پارک شهر تهران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/27
بازدید: 1845
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در محله سنگلج تهران قدیمی ترین پارک این شهر یعنی "پارک شهر" منظره ای دیدنی و تماشایی است که از گشت و گذار در آن به عنوان یک پارک عمومی خسته نخواهید شد. پارک شهر در سال 1325 به عنوان یک پارک تفریحی در استان تهران افتتاح شد و از آن به عنوان "اولین پارک تهران" یا اولین پارک عمومی تهران یاد می کنند.

 

 پارک شهر تهران

 

آشنایی با پارک شهر، اولین پارک شهر تهران

پارک شهر اولین پارک تهران است که با توجه به داشتن امکانات رفاهی و دیدنی بسیار زیاد که البته تماشا بسیاری از آن ها برای عموم آزاد و رایگان است، امروزه توجه بسیاری از شهروندان تهران و حتی گردشگران را به خود جلب کرده است. مطالعه، ورزش و تفریح مهم ترین کارهایی است که برای انجام آن در پارک شهر می توانید برنامه ریزی کنید. پارک شهر در هر ساعتی از شبانه روز پذیرا بازدیدکنندگان و مسافرانی است که علاقه مند به حضور در آن هستند. حتی در دوران شیوع کرونا هیچ مشکلی درباره حضور در این پارک وجود ندارد، به لطف فضا باز وسیع و متنوع پارک شهر مسافران می توانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هر نقطه از پارک برای ساعاتی اقامت داشته باشند. درختان قدیمیِ قدیمی ترین پارک تهران شاید یکی از بهترین اتفاقاتی است که دیدن آن به رایگان امکانپذیر است، در طول زمان اقامت و گردش در پارک شهر قطعا رایحه و عطر گل های یاس شما را سرمست خواهد کرد. پارک شهر ویژگی های خوب زیادی دارد اما درختان سر به فلک کشیده اش مهم ترین ویژگی است که می توان به آن اشاره کرد. البته که پیست دوچرخه سواری، موزه صلح، باغ وحش و استخر از دیدنی های دیگر این پارک هستند.

 

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

 

تاریخچه پارک شهر

پارک و بوستان بخش جدایی ناپذیری از معماری یک شهر یا حتی روستا است، اما عنوان "پارک شهر" معمولا به اولین بوستانی که در یک منطقه طراحی شده اطلاق می شود. پارک شهر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و به واسطه قرار گرفتن در یکی از قدیمی ترین بافت های شهر تهران یعنی محله سنگلچ عنوان "اولین و قدیمی ترین پارک تهران" را به خود اختصاص داده است. پارک شهر در حقیقت اولین پارکی است که استفاده از آن برای عموم مردم آزاد بوده و برخلاف پارک هایی مانند امین الدوله در انحصار و مالکیت شخص یا اشخاص خصوصی نبوده است. تاریخ دقیق افتتاح این پارک زیبا روز 25 اسفند 1329 بوده و در طول تاریخ 71 ساله اش به عنوان پارکی محبوب از نظر شهروندان تهرانی شناخته می شود. 

 

نمایی از پارک شهر تهران

 

دیدنی های پارک شهر

درختان یکی از مهم ترین دیدنی های پارک شهر تهران هستند، درختانی که گونه های مختلفی دارند و از مهم ترین آن ها باید به درخت های بلوط، سیدالاشجار، کاج دریایی و ماگنولیا اشاره کرد، البته این درختان فقط بخشی از گونه های گیاهی پارک هستند. بهار و تابستان قطعا به عنوان بهترین زمان گردش در پارک شهر شناخته می شوند، چرا که زیبایی های این پارک در فصل تابستان و بهار به سادگی قابل مشاهده است. در مساحت 25 هکتاری پارک شهر درختان چشم نوازترین منظره را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشند. اما این تنها جذابیت پارک نیست و به سادگی می توانید در قدم زدن شاهد منظره ای جدید و شگفت انگیز از پارک شهر باشید. آکواریوم، موزه صلح، دریاچه مصنوعی و باغ پرندگان بخشی دیگر از زیبایی هایی است که از دیدن آن هیجان زده می شوید. 

آکواریوم پارک شهر

اگر جزء طرفداران خرید ماهی و نگهداری آن هستید، در آکواریوم پارک شهر به ساده ترین شکل ممکن این امکان را خواهید داشت، این آکواریوم که البته در طول 8 سال جنگ ایران و عراق به عنوان یک پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه تبدیل به آکواریومی شده تا بازدیدکنندگان علاوه بر امکان گشت و گذار در آن بتوانند خرید ماهی های مختلف و لوازم مورد نیاز آکواریوم را نیز تجربه کنند.

موزه صلح تهران

موزه صلح را شاید بتوان به عنوان یکی از برترین دیدنی های پارک شهر معرفی کرد، موزه ای که در سال 1386 افتتاح شد. ایران به واسطه آن به عنوان یکی از اعضا شبکه بین المللی موزه های صلح جهان شناخته می شود، این موزه مجموعه ای از اعضا و اشیاء جنگی را در دل خود جای داده، مجموعه ای که نمادی از دوران جنگ و پیامدهای مهم آن مانند حملات شیمیایی است. در این موزه همچنین می توانید از نزدیک "ماسک های ضد شیمایی" را ببینید.

 

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

 

دریاچه مصنوعی

دریاچه های مصنوعی هرگز به زیبایی دریاچه های طبیعی نبوده و نیستند، اما دریاچه مصنوعی پارک شهر از معدود دریاچه های بسیار زیبا و متفاوتی است که به لطف قایق های تفریحی در آن برای لحظاتی نه چندان کوتاه تجربه ای جالب را در ذهن ثبت خواهید کرد. این دریاچه البته یادآور گذشته ای تلخ از سال 1381 است اما با این حال بسیاری از بازدیدکنندگان ترجیح می دهند تا با فراموش کردن این خاطره از قصور آب بگذرند!

 

دریاچه مصنوعی پارک شهر

 

باغ پرندگان

باغ پرندگان فضایی کاملا متفاوت در پارک شهر است که برخلاف بسیاری از باغ های دیگر سربسته نیست، طوطی ها، بلدرچین، عروس هلندی، طاووس ها، مرغ های زینتی، بوقلمون، کبک و قرقاول از جمله میزبان های محترم این باغ هستند، میزبان هایی که در قفس های جداگانه زندگی می کنند. باغ پرندگان که در سال 1388 افتتاح شد مساحتی بیش از 4400 متر دارد.

تندیس ها

یکی از مهم ترین دیدنی هایی که به ظاهر ساده هستند و ساختار کاملا ساده ای دارند اما معمولا در تمامی پارک ها و بوستان ها می توان حداقل یک نمونه از آن ها را دید، تندیس یا نمادهایی است که بر اساس باورهای خاصی طراحی شده و در گوشه گوشه بوستان ها قرار گرفته اند. در پارک شهر دو تندیس یکی طاووس و دیگری تندیس شیر سنگی به عنوان تندیس هایی زیبا طراحی شده اند که از عمر آن ها بیش از چند سال می گذرد.

آبنما

در بخش های میانی پارک شهر به صورت گذرا می توانید از آبنما زیبایی که طراحی نسبتا ساده ای نیز دارد، دیدن کنید، برای تماشا این آبنما در شب بهترین فرصت خواهد بود.

ساعت بزرگ مرکزی

اگر بخواهیم از دیدنی های دیگر پارک شهر نام ببریم قطعا ساعت بزرگ مرکزی که به عنوان یک نماد زیبا در دل این بوستان قرار گرفته، گزینه خوبی است. 

تفریح در پارک شهر

برای تفریح در پارک شهر هیچ محدودیتی پیش روی شما قرار ندارد، این پارک با داشتن تفریحات متعدد برای کودکان و حتی بزرگ تر ها همه چیز را برای پُر کردن اوقات فراغت در دل خود جای داده است. اگر عاشق دوچرخه سواری هستید، فضای امن این پارک بهترین فرصت را در اختیار شما قرار می دهد ولی اگر به دنبال لوکیشنی متفاوت برای پیک نیک یا حتی دیدن گونه های مختلف پرندگان باشید، باز هم انتخاب پارک شهر کاملا منطقی است.در کنار مجموعه ای از تفریحات ساده اما متفاوت پارک شهر باید به این نکته خیلی خیلی مهم اشاره کرد که این پارک برخلاف بسیاری از بوستان های دیگر برای استفاده معمولین کاملا مناسب سازی شده است. تنوع گونه های گیاهی و جانواران در این پارک از دیگر ویژگی های مهمی است که آن را به یک اقلیم طبیعت شناسی تبدیل می کند. کتابخانه بزرگ و مجهز پارک از دیگر امکانات تفریحی است که میزبان کتاب های سنگی و ارز شمند و البته قدیمی است.  در کتابخانه پارک شهر می توان بیشتر از 3200 جلد از کتاب های نفیس را به چشم دید و البته امانت گرفتن بخشی از این کتاب ها توسط بازدیدکنندگان پارک با شرایطی مشخص نیز وجود دارد. لذت مطالعه کتاب توسط کودکان در این کتابخانه قطعا از دیگر فعالیت های تفریحی است که باید به آن اشاره کنیم، کتاب هایی که کاملا مناسب کودکان هستند و با داشتن داستانی تخیلی و آموزشی می توانند اتمسفری هیجان انگیز را برای کودکان بسازند. 

 

آشنایی با پارک شهر

 

شهربازی پارک شهر

در بخش های مختلف پارک شهر فضایی متفاوت برای بازی کودکان طراحی شده که علاوه بر آن اگر بچه ها عاشق چرخ و فلک باشند هم این شانس را دارند تا در چرخ و فلک کوچک شهربازی پارک شهر برای دقایقی منظره ای جالب و هیجان انگیز را تجربه کنند. البته شهر بازی تنها تفریح کودکانه این پارک نیست، بلکه بچه ها می توانند با ورود به کتابخانه پارک کتاب های مورد علاقه شان را مطالعه کنند.

باشگاه پارک شهر

باشگاه و مجموعه ورزشی پارک شهر یکی از متفاوت ترین باشگاه های تهران است که دقیقا در همین پارک قرار گرفته، سالن بدنسازی مهم ترین سالن این باشگاه ورزشی است و طرف قرارداد بودن آن با بیمه ای معتبر نهایت اطمینان و آرامش را برای ورزشکاران و ورزش دوستان فراهم می کند.

سایت پرنده‌نگری

اولین سایت پرنده نگری تهران در پارک شهر تهران قرار گرفته است، این سایت در سال 1393 طراحی شده تا طرفداران پرنده نگری با خیالی آسوده در آن به فعالیت مورد علاقه خود مشغول شوند. کسانی که به فکر بازدید از سایت پرنده نگری هستند با استفاده از یک دوربین دوچشمی مخصوص و کتابچه ای که به عنوان راهنما در اختیارشان قرار می گیرد، می توانند با مجموعه ای از پرندگان آشنا شوند. بازدید از سایت پرنده‌نگری پارک شهر کاملا رایگان است، چرا که این پارک به عنوان یک اقامتگاه موقتی برای بسیاری از پرندگان از جمله پرندگان مهاجر در برخی فصول سال شناخته می شود. سایت پرنده نگری دقیقا در مجاور دریاچه مصنوعی پارک قرار گرفته است. 

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری از جمله ورزش هایی است که نه تنها هیچ جنسیتی را نمی شناسد، بلکه محدود به هیچ سن و سالی نیز نیست. این ورزش محبوب و دوست داشتنی یکی از تفریحاتی است که به سادگی امکان انجام آن توسط بانوان و آقایان در پارک شهر وجود دارد، با توجه به دوچرخه سواری کودکان و همینطور بسیاری از بزرگسالان در پارک در کوتاه ترین زمان به امنیت این بوستانِ تهران پی می برید.

قایق سواری در دریاچه

قایق سواری در دریاچه مصنوعی پارک شهر یکی از تفریحات ساده ولی مهیجی است که قطعا از انتخاب آن پشیمان نمی شوید، با کرایه قایق هایی که در کنار دریاچه قرار گرفته اند، می توانند گشتی در دریاچه بزنید و اگر خوش شانس باشید گونه هایی از پرندگان و ماهی های پارک را از فاصله ای خیلی نزدیک ببینید. قایق سواری یکی از بهترین ظرفیت های گردشگری پارک شهر است.

 

دوچرخه سواری در پارک شهر

 

پیک نیک

محیط سرسبز پارک شهر با درختانی که سر به فلک کشیده اند و رایحه گل هایی که در همه جای پارک به مشام می رسند باعث می شود تا این پارک گزینه ای رویایی برای پیک نیک به نظر برسد. البته که امنیت خوب پارک نیز این گزینه را پررنگ تر می کند، در فاصله بین انتخاب این پارک برای پیک نیک باید بدانید که امکان انجام ورزش هایی محبوب مثل پینگ پنگ و عکاسی در فضا ایده آل پارک شهر را نیز خواهید داشت، فراموش نکنید که اجازه درست کردن آتش را در این پارک ندارید.

پارکینگ پارک شهر

با توجه به اینکه پارک شهر دقیقا در طراح ترافیک قرار گرفته باید برای بازدید از آن حتما به محدودیت هایش توجه کنید، برای پارک خودرو شخصی می توانید از پارکینگ عمومی که در خیابان فردوسی قرار دارد، استفاده کنید، همچنین پارک ناصر خسرو در خیابان سعدی نیز گزینه بعدی است.

آدرس پارک شهر

این پارک از سمت شمال به پایانه و خیابان فیاض بخش، از جنوب به خیابان بهشت، از شرق به خیابان خیام و محله سنگلج و قورخانه و از غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می‌شود.

 

تصاویر پارک شهر

 

راه های دسترسی به پارک شهر

می توانید از ماشین شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مخصوصا مترو تهران برای رفتن به این بوستان استفاده کنید. با استفاده از مترو و پیاده شدن در ایستگاه مترو امام خمینی و حرکت به سمت غرب وارد خیابان خیام می شوید و می توانید به ورودی قورخانه این پارک برسید. 

اگر خط 2 مترو حسن آباد را انتخاب کنید، وارد خیابان وحدت اسلامی می شوید و با چند دقیقه پیاده روی و البته با توجه به نقشه شهر راحت ترین مسیر برای رسیدن به پارک شهر را در پیش می گیرید. در صورتی که اتوبوس و بی آرتی را برای رفتن به پارک شهر انتخاب کنید نیز گزینه های مختلفی برای کوتاه تر شدن مسیر خواهید داشت.

با سوار شدن به اتوبوس هایی که مقصد نهایی آن ها "پایانه فیاض بخش" است، به محدوده پارک شهر می رسید. البته اتوبوس هایی که به سمت میدان امام خمینی حرکت می کنند و اتوبوس هایی که در مسیر "راه آهن_تجریش" فعالیت می کنند نیز انتخاب های بعدی برای رسیدن به این پارک هستند.

پارک های جنگلی تهران - معرفی بهترین پارک های جنگلی تهران

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 103 کاربر