باغ جنت شیراز

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/14
بازدید: 2136
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

وقتی صحبت از سفر و گردشگری در ایران می شود، همواره شهر شیراز یکی از بهترین گزینه ها برای سفر بوده و هست! در این شهر جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی متعددی از جمله حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و شاهچراغ وجود دارد که هریک پیشینه تاریخی پر فراز و نشیبی را به دوش می کشند، اما شاید برایتان جالب باشد که حتی باغ ها و فضاهای سبز این شهر نیز قدمت چند صد ساله دارند. باغ جنت شیراز نیز از جمله پارک هایی است که در این شهر تاریخ احداث آن به دوره قاجار بر می گردد و حدود 140 سال قدمت دارد. این باغ دارای ویژگی های جذاب دیگری نیز می باشد که در ادامه این بخش از سایت لحظه آخر به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

 

 

تاریخچه ساخت باغ جنت شیراز

همان طور که تاریخچه ساخت باغ جنت مربوط به دوره قاجاریه می باشد. اطلاعات کامل و موثقی درباره بانی ساخت این مکان وجود ندارد اما در کتب فارسی متونی استخراج شده که در آن ها مولف فارسنامه ناصری درباره باغ جنت شیراز اینگونه عنوان کرده است که این مکان به همت فردی به نام حاج میرزا ابولحسن خان مشیر الملک در سال 1260 هجری قمری ساخته شده است. گفتنی است که این باغ در صحرای کشن (جنوب شهر شیراز و ابتدا جاده بوشهر) قرار گرفته و در گذشته عمارتی نیز توسط مشیر الملک در آن ساخته شده بوده که امروزه از بین رفته است.

 

 

فضای سبز باغ جنت شیراز

باغ جنت که بین مردم شهر با نام پارک جنت هم شناخته می شود، به جرات می توان گفت یکی از زیباترین پارک های شیراز است که از نظر فضای سبز و درختان شباهت هایی نیز به باغ ارم داشته و داخل آن از همه بیشتر درختان سرو و کاج به چشم می خورد. سروهای بسیار بلند و زیبای که نشان از عمر طولانی و قدمت چند ساله آن ها دارد و به ترتیب و در فواصل مشخص در محوطه پارک قرار گرفته اند. تمام فضای پارک جنت چمن کاری شده به همین خاطر حتی در فصول گرم سال نیز از آب و های نسبتا مناسب و دلنشینی برخوردار است. علاوه بر این وجود آب نماهای متعدد در سطح پارک به زیبایی و همچنین هوای لذت بخش آن افزوده است. در کنار همه این ها یعنی وجود درختان همیشه سبز، چمن کاری، آب نماهای سراسری چیزی که بیشترین توجه را از جانت مردم و گردشگران تور شیراز به خود جلب می کند، گل کاری با طرح و نقش های زیبا و متعدد است که رنگ و لعاب بسیار چشم نواز و زیبایی به این پارک بزرگ بخشیده است. باغ جنت امروزه یکی از جاذبه های تفریحی شیراز و همچنین فضایی مناسب برای پیک نیک و پیاده روی های روزانه مردم می باشد.

 

 

مشخصات کلی باغ جنت شیراز

پارک جنت شیراز در زمینی به مساحت 54 هکتار ساخته شده که حدود 27 هکتار آن جزء اراضی شهرداری محسوب می شود. در سال های اخیر یک طرح بهسازی در فضایی به وسعت 27 هکتار در این باغ اجرا شده که حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه در برداشته است. طی این طرح بهسازی حدود 11 هکتار از زمین های پارک جنت زیباسازی و ترمیم شده و طرح ساخت استخر باغ نیز هم اکنون در حال اجراست.

 

 

امکانات باغ جنت شیراز

علاوه بر اینکه در این باغ فضای سبز برای برپایی پیک نیک و همچنین جاده های مخصوص برای پیاده روی تعبیه شده، پیست های مخصوصی هم در قسمت هایی از باغ جهت استفاده ورزش دوستان در نظر گرفته شده که علاقمندان به ورزش دوچرخه سواری می توانند از این پیست ها بهره مند شوند.
همچنین لازم به ذکر است که در زمان بهسازی پارک جنت امکاناتی نیز جهت رفاه معلولین و افراد ناتوان ساخته شده است.

 

 

چگونه به باغ جنت شیراز برویم؟

باغ جنت در منطقه 4 و بخش جنوب غربی شهر شیراز واقع شده است. این باغ از شمال به بلوار امیر کبیر، از غرب به بلوار میثم، از شرق به خیابان فرازندگی و از جنوب به بلوار فراشبندی ختم می شود. برای دسترسی به آدرس باغ جنت شیراز دو راه پیش روی مسافران است، راه اول استفاده از مترو شهری شیراز است. نزدیک ترین مترو به باغ جنت، ایستگاه مترو شهید مطهری است که در خیابان چهارراه زرگری شیراز واقع شده و تا پارک جنت حدود 9 دقیقه با ماشین فاصله دارد.
راه دوم دسترسی به آدرس باغ جنت شیراز استفاده از ماشین شخصی است که مسافران عزیز می توانند با استفاده از تابلوهای راهنمای شهری از بزرگراه رحمت خود را به بلوار امیر کبیر رسانده و از آن جا با 4 دقیقه پیاده روی به پارک جنت بروند. لازم به ذکر است که فاصله این پارک تا مرکز شهر حدود 18 دقیقه با ماشین می باشد.
آدرس دقیق پارک جنت شیراز: استان فارس، شهر شیراز، ابتدای ورودی غربی شهر، بلوار امیر کبیر.

 

 

بازدید از باغ جنت شیراز

باغ جنت یکی از پارک های مربوط به شهرداری شیراز بوده و همه روزه از شنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته میزبان مراجعان و گردشگران تور شیراز می باشد. هزینه ورودی برای همه افراد اعم از گردشگران داخلی و خارجی رایگان می باشد.
امیدواریم مطالعه این مقاله برای کاربران و همچنین گردشگران عزیز مفید بوده باشد، همچنین درصورتی که شما نیز درباره این مکان اطلاعات مفیدی دارید خوشحال می شویم که از طریق بخش تماس با ما یا نظرات لحظه آخر با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر