پارک جنگلی لویزان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/26
بازدید: 4084
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از پارک های وسیع و قدیمی تهران پارک جنگلی لویزان می باشد که به دلیل داشتن فضای مناسب و آب و هوای خنک و دلنشین به مکان تفریحی پر طرفداری بدل شده است، بسیاری از تهرانی ها برای دور شدن از ازدحام و شلوغی شهر، مخصوصا در روزهای آخر هفته به این پارک رفته و ساعاتی خوش را با آرامش در کنار خانواده و دوستان سپری می کنند. پارک جنگلی لویزان با درختانی کهنسال و سر به فلک کشیده به لحاظ بصری بسیار دیدنی است و یکی از زیبا ترین پارک های این شهر محسوب می شود، نام دیگر آن نیز پارک شیان می باشد.
پارک جنگلی شیان لویزان جزو پارک های شرق تهران محسوب می شود که در شمال شرق این شهر و در منطقه شمیرانات واقع شده است، این پارک به مساحت حدود 1400 هکتار از شمال به بزرگراه بابایی، از شرق به بزرگراه باقری، از جنوب به شمس آباد و از غرب به ده لویزان می رسد و دارای چندین درب ورودی است اما در حال حاضر امکان استفاده از دو درب وجود دارد، درب اصلی آن سمت بزرگراه هنگام و درب دیگر سمت ده لویزان می باشد.

پارک جنگلی لویزان

لویزان

پارک جنگلی لویزان در سال 1346 تنها به منظور جلوگیری از وسعت یافتن بافت شهری به صورت مصنوعی ایجاد گردید، اما بعد ها به تفریحگاه جذابی برای ساکنین شهر تهران تبدیل شد و امروزه یکی از محبوب ترین پارک های جنگلی تهران محسوب می شود، این پارک دارای گونه های مختلفی از گیاهان و درختان است که قالب آن سرو، چنار و اقاقیا می باشد و گونه هایی از بلوط، افرا، داغداغان، گز، سرو نقر ای و توت نیز در آن به چشم می خورد، این درختان تنومند و سر به فلک کشیده فضایی زیبا و دنج را برای تفریحی لذت بخش مهیا کرده اند. همچنین به دلیل قرار گرفتن پارک جنگلی لویزان در ارتفاعات، خیابان های آن پر پیچ و خم، همراه با شیب تقریبا ملایم می باشد که به زیبایی هرچه بیشتر آن افزوده است. 

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

امکانات پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان لویزان با داشتن امکاناتی همچون آلاچیق، کباب پز، نیمکت های متعدد، مسجد، بوفه، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان و مسیر دوچرخه سواری شرایط مطلوبی برای تفریح و خوشگذرانی بهتر مردمان فراهم آورده، موقعیت مکانی پارک جنگلی لویزان بالاتر از سطح شهر است به همین دلیل می توان در قسمت بالایی آن چشم اندازی کامل از شهر تهران را به نظاره نشست، تماشای این دورنما در شب بسیار زیبا و وصف ناپذیر است. در این قسمت از پارک نیز هتل، تالار، سفره خانه سنتی، رستوران، کافی شاپ، زمین های ورزشی، استخر و سالن های بیلیارد و بولینگ نیز قرار دارد. تفریح در این پارک در فصل های پاییز و زمستان به دلیل سرمای زیاد توصیه نمی شود اما در فصل های دیگر هوایی خنک و دلچسب را می تون در آن تجربه کرد. گفتنی است هزینه ورودی پارک جنگلی لویزان رایگان می باشد و برای استفاده از امکانات آن هیچ پولی دریافت نمی شود، علاقه مندان و دوستداران این پارک با استفاده از تور تهران می توانند از این پارک دیدن کنند و ساعاتی خوش و لذت بخش را در کنار دوستان و خانواده بگذرانند.
لازم به ذکر است تمامی اطلاعات درج شده در بالا اعم از مساحت، سال ساخت و گونه های گیاهی این پارک از سایت "سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران" استخراج شده و معتبر می باشند.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

باغ پرندگان لویزان

باغ پرندگان تهران با مساحتی حدود 17 هکتار در قسمت شرقی پارک جنگلی لویزان واقع شده است و 168 گونه شامل پرندگان آسیایی و آفریقایی در آن زندگی می کنند، همچنین تعداد پرندگان در مجموع به 3000 بال می رسد، این باغ یکی از بزرگترین باغ پرندگان خاورمیانه و بزرگترین باغ پرندگان ایران محسوب می شود که دارای 2 فاز مجزا است، فاز اول آن در سال 1392 به نام "دشتچَر" افتتاح شد، این قسمت از باغ مختص پرندگانی است که توان پرواز ندارند یا می بایست در قفس نگهداری شوند نظیر پرندگانی همچون طاووس، جغد، شاهین، پلیکان، فلامینگو، اردک، قو، غاز و غیره.
 فاز دوم این باغ به نام "آبچَر" نیز در سال 1396 مورد بهره برداری قرار گرفت و در آن از پرندگانی که توان پرواز دارند نگهداری می شود، برای این قسمت از باغ سقفی توری شکل بر روی 12 ستون فولادی ساخته شده که به پرندگان این اجازه را می دهند که تا ارتفاع 30 متری آزادانه پرواز کنند. 
از ویژگی های خاص باغ پرندگان لویزان هماهنگی کامل آن با محیط زیست است و همچنین دارای تاییدیه سازمان محیط زیست نیز می باشد. فضای داخلی این باغ به گونه ای طراحی شده که تمامی مسیرهای رفت و آمد این باغ سنگ فرش است و تزئیناتی اعم از برکه ها و آبشارهای زیبا، پل های چوبی، سایه بان هایی از جنس چوب و نی و پوشال، تابلوهای راهنمای چوبی با خط نستعلیق، آلاچیق ها و نیمکت های چوبی در این فضا زیبایی این باغ را دو چندان کرده، قابل توجه است که این باغ به قدری طبیعی بوده که حتی در آن تیر برق یا تاسیسات اضافه ای نظیر آن وجود ندارد. 

باغ پرندگان تهران

پرندگان این باغ از لحاظ گونه های مختلف به 7 بخش تقسیم شده اند که شامل ماکیان سانان، گنجشک سانان، پرندگان شکاری، پرندگان گرمسیری، پرندگان برکه، کبوتر سانان و بخش طاووس ها و شتر مرغ ها می باشد و در هر بخش می توان با اطلاعات مختصری از آن ها آشنا شد.
از جمله امکانات این باغ نیز می توان از پارکینگ، اینترنت رایگان، کارگاه نقاشی در طبیعت، عکاسی با طوطی، کلبه گل و گیاه، نماز خانه، سرویس بهداشتی، کافه و رستوران نام برد. همچنین ون هایی برای جا بجایی بازدید کنندگان به نقاط مختلف این باغ نیز در نظر گرفته شده است.
گفتنی است در باغ پرندگان لویزان عکاسی با گوشی و دوربین های عکاسی مجاز می باشد ولی برای عکاسی با دوربین های حرفه ای باید مبلغی را پرداخت کنید تا بتوانید عکس هایی حرفه ای از این باغ و پرندگان آن داشته باشید.

کبوتر خانه باغ پرندگان لویزان

در شمال غربی باغ پرندگان لویزان کبوتر خانه ای نیز وجود دارد که همزمان با بازگشایی فاز 1 این باغ افتتاح شد، این کبوتر خانه دارای 140 متر مربع مساحت بوده که از این حیث دومین کبوتر خانه کشور محسوب می شود، ارتفاع این بنا 18 متر و ظرفیت آن دو هزار پرنده می باشد، مصالحی سنتی همچون خشت، کاه و گل در ساخت این بنا به کار رفته و سبک معماری آن از دوران صفویه الهام گرفته شده است، به همین سبب نخستین کبوتر خانه کشور به سبک صفوی نیز می باشد.

هتل شیان

هتل شیان پارک جنگلی شیان لویزان

همانطور که در توضیحات پارک جنگلی لویزان گفته شد در قسمت بالایی پارک هتلی به نام هتل شیان قرار دارد که یکی از خوش منظره ترین هتل های شهر تهران محسوب می شود و می توان با رزرو اتاق در این هتل به تماشای پارک جنگلی لویزان و شهر تهران نشست و از زیبایی این شهر در شب لذت برد. همچنین این هتل با داشتن آب و هوای بسیار مناسب می تواند اقامتگاه خوبی برای مسافران علاقه مند به طبیعت و به دور از آلودگی شهر باشد. 
این هتل در سال 1375 افتتاح شد و دارای 34 اتاق شامل وی آی پی، درجه یک، دو و سه می باشد، اتاق ها حالت سوئیتی دارند و امکاناتی نظیر حمام مجهز، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، اینترنت رایگان، تلویزیون و یخچال در آن ها قرار داده شده است، همچنین اتاق ها دارای سیستم مرکزی بیدار باش نیز می باشند.
هتل شیان دو رستوران با غذاهای سنتی و اصیل ایرانی و یک کافی شاپ دارد که در هر ساعتی از روز آماده پذیرایی از مسافران عزیز و گرامی می باشد. همچنین در این هتل یک تالار با ظرفیت 1500 نفر نیز برای برگذاری مراسم و پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته شده است. از امکانات دیگرهتل شیان می توان به اینترنت رایگان در لابی، صبحانه رایگان، استخر، فضای باز و پارکینگ نیز اشاره کرد.
در کنار هتل شیان سفره خانه ای در سه طبقه واقع شده که طبقه اول آن مسقف و دو طبقه بالا رو باز می باشند، این سفره خانه امکان ارائه سرویس عربی شامل چای و قلیان عربی و غذاهای سنتی به 150 نفر را داراست و می توان در کنار لذت بردن از غذا، از فضای باز و هوای مناسب این منطقه نیز بهره برد. 

آدرس پارک جنگلی لویزان

دسترسی 1: بزرگراه امام علی، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین الدین، خروجی شیان
دسترسی 2: بزرگراه صدر، بزرگراه شهید بابایی شرق، خروجی هنگام
برای رفتن به پارک جنگلی لویزان بهتر است از وسیله شخصی استفاده شود ولی امکان دسترسی به آن از طریق مترو نیز وجود دارد، بعد از پیاده شدن از ایستگاه نوبنیاد در خط 3 مترو، با استفاده از تاکسی های پایانه می توان به این پارک رسید. 

  • آدرس باغ پرندگان لویزان

بزرگراه بابایی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان

  • هزینه بازدید باغ پرندگان

هزینه ورودی باغ پرندگان 8000 تومان است که شامل بازدید از کبوتر خانه نیز می شود اما هزینه استفاده از ون برای جابجایی و امکانات دیگر نظیر عکاسی با طوطی یا عکاسی حرفه ای جداگانه محاسبه می شود.

  • زمان بازدید از باغ پرندگان لویزان

ساعات بازدید از باغ نیز همه روزه از ساعت 9 الی 18 می باشد و در تمام فصول سال امکان بازدید از این باغ زیبا وجود دارد.

پارک جمشیدیه - معرفی پارک جمشیدیه یا "پارک سنگی"  یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران در منطقه 1

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 107 کاربر