مکان های تفریحی سرپوشیده تهران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/16
بازدید: 6171
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تهران، پایتخت ایران، یکی از شهر های توریستی این کشور نیز محسوب می شود. در این شهر آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که شاید شما تا به حال اسم آن ها را نیز نشنیده باشید.

پارک ها، بوستان ها، مکان های تفریحی، جاذبه های گردشگری، برج ها و کاخ های تهران و دیگر مکان ها، همگی از جمله مناطق توریستی ای هستند که می توانند شما را به عنوان گردشگر این شهر سرگرم کنند. این مکان ها در تمام فصل های سال دیدن دارند و اصلا اینطور نیست که بگوییم تنها باید در فصل خاصی از فلان مکان گردشگری تهران بازدید کنیم. نزدیکی شهر تهران به اکثر نقاط کشور نیز به سبب قرار گیری در مرکز کشور، عاملی است که باعث شده است این شهر در طول سال تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خودش جذب کند.

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی چند مکان تفریحی و البته سرپوشیده ی شهر تهران بپردازیم و آن ها را با هم بررسی کنیم؛ از کاخ نیاوران و سعدآباد گرفته تا کافه ی ورزشی مایند اسپرت و موزه ی سینمای باغ فردوس! اگر شما نیز به گشت و گذار در شهر تهران علاقه مند هستید توصیه می کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 

تهران

 

کاخ موزه نیاوران

کاخ نیاوران یکی از کاخ های قدیمی و مجلل شهر تهران می باشد. این کاخ که در منطقه ی شمیرانات تهران واقع شده، در شمال شرقی باغ نیاوران قرار گرفته است. این کاخ با داشتن مساحتی نزدیک به 11 هزار هکتار، یکی از سه مجموعه ی تاریخی شهر تهران می باشد و در کنار کوه های البرز احداث شده است. جالب است بدانید که محمدرضا پهلوی، از این کاخ برای خانه ی ییلاقی خود استفاده می کرد و در تابستان که هوای تهران گرم می شد، به این مکان می آمد. پس از انقلاب یعنی در سال های بعد از سال 1357 نیز از این کاخ استفاده ی شخصی نشد و در نهایت ساختمان های آن به موزه تبدیل و از اشیاء و وسایل آن نگهداری شده است.

دوران پهلوی و قاجاری، دورانی هستند که قدمت نیاوران به آن بر می گردد و قبل از دوران پهلوی نیز پادشاهان قاجاری از باغ و کاخ نیاوران برای ییلاق خود استفاده می کرده اند. فتحعلی شاه قاجار دستور داد تا باغ و عمارتی در شمیرانات تهران برایش ساخته شود که بتواند در تابستان ها از هوای گرم تهران دور باشد. این کاخ معماری ساده ولی در عین حال پیشرفته ای دارد؛ وجود دو طبقه در این کاخ و حدود 9000 متر مربع زیربنا و همچنین داشتن سقف متحرک، از جمله ویژگی های شگفت انگیز کاخ نیاوران است. در ساخت سقف کاخ نیاوران از فلز آلومینیوم استفاده شده است.

جالب است بدانید هنوز هم وسایل موجود در این کاخ مانند گذشته وجود دارند و شما می توانید از آن ها دیدن کنید. برای مثال مبلمان، پرده‌ها، وسایل تزئینی و آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی و خارجی در کاخ نیاوران هنوز هم وجود دارند و بدون تغییر باقی مانده اند.

 

کاخ موزه نیاوران

 

کاخ موزه سعدآباد

کمتر کسی است که نام کاخ سعد آباد را برای یک بار هم که شده نشنیده باشد و یا از آن دیدن نکرده باشد. این مجموعه ی تاریخی، یکی از برجسته ترین مجموعه های توریستی شهر تهران است که می تواند تا ساعت ها شما را درگیر خودش کند؛ از کاخ سفید، موزه ی آب و موزه ی اتومبیل گرفته تا کاخ مخصوص شاه و دیگر مکان های موجود در کاخ سعد آباد، همگی جاهایی هستند که بیانگر تاریخ و گذشته ی ایران می باشند.

اکثر وسایل به جای مانده در کاخ سعدآباد، مربوط به دوران پهلوی است؛ اما ساختمان هایی نیز از دوره ی قاجاریه در این کاخ باقی مانده اند؛ شاهان قاجاری و پهلوی، هر یک خاطرات زیادی با مجموعه ی کاخ سعدآباد داشته اند و مراجعه به این کاخ و بازدید از آن می تواند برای هر کسی الهام بخش و قابل تامل باشد. این مجموعه نیز مانند مجموعه ی کاخ نیاوران، یکی از سه مجموعه ی تاریخی منطقه ی شمیرانات تهران به حساب می آید.

درون و اطراف این کاخ، باغ ها و درختان سرسبزی قرار گرفته اند؛ شاید بی دلیل نبوده که در ابتدا کسانی که قصد داشته اند این کاخ را در این منطقه بنا کنند، می دانستند که دربند جای خوبی برای بنای یک کاخ ییلاقی است. به همین خاطر اگر شما در فصل تابستان از این مجموعه و کاخ های آن دیدن کنید، اصلا متوجه گرمای هوا نمی شوید و حس می کنید که در فصل بهار به آنجا رفته اید.

سعدآباد در ابتدا یک کاخ اصلی به همین نام داشت؛ بعد ها رضاخان پهلوی دستور داد تا کاخ های دیگری نیز به این مجموعه اضافه شود. آخرین کاخ ساخته شده در این مجموعه که قدمت پایین تری نیز دارد، متعلق به لیلا پهلوی یعنی دختر کوچک محمدرضا شاه بوده است. مجموعه تاریخی سعد آباد مساحتی قریب به سیصد هکتار دارد و 110 هکتار آن را عمارت ها و کاخ ها تشکیل می دهند؛ 180 هکتار باقی مانده از مساحت این مجموعه، توسط باغ ها، قنات ها و گلخانه های سعدآباد اشغال شده است.

شاید به این دلیل شاهد تلفیق معماری های سبک اروپایی و اصیل ایرانی در کاخ های سعدآباد هستیم که مهندسین و معمار های مسئول ساخت این مکان، عضو نخبگان این رشته ها در گذشته بوده اند و عده ی زیادی از آن ها را نیز خارجی ها تشکیل داده اند. برای مثال مهندس بوریس که روسی بود یکی از مهندسان مسئول ساخت این مجموعه بوده است.

 

کاخ موزه سعدآباد

 

موزه خودرو

اگر شما هم به اتومبیل های کلاسیک ایرانی و خارجی علاقه مند هستید و دوست دارید یک کلکسیون جذاب و قیمتی از این خودرو ها ببینید، حتما باید از این موزه ی جالب دیدن کنید! 

این موزه که فعالیت خود را در سال 1382 آغاز کرده است، مساحتی نزدیک به ۲۲۰۰۰ متر مربع دارد؛ از این مقدار تقریبا 10 هزار متر مربع فضای سربسته و مسقف است و 3000 متر مربع مساحت سالن نمایش آن می باشد. در حال حاضر در سالن نمایش موزه ی خودروی شهر تهران، ۴۵ دستگاه اتومبیل، ۲ ارابه کالسکه و ۳ دستگاه موتور سیکلت به نمایش درآمده اند.

شاید باورش سخت باشد که برخی از نمونه های موجود در این موزه، در جهان بسیار کم یافت می شوند. برای مثال خودروی پیرس آرو لیموزین که با آب طلا لعاب گرفته است و تنها نمونه ی پنتر لیزر تولید شده در جهان که محصول مشترک سه کارخانه ی بنز، پورشه، و فولکس واگن است، در این موزه نگهداری میشود.

نکته ی جالب دیگر نیز وجود خودرو های سوپر اسپرت در این موزه است؛ برای مثال خودروهایی مانند لامبورگینی کانتاش، لامبورگینی میورا، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی و مدل های مختلف پورشه، همگی در این موزه ی بسیار جذاب قرار گرفته اند.

 

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

 

موزه جواهرات ملی ایران

یکی از جذاب ترین موزه های تاریخی شهر تهران، موزه ی جواهرات ملی این شهر است؛ این موزه حافظ گنجینه ای عظیم از جواهرات سلطنتی دوره های پادشاهی مختلف در ایران می باشد که از جمله ی آن ها می توان به دوره ی صفوی اشاره کرد. دلیل این موضوع هم این است که تا قبل از دوران صفویه، هیچ اقدامی برای نگهداری و جمع آوری جواهرات و سنگ های زینتی در ایران انجام نمی گرفت.

اگر شما هم به سنگ ها و جواهرات قیمتی علاقه دارید، مسلما باید از این موزه ی تاریخی دیدن کنید؛ چرا که نمونه های گوناگون و کمیاب زیادی از جواهرات و سنگ های زینتی در این موزه یافت می شوند.

 

موزه جواهرات ملی ایران

 

شهربازی ژوپیتر

مجتمع تجاری فرهنگی کوروش شهر تهران، یکی از بزرگ ترین و البته بهترین مجتمع های تجاری پایتخت ایران محسوب میشود؛ شهربازی ژوپیتر که در طبقه ی دوم این ساختمان قرار گرفته است، می تواند اوقات مفرحی را برای همه ی افراد به وجود آورد.

بزرگسالان و کودکان، همگی می توانند از امکانات تفریحی موجود در این شهر بازی استفاده کنند. شما می توانید در این شهر بازی به تماشای فیلم بپردازید و یا از وسایل الکترونیکی مخصوص آن استفاده کنید و خود را سرگرم نمایید! این شهربازی که 2500 متر مساحت دارد، مجهز به بروز ترین دستگاه های بازی در سراسر جهان است. حدود 100 دستگاه بازی در این مکان تفریحی وجود دارد که هر کسی می تواند بدون توجه به هیچ محدودیتی از آن ها استفاده کرده و لذت ببرد!

برج آزادی تهران

می توان به جرات گفت اولین نماد شناسایی شهر تهران در میان دیگر شهر های ایران، برج آزادی است. برج آزادی که یکی از شاهکار های معماری ایران به شمار می رود، در میان سال های 1348 تا 1350 در ایران و توسط حسین امانت ساخته شد؛ گفته می شود دلیل اصلی احداث این برج، برای جشن گرفتن یاد بود مراسم های 2500 ساله ی پادشاهی ایران است. 

این برج 63 متر طول و 45 متر ارتفاع دارد و در 4 طبقه ی مجزا ساخته شده است؛ دو راه پله با 286 پله، و دو آسانسور می تواند افراد را به بالای برج برساند. در ساخت این برج از 25 هزار قطعه سنگ مرمر و 900 تن آهن استفاده شده است. درهای اصلی برج آزادی نیز از جنس گرانیت هستند.

برج آزادی تهران معماری خاص و منحصر به فردی دارد؛ می توان گفت که در ساخت این بنا، از ترکیب سه سبک معماری ساسانی، هخامنشی و اسلامی استفاده شده است. به طوری که قوس بیضوی شکل این برج، نمادی از طاق کسری است؛ همچنین کاشی کاری های آن می تواند اشاره به دوره ی صفوی داشته باشد. در ساخت این برج همچنین سعی شده است تا المان های ایرانی نیز مانند بادگیر، چهار طاقی، باغ ایرانی و انواع کاشی کاری استفاده شود.

 

برج آزادی تهران

 

موزه پول

موزه ی پول شهر تهران، اولین موزه ی تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران می باشد؛ این موزه که در تیرماه سال 1376 توسط اداره ی کل موزه ‌های بنیاد مستضعفان ساخته شده است، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند. حدود 1400 قطعه سکه، 750 اسکناس و 200 قطعه اشیای قیمتی در این موزه نگهداری می شوند. موزه ی پول با داشتن محوطه ‌ای به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع، یکی از موزه های ایران است که به طور تخصصی در ارتباط با پول و اسکناس های ایران فعالیت می کند. این موزه چند بخش اصلی دارد که در ادامه قصد داریم آن ها را بیان کنیم :

  • بخش ماقبل پول‌

  • سالن مربوط به تاریخ سکه

  • سالن‌ های مربوط به تاریخ اسکناس‌

همه ی این سه بخش، تاریخ چند هزارساله ی ایران را نشان می دهند و عوامل موزه سعی کرده اند تا مستندترین اسناد تاریخی‌، از نظر اقتصادی‌، هنری‌ و تزیینی را در این مکان به نمایش بگذارند.

موزه سینما

می توان گفت موزه ی سینما که در باغ فردوس تهران ساخته شده است، تنها موزه ی ایران با موضوع سینما و فیلم های ایرانی می باشد. طرح ساخت این موزه در سال ۱۳۷۳ مطرح شد.

این موزه در ابتدا به فعالیت هایی مانند انتشار کتاب، کارت پستال، مجموعه ‌ای از موسیقی‌ های متن فیلم‌ های ایرانی می پرداخت؛ همچنین جشن های 100 سالگی سینما نیز در این موزه برگزار می شد. با گذشت چند سال بعد یعنی در سال 1381، در زمان ریاست محمد خاتمی، این موزه ی کنونی در باغ فردوس افتتاح شد و  نهاد های گوناگون دولتی از جمله اداره‌ ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونت امور سینمایی در افتتاح آن نقش مهمی ایفا کردند. مرحوم عزت الله انتظامی، اولین مدیر عامل موزه ی سینمای ایران بود.

در ادامه قصد داریم به بررسی بخش‌ های مختلف موزه ی سینمایی باغ فردوس اشاره کنیم و آن ها را شرح دهیم : 

  • تالار آغازگران: اگر از این بخش بازدید کنید، با تاریخچه ی سینمای ایران، تجهیزات فیلمبرداری اولیه، فیلم ها و دیگر موارد آشنا می شوید. 

  • تالار معاصران: در این تالار، هنرمندان معاصر سینمای ایران معرفی می شوند و شما شاهد عکس های پرتره ای نیز از شخصیت‌ های مطرح در زمینه های بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی و تصویربرداری هستید.

  • تالار بین‌‌‌الملل: پوستر ها و فیلم های هنرمندانی که در عرصه های بین المللی برای سینمای ایران افتخار آفرینی کرده اند در این تالار قرار داده شده اند؛ از جمله ی این افراد می توان به بازیگران و کارگردانانی که به جشنواره های بین المللی مانند نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین راه یافته اند اشاره کرد.

  • بخش سینمای کودک و نوجوان: در این بخش، شخصیت های کارتونی ایرانی مانند عروسک های کلاه قرمزی و پسرخاله قرار دارند؛ همچنین تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک برای تماشاگران در این قسمت به نمایش درآمده اند.

  • بخش سینمای دفاع مقدس: این بخش از موزه ی سینمای تهران، جایگاهی برای آثار سینمای دفاع مقدس است؛ قرارا گیری آثاری که  به فیلم ‌ها، بازیگران، کارگردان‌ ها و عوامل اصلی فیلم ‌های جنگی کشور مربوط می شوند، باعث شده اند تا این قسمت به یکی از بخش های مهم موزه ی سینمای تهران تبدیل شود. 

  • تماشاخانه: اگر به سینمای دهه ی 30 و 40 شمسی ایران علاقه مند هستید، می تواندی در بخش تماشاخانه، صحنه های بازسازی شده ی این فیلم ها و نخستین تصاویر سینمای ایران را مشاهده کنید.

  • بخش صدا و دوبله: یک نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن ابزار های قدیمی صدابرداری در بخش صدا و دوبله قرار گرفته است؛ همچنین شما می توانید از غرفه ی استاد مرحوم، علی کسمایی که پدر دوبلاژ ایران نیز هستند در این بخش دیدن کنید و به مشاهده ی لحظاتی از رول گویی های نخستین دوبلور های ایرانی در این قسمت بپردازید. 

  • اتاق استاد علی حاتمی: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در موزه ی سینمای تهران که در  عمارت باغ فردوس قرار گرفته است، یک اتاق به تنهایی به آثار استاد مرحوم علی حاتمی، یکی از بزرگ ترین کارگردانان ایران اختصاص داده شده است. هنگامی که در این اتاق وارد می شوید، مجسمه ای از استاد علی حاتمی و مرحوم عزت الله انتظامی را مشاهده می کنید که هر دوی آن ها پشت میز تدوین قرار گرفته اند. این میز تدوین مربوط به تدوین فیلم "حاجی واشنگتن"، فیلمی به کارگردانی علی حاتمی می باشد.

  • خانه فرهاد: اگر شما هم به کار های مرحوم فرهاد مهراد، خواننده ی معاصر علاقه دارید، حتما باید از این بخش دیدن کنید. در این بخش، یادگاری هایی از وسایل شخصی، سازهای فرهاد و کتاب های او وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید.

باغ کتاب تهران

طرح ساخت و احداث باغ کتاب تهران، در سال 1383 استارت خورد؛ هدف از ساخت این مکان، آماده سازی بنایی برای نمایشگاه دائمی کتاب تهران بود. اما با توجه به این که پیش بینی می شد این مکان در مدت زمان ده روزه ی نمایشگاه کتاب، تبدیل به محلی خلوت و متروک بشود، طرح کاربری آن بار ها دستخوش تغییر شد و معلوم نبود مسئولین قصد دارند چه کاربردی از باغ کتاب تهران داشته باشند؛ سرانجام در تیرماه سال 96، این مکان افتتاح شد و ناشران و غرفه های زیادی در آن شروع به فعالیت کردند.

باغ کتاب تهران، با داشتن وسعتی نزدیک به 110 هزار مترمربع، 65 هزار مترمربع زیر بنا و ساخته شدن در دو طبقه، بزرگترین مجموعه ی کتاب در کشور به شمار می رود. این مکان که مخصوص کتاب دوستان است و می تواند نیاز بسیاری از افراد را از جهت تهیه ی کتاب ها در موضوعات مختلف تامین کند، در ناحیه ی عباس آباد تهران واقع شده است. سام طهرانچی، . معمار مسئول باغ کتاب تهران است.

 

باغ کتاب تهران

 

کافه مایند اسپورت

کافه ی مایند اسپرت سنتر، یک کافه ی سرپوشیده ی جذاب شهر تهران است؛ شما می توانید با دوستان خودتان به این کافه بیایید و علاوه بر استفاده کردن از نوشیدنی ها و غذا های مختلف این مکان، به انجام بازی های فکری دوستانه و چند نفره نیز بپردازید. یکی از ویژگی های که این کافه دارد، جمع دوستانه و همچنین خانوادگی آن است که در شهر تهران نمونه های کمتری از آن مشاهده می شود. 

این کافه بازی مجهز به پارکینگ، 2 اتاق خصوصی برای بازی های خانوادگی، بازی های فکری و برد گیم هایی مانند کتان، تیکت تو راید، ریسک، پورتوریکو، گیم آو ترونز می باشد. همچنین شما می توانید از دوربین واقعیت مجازی موجود در این کافه برای دیدن فیلم های مختلف و انجام بازی های گوناگون نیز استفاده کنید! بازدید از این مکان برای مخاطبان محدودیت سنی ندارد و همه می توانند به آنجا بروند؛ ساعت کاری کافه ی مانید اسپرت هم از ساعت 16 الی 23 میباشد.

شهربازی فان لند

شهربازی فان لند که در 3 طبقه و 3000 متر مربع وسعت ساخته شده است، یکی از شهر بازی های جدید شهر تهران می باشد. در این شهر بازی تقریبا 250 دستگاه بازی کامپیوتری و الکترونیکی مختلف وجود دارد. همچنین در فان لند، اتاق وحشت، اتاق گریم، سینمای چند بعدی، سالن جشن وجود دارد؛ جالب است بدانید بزرگترین پیست ماشین کوبنده در شهر تهران در شهربازی فان لند قرار گرفته است. این شهربازی اصلا محدودیت سنی برای استفاده ی افراد مختلف ندارد و شما می توانید تنها با تهیه ی یک بلیط الکترونیکی، به بازدید چندنفره از این مکان بپردازید. فان لند بوفه، رستوران، کافی شاپ و وای فای رایگان نیز دارد؛ همچنین سالن جشن فان لند، مجهز به امکاناتی از جمله گریم چهره، عکاسی، موسیقی،  پذیرایی سلف سرویس و نورپردازی هایی جذاب میباشد.

 

شهربازی فان لند

 

دهکده آبی پارس

این دهکده ی آبی سرپوشیده، در سال 1389 در شهر تهران به بهره برداری رسید. نکته ای که باعث می شود این دهکده ی آبی از اهمیت زیادی برخوردار باشد، این موضوع است که این پارک آبی، بزرگترین پارک آبی سرپوشیده در خاورمیانه است و نمونه های مشابه آن در کشور های این ناحیه اصلا وجود ندارد.

دهکده ی آبی پارس با داشتن 14 هزار هکتار مساحت و مجهز بودن به بروز ترین تکنولوژی های مربوط به پارک آبی، یکی از پربازدیدترین مکان های تفریحی شهر تهران است. این پارک آبی امکانات زیادی دارد که از جمله ی آن های می توان به سرسره های پیچشی، دریاچه ی موج، رودخانه ی خروشان، سرسره های سرعتی، زمین بازی مخصوص کودکان، محل نگهداری کودکان در بخش بانوان، سرسره ی سقوط آزاد، سیاه چال، چاله فضایی و.. اشاره کرد.

پارک آبی تهران - معرفی تمامی پارک های آبی در استان تهران به همراه راه های دسترسی

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 102 کاربر