پارک طالقانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/13
بازدید: 1677
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک طالقانی یکی از قدیمی ترین و زیباترین پارک های جنگلی تهران است. این پارک به نام های دیگری همچون پارک جنگلی عباس آباد، تپه های داوودیه و یا پارک جهان کودک معروف است. بافت گیاهی متنوع یکی از نقاط قوت پارک است که به زیبایی چشم انداز آن می افزاید.

 

پارک طالقانی تهران

 

معرفی پارک طالقانی تهران

پارک طالقانی در حاشیه بزرگراه حقانی و واقع در تپه های عباس آباد با مساحت 310 هزار متر مربع از پارک های محبوب و مشهور تهران است. پارک طالقانی که کاربری آن در ابتدا اراضی کشاورزی بوده از طرف شرکت نوسازی عباس آباد خریداری و در سال 1350 طرح نوسازی این پارک تصویب شد. طراحی، فضا سازی و روند آبیاری پارک طالقانی توسط مهندس مشاور لوئیس دیویس انگلیسی و با مشاوره یک شرکت مهندسی اسپانیایی بین سال های 1356 تا 1360 صورت گرفت. افتتاحیه پارک در سال 1361 اتفاق افتاد، با این حال بخش عظیمی از تغییرات این پارک در دهه اخیر انجام شده است. پارک طالقانی توسط پل طبیعت به پارک آب و آتش متصل می شود و با رفتن به پارک طالقانی با کمی پیاده روی می توانید از جاذبه های آب و آتش لذت ببرید. پوشش گیاهی پارک از درختانی مثل سپیدار، اقاقیا، ارغوان و افرا و درختچه های نظیر یاس زرد و توری تشکیل شده است.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

پرچم پارک طالقانی، سومین پرچم بزرگ دنیا

یکی از جالب ترین نقاط پارک که نزدیک موزه دفاع مقدس قرار دارد محل قرار گیری پرچم است. این پرچم که از پارچه مقاوم با مساحت 1000 متر مربع تهیه گردیده، روی میله ای با وزن 250 تن و 150 متر ارتفاع نصب شده است و هنگامی که سرعت باد 7 متر در ثانیه باشد به اهتزاز در می آید. این پرچم از نظر ارتفاع سومین پرچم بلند جهان و از نظر ارتفاع از سطح دریا رتبه اول را دارد. این سازه در مرتفع ترین نقطه از پارک ساخته شده و بخش هایی از جمله برج پرچم، پل دسترسی، مسیر، محل استقرار کادر فنی و تجهیزات جانبی را شامل می شود. البته تجهیزاتی دیگری در این سازه به کار رفته اند که برخی از آنها عبارت اند از :

  • دوربین ضد لغزش
  • امکانات هواشناسی
  • امکانات تصویر برداری
  • صاعقه گیر
  • سامانه نگهدارنده و بالابر پرچم
  • چراغ هشدار هواپیما

 

پرچم پارک طالقانی تهران

 

تفریح در پارک طالقانی

اگر به دنبال مکانی با امکانات تفریحی مناسب، امنیت بالا و چشم انداز زیبا برای گذراندن ساعاتی در کنار خانواده یا دوستانتان هستید، بهتر است پارک طالقانی را انتخاب کنید و از سایه سار و پوشش گیاهی فوق العاده آن لذت ببرید. صدای خوش پرندگان، خنده جوانان در اطراف پارک و صدای سنگ ریزه و چوب زیر پاهایتان چیزهایی است، که در کمتر نقاط تهران می توانید به آن دست یابید. ماهی قرمز هایی که در ابتدای هر سال درون برکه سنگی  پارک ریخته می شوند و یا بلالی هایی که در گوشه گوشه پارک حضور دارند از دیگر جذابیت ها و نقاط قوت های این پارک است.

پیک نیک :

اگر قصد دارید یک روز خوب با خانواده و یا دوستانتان رقم بزنید بهتر است وسایل پیک نیک را جمع کنید و راهیی پارک طالقانی شوید. این پارک با ارائه دادن امکانات مناسب پیک نیک از جمله آلاچیق، محل نصب منقل و باربیکیو برای دورهمی ها در طبیعت بسیار مناسب می باشد.

رستوران و کافه ها : 

داخل پارک طالقانی تعدادی کافه و بوفه هستند که در آنها می توانید نوشیدنی های گرم و سرد، بستنی، وعده های غذایی کوچک و … را پیدا کنید، اما نباید از انتظار داشته باشید رستوران ها، فود کورت ها و یا کافه هایی متنوع همچون پارک آب و آتش را در آن مشاهده کنید. این نکته را فراموش نکنید که کنار هر فضای سبزی دکه ها و بساط های لبو، باقالی، آش و … وجود دارد!


راه چوبی :

تا چند سال گذشته مسیر های پیاده روی اطراف پارک طالقانی خاکی بودند ولی اکنون راه های چوبی در اطراف پارک هستند که علاوه بر سهولت برای پیاده روی به زیبایی پارک هم افزوده اند. 

 

پل چوبی پارک طالقانی

 

عکاسی :

پوشش گیاهی فوق العاده، پرنده هایی که در هر نقطه از پارک دیده می شوند، راه چوبی شگفت انگیز و جمع های خانوادگی و دوستانه و جوانان در حال بازی و ورزش سوژه های مناسبی را برای عکاسی از طبیعت و انسان کنار یکدیگر، به وجود می آورند.

فعالیت های ورزشی :

در تمام ساعات شبانه روز و تمام هفته می توانید افرادی را داخل پارک طالقانی مشاهده کنید که به صورت آماتور و یا حرفه ای به انجام تمرینات ورزشی مشغول هستند. تعداد پارک های تهران که تا این حد مورد توجه علاقه مندان به ورزش باشند بسیار کم است.

  • پیاده روی و دو 

پارک طالقانی که دارای جاده ای مارپیچ است و می توان به آرامی از آن بالا و پایین رفت، به مکان مناسبی برای انجام ورزش های هوازی همچون پیاده روی های سبک و سنگین تبدیل شده است. هنگامی که به این پارک سر بزنید حتما اشخاص یا تیم هایی را می بینید که به سرعت و یا به آرامی از کنار شما عبور می کنند.

  • وسایل بازی و زمین های ورزشی

در ضلع شرقی پارک، خیابان و پیاده روی آن وسایل بازی و زمین های ورزشی برای انجام بازی هایی همچون شطرنج، تنیس روی میز، گل کوچیک، بسکتبال، والیبال، ورزش های زورخانه ای و … ارائه شده اند.

  • ورزش همگانی

در بخش های مختلف پارک و مسیرهای آن وسایل ورزش همگانی متنوعی وجود دارند که می توانید از آنها برای حفظ سلامتی و تندرستی خود و تحرک داشتن بهره ببرید.

 

چگونه به پارک طالقانی برویم؟

  • خودروی شخصی : 

اگر می خواهید با خودروی شخصی تان به این پارک سر بزنید باید از بزرگراه های مدرس، همت و یا حقانی استفاده کنید. برای پارک خودرو نگران چیزی نباشید چون در مجاورت پارک (خروجی پارک در بزرگراه حقانی) پارکینگ خودرو وجود دارد.

  • مترو : 

آسان ترین راه برای رفتن به پارک طالقانی استفاده از خط مترو است. می توانید از خط یک مترو تهران (تجریش – کهریزک)به ایستگاه حقانی بروید و با 5 دقیقه پیاده روی به آن برسید. همچنین با استفاده از ایستگاه همت می توانید به قسمت جنوبی پارک دسترسی پیدا کنید و برای رسیدن به مرکز آن مقدار پیاده روی بیشتری لازم می باشد. 

عکس هایی از پارک طالقانی

در آخر تعدادی از مناظر زیبا و شگفت انگیز از پارک طالقانی را مشاهده  می کنیم. 

 

عکس پارک طالقانی تهران

 

آب نما پارک طالقانی تهران

 

عکس هوایی از پارک طالقانی تهران

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر