پارک جنگلی سراوان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/20
بازدید: 5061

برای یافتن لوکیشنی دنج در رشت، هیچ جای دیگری نیاز نیست بروید. پارک جنگلی سراوان رشت همان نقطه پرآرامش و خاصی است که می‌توانید برای دور شدن از هیاهوی شهر در آن قرار بگیرید. این پارک جنگلی با دریاچه زیبایی به همین نام و درختانی سرسبز و انبوه فضایی دنج و عالی برای تفریح و استراحت در رشت شناخته می‌شود. همراه ما باشید تا جاهای دیدنی و تفریحات این پارک جنگلی را کشف کنیم و اطلاعات لازم در خصوص آن را در اختیار شما قرار دهیم.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان کجاست؟ مسیر دسترسی به بهشت رشت

پارک جنگلی سراوان در استان گیلان و 17 کیلومتری اتوبان رشت-قزوین واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این جنگل به این صورت است که از شرق به اتوبان رشت-قزوین، از جنوب به روستای کچا، از غرب به روستالی بهدان و از شمال به جاده نیروگاه می‌رسد.

فاصله تهران تا پارک جنگلی سراوان 300 کیلومتر است و اگر می‌خواهید از تهران به این پارک بروید باید از خروجی غربی تهران به سمت اتوبان تهران- کرج بروید. پس از طی کردن این اتوبان وارد اتوبان قزوین- رشت شده و 20 کیلومتر بعد از امامزاده هاشم به ورودی فاز 2 در سمت غرب جاده خواهید رسید و این پارک را مشاهده می‌کنید. با ماشین شخصی حدودا 5 ساعت از تهران تا این پارک جنگلی فاصله دارید.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی سراوان

در پارک جنگلی سراوان استان گیلان تا چشم کار می‌کند سرسبزی می‌بینید. گونه‌‎های گیاهی و جانوری خاص این منطقه حس سرزندگی را در شما ایجاد خواهد کرد. درختان و گیاهان این منطقه به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول گیاهان طبیعی هستند که مهم‌ترین آن‌ها بلوط، ممرز، انجیلی، توسکا، بید، بیدمشک، سفید پت و آلوچه جنگلی است؛ اما دسته دوم درخت‌هایی هستند که به مرور زمان کاشته شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها درخت کاج سیلوستریس، تدا، سرو نقره‌ای و زربین است.

از گونه‌‎های جانوری این پارک هم می‌توانیم به پرندگان و حیوانات مختلف مانند قرقاول، کبک، دارکوب، جغد جنگلی، راسو و خرگوش اشاره کنیم. ناگفته نماند که این جنگل محل زندگی برخی از خزنده‌ها و حشره‌‎های مختلف نیز هست.

در پارک جنگلی سراوان؛ زیستگاه گیاهان و حیوانات مختلف

تفریحی ایده‌آل با جاذبه و تفریحات پارک جنگلی سراوان

شاید تصور کنید در این پارک جنگلی فقط می‌توانید جنگل‌نوردی کنید و به پیک نیک بروید؛ اما در حقیقت این طور نیست. از امکانات و تفریحات مختلف این پارک می‌توانید نهایت استفاده را ببرید و تفریحی متفاوت را تجربه کنید.

  • تجربه قایق‌سواری در دریاچه سراوان: یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌‎های پارک جنگلی سوان، دریاچه پارک جنگلی سراوان است. با سوار شدن در قایق‌‎های این دریاچه می‌توانید در سکوت و آرامش به دل جنگل بروید.
  • رودخانه جنگل سراوان: هر چه بیشتر پیش بروید متوجه صدای رودخانه‌ای خروشان می‌شوید که شما را صدا میزند که به دیدن آن بروید. اگرچه این قسمت شلوغ است؛ اما آبی خنک و خروشان دارد که بهترین گزینه برای نشستن و لذت بردن از صدای طبیعت است.
  • جاده زیبای جنگل سراوان: از جاذبه‌‎های دیگر این منطقه، جاده زیبا و درختی آن است. می‌توانید در این جاده رانندگی کرده و یا پیاده‌روی کنید و از رنگ‌‎های خاص برگ درختان و آب و هوای تمیز و پاک لذت ببرید.
  • پینت بال پارک جنگلی سراوان: این جنگل زیبا دارای فضایی برای پینت بال است که در صورت تمایل می‌توانید هزینه ورودی پرداخته و یک تفریح مهیج در دل جنگل را تجربه کنید.
  • موتور چهارچرخ: از دیگر تفریحات پارک جنگلی سراوان می‌توان به تفریح هیجان‌انگیز موتور چهارچرخ در دل جنگل اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به تفریحات مهیج علاقه دارید حتما سری به این قسمت بزنید.
  • پیک نیک یا کمپ کردن: اگر فردی هستید که دوست دارید تنها از طبیعت و سکوت آن لذت ببرید می‌توانید به پیک نیک یا کمپ در این منطقه بپردازید و از تنفس هوای تازه یا آشپزی در طبیعت لذت ببرید.

میدان شهرداری رشت - معرفی کامل میدان اصلی شهر رشت + جاذبه های اطراف

پارک جنگلی سراوان چه امکاناتی دارد؟

این پارک جنگلی با برخورداری از امکانات ضروری، تفریح و گشت و گذار را برای شما آسان‌تر می‌کند. از جمله امکانات این جنگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق‌ها و تاسیسات رفاهی
  • سرویس بهداشتی
  • میز و نیمکت
  • سکوی نصب چادر
  • کباب پز
  • محوطه و وسایل بازی برای کودکان
  • سطل زباله
  • ﭘﻠﯿﺲ راه و ﭘﺎﺳﮕﺎه اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از 100 متر

از مزایای پارک سراوان، امکانات رفاهی و تفریحی مناسب آن است.

تجهیزاتی که باید در سفر به پارک جنگلی سراوان همراه خود ببرید

از آنجایی که این منطقه یک جنگل بکر است؛ بنابراین در صورتی که می‌خواهید سفری یک روزه یا چند روزه به آنجا داشته باشید بهتر است مجهز بروید تا بتوانید با خیال راحت به پیک نیک یا کمپ در طبیعت بپردازید. از جمله مهم‌ترین وسایلی که باید همراه شما باشد به شرح زیر است:

  • مواد غذایی کافی و آب آشامیدنی
  • چادر مسافرتی و کیسه خواب در صورت کمپ کردن
  • زیرانداز و لباس گرم
  • پماد ضدگزش حشرات
  • دوربین عکاسی
  • کیسه زباله

برای رفتن به پارک جنگلی چه وسایلی با خود ببریم؟

اقامت در پارک جنگلی سراوان؛ هتل یا کمپ؟

اگر به این پارک جنگلی رفتید و هدف شما کمپ بود که می‌توانید به راحتی با تجهیزاتی که همراه خود برده‌اید کمپ کرده و درون چادر مسافرتی اقامت داشته باشید؛ اما اگر نمی‌خواهید کمپ کنید در هتل‌‎های رشت یا اقامتگاه‌‎های بوم‌گردی گیلان نیز می‌توانید اقامت داشته باشید. روبه‌روی این جنگل ویلا و خانه‌‎های روستایی زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید.

در پارک جنگلی سراوان کجا اقامت کنم؟

بهترین زمان سفر به پارک جنگلی سراوان؛ انتخاب با شماست

هر 4 فصل سال برای سفر به این منطقه بکر و دوست‌داشتنی مناسب است؛ اما سلیقه شما در این مسئله دخیل خواهد بود. اگر علاقه به پیاده‌روی یا قایق‌سواری در این جنگل و دریاچه سراوان را دارید پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید؛ چرا که در این دو فصل شاهد آب و هوای نسبتا مطلوب رو به گرم و سرسبزی بیشتری هستیم. اما پاییز این پارک جنگلی هم جای خود دارد. بارش باران، نسیم خنک و درختانی زرد و زمین پربرگ از زیبایی‌‎های پاییز این جنگل است. زمستان‌‎های این منطقه هم خیلی سرد نیست و گاها شاهد بارش برف نیز هستیم.

آب و هوای رشت - آشنایی با شرایط جوی و وضعیت آب و هوای رشت در فصول مختلف

در سفر به جنگل سراوان از این جاذبه‌ها هم دیدن کنید

در اطراف دریاچه و پارک جنگلی سراوان جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و تفریح خود را تکمیل نمایید. از جمله مهم‌ترین جاهای اطراف این جنگل می‌توان به طبیعت روستای سران، شالیزارهای زیبا، جنگل‌‎های متراکم، کاروان‌سرای شاه عباسی و... اشاره کرد. روستای سراوان که این جنگل داخل آن قرار گرفته به خودی خود روستایی زیبا با مکان‌‎های تاریخی است.

جاهای دیدنی رشت -  لیست محبوب ترین مکان های دیدنی رشت  + عکس و آدرس

نکاتی که قبل از سفر به جنگل سراوان باید بدانید

  • برای ورود به این پارک جنگلی باید ورودی پرداخت کنید که مبلغ آن ناچیز است.
  • همراه داشتن اسپری ضدگزش حشرات را فراموش نکنید.
  • هرگز بدون راهنما به عمق جنگل نروید.
  • دریاچه موجود در پارک جنگلی سراوان برای شنا نیست؛ پس به هیچ عنوان در آن شنا نکنید.
  • حتما با کفش مناسب به این جنگل سفر کنید.
  • همراه داشتن چادر مسافرتی و لباس مناسب را فراموش نکنید.

نکاتی که برای رفتن به پارک جنگلی سراوان باید درنظر بگیریم!

سفر به پارک جنگلی سراوان؛ آرامشی توأم با هیاهو

پیشنهاد می‌کنیم اگر به رشت سفر کردید، بازدید از پارک جنگلی سراوان و لذت بردن از تفریحات آن را فراموش نکنید. این پارک جنگلی با طبیعتی بکر، درختان انبوه و دریاچه‌ای زیبا آرامشی وصف‌نشدنی را به شما هدیه می‌دهد؛ بنابراین اگر به دنبال مکانی بکر هستید حتما بخشی از برنامه سفر خود را به سراوان اختصاص دهید و در صورت مجهز بودن در آنجا کمپ کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر