حمام ترکی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 12599
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شاید با شنیدن نام حمام ترکی شما به یاد گرمابه های ایرانی یعنی (حمام هایی با سکوهای سراسری و خزینه آب در وسط حمام) که در زمان قدیم وجود داشت بیفتید. همچنین خاطراتی مثل سفیداب، صابون مراغه و حمام های دامادی در ذهن شما تداعی شود. ناگفته نماند که حمام های ترکی شباهت زیادی به حمام های سنتی ایران و حمام های رومیان باستان دارد. محبوبیت این نوع حمام ها به قدری زیاد است که امروزه ترک ها با احیای این بناها و مشت و مال های مخصوص، آنها را از مکانی تاریخی به مکانی تفریحی تبدیل کرده اند که برای گردشگران خارجی بسیار جذابیت دارد.

حمام ترکی

تاریخچه حمام ترکی

حمام ترکی، نوعی حمام عمومی است که ارتباط تنگاتنگی با دوران امپراطوری عثمانی و جهان اسلام دارد. این حمام ها در دوره ویکتوریا (سال 1837 الی 1901 میلادی) محبوبیت بیشتری پیدا کردند، زیرا روشی عالی برای پاکیزگی و رسیدن به آرامش بوندد. به مرور زمان حمام های ترکی در سراسر امپراتوری بریتانیا و اروپا شرقی گسترش پیدا کرد. ظاهر این حمام شباهت بسیاری به حمام های آبگرم در زمان امپراطوری روم باستان داشت.

حمام ترکی چیست؟

حمام ترکی در واقع همان سونا بخار امروزی است که از گذشته تا به امروز طرفداران بسیاری دارد. این سبک حمام ها، گرمای خود را از طریق کف، سقف، نیمکت هایی که جریان هوای گرم در درون خود دارند، تامین می کنند. ماساژ نیز در اتاق مرکزی حمام، که مرکز اصلی برای ماساژ است بر روی سنگ بزرگ در وسط اتاق، انجام می‌شود. در سازه های جدید سعی می‌کنند از سنگ مرمر استفاده کنند تا شباهت بیشتری به سبک قدیمی خود داشته باشد.

هدف اصلی از ساخت این حمام ها استراحت، رسیدن به آرامش و دور شدن از تنش ها و استرس است. افراد با رفتن به این حمام ها خستگی کل روز خود را در می کنند و تا حد بسیار زیادی از دغدغه های زندگی روزمره دور می شوند.

حمام ترکی چیست

مراحل انجام حمام ترکی

هدف از حمام ترکی با آنچه در خانه ها وجود دارد بسیار متفاوت است به همین خاطر مراحل متفاوتی نیز دارد. در ادامه می خواهیم مراحل مختلف این حمام را برایتان توضیح دهیم.

مرحله اول:

در ابتدا که به حمام وارد می شوید، بعد از درآوردن لباس هایتان، به شما لباس مخصوص یا همان لنگ می دهند و شما باید طی استحمام این لباس را به تن داشته باشید. بعد از اینکه شرایط شما توسط کارکنان تایید شد، میتوانید وارد حمام بشوید. مرحله اول را که همانند حمام معمولی که شستشو با آب است، شروع کنید تا برای مرحله بعدی آماده شوید. 

ماساژ در حمام ترکی

مرحله دوم:

بعد از گذر از مرحله اول به اتاق مرکزی حمام ترکی باید بروید. در این اتاق به قدری گرما و بخار وجود دارد که بعد از لحظاتی بدن شروع به عرق کردن می کند. در همین مرحله است که شما به آرامش می رسید و عضلاتتان شروع به رها شدن می کنند. گرما و بخار این اتاق برای مشکلات پوستی و بسیاری از بیماری ها مناسب است.

سفر به سواحل زیبای شهرهای توریستی ترکیه

همزمان با تمام این فعالیت ها می توانید ماساژ مخصوص حمام ترکی را تجربه کنید. ماساژی که توسط متخصصین این مجموعه انجام می شود تا انرژی از دست رفته کل روز را به شما برگرداند. این ماساژ تجربه بی نظیری برای رسیدن به آرامش می باشد.

ویژگی های حمام ترکی

مرحله سوم:

بعد از ماساژ شما وارد اتاق گرم می شوید. در این قسمت می توانید از پرسنل حمام برای شستشو کمک بگیرید و یا  خودتان انجام دهید. از آنجایی که طی دو مرحله قبل پوست شما نرم شده و به قدر کافی بخار دیده، هدف از این قسمت، لیف کشیدن و جدا شدن سلول های مرده پوست است. بعد از اتمام شستشو، علاوه بر داشتن بدنی تمیز و پاکیزه احساس بسیار خوبی به افراد دست می دهد.

در مرحله سوم با از بین بردن سلول های مرده پوست و اکسیژن رسانی به آن، آلودگی های روی سطح پوست نیز به طور کامل از بین می رود.

مرحله چهارم:

بعد از پشت سر گذاشتن سه مرحله قبل و کیسه کشیدن بهتر است سریعا وارد اتاق خنک شوید تا عمل لیفتینگ پوست به صورت خودکار انجام شود. هدف از وارد شدن به این اتاق هم دما شدن بدن با محیط است. در این اتاق به افراد حوله هایی داده می شود تا از سرماخوردگی و مشکلاتی این چنینی جلوگیری شود. این مرحله را با نام مرحله ی آرامبخش نیز می شناسند. زیرا شما می توانید لحظاتی بنشینید و یک نوشیدنی میل کنید یا اگر خسته هستید دقایقی دراز بکشید و استراحت کنید.

شاید این مراحل به ظاهر ساده بیاید اما تاثیر آن به قدری زیاد است که افراد هر از چندگاهی به این حمام ها می روند. جالب است که جوانان از طرفداران حمام ترکی هستند. زیرا استرس و تنش هایی که در طول روز با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، با رفتن به این محیط  به طور کل از بین می رود.

مراحل حمام ترکی

جاهای دیدنی آنتالیا -در سفر به آنتالیا جاذبه های گردشگری آن را از دست ندهید!

حمام های ترکی در استانبول

در ادامه می خواهیم تعدادی از حمام های ترکی معروف استانبول را معرفی کنیم که عمدتا به دوره عثمانی باز می گردند. 

حمام چمبرلی تاش

حمام چمبرلی تاش در زبان ترکی  Camberlitas Hamami تلفظ می‌شود. حمام چمبرلی تاش در سال ۱۵۸۴ به دستور نوربانو سلطان، همسر سلطان سلیم ساخته شد. این حمام دو ورودی جداگانه  برای مردان و زنان دارد. ورودی مردان به خیابان وزیرهان و ورودی زنان به خیابان دیوان یولو راه داشت. در حال حاضر این حمام فقط یک ورودی دارد که آن هم در خیابان وزیر هان است که بعد از گذر از راهرو بخش زنانه و مردانه از هم جدا می‌شود. 

آدرس حمام چمبرلی تاش

استانبول، میدان چمبرلی تاش، خیابان دیوان یولو یا خیابان وزیرهان

حمام چمبرلی تاش استانیول

حمام جاغا اوغلو

در زبان ترکی واج غ تقریبا تلفظ نمی‌شود و تلفظ صحیح این حمام، Cagaloglu Hamami می باشد. حمام جاغا اوغلو در نزدیکی آب انبار تاریخی باسیلیکا است. حمام جاغا اوغلو جزو آخرین حمام‌هایی بود که در دوران سلطنت عثمانی‌ها ساخته شد. این حمام در سال ۱۷۴۱ بنا شده و معماری داخلی بسیار زیبا و هنرمندانه ای دارد. ناگفته نماند که حمام جاغا اوغلو جزو گران‌ترین حمام‌های استانبول به شمار می‌آید.

آدرس حمام جاغا اوغلو

استانبول، خیابان یرباتان

حمام ایاصوفیه خرم سلطان

حمام ایاصوفیه در استانبول که با نام Ayasofya Hurrem Sultan Hamami معروف است، در سال ۱۵۵۶ میلادی به فرمان خرم سلطان همسر سلطان سلیمان بنا شد. در آن زمان، این حمام  یکی از بهترین حمام‌های استانبول بود که توسط معمار سرشناسی به نام سینان آغا طراحی شد. متاسفانه در دوران پیشرفت ترکیه این حمام  به یک ساختمان متروکه تبدیل شد و بعد از آن به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت نیز به یک بنای بدون استفاده و قدیمی تبدیل شد. اما در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفتند ساختمان را دوباره مرمت کنند و با استفاده از تکنولوژی جدید جان دوباره ای به آن بخشیدند.

امروزه حمام خرم سلطان جزو گران‌ترین و زیباترین حمام‌های سنتی بسیار معروف استانبول می باشد. در این حمام خدمات مختلفی از جمله ماساژ ارائه می شود و یک رستوران لوکس نیز در حمام وجود دارد که بسیار مورد استقبال مراجعه کنندگان قرار گرفته است.

آدرس حمام ایاصوفیه خرم سلطان

استانبول، منطقه فاتح، میدان ایاصوفیه، محله جانکورتاران

حمام خرم سلطان استانبول

حمام کیلیک علی پاشا

حمام کیلیک علی پاشا با تلفظ  Kilik Ali Pasha Hamami  به عنوان یکی از بزرگترین حمام‌های دوره حکومت عثمانی‌ها شهرت داشت. به جرات می‌توان گفت این حمام بهترین حمام ترکی در استانبول و در نزدیکی میدان تکسیم است. معماری حمام کیلیک علی پاشا به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول، منحصر بفرد و و بسیار خیره کننده می باشد.

آدرس حمام کیلیک علی پاشا

استانبول، منطقه کاراکوی، محله توفان، جنب مسجد کیلیک پاشا

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

حمام سلیمانیه

حمام سلیمانیه با نام Suleymaniye Hamami در سال 1557 میلادی به دستور سلطان سلیمان ساخته شد. این حمام جزو مسجد جامع سلیمانیه محسوب می شود. در مساجد جامع برای رفاه حال نمازگزاران معمولا مدرسه، آشپزخانه و حمام وجود دارد، تا بتوانند از این خدمات استفاده کنند. جالب است بدانید که این حمام نیز توسط سینان آغا طراحی شده است. در سال ۱۹۲۴ میلادی ساختمان حمام را بازسازی و تعمیر کردند و در حال حاضر استفاده از آن برای عموم آزاد می باشد. در حمام، اتاق‌هایی وجود دارد که برای زوج‌ها در نظر گرفته اند.

آدرس حمام سلیمانیه

استانبول، خیابان معمار سنان

حمام سلیمانیه استانبول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر