پارک ائل گلی تبریز

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/18
بازدید: 2604
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ائل گلی یکی از مهمترین باغ ها و پارک های شهر تبریز است که یکی از مهمترین نمادهای این شهر نیز محسوب می شود. باغ‌های مختلفی در این شهر معروف هستند و در این مقاله می خواهیم مطالبی درباره یکی از باغ‌های مشهور این شهر بیان کنیم. ائل گلی جزو باغ‌های بسیار دیدنی کشور محسوب می‌شود که در هرسال مسافران زیادی را مشتاق بازدید می‌کند.

 

پارک ائل گلی تبریز

 

معرفی باغ ائل گلی تبریز

باغ ائل گلی با فاصله هفت کیلومتری از مرکز شهر واقع شده و یکی از باغ‌های بسیار زیباست. نام این باغ به معنی استخر شاه یا مردم است. این معنای فارسی این باغ است و در زبان ترکی با همان نام ائل گلی شناخته می‌شود. شاه می‌تواند نشان از عظمت و بزرگی این باغ باشد و معنای شاه و رهبر نداشته باشد. در این باغ فضای بسیار خوبی برای استراحت وجود دارد تا مسافران بتوانند زمان زیادی را با آرامش در این مکان بگذرانند.

پارک ائل گلی تبریز کجاست؟

این پارک درون شهر تبریز است و رفتن به آن‌جا کار آسانی است. برخی افراد با وسایل شخصی و برخی دیگر از وسایل و امکانات عمومی برای رفتن به این پارک استفاده می‌کنند. بسیار جالب است که پارکی با این عظمت درون شهر واقع شده باشد. همچنین از این پارک به عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز هم یاد می‌شود. 

 

پارک ائل گلی تبریز

 

بهترین زمان بازدید از پارک ائل گلی تبریز

در هر زمانی می‌توانید به این پارک بروید زیرا در هر فصل سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد. این پارک در فصل بهار درختانی پر از شکوفه دارد و در فصل پاییز هم با داشتن سایه‌های زیاد و نسیم خنک یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش است. در فصل زمستان هم زیبایی‌های خاص خودش را دارد اما برای بازدید مناسب نیست زیرا هوای تبریز بسیار سرد خواهد بود. بهترین زمان همان فصل‌های ابتدایی سال است که امکانات خوبی را برای شما فراهم می‌کنند.

دریاچه ائل گلی تبریز

در پارک ائل گلی یک دریاچه بسیار زیبا وجود دارد که باعث شده به زیبایی‌های این پارک افزوده شود و این دریاچه توسط یکی از رودخانه‌های لیقوان جاری شده است. ماهیان زیادی در این دریاچه زندگی می‌کنند. آب این دریاچه در فصل زمستان منجمد می‌شود و ماهی‌ها نمی‌توانند به راحتی رشد کنند. آب آن بسیار زلال است و مکان دیدنی و جالبی را برای مسافران و مردم آن منطقه به وجود آورده است. این پارک نیازی به هزینه ورودی ندارد و همه روزه و ۲۴ ساعت در اختیار مردم قرار دارد.
در مقابل دریاچه یک تپه وجود دارد که روی آن را درخت‌های زیادی پوشانده و در فصل بهار گل‌های بسیار زیادی روی این تپه به وجود می‌آیند که به زیبایی‌های این باغ می‌افزاید. 

عمارت ائل گلی تبریز

یک بنای هشت ظلعی و دوطبقه در وسط استخر این باغ وجود دارد که به آن عمارت ائل گلی می‌گویند. این عمارت اکنون به عنوان رستوران استفاده می‌شود و بنای قدیمی آن را در سال ۱۳۴۶ تخریب کرده‌اند. این بنای خشتی قدیمی قابلیت ماندگاری نداشته و مجبور به تخریب آن می‌شوند و یک ساختمان جدید جای عمارت قبلی را می‌گیرد. قهرمان میرزا در دوران قاجار این بنا را ساخت و به عنوان یکی از بناهای مهم دوره قاجار محسوب می‌شد. این عمارت در وسط استخر وجود دارد که آن را تبدیل به یک جزیره کرده و سرو غذا در این رستوران را بسیار مجلل کرده است.

 

عمارت ائل گلی

 

تفریحات و دیدنی‌های ائل گلی

در این باغ تفریحات زیادی وجود دارد و ورزش‌های زیادی در این پارک قابل انجام است که با تهیه بلیط هر یک از این ورزش‌های مهیج می‌توانید از امکانات این پارک استفاده کنید. این پارک دارای میز بیلیارد و سنگ‌نوردی، دارت‌ و... است و ورزش‌های بسیاری را در خود جای داده است. در ادامه به توضیحاتی درباره تفریحات این پارک می‌پردازیم.

دوچرخه سواری و درشکه سواری

از امکانات بسیار پرطرفدار این پارک می‌توان به دوچرخه سواری و درشکه سواری اشاره کرد. این درشکه‌های قدیمی می‌توانند برای بسیار از افراد مسن یادآور روزهای گذشته باشند و فضای بسیار جالبی را درون پارک به وجود آورده‌اند. این درشکه‌ها یک راننده دارند و شما در کنار آن‌ها می‌نشینید و با سرعت متوسطی در مسیر مشخص حرکت می‌کنید. مکان مشخصی در پارک وجود دارد که افراد سوار دوچرخه و درشکه می‌شوند و در زمان مشخصی باید از این وسایل پیاده شوند. خرید بلیط برای این قسمت هم توسط افرادی که در آن‌جا قرار دارند امکان‌پذیر است.

پارک و فضای سبز ائل گلی

فضای سبز بسیار وسیعی در این پارک وجود دارد که جای مناسبی برای پیاده‌روی و گردش است. این پارک مساحت بسیار زیادی دارد و هر قسمت آن را به کاری اختصاص داده‌اند. فضای سبز و گل‌کاری‌هایی که در این پارک وجود دارد در تبریز منحصر به فرد است و یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های آذربایجان شرقی است.

 

عمارت ائل گلی تبریز

مینی گلف

ورزش مینی گلف هم یکی دیگر از امکانات این پارک است جوانان بیشتر از آن استقبال میکنند. مینی گلف هیجان بسیار بالایی دارد و دقت بالایی می‌خواهد و به صورت تیمی هم قابل انجام بوده و برای تمامی افراد مناسب می‌باشد.

شکم گردی پارک

کافی شاپ، بوفه و رستورانی که در این باغ وجود دارد جزو قسمت‌های زیبای ماجراست و به دلیل تنوع بالایی که در منوی آن‌ها وجود دارد شما می‌توانید یک تجربه بسیار عالی را از غذاهای فست فودی تا غذاهای محلی و رسمی داشته باشید. همچنین کافه‌ پارک انواع قهوه و... را در منوی خود جای داده و برای گردش با دوستان و آشنایان هم بسیار مناسب است. شکم گردی در این پارک بسیار عالی است و با دستورات غذایی بی‌نظیر و بهداشتی که در تهیه انواع خوراکی‌ها انجام می‌شود باعث شده طرفداران این مراکز افزایش پیدا کنند. اگر به این پارک رفتید فراموش نکنید که حتما سری به این قسمت‌ها بزنید و یک دل سیر از غذاها و نوشیدنی‌های گرم و سرد این پارک میل کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به تبریز رفتید وقت کافی را برای دیدن این پارک در برنامه‌ریزی خودتان داشته باشید.
این پارک و فضای بسیار زیبای آن یک گردش و سفر بی نظیر را برای شما به وجود می‌آورد تا کودکان شما بتوانند سرگرمی بسیار زیادی در آنجا داشته باشند و به دلیل وجود سرگرمی‌های بسیار زیادی که در این پارک برای سنین مختلف وجود دارد، هر شخص با هر سنی که در این پارک حضور یابد می‌تواند از امکانات آن استفاده کند.
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر