سینما رکس آبادان

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4286
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ابادان هرگز شب 28 مرداد سال 57 را فراموش نخواهد کرد. شبی که 700 بیننده سانس اخر، که برای دیدن فیلم «گوزن ها» به سینما رکس رفته بودند، در آتشی عمدی گرفتار شدند و زمانی که برای حفظ جان به سمت در های خروجی دویدند، اخرین راه نجات خود را بسته دیدند و نزدیک به 400 نفر انان در این حریق جان باختند. برای رسیدن به سینما رکس می باید از دری اهنی وارد و از راه پله به طبقه بالایی یک پاساژ می رفتید تا وارد سینما شوید. راه ورود و خروج سینما از پاساژ جدا بود.

ماجرای اتش سوزی سینما رکس

28 مرداد سال 58، ساعت 21:30 تا ابد به عنوان شبی دردناک در یاد و خاطره مردم ایران باقی خواهد ماند. شب میلاد امام حسن بود و صدها نفر، مرد، زن و کودک درکنار هم مشغول تماشای فیلم «گوزن ها» بودند که حریق ناگهان اغاز شد. مسولین ماده اتش زا را، بنزین، گازوییل یا بنزین هواپیما عنوان می کنند. با وجود اینکه کلانتری مرکزی در صد متری محل حادثه بود، اقدامی برای کمک به مردم گرفتار در اتش نکردند و اتش نشانی شرکت نفت نیز با یک ساعت و نیم تاخییر به سینما رسید. متاسفانه شیر های اب نیز فاقد اب بودند و اتش نشانان نتوانستند به موقع کمکی به مردم حبس شده در اتش بکنند. به دستور دادستان ابادان، اجساد را به گورستان شهر بردند و چیدند تا توسط خانواده هایشان شناسایی شوند. مابقی را در گوری دسته جمعی دفن کردند.

 

آتش سوزی سینما رکس آبادان

 

مسببین واقعی فاجعه سینما رکس ابادان چه کسانی هستند؟

پس از پیگیری ها، دادگاه، شخصی به نام «حسین تکبعلی زاده» را مسبب اتش افروزی و متهم ردیف اول اعلام کرد. وی در فیلم اعترافات خود اذعان می کند:« خودم کبریت را کشیدم و ساختمان را اتش زدم» تکبعلی زاده در پرونده خود سوابق کیفری زیادی داشت که از جمله ان ها می توان به دزدی دوچرخه، چاقوی کشی، بازداشت بر اثر دعوا، شرب خمر، قمار و فروش مواد مخدر نیز اشاره کرد. با تمام این ها او تنها اتش افروز سینما رکس نبود. همدستان او «الله محمدپور معروف به زاغی، فرج محمدی و فلاح بذرکار» نام داشتند که همگی در اتشی که خود افروخته، گرفتار شده و جان سپرده بودند.

نجات یافتگان سینما رکس ابادان

گزارشات در این زمینه دارای تناقضات زیادی است. به گفته «رضا خدری»، اولین خبرنگاری که در صحنه حاضر شد، کسی از ان اتش سوزی جان سالم به در نبرده است. وی معتقد است که مردم قبل از شروع اتش سوزی بیهوش شده اند؛ چراکه هیچ صدای داد و فریاد یا درخواست کمکی از ساختمان شنیده نشده است. همچنین اجساد از روی صندلی ها تکان نخورده و همان جا سوخته اند. عده ای دیگر نجات یافتگان را بیش از صد نفر می دانند و دلیل مخفی شدنشان را ترس از متهم شدن عنوان می کنند.

سخن پایانی
در پایان لازم به ذکر است که اتش سوزی سینما رکس همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. ایا مقصرین اصلی به سزای جنایات خود رسیده اند؟ ایا کسی از سینمای در حال حریق نجات یافته است؟ چرا شهربانی و اتش نشانی انقدر دیر به صحنه حادثه رسیدند؟ نمی دانیم. این پرسش ها تا ابد بی پاسخ باقی خواهد ماند.

 

سینما کوروش - بزرگترین و برترین پردیس سینمایی کشور در مجتمع تجاری فرهنگی کوروش تهران واقع شده است.

 

تصاویر سینما رکس ابادان

درادامه شما برخی عکس های سینما رکس آبادان را برای شما آورده ایم که میتوانید به مشاهده ی ان ها بپردازید.
  

عکس سینما رکس آبادان

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر