دریاچه ارژن

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4949
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که سفر به آن می تواند تجربه های بی نظیری در اختیارتان بگذارد. همه ما شیراز را با بوی نارنج و جاذبه هایی همچون آرامگاه سعدی و حافظ می شناسیم. با این حال در میان همه جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد در این شهر، دریاچه ای زیبا جلوه گری می کند که آن را به عنوان دریاچه ارژن می شناسند. زمانی که با تور شیراز به این ناحیه شگفت انگیز سفر می کنید بازدید از این دریاچه را هم در فهرست مکان هایی که باید بازدید کنید بگنجانید. در این مقاله قصد داریم به طور مختصر به بررسی دریاچه ارژن بپردازیم و امکانات آن را کاوش کنیم. پس همراه ما باشید.


دریاچه ارژن کجاست؟

دریاچه ارژن یکی از دریاچه های جذاب ایران است که در دشت ارژن و استان فارس واقع شده است. اگر بخواهید از شیراز به این دریاچه بروید باید مسیری 60 کیلومتری را طی کنید. دریاچه ارژن را می توانید در مجاورت جاده اصلی شیراز-کازرون پیدا کنید که بخشی از منطقهٔ حفاظت‌ شده ارژن و پریشان است. این دریاچه بیش از 2000 هکتار وسعت دارد و یکی از دریاچه های شیرین ایران محسوب می شود. پرندگان مهاجری که از این ناحیه عبور می کنند، دریاچه ارژن را برای استراحت در نظر می گیرند. 

 

دریاچه ارژن در شیراز

 


ثبت جهانی دریاچه ارژن در یونسکو

این دریاچه در میانه خود تالابی دارد که دارای ارزش اکولوژیکی است و یکی از ذخایر بیوفسفر جهان به حساب می آید. این تالاب به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته می شود و  به عنوان یک پارک بین المللی ثبت شده است.

 

دریاچه ارژن در شیراز

 


امکانات دریاچه ارژن

دریاچه ارژن در جنوب غربی دشت ارژن واقع شده است. از آنجایی که این ناحیه جزء نواحی بکر استان فارس به حساب می آید، ممکن است امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در اختیارتان نگذارد. با این حال اگر بتوانید خودتان را به دشت ارژن برسانید، می توانید از امکانات مختلفی همچون بازارچه های محلی که در آن ها محصولات متنوعی به فروش می رسد بهره مند شوید. 
جاذبه های تاریخی و طبیعی که در نزدیکی دریاچه ارژن خودنمایی می کنند در دشت ارژن جاذبه های طبیعی مختلفی همچون رودخانه ها و آبشارها دیده می شود. زمانی که زیبایی های دریاچه ارژن را از نزدیک تماشا کردید می توانید سری به جاذبه های تاریخی نزدیک این ناحیه بزنید و آن ها را هم کاوش کنید. اجازه دهید برخی از این جاذبه ها را با هم مرور کنیم.
شهر باستانی بیشاپور
یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی که در استان فارس و شهر کازرون جلوه گری می کند، شهر باستانی بیشاپور است. این شهر از دوران ساسانیان به یادگار مانده و در مجاورت دره ای به نام تنگه چوگان قرار گرفته است. معبدی به نام معبد آناهیتا یکی از مهم ترین آثار این شهر باستانی محسوب می شود و شهرت آن به گوش جهانیان نیز رسیده است. اگر سری به کازرون زدید و زیبایی های دشت ارژن را از نزدیک تماشا کردید می توانید سری هم به این شهر باستانی بزنید.
غار بیشاپور
غار بیشاپور که برخی ها آن را با عنوان غار شاپور نیز می شناسند، یکی از اسرارآمیزترین غارهای کشور محسوب می شود و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند.
 دشت ارژن
دشت ارژن در منطقه حفاظت شده پریشان و ارژن قرار گرفته است و به دلیل جاذبه های مختلفش، مسافران بی شماری را پذیرایی می کند. این دشت زیبا پر از درختان سرو و بلوط است و در بخش هایی از آن نیز دریاچه و تالاب ارژن را می توان به تماشا نشست.

 

دریاچه ارژن در شیراز

 


مسیر دسترسی به دریاچه ارژن

زمانی که جاده اصلی کازرون به شیراز را طی می کنید، در 40 کیلومتری آن وارد دشتی وسیع می شوید که آن را دشت ارژن می نامند. اگر به مسیر خود ادامه دهید در نهایت به دریاچه و تالاب ارژن خواهید رسید. شما می توانید با خودروی شخصی تان به این ناحیه سفر کنید اما تورهای مختلفی هم برای رسیدن به آن برگزار می شود. 
 حرف آخر
 استان فارس یکی از زیباترین استان های ایران به حساب می آید و به دلیل میزبانی از شهر شیراز جایگاه ویژه ای هم در میان مسافران دارد. زمانی که به شهر شیراز سفر کردید و جاذبه های مختلف آن را بررسی نمودید، می توانید سری به شهرستان کازرون نیز بزنید. این شهر نیز همانند شیراز، جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی را در دل خود دارد و می تواند اوقات خوشی را برایتان رقم بزند. یکی از همین جاذبه ها دشت ارژن و دریاچه ارژن است که زیبایی خاصی به این ناحیه بخشیده است. در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر به بررسی دریاچه و تالاب ارژن بپردازیم و جاذبه های آن را با هم مرور کنیم.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر