 

اتاق فرار به سبک فکری و معمایی

 

از دیگر مواردی که باید قبل از تجربه بازی های اتاق فرار بدانید، حق یا اجازه فیلم برداری است که در 99 درصد موارد، طراحان اسکیپ روم این مورد را ممنوع یا غدقن اعلام کرده اند و دلیلشان بر این است که تمامی پلن ها استراتژی هایی که طراحان در نظر گرفته اند، امکان دارد با فیلم برداری فاحش شود و جذابیتی را به دنبال نداشته باشد.

قوانین و استانداردهای اتاق فرار برای تاسیس

اگر بعد از خواندن این مقاله، قصد تاسیس اسکیپ روم اختصاصی را دارید. پس لازم است بدایند اتاق فرار هم مانند دیگر حرفه هایی که وجود دارد، دارای استانداردهای خاصی خودش است که در حین تاسیس باید به آن ها توجه ویژه ای داشته باشید تا در این حرفه موفق شوید.

استاندارهای مکانی اسکیپ روم

  • حداقل 50 متر مربع زیربنا برای اجرای بازی ها
  • حداقل 30 متر مربع برای اتاق بازی
  • 10 متر برای سرویس بهداشتی و نمازخانه
  • 10 متر قضا برای اتاق انتظار و مانیتورینگ کردن بازیکنان
  • استفاده از میکروفون برای شنیدن حرف های بازیکنان و صحبت کردن
  • فضای اسکیپ روم باید به دوربین مداربسته مجهز شود و تصاویر را ضبط نماید.

 

طراحی و افتتاح اسکیپ روم

 

استانداردهای ایمنی

  • وجود جعبه ابزار در محیط بازی جزء الزامات به حساب می آید.
  • کابل و سیم کشی اصولی و ایمن (درون داکت ها)
  • عدم دسترسی بازیکنان به پریز برق 2207
  • استفاده از سیستم های گرمایشی آبی و برقی
  • استفاده از کلید محافظ جان
  • از مایعاتی که در بازی برای بازیکنان مضر نباشد، استفاده نمایید.
  • چنانچه از درب های الترونیکی در محیط بازی استفاده نمایید، امکان دارد برق ها در هنگام بازی قطع شوند و بازیکنان به مشکل بر بخورند؛ از این رو بهتر است برای جلوگیری از این مشکلات درب ها در حالت نرمال اُپن قرار دهید.
  • داشتن زاپاس هر کلید
  • استفاده از کپسول آتش نشانی در هر اتاق جهت جلوگیری از آتش سوزی

استاندارهای بازیکنان

  • افراد زیر 17 سال نمی توانند وارد اتاق های ترسناک باشید شوند و فقط می توانند وارد اتاق فرار شوند.
  • در اتاق 30 متری حداکثر تعداد شرکت کنندگان باید 4 نفر باشد و هر 5 متر اضافه نمودن به فضای اتاق، یک نفر می تواند به جمع شرکت کنندگان بپیوندد. (به عنوان مثال در اتاق 35 متری 5 نفر و در اتاق 40 متری 6 نفر و .... می توانند شرکت کنند.)
  • استفاده یا استعمال دخانیات در محیط بازی ممنوع است.
  • به همراه داشتن حیوان خانگی نظیر سگ و گربه و ... در محیط بازی ممنوع اعلام شده.
  • افراد تاسیس کننده باید قبل از شروع بازی ترسناک به شرکت کنندگان اطلاع دهند که ممکن است در این بازی ترس آنی یا یا به اصطلاح ( جامپ اسکر یا Jump scare)  وجود داشته باشد.
  • بازیکنان باید در کنار همه موارد گفته شده، اتفاقات  و حوادث مالی و جانی را بر عهده بگیرند.

استاندارهای طراحی

  • استفاده نکردن از علائم مذهبی نظیر صلیب برعکس، القاب پیامبران و ...
  • توهین نکردن به شخصیت های برجسبه سیاسی، فرهنگی، اعتقادات، نژاد و ...
  • رعایت نمودن و استفاده نکردن از الفاظ رکیک و برهنگی در فضای بازی

تمامی موارد گفته شده را افرادی که قصد تاسیس اسکیپ روم را دارند باید رعایت نماید تا بتوانند مجوز تاسیس این اتاق را بگیرند.

 

گشتن اتاق برای حل کردن معما در بازی

 

بهترین اتاق فرارهای تهران

همانظور که گفته شده، از مهمترین مواردی که باید قبل از تشکیل تیم بکشید می توان به ژانر اسکیپ روم توجه داشت که دقیقا چه تعداد افرادی را اتاق می تواند در خود جای بدهد و یا ظرفیت بازی چند نفره است. اما به طور معمول بیشتر افرادی که قصد تجربه کردن اسکیپ روم را دارند بیشتر به سمت ژانسر ترسناک و معمایی جذب می شوند که بسیار در این بازی منطقی است.

مهمترین اتاق فرارهای موجود در تهران

به طور کلی تمامی اتاق فرارهای موجود در تهران به چهار مورد یا ژانر خلاصه می شود که هر کدام حس و هیجان خاصی را به بازیکنان منتقل می کند. ژانرهای اسکیپ روم عبارت اند از:

  • شام آخر
  • نجات شهر
  • قرنطینه
  • طهران 1346

شام آخر

داستان این بازی بدین گونه شروع می شود که تیمتان برای میل کردن شامی به رستوران یا خانه ای میروند و همه چی به نظر عالی می آید و شما با دوستانتان در حال گپ زدن و خدیدن هستید، در این حین متوجه می شوید که میزبان یا صاحب رستوران در آوردن شام بسیار معطلی ایجاد کرده است؛ شما از این بابت بسیار شاکی و عصبی هستید و قصد دارید محیط را ترک کنید. اما ناگهان متوجه قفل بودن درب ها می شوید که هیچ راه برگشتی ندارید، در همین حین متوجه می شوید که میزابان یا صاحب رستوران یک قاتل سریالی روانی است که قصد دارد تمام افراد تیم را بکشد.

حال به این پی میبرید که باید با استفاده از هوش و خلاقیت راهی را برای خودتان باز کنید تا بتوانید از این مخمصه راهایی یابید؛ توجه داشته باشید که زمان شما بسیار محدود است که این مورد جذابیت بازی را دوچندان می کند. بی شک صداگذاری و دکوراسیون ترسناک بازی می تواند جذابیت و ترسناک بودن بازی را چندین برابر کند.

آدرس اسکیپ روم شام آخر:

"جردن (بلوار آفریقا)، ضلع شمالی شرقی، تقاطع با خیابان ظفر، ساختمان شمراه 93، طبقه پنجم "

 

اتاق ترسناک و تله بازی اسکیپ روم

 

قرنطینه

در اسکیپ روم قرنطینه همه چی دور از تصوراتی است که بازیکنان فکر می کنند. در این اتاق خبری از دکوراسیون ترسناک و داستان مهیجی نیست، بلکه در این بازی معماهای بسیار دشواری و متفاوت را تجربه می کنید که باید ذهنتان را به کار بگیرید تا بتوانید تمامی معماها را انجام دهید.

اگر قصد دارید در اسکیپ رومی قرار بگیرید که به شما ترس و یا آدرنالین خودنتان را ترشح کند، این اتاق به شما پیشنهاد نمی شود. اما اگر فردی هستید که قصد دارید دقایقی ذهنتان را وارد چالش هایی بکنید، این اتاق به شما پیشنهاد می شود.

آدرس اسکیپ روم قرنطینه:

"پاسداران، میدان قبا، کوچه بین آتش نشانی و فرهنگسرا، داخل فرهنگرای رسانه"

نجات شهر

این اسکیپ روم به نسبت اتاق هایی که تجربه نموده اید یا وجود دارد، متفاوت تر عمل نموده و همچنین هنگامی که وارد این محیط بشوید بنای 200 ساله ای را مشاهده می کنید که در این حین به خاص بودن این بازی بیشتر پی میبرید.

داستان بازی نجات شهر بدین صورت نوشته شده است  که شما در یک عملیات تروریستی قرار دارید و تا یک ساعت دیگر اتفاقاتی قرار است در شهر تهران بیوفتد! شما و تیمتان در این داستان به عنوان گروهک امنیتی شناخته می شوید که قرار است جلوی این سانحه را بگیرد. در این حین برای پیدا کردن سرنخ ها و جلوگیری از این اتفاقات باید معماهایی را کشف کنید تا به زیر زمین برسید. همچنین لازم به ذکر است بدانید که شما برای طی نمودن این مراحل فقط یک ساعت زمان دارید.

آدرس نجات شهر:

"میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، بعد از چهارراه سرچشمه، کوچه نصرالهی، کوچه فخرالملک، پلاک 11 عمارت دبیرالملک، منزل عالیجناب میرزا محمد حسین خان فراهانی"

طهران 1346

حتی اگر فردی باشید که به داستان های کاراگاهی علاقه ای نداشته باشید باز هم امکان ندارد نام شرلوک هولمز را نشنیده باشید! اتاق طهران 1346 هم از داستان های و اتفاقات شرلوک هولمز الهام گرفته است.

مهمترین عاملی که در نگاه اول به چشم میخورد، فضای نوستالژی، موسیقی و وسایل خاص است که در این محیط استفاده شده نموده اند.

داستان بازی از آنجایی شروع می شود که تاجر اصفحانی به نام داریو راستگو به قتل می رسد و تیم شما موظف است در 60 دقیقه بر روی این کار تمرکز داشته باشید و قاتل را پیدا کند. اگر فردی هستید که به داستان های کاراگاهی علاقه شدیدی دارید، پیشنهاد می کنم حتما یکبار هم شده این بازی را تجربه نمایید.

آدرس طهران 1346:

"خیابان نوفل لوشاتو، بن بست مسعود سعد، پردیس علم و فناوری"

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 101 کاربر