پارک هنرمندان

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/09/14
بازدید: 1906
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک هنرمندان یکی از معروف ترین بوستان های شهر تهران است، پارک ایرانشهر یا بوستان هنرمندان از جمله بوستان هایی است که دقیقا مناسب با نوع کاربری اش نام گذاری شده، این بوستان اصلی ترین پاتوق هنرمندان است و البته قدمت آن به دوران حکومت قاجار باز می گردد. قدمت تاریخی این بوستان از جمله مهم ترین وجه تمایز آن با سایر پارک هایی است که شاید فضایی مشابه با این پارک دارند، برای بازدید از این پارک در خیابان ایرانشهر تهران حتما باید با تاریخچه آن و مهم ترین دیدنی هایش از جمله مجسمه های ارزشمند آشنا شوید، البته خانه هنرمندان هم در این پارک قرار دارد. 

 

پارک هنرمندان تهران

 

معرفی پارک هنرمندان تهران

پارک هنرمندان در دوران قاجار باغی بزرگ بود که به عنوان بخشی از زمین های یکی از شاهان قاجار شناخته می شد، مالک اصلی این باغ "فیشر" نام داشت. از باغ هنرمندان طی دوران جنگ جهانی دوم به عنوان "انبار تسلیحاتی" استفاده می شد، همین موضوع باعث ساخت ساختمان هایی با معماری متفاوت در باغ هنرمندان طی این دوران شد. در سال 1375 باغ هنرمندان به عنوان یکی از املاک شهرداری تهران شناخته شد و در همان زمان قسمت های متفرقه این باغ از جمله ساختمان هایی که معماری جنگی داشتند، تخریب شد. البته این کار با هدف ایجاد فضایی بهتر در پارک انجام گرفت و تا به امروز پارک ایرانشهر به عنوان بوستانی تفریحی مورد استفاده عموم قرار می گیرد. جو فرهنگی خاصی در این بوستان حاکم است که شاید بخش زیادی از این موضوع به دلیل وجود "خانه هنرمندان ایران" باشد، البته که تماشاخانه ایرانشهر نیز مزید بر این علت است. با ورود به خانه هنرمندان می توانید شاهد فروشگاهی از کتاب و صنایع دستی باشید، البته این مکان به عنوان نمایشگاه هنرهای تجمسی هم شناخته می شود.

پارک هنرمندان به نوعی پایتخت فرهنگ و هنر تهران است که چیزهای بی نظیر زیادی در آن وجود دارد، این پارک فقط یک منظره با درختان و گیاهان مختلف نیست یا حتی نمی توان آن را شبیه به سایر بوستان های عادی تهران دانست. بلکه وجود یک فضا متفاوت به سبک هنر و فرهنگ باعث شده تا پارک ایرانشهر محل برگزاری رویدادهای مختلف هنری در تهران باشد. پارک هنرمندان البته فقط مختص هنرمندان نیست و امکان بازدید از آن برای عموم مردم فراهم می باشد، امکانات زیادی در پارک ایرانشهر تهران وجود دارد که کافی شاپ ها، رستوران هایی که غذا گیاهی در آن سرو می شود، زمین های فوتبال و البته کتابخانه ها بخشی از مهم ترین امکانات پارک هستند.

 

پارک های جنگلی تهران - معرفی بهترین پارک های جنگلی تهران

 

مساحت پارک هنرمندان

پارک هنرمندان بزرگ تر از آن چیزی است که تصور می کنید، این پارک که در منطقه 6 تهران در محیطی آرام و امن قرار گرفته بیش از 6000 هکتار مساحت دارد. البته شیوه طراحی و معماری این پارک به لطف معمار آلمانی اش کاملا متفاوت است و می توان پارک هنرمندان را جزء پارک هایی با مدلسازی منظم و هندسی معرفی کرد.

 

پارک هنرمندان

 

امکانات پارک هنرمندان

امکانات پارک هنرمندان کاملا متنوع است و هرگز از حضور در این پارک خسته نمی شوید، این امکانات البته فقط جنبه فرهنگی یا هنری ندارند، بلکه در این بین وجود زمین های فوتبال و امکانات ورزشی متنوع و جذاب باعث شده تا همه سلیقه ها پارک ایرانشهر را دوست داشته باشند. در این سرگرمی ها و امکانات این پارک برگزاری کنسرت ها، نمایشگاه ها و همینطور پخش انواع فیلم در سینما پارک باعث شده تا علاقه مندان زیادی برای صرف ساعت هایی خوش در روز این پارک را انتخاب کنند. وجود زمین های بسکتبال در پارک هنرمندان فضایی متفاوت را برای طرفداران این ورزش جذاب فراهم می کند. این پارک به دلیل وجود انجمن هنرمندان ایران معروف شده و در حال حاضر جزء پارک های خوب تهران محسوب می شود. در بین درختان سدروس، نارون، چنار و اقاقیا چیزهای بسیار زیاد دیگری در پارک هنرمندان وجود دارد که نشان دهنده تفاوت های این پارک از نظر امکانات فرهنگی و تفریحی است.

کتابخانه پارک هنرمندان

با رفتن به بالکن شرقی در خانه هنرمندان به کتابخانه ای می رسید که محل نگهداری چندین هزار جلد کتاب نفیس و ارزشمند است، این کتابخانه به عنوان "اولین کتابخانه تخصصی هنر" در تهران شناخته می شود و آثار هنری چند رسانه ای در آن قرار دارد.

سینمای پارک هنرمندان

در بین سینماهای معروف تهران نامی از سینمای پارک هنرمندان به چشم نمی خورد اما در واقع این سینما تمامی تجهیزات مربوط به اکران فیلم را دارد و تقریبا جزء سینماهای خوب تهران است، سینما تک در اولین طبقه از خانه هنرمندان قرار دارد. 

امکانات ورزشی پارک هنرمندان

امکانات ورزشی پارک هنرمندان همچون بسیاری از پارک های دیگر در تهران متنوع و البته کاملا کاربردی است، در کنار وسایل ورزشی معمول در پارک می توانید شاهد وجود زمین هایی برای بازی فوتبال و بسکتبال باشید. البته زمین اسکیت و زمین بازی مخصوص کودکان از دیگر امکانات ورزشی است که پارک ایرانشهر را به پارکی عالی برای تفریح تبدیل می کند. قرار گیری صندلی هایی مخصوص برای انجام بازی شطرنج در قسمت هایی از پارک هنرمندان باعث شده تا طرفداران این بازی فکر نیز محلی مناسب برای تفریح خود داشته باشند.

 

امکانات پارک هنرمندان

 

سرای محله ایرانشهر

سرای محله ایرانشهر که در شمالی ترین بخش پارک قرار گرفته، فضایی ایده آل برای آموزش انواع "هنرهای رزمی" است، دوره های آموزشی کونگ فو، اسکریما و دفاع شخصی از جمله هنرهای رزمی است که به صورت اختصاصی و البته عمومی در این بخش از پارک هنرمندان زیر نظر "حمید عسگری" برگزار می شود.

خانه هنرمندان

خانه هنرمندان یکی از دلایل مهمی است که باعث متفاوت شدن این پارک به عنوان فضایی فرهنگی می شود، سالن های نمایش و نگارخانه از اجزاء اصلی تشکیل دهنده خانه هنرمندان هستند و اتفاقات خوشایندی در این خانه جریان دارد. برگزاری مهم ترین رویدادهای فرهنگی و هنری بخشی از این اتفاقات است، البته که تغییر کاربری این بنا در سال 1378 انجام گرفت و تا پیش از آن خانه هنرمندان محل نگهداری تسلیحات جنگی بود.

 

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

 

تماشاخانه ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر محلی برای اجرا نمایش های "زنده" است، امکان بازدید از این نمایش ها برای عموم علاقه مندان وجود دارد و برای رسیدن به این تماشاخانه باید به شرق پارک هنرمندان بروید. در تماشاخانه می توانید شاهد سالن های متعددی باشید که بخشی از آن ها به فروش "صنایع دستی" اختصاص یافته است. 

 

مجسمه های پارک هنرمندان تهران

 

آدرس پارک هنرمندان 

پارک هنرمندان در استان تهران، خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر قرار دارد و شماره تلفن اختصاصی این پارک 02188826525 است.

 

چگونه به پارک هنرمندان برویم؟

آشنایی با جذابیت های خاص در پارک هنرمندان می تواند دلیل خوبی برای سفر به این پارک باشد، راه های دسترسی مختلفی برای رسیدن به پارک ایرانشهر وجود دارد که انتخاب ایستگاه مترو هنرمندان از همه ساده تر است. اگر در ایستگاه طالقانی از قطار خارج شوید و به سمت خیابان طالقانی حرکت کنید، در نهایت به بوستان هنرمندان می رسید.

 

تصاویر پارک هنرمندان

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر