مجموعه ورزشی آزادی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/16
بازدید: 2003
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کمتر کسی است که تا به حال نام مجموعه ی ورزشی آزادی را نشنیده باشد؛ برگزاری شهرآورد یا همان دربی در استادیوم آزادی، برگزاری بازی های جهانی والیبال در سالن 3000 نفری والیبال آزادی، مسابقات موجود در پیست دوچرخه سواری، موتور سواری و قایقرانی، همگی از فعالیت هایی هستند که در این مجموعه ی ورزشی بسیار بزرگ انجام می شوند.
مجموعه ی ورزشی آزادی که در ابتدا "آریامهر" نام داشت، به منظور برگزاری هفتمین دوره ی بازی های قاره ی آسیا و در سال 1357 ساخته شد؛ این مجموعه که اکثر استاندارد های بین المللی یک مجموعه ی ورزشی را دارد، برای رشته های مختلفی امکانات بسیاری پدید آورده است. همچنین از این مجموعه ی عظیم، برای برگزاری جشن ها، گردهمائی ها، مراسم های مختلف و همچنین تشکیل اردو های مختلف استفاده می شود.

 مجموعه ورزشی آزادی تهران

مجموعه ی ورزشی آزادی تهران، علاوه بر این که یک استادیوم بزرگ 100 هزار نفری دارد، بخش‌ های مختلف و مجهزی دیگری نیز دارد که از جمله ی آن ها می توان به پیست اتوموبیلرانی، پیست موتورسواری، زمین، استخر آموزشی و قهرمانی شنا، استادیوم مخصوص دوچرخه‌سواری، زمین ‌های جداگانه از استادیوم فوتبال برای تمرین تیم های مختلف، زمین‌ تنیس، دریاچه برای قایقرانی و اسکی روی آب اشاره کرد.
امکانات بالاتر از تجهیزات ورزشی نیز در این مجموعه ی ورزشی مهیا شده است؛ برای مثال مجموعه ی ورزشی آزادی مجهز به خوابگاه، ایستگاه آتش نشانی برای جلوگیری از حوادث احتمالی، درمانگاه و هتل نیز دارد. همان گونه که در ابتدا نیز گفته شد، این مجموعه ی ورزشی بزرگ، از لحاظ استاندارد های جهانی، رتبه ی بسیار خوبی در میان ورزشگاه های تمام دنیا دارد. به همین دلیل است که هر چند سال یک بار، نوعی از تورنومنت ها و مسابقات (چه خارجی و چه داخلی)، در یکی از سالن های این مجموعه مانند سالن والیبال آزادی برگزار می شود.
گزارش های گوناگون از این مجموعه نشان می دهد که این ورزشگاه، جزو بیست ورزشگاه عالی دنیا قرار دارد و از لحاظ اعتبار بین المللی، نمره ی A را به خود اختصاص داده است.
 مساحت مجموعه ورزشی آزادی: این مجموعه ی ورزشی که برای بازی های آسیایی سال 1974 میلادی ساخته شده بود، مساحتی نزدیک به 141 هزار مترمربع دارد.

 

مجموعه آزادی

 

امکانات تفریحی ورزشی مجموعه ورزشی آزادی

در دو قسمت پیش یعنی در قسمت معرفی این مجموعه نیز گفتیم که بسیاری از افراد، این مجموعه را تنها با نام استادیوم صد هزار نفری آزادی می شناسند و حتی بسیار کم هستند کسانی که بدانند زمین والیبال آزادی نیز تا به حال برگزار کننده ی بازی های والیبال بسیاری بود است؛ اما باید بگوییم که علاوه بر زمین بزرگ فوتبال و سالن والیبال آزادی، این مجموعه ی ورزشی از سالن ها و پیست های دیگری نیز برخوردار است.
سالن 12 هزار نفری آزادی، سالن تیراندازی، پیست اسکیت، پیست اتوموبیلرانی، پیست موتوسواری، پیست کارتینگ، ساختمان های فدراسیون های سه ورزش کنگ فو، تیراندازی و والیبال، ساختمان انجمن ورزش های هوایی، برج قایقرانی، زمین های تنیس، کمپ تیم های فوتبال و...، همگی از ویژگی های این مجموعه ی ورزشی بزرگ هستند. در ادامه قصد داریم هر یک از این سالن ها و یا پیست های مهم را برای شما توضیح دهیم و شما را با آن ها آشنا کنیم!


سوارکاری مجموعه ورزشی آزادی

مجموعه ی ورزشی آزادی، یک مجموعه ی سوارکاری با مساحت 39840 متر دارد. این سالن که در بخش جنوب شرقی آزادی کامپلکس قرار گرفته است، ظرفیتی حدود 800 نفر دارد و می تواند 300 خودرو را در پارکینگ خود نیز جای دهد. دیگر نکته ی مثبتی که این مجموعه ی سوار کاری دارد، وجود کافه و رستوران در آن است؛ همچنین مانژ این مجموعه ی ورزشی، استاندارد های بین المللی خوبی را از آن خود کرده است و از آن برای برگزاری مسابقات مختلف استفاده می شود.
 به دلیل داشتن مانژ های مختلف و امکانات گسترده، از این سالن برای آموزش سوارکاری افراد در تمام سنین نیز استفاده می شود. در مجموعه ی سوارکاری آزادی، گروه های سنی 5 الی 9 سال با اسب های مینیاتوری، و گروه های سنی 10 الی 14 سال نیز با اسب های پونی تحت آموزش و یادگیری ورزش سوارکاری قرار می گیرند. گروه سنی بزرگسالان نیز می توانند با اسب های بزرگ تر شروع به یادگیری این ورزش کنند.
نکته ای که باید به آن توجه داشت، تعطیلی این مجموعه در روز شنبه است؛ شما می توانید برای اطلاع پیدا کردن از هزینه های مختلف این سالن مانند هزینه ی دوره های آموزشی سوارکاری، اجاره کردن پیست و دیگر اوامر، با این مجموعه تماس حاصل کنید.
در ادامه برخی از امکانات مجموعه ی سوارکاری آزادی را به صورت تیتروار قرار داده ایم :

  • مانژ مسابقات، مانژ تمرین، مانژ سرپوشیده، مانژ بیضی
  • پانسیون اسب
  • داروخانه
  • کافه و رستوران
  • فروشگاه لوازم و تجهیزات مخصوص ورزش سوارکاری

 

استادیوم

 

قایقرانی مجموعه ورزشی آزادی

ورزشگاه آزادی، یک دریاچه ی مصنوعی به وسعت 220 هزار مترمربع و گنجایش 600 هزار مترمکعب آب دارد؛ این دریاچه که در قسمت شمالی استادیوم آزادی قرار گرفته است، با هدف یک مجموعه ی تفریحی-ورزشی ساخته شده است. عمق متوسط این دریاچه 4 متر است و در برخی قسمت ها نهایتا تا 8 متر نیز می رسد. در این دریاچه که 1200 متر طول و 180 متر عرض دارد، فعالیت هایی در رشته های مختلف قایق سواری مانند کایاک ، کاناپلو ، کانو کانادایی، اسکی روی آب و دیگر رشته ها انجام می شود.
در آغاز ساخت این دریاچه، سه رستوران در قسمت های شمالی، شمال غربی و شمال شرقی وجود داشت که در حال حاضر تنها رستوران شمال شرقی دریاچه آماده ی پذیرایی از ورزشکاران می باشد. این مجموعه دو جاده ی پياده رو هم دارد؛ یکی از این جاده ها در سطح پایين و دیگری در سطح بالا ساخته شده اند. یک جاده ی ماشين رو در بالا نیز وجود دارد. جالب است بدانید دور تا دور درياچه ی آزادی چمن كاري شده است و سطح فراگیر آن به 250 هزار مترمربع چمن کاری می رسد.


پیست اتومبیلرانی آزادی

این پیست که تقریبا 10 هزار نفر برای تماشاچیان ظرفیت دارد، در سال ۱۳۷۳ و با مساحتی قریب به ۳۲۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. پیست اتوموبیلرانی آزادی، جزو بهترین پیستهای اتومبیل رانی و موتورسواری کشور محسوب می شود. در تیرماه سال 1399، سرپرست فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی بیان کرد که این سازمان قصد دارد عملیات احیا و توسعه ی پیست اتومبیلرانی مجموعه آزادی تهران را به منظور افزایش بهره وری این مجموعه و استفاده ی بهینه ی ورزشکاران از آن استارت بزند.
او همچنین گفته بود که در برنامه ی دیگری قصد دارد با حضور روسای هیات ها، کمیته ها و خانواده ی بزرگ این رشته، از وزیر ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک دعوت کند تا مراسم کلنگ زنی احداث فدراسیون اتوموبیلرانی در این مکان انجام شود.


پیست دوچرخه سواری آزادی :

پیست دوچرخه سواری آزادی در سال ۱۳۵۴ فعالیت خود را شروع کرد. گذشت زمان باعث شد تا آسیب های بسیاری به این پیست وارد شود، تا جایی که دیگر دوچرخه سواران نمی توانستند از این زمین برای انجام فعالیت های ورزشی و مسابقات خود استفاده کنند. به همین منظور در سال 1383، این پیست قدیمی توسط متخصصان و مهندسان ایرانی تحت عملیات بازسازی و نوسازی قرار گرفت و در سالروز آزادسازی خرمشهر نیز فعالیت استفاده و بهره برداری از آن به طور رسمی آغاز شد.
پیست دوچرخه سواری آزادی، با داشتن مساحتی نزدیک به 6500 متر مربع، بزرگترین پیست دوچرخه سواری در خاورمیانه است. این پیست از امکانات زیادی برخوردار است که از جمله ی آن ها می توان به وجود ۲۳ رختکن، جایگاه ویژه ی خبرنگاران، جایگاه وی آی پی برای مهمانان، دفتر مدیریت، گنجایش ۲۵۰۰ تماشاچی، واحدهای صدا و سیما و… اشاره کرد. این مکان در غرب ورزشگاه آزادی قرار گرفته است.

 

دوچرخه سواری


استادیوم یکصد هزار نفری آزادی

شاید بتوان گفت معروف ترین بخش این مجموعه ی ورزشی بزرگ، استادیوم صد هزار نفری آزادی است؛ تا به حال بازی های مهم بسیار زیادی از جمله بازی های دربی در این استادیوم برگزار شده است. این بخش که مهم ترین قسمت آزادی کامپلکس است، در سال 1974 میلادی و در دهه ی 50 شمسی ساخته شد و اصلا هدف از احداث آن نیز برگزاری بازی های آسیایی در این مکان بود.
همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، این استادیوم در ابتدا به نام "آریامهر" معروف بود و پس از انقلاب نام آن به "آزادی" تغییر پیدا کرد. این استادیوم که مساحتی نزدیک به 140 هزار مترمربع دارد، توسط معمار ایرانی یعنی عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی و ساخته شده است. ابعاد زمین فوتبال این استادیوم نیز 100 متر در 75 متر است و ظرفیتی حدود 100 هزار نفر دارد؛ البته به طور واقعی این استادیوم پذیرشگر 90 هزار نفر می باشد.
از این 90 هزار نفر، 35 هزار نفر می توانند در طبقه ی پایین جایگاه ها و 55 هزار نفر نیز در طبقه ی بالای جایگاه تماشاچیان قرار بگیرند. وجود چهار عدد برج نور افکن در اضلاع اضلاع شمال غربی، شمال شرقی، جنوب غربی و جنوب شرقی، روشنایی زمین بازی را تامین می کند؛ چراغ هایی که در بالای این برج  ها قرار گرفته اند، از نوع چراغ‌ هایی هستند که با گاز، جیوه، تانگستن و هالوژن ساخته شد اند. این چهار برج تقریبا 1650 لوکس نور در سطح زمین تولید می کند. اسکور بورد یا نمایشگر رنگی استادیوم آزادی نیز ابعادی حدود 20 متر در هفت و نیم متر دارد.
چهره های مشهور زیادی نیز در این استادیوم قدیمی حضور پیدا کرده اند. از جمله ی این افراد می توان به پله اشاره کرد که در سن 30 سالگی خودش به همراه تیم سانتوز، با تیم منتخب تهران در این ورزشگاه به رویارویی پرداخت؛ همچنین بازیکنانی مانند توستائو، ریوالدو، پائولو مالدینی، روبرتو دونادونی و... در این ورزشگاه حضور پیدا کرده اند. رئیس کل فیفا یعنی جیانی اینفانتینو نیز برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا بین تیم دو تیم پرسپولیس و کاشیما آنتلرز به این ورزشگاه آمد.


پیست بسکتبال آزادی

سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی، ظرفیتی نزدیک به ۳۰۰۰ نفر دارد؛ این سالن که تنها یکی از پنج سالن مجموعه ی ورزشی آزادی می باشد، استاندارد های بین المللی لازم برای یک سالن بسکتبال را دارد. از جمله امکانات آن می توان به وجود جایگاه ویژه برای خبرنگاران و مدعوین، چهار اتاق برای کلاس های آموزشی، رختکن برای ورزشکاران، جایگاه مقامات ویژه، تونل ورودی ورزشکاران، واحد صوت و برق و اسکوربورد اشاره کرد.

پیست والیبال آزادی :

سالن والیبال آزادی یکی از سالن های سرپوشیده ی مجموعه ورزشی آزادی است و با داشتن مساحتی نزدیک به 4500 متر مربع و گنجایشی برای 3000 تماشاچی، یکی از بزرگترین سالن های والیبال در ایران به شمار می رود. بنای این سالن در ابعادی معادل ۷۲ × ۴۴ متر ساخته شده است.
سالن والیبال آزادی، در جنوب شرقی پنج مجتمع قرار گرفته است و از امکاناتی مانند جایگاه ویژه ی مهمانان، داوران، خبرنگاران، کلاسهای آموزشی، تونل ورودی، رختکن مخصوص ورزشکاران، جایگاه تماشاچیان، واحدهای صدا، نمایشگر و… برخوردار است. علاوه بر زمین اصلی، در بخش جنوبی آن نیز دو زمین والیبال ساحلی قرار گرفته است.

 

والیبال

 

پیست موتورسواری آزادی

پیست موتورسواری آزادی که در ضلع شرقی مجموعه ورزشی آزادی قرار گرفته است، مساحتی بالغ بر 41 هزار مترمربع دارد. این پیست ظرفیت پذیرش از 1500 تماشاچی را دارد و  از امکاناتی مانند خوابگاه با ظرفیت 100 تا 150 نفر ، دفاتر اداری، سرویس های بهداشتی و... برخوردار است. برگزاری مسابقات موتور کراس ، در پیست موتورسواری آزادی که زمینی خاکی دارد انجام می شود.

 پیست اسکیت آزادی

این پیست هم یکی دیگر از پیست های مجموعه ی ورزشی آزادی است و تقریبا گنجایشی حدود ۱۰۰۰ نفر و مساحتی نزدیک به ۳۲۰۰۰ متر مربع دارد. این پیست یک پیست مخصوص مسابقات رول‌اسکیت به حساب می‌آید. در سال 1391، این پیست تحت عملیات بازساری قرار گرفت و در حال حاضر نیز تبدیل به یکی از بهترین مکان ‌ها برای یادگیری رشته ی اسکیت در پایتخت شده است. شما می توانید برای اطلاع پیدا کردن از دیگر جزئیات و همچنین پرس و جو در رابطه با سانس های تمرینی، با شماره ی ۰۲۱۴۴۰۱۹۷۰۹ در تماس باشید.

 پیست کارتینگ آزادی

این پیست در سال 1381 ساخته شده است و در بخش شرقی استادیوم آزادی قرار گرفته است. پیست کارتینگ آزادی مساحتی نزدیک به سی هزار متر مربع دارد و با این حال یکی از بهترین پیست های کارتینگ خاورمیانه به شمار می رود. این پیست که 800 متر طول و 10 متر عرض نیز دارد، پذیرای علاقه مندان به رشته ی کارتینگ می باشد. این مکان در کنار پارکینگ شماره ی 13 مجموعه ی ورزشی آزادی قرار گرفته است و شما می توانید با مترو به آن جا برسید؛ برای این منظور باید از طریق خط متروی تهران-کرج، خودتان را به ایستگاه ورزشگاه آزادی برسانید و از آنجا نیز با مقداری پیاده روی، به مجموعه ی کارتینگ آزادی برسید.
برای افرادی هم که قصد دارند با خودروی شخصی به این پیست بیایند باید بگوییم که آن ها می توانند در امتداد مسیر بزرگراه شیخ فضل الله جنوب حرکت کنند و در نهایت وارد بزرگراه شهید فهمیده بشوند. سپس بعد از بزرگراه شهید باکری وارد بلوار شرقی استادیوم آزادی شوند. ساعات فعالیت این پیست نیز در تمام روز های هفته و در ساعت 10 صبح الی 24 شب می باشد.

سالن کشتی آزادی

سالن کشتی مجموعه ورزشی آزادی نیز یکی از سالن های این مجموعه ی ورزشی است و به نام خانه ی کشتی ایرانیان نیز مشهور است. سالن کشتی آزادی، ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر دارد. جالب است بدانید این سالن قبل از آن که یک سالن تخصصی برای ورزش کشتی باشد، به عنوان سالن تنیس روی میز از آن استفاده می شد.

 

کشتی آزاد

 

 زمین تنیس آزادی

زمین های تنیس مجموعه فرهنگی ورزشی، در ضلع شمال غربی مجموعه قرار گرفته است. وجود 18 زمین تنیس، در این سالن بزرگ، یکی از ویژگی های اصلی این سالن است و لازم به ذکر است که از این 18 زمین بازی، 10 زمین برای بازی آقایان، 6 زمین برای بانوان و 2 زمین نیز برای بازی به صورت خانوادگی اختصاص داده شده است. در این سالن دوره های آموزشی برای تمامی سنین نیز برگزار می شود و شما می توانید از مربیان خوب تنیس نیز بهره مند شوید.هر زمین تنیس ابعادی تقریبا حدود 20*40 دارد.
در آخر باید به دیگر امکانات این سالن و ساعت کاری آن اشاره کنیم؛ سالن تنیس آزادی به سرویس بهداشتی، رختکن های جداگانه برای ورزشکاران، بوفه، انبار و سه دفتر اداری تجهیز شده است و سانس کاری آن نیز از ساعت 8 صبح تا 4 عصر و 4 عصر تا 11 شب می باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر