دریاچه مهارلو

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/13
بازدید: 1746
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریاچه مهارلو که با نام های مهلویه و مهلو نیز شناخته می شوند، یکی از جاذبه های گردشگری عجیب و پربازدید شیراز است که رنگ قرمز آن حیرت همگان را به دنبال داشته و باعث جذب گردشگر از سراسر ایران و حتی جهان شده است. در این مطلب قصد داریم به شرح مطالبی بپردازیم که پرده از حقایق این دریاچه عجیب خواهد برداشت. همچنین در ادامه شما با محیط زیست منطقه ای که دریاچه مهارلو قرار دارد و یا نحوه دسترسی به آدرس این دریاچه آشنا خواهید شد. 

 

دریاچه مهارلو

 

دریاچه قرمز شیراز، شایعه یا حقیقت؟

مهارلو دریاچه ای است که تصاویر آن در شبکات اجتماعی بازخورد بسیار زیادی داشته و در واقع مورد توجه بسیار از طبیعت گردان و گردشگران تور طبیعت گردی بوده است. این دریاچه در استان فارس و در شهرستان شیراز واقع شده و در کنار جاذبه های تاریخی و فرهنگی بی نظیر آن، می تواند مکانی بسیار عالی برای گردش و تفریح در این شهر باشد. مهارلو دریاچه نمکی است که رنگ آب آن قرمز بوده و دارای 28 کیلومتر طول، 15 کیلومتر عرض و در مجموع 600 کیلومتر مربع مساحت می باشد. این دریاچه همچنین دارای 1500 متر ارتفاع از سطح دریا بوده و عمق آن در عمیق ترین قسمت ها نهایتا به 3 متر می رسد.دریاچه مهارلو در سال 1385 به عنوان یکی از 7 منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده شده است.

اسم مهارلو از کجا آمد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام دریاچه مهارلو برگرفته از روستایی به همین اسم است. روستای مهارلو یا سروستان که در گذشته به آن دشت گل نیز می گفتند، از توابع بخش کوهنجان شهرستان سروستان بوده و در 80 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده است. این روستا علاوه بر دریاچه مهارلو، دارای جاذبه های گردشگری متعددی نظیر کوه چنار، کاروانسرای شاه عباسی، قلعه شاهرخ پسر تیمور لنگ، چشمه آب معدنی، امامزاده خدیجه بانو، بقعه بی بی شریفه خاتون و غیره می باشد. بنابراین اگر در سفرتان با تور شیراز گذرتان به این روستا افتاد، علاوه بر دریاچه شگفت انگیز مهارلو حتما از مکان های که اسمشان را بردیم نیز دیدن کنید.

 

دریاچه مهارلو کجاست؟

 

چرا آب دریاچه مهارلو قرمز است؟

همان طور که گفتیم شاخصه اصلی دریاچه مهارلو و علت شهرت بسیار زیادش، قرمزی رنگ آب این دریاچه است. اما واقعا چرا آب این دریاچه قرمز است؟ در واقع علت قرمزی رنگ آب این دریاچه این است که میزان تبخیر آب در آن بسیار بالا بوده و این موضوع باعث شده شوری آب به شدت افزایش یابد و نوعی جلبک دریایی به نام کشند قرمز در آن رشد و تکثیر یابد. که در نتیجه قرمزی این جلبک ها باعث شده ما فکر کنیم آب دریاچه قرمز است.

 

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

چه موجوداتی در دریاچه مهالو زندگی می کنند؟

به خاطر شوری بیش از حد آب دریاچه مهارلو و وجود تعداد بسیار زیادی جلبک کشند قرمز، امکان حیات برای هیچگونه آبزی به جز آرتمیا (این آبزی در آب های شور زندگی می کنند) در آن وجود نداشته و هیچ ماهی در آن زندگی نمی کند. اما محیط زیست این منطقه و اطراف دریاچه دارای تنوع جانوری بالایی می باشد. از جمله حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند می توان به پرندگان (نظیر لک لک، کشیم، فلامینگو، خوتکا، حواصیل، پلیکان، باکلان، اردک، سارگپه و غیره)، خزندگان (مار، سوسمار، لاکپشت، مارمولک و غیره) و دوزیستان اشاره کرد.

 

علت قرمز بودن دریاچه مهارلو

 

آیا دریاچه مهارلو خشک شده است؟

دریاچه مهارلو در سال 1387 (200 میلادی) همزمان با خشکسالی که در این زمان اتفاق افتاد، خشک شد و تقریبا هیچ چیز جز تالاب های اقماری و نیزار از این دریاچه باقی نماند. پیرو این خشکسالی بی سابقه بسیاری از پرندگان این منطقه یعنی چیزی حدود 125 هزار فلامینگو، یا کوچ کردند و یا از بین رفتند. در نهایت 8 سال بعد و در سال 1395 میزان خشکی دریاچه مهارلو به 100 درصد رسید و باعث شد شیراز در خطر ریزگردهای کشنده و طوفان های نمک قرار بگیرد.

 

بزرگترین دریاچه جهان - ایا می دانستید بزرگترین دریاچه جهان در کشور ما قرار دارد؟

 

آدرس دریاچه مهارلو کجاست؟

استان فارس، شهرستان سروستان، بخش کوهنجان، دهستان مهارلو.

چگونه به دریاچه مهارلو برویم؟

برای دسترسی به آدرس دریاچه مهارلو هر هرجای ایران که هستید خود را به استان فارس و سپس به جاده شیراز برسانید. بعد از طی کردن یک مسیر 20 کیلومتری به ابتدای دریاچه می رسید و اگر در همین مسیر به راهتان ادامه دهید بعد از حدود 55 کیلومتر مسافت، به دهستان مهارلو می رسید و می توانید از جاذبه های گردشگری این روستا نیز دیدن کنید.

 

چگونه به دریاچه مهارلو برویم؟

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه مهارلو چه فصلی است؟

دریاچه مهارلو در حال حاضر در فصول گرم سال به ویژه در تابستان کاملا خشک و بی آب می شود و در فصول سرد سال از اوایل پاییز و با بارش باران سطح آب دریاچه کمی بیشتر شده و منظره ای بسیار زیبا و تماشایی در این منطقه به وجود می آورد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه تصمیم به سفر بگیرید درباره شرایط فعلی دریاچه مطلع باشید، اما در کل اگر بخواهیم بگوییم اردیبهشت ماه فصل مناسبی برای سفر به این منطقه و بازدید از دریاچه مهارلو است.

 

آب و هوای شیراز - قبل از رفتن به شهر تاریخی ایران آب و هوای آن را بررسی کنید.

 

سخن آخر

امیدواریم مطالعه این مقاله برای گردشگران، طبیعت گردان و البته کاربران سایت لحظه آخر مفید بوده باشد، همچنین از مخاطبان عزیز خواهشنیدم خاطرات خود را از سفر به مهارلو و بازدید از این دریاچه با ما در بخش نظرات و یا شبکات اجتماعی به اشتراک بگذارند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر