پارک سرخه حصار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4552
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک ملی سرخه‌حصار از زیبایی های تهران ویکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده جهان است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این مکان یک شکارگاه قدیمی می باشد که حدود دویست سال پیش به پارک تبدیل شده است.

سرخه حصار کجاست؟

پارک جنگلی سرخه حصار در محدوده شرق تهران و در منطقه ۱۳ شهرداری واقع شده است. بزرگ‌راه شهید یاسینی در حاشیه این پارک و در سمت شمال آن امتداد یافته ، پردیس و جاجرود در شرق این پارک به ترتیب با فاصله ۳۵ و ۲۶ کیلومتر واقع شده‌اند. نارمک و تهرانپارس از مناطق نزدیک به این پارک جنگلی هستند. تهرانپارس، فرهنگسرا، شهید باقری و کلاهدوز، از ایستگاه‌های نزدیک به این پارک در خطوط مترو می باشند و خوش‌مسیرترین آن‌ها ایستگاه فرهنگسرا است. پارک ملی سرخه حصار در شرق تهران و مساحت آن در حدود ۹۱۶۸ هکتار قرار دارد.

 

سرخه حصار

 

معرفی پارک جنگلی سرخه حصار

پارک ملی سرخه‌ حصار تعدادی از اكوسيستم‌های طبيعی نادر و ارزشمند، استپی، بيشه‌ای، کوهستانی و دشتی كشور را در خود جای‌ داده و در عینِ حال الگويی از شرايط اقليمی بوم‌شناختی منطقه تهران است. حيات وحش پارک ملی سرخه‌حصار از جنبه‌های زیبایی شناختی، بوم‌شناختی، اجتماعی، اقتصادی،آموزشی و تفریحی از چنان ارزش بالایی برخوردار است كه گفتن كلمه كم‌نظير را در مورد آن توجيه می‌کند. 
با توجه به توپوگرافی زمين در اين پارک، واحدهای گیاهی متعددی در آن به وجود آمده که رويشگاه‌های بسيار غنی پارک متشكل از جوامع گیاهی متعددی بوده و تاکنون حدود ۳۲ واحد گياهی و ۵۲ خانواده مختلف در اين پارک شناسایی شده, انواع درختان، درختچه‌ها، گرامينه‌ها، علف‌ها و گلسنگ‌های مربوط به اقليم منطقه در پارک ملی سرخه‌حصار وجود دارد. در پارک سرخه‌حصار بعضی از گونه‌ها واجد ارزش فراوانی از لحاظ اكولوژيكي، حفاظتی، دارويی و صنعتی هستند. تعدادی از اين گونه‌ها در رديف گياهان نادر و در حال انقراض ثبت شده‌اند. آبنمای سنگی، مسیر دوچرخه سواری، آلاچیق، ساختمان اداری نیروی انتظامی، کمپ بازپروری معتادان، سالن کشتی، کلینیک گل و گیاه، مسیر آموزش ترافیک و سرویس های بهداشتی از امکانات موجود در این بوستان می باشد.

 

پارک جنگلی سرخه حصار

 

تفریحات و بخش های پارک سرخه حصار

  1. پارک ملی سرخه حصار یکی از قدیمی ترین شکارگاه های ایران که در سال 1358 به سازمان محیط زیست واگذار شد.یک قسمت از اراضی را به عنوان پارک ملی و قسمتی دیگر را به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین و بقیه در اختیار اهالی برای علوفه و دامداری گذاشته شد. آدرس: تهران ، انتهای خیابان دماوند ، جنب ترمینال شرق
  2. پیست دوچرخه سواری پارک سرخه حصار با شیب مناسبی که دارد برای دوچرخه سواری بسیار لذت بخش است.آدرس: تهرانپارس ، پارک جنگلی سرخه حصار ، درب سوم شرقی پارک.
  3. باشگاه تیر اندازی سرخه حصار یکی از باشگاه های شرق تهران که برای افرادی که به پارک جنگلی سرخه حصار مراجعهمیکنند سرگرمی جالبی به حساب می آید. آدرس:پارک جنگلی سرخه حصار ، باشگاه تیر اندازی ویلا ورزش

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

پیست دوچرخه سواری سرخه حصار

سرخه حصار جزو اولین پارک‌هایی بود که پیست دوچرخه‌سواری در آن احداث شد. طول این پیست حدودا هشت کیلومتر است و شیب مناسب و آسفالت جاده دوچرخه‌سواری را برای ورزشکاران راحت‌تر می‌کند. این پیست در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده است و جاده‌ای پهن دارد. به همین علت مشکلی برای دوچرخه‌سواری‌های دسته‌جمعی وجود ندارد.

در این مسافت هشت‌کیلومتری چند بوفه وجود دارد و دوچرخه‌سواری برای کودکان نیز امکان پذیر بوده. چند دوچرخه مخصوص برای افراد کم‌توان نیز در این مجموعه تهیه شده, برای همین با دوچرخه خودتان چه با دوچرخه‌های پیست، می‌توانید لذت دوچرخه‌سواری را تجربه کنید. هیچ‌وقت نمی‌شود سرخه حصار را بدون دوچرخه‌سوارانش تصور کرد.

 

پیست دوچرخه سواری سرخه حصار

 

پیک نیک

آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل، بهترین فرصت است که از هوای دودی و خیابان‌های پرترافیک شهر به منطقه‌ای سبز و خوش‌ آب‌ وهوا پناه ببرید و برای شروع فعالیت روزهای آینده، انرژی دوباره بگیرید. پارک ملی سرخه حصار تهران یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت از زمان‌های آزاد است و هر زمان که به هوای تازه و آرامش طبیعت نیاز داشتید، می توانید پیک نیک را با خانواده به سمت شرق تهران و این جنگل سرسبز آغاز کنید. پیک‌نیک دسته‌جمعی یکی از لذت‌بخش‌ترین خوش‌گذرانی‌ها در پارک جنگلی سرخه حصار تهران است.

پیاده روی

وقتی وارد چنین طبیعتی می‌شوید، جذاب‌ترین و راحت‌ترین تفریحی که برای همه افراد در دسترس است، پیاده‌روی‌های طولانی مدت خواهد بود. قدم‌زدن در میان درختان بلند قامت و تنفس اکسیژن حاصل از درختان این جنگل، لذتی دلچسب برای ساکنان شهر دودی تهران میتواند باشد. تمام نشانی‌ها، خیابان‌ها و میدان‌ها در پارک جنگلی سرخه حصار، با نام انواع درختان نام‌گذاری شده است و از جذابیت‌های طبیعت‌گردی در این جنگل، توجه به نام این مسیرها می باشد.

پارک آموزش ترافیک

فرهنگ عبور و مرور و تردد در سطح شهر باید از کودکی به فرزندان آموزش داده شود. در سرخه حصار پارکی با همین هدف به‌نام پارک آموزش ترافیک ساخته شده است. این پارک مساحتی حدود ۲۱۰۰ متر مربع دارد و تمام امکانات لازم برای هدف پارک در آن بوجود آمده اند، مانند پل عابر پیاده و انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی.
باقی امکانات مانند زمین چمن مصنوعی، مجموعه ورزشی بدنسازی، مجتمع گل و گیاه، کباب‌پز و امکانات ساده‌ای که در هر پارکی وجودش الزامی است، مانند سرویس بهداشتی و بوفه و آلاچیق در این پارک آموزش ترافیک وجود دارد.

دهکده تفریحی کاج

جایی که هم می‌توان از غذا لذت برد و هم تفریح کرد. این مجموعه علاوه بر باغ‌ رستورانش، امکاناتی برای تفریح هم دارد؛ تفریحاتی مانند پینت‌بال، تنیس، ایرهاکی، فوتبال دستی، بیلیارد و تیراندازی در سالن ورزشی این مجموعه مهیا شده است. هنگام نشستن در رستوران این مجموعه صدای کسانی به گوش می‌رسد که مشغول بازی پینت بال هستند و هوس بازی‌کردن شما را فرا می‌گیرد. اگر در سمت راست رستوران بنشینید، حتی به زمین پینت بال این مجموعه دید خواهید داشت و می‌توانید بازی‌ کردن بقیه را تماشا کنید و لذت ببرید.

عکاسی از مناظر

پارک ملی سرخه حصار با وجود مناظر بکر و و طبیعی و تنوع زیستی مناسب ، لوکیشنی عالی را برای عکاسی ایجاد می کند که در آن عکس های شما بسیار زیبا و ایده عال ثبت می شود.

 

حیات وحش پارک سرخه حصار

 

حیات وحش پارک سرخه حصار

حیات وحش پارک سرخه حصار منابع آب کافی، پناهگاه زیاد، و پوشش گیاهی متناسب با نیاز گونه‌ها، مجموعه زیستگاه های مناسبی در سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود فراهم کرده است و حیواناتی همچون کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی، گورکن، تشی و خرگوش در آن زیست می‌کنند. گونه‌ شاخص‌ منطقه بزمجه‌ بیابانی‌ تعیین شده است و البته‌ در منطقه‌ گونه‌های‌ با اهمیت‌ دیگری‌ نظیر لاک‌پشت‌ مهمیزدار غربی وجود دارد که‌ علاوه‌ بر اینکه‌ حمایت‌ شده‌ است، در طبقه‌ بندی‌ IUCN نیز تحت‌ عنوان‌ آسیب‌پذیر قرار دارد. سایر گونه‌‌های با اهمیت‌ دیگر از قبیل افعی‌ البرزی‌، افعی شاخدار، بزمجه دشتی در منطقه وجود دارند که در لیست‌ IUCN به‌عنوان گونه‌های در معرض‌ خطر انقراض‌ هستند.
پارک‌های‌ سرخه‌ حصار و منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ جاجرود به‌ علت‌ دارا بودن‌ زیستگاه های‌ مختلف‌ اعم‌ از رودخانه‌، کوهستان‌، استپ‌، دارستان‌، کشت زار، باغات‌ وهمچنین‌ قرار گرفتن‌ در مسیر مهاجرت‌ تعداد زیادی‌ از گونه‌های‌ مهاجر از موقعیت‌ بسیارخوبی‌ جهت‌ زندگی‌ پرندگان‌ برخوردار است و به‌ همین‌ دلیل‌ گونه‌های‌ متنوعی‌ از پرندگان‌ در زیستگاه‌های‌ مختلف‌ آن‌ مشاهده‌ می‌شود.
پرندگان موجود در سرخه‌حصار نیز شامل حواصیل خاکستری، حواصیل شب، بوتیمار، اگرت بزرگ، سرسبز، اردک ارده‌ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش، عقاب ماهیگیر، کورکور، قرقی، طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه، کرکس، دال سیاه، دلیجه، بالابان، بحری، شاهین، آبچلیک و‌ آبیا است.
خزندگان و دوزیستان مار کرمی، کور مار دوسر، مار آتشی، مار پلنگی، مار دستی، مار آبی، مار شتری، یله مار، تیرمار،سوسن مار، افعی شاخدار ایرانی، افعی کوفی، قورباغه معمولی، وزغ سبز در این پارک زیست می‌کنند. گونه‌های حفاظت شده و در خطر انقراض این پارک شامل پلنگ، آهو، پازن، قوچ وحشی است.
پلنگ در سال ۱۳۵۶ به تعداد ۳۲ قلاده در منطقه وجود داشته که در سرشماری سال ۱۳۸۰ به ۲ قلاده رسیده بود. در سال ۱۳۵۶ قوچ و میش تعداد ۱۸۰۰۰ شمارش شده و در سال ۱۳۸۰ تعداد آن به ۲۷۶۵ تغییر یافت. بز و پازن که در ۱۳۵۶ تعداد ۳۰۰۰ بوده در سال ۱۳۸۰ به ۳۲۷ رسیده و در سال ۱۳۵۶ تعداد آهوان ۴۵۰ راس بوده که در سال ۱۳۸۰ به ۳۵ راس تبدیل شده است.

ساعات کار پارک سرخه حصار

این مجموعه از ساعت ۹ تا ۲۳ باز می باشد، ولیکن از ساعت ۲۲ ورود به پارک ممنوع است. ساعت فعالیت مجموعه‌های تفریحی از شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۲۲ و پنجشنبه و جمعه ها تا ساعت ۲۳ است.

چگونه به پارک سرخه حصار برویم؟

آدرس پارک سرخه حصار (انتهای بزرگراه رسالت، بزرگراه شهید یاسینی شرق، بوستان سرخه حصار)

اگر بخواهید با خودروی شخصی بروید اتوبان رسالت شرق را تا انتها ادامه دهید و سپس وارد مسیر بزرگراه شهید یاسینی شرق شوید. 
نزدیکترین ایستگاه مترو به این بوستان ایستگاه فرهنگسرا می باشد. بعد از خروج از ایستگاه مترو ، تاکسی های پارک سرخه حصار را سوار و جلوی در ورودی بوستان پیاده شوید. همچنین ایستگاه چهار راه تهرانپارس نیز نزدیکترین اتوبوس به این پارک محسوب می شود. پس اگر می خواهید به این بوستان بروید محدودیتی ندارید و فقط کافی است مسیرتان را انتخاب کنید.

نقشه داخلی پارک سرخه حصار

در ادامه میتوانید نقشه داخلی پارک سرخه حصار را مشاهده نمایید.

 

نقشه داخلی پارک سرخه حصار

 

عکس پارک سرخه حصار

در ادامه میتوانید عکس هایی از پارک سرخه حصار را تماشا کنید.

 

عکس سرخه حصار

 

عکس پارک سرخه حصار

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر