تله کابین توچال

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/22
بازدید: 24515

توچال یکی از مکان های تفریحی - ورزشی در تهران است که روزانه افراد زیادی از آن دیدن می کنند. توچال قله ای به ارتفاع 3962 متر می باشد، که در 5 کیلومتری تهران واقع شده است و شرایط کوهنوردی و اسکی سواری را در همین نزدیکی ها، برای پایتخت نشین ها فراهم کرده است. یکی از راه های ارتباطی به قله توچال، تله کابین توچال می باشد. دسترسی به توچال از راه های مختلف شهری امکانپذیر می باشد، شما می توانید با خطوط تاکسیرانی که در میدان تجریش واقع شده، این مسیر را در مدت زمان 7 تا 10 دقیقه طی کنید. می توانید از ماشین شخصی خود نیز استفاده کنید، این مکان مجهز به پارکینگ بزرگی است، که در اختیار عموم قرار داده می شود. ابتدای محدوده توچال در انتهای خیابان ولنجک واقع شده است. توچال به معنی آبگیر و یا دریاچه کوچک است، شاید دلیل نامگذاری این قله نیز همین باشد.

تله کابین توچال

در سال های اخیر امکانات تفریحی و ورزشی بسیاری به این مجموعه اضافه شده، که موجب استقبال بیشتر مردم قرار گرفته است. سورتمه تهران، تله کابین توچال، تله سیژ توچال، هتل توچال، زیپ لاین توچال، پیست اسکی توچال، باشگاه تیر و کمان، باشگاه تیراندازی، باشگاه تنیس توچال و... از جمله امکانات تفریحی و ورزشی در این مجموعه می باشد. گردشگران تور داخلی لازم است بدانند که تله کابین توچال یکی از بهترین دسترسی ها به قله توچال است، که در مسیر آن می توانید از ایستگاه های مختلف استفاده کنید. توچال دارای سه خط اصلی تله کابین و 7 ایستگاه می باشد. تله کابین توچال 7500 متر طول دارد و یکی از طولانی ترین خطوط تله کابین کشور و حتی دنیا به حساب می آید. ظرفیت تله کابین توچال جابجایی 600 نفر در هر ساعت می باشد. پروژه ساخت تله کابین توچال در سال 1353 آغاز شده و در سال 1357 به اتمام و بهره برداری رسیده است.

توچال - یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و مکان های تفریحی تهران

ایستگاه اول تله کابین توچال

این مسیر مورد استفاده گروه های مختلف مراجعه کننده قرار می گیرد، که به خاطر شیب دره محدود بوده و آسفالت شده است. این مسیر دارای چند مسیر فرعی دیگر نیز می باشد، که آن ها هنوز خاکی هستند. همچنین در ایستگاه اول می توانید از زمین تنیس، بانجی جامپینگ، باشگاه تیر و کمان و تیراندازی و... استفاده کنید. در صورتی که بخواهید یک شب را در هتل توچال اقامت داشته باشید باید فرم مربوط به آن را از طریق ایستگاه اول تله کابین توچال دریافت کرده و ضمن ارائه کارت شناسایی، هزینه آن را نیز بپردازید.

ایستگاه دوم تله کابین توچال

از ارتفاعی که در این ایستگاه وجود دارد، می توانید کل شهر تهران را به وضوح بببینید، البته اگر آلودگی هوا بگذارد! در این مکان ارتفاع به 1900 متر می رسد و دمای هوا 3 تا 4 درجه کاهش می یابد. اگر تا این ایستگاه را پیاده روی کرده اید، می توانید در این مکان استراحت کرده و به بدن خود انرژی دهید تا برای ادامه راه آماده شوید.

تله کابین لاهیجان - مهیج ترین تفریح لاهیجان را بشناسید.

ایستگاه پنجم تله کابین توچال

اگر تا این مسیر را کوهنوردی کرده اید، باید بگوییم مسیر بسیار سختی را طی کرده اید، در غیر این صورت به همراه تله کابین توچال می توانید در عرض 30 دقیقه از ایستگاه اول به این مکان برسید. یکی از بهترین چشم اندازهای کلی شهر تهران را می توانید در این ارتفاع مشاهده کنید. این ایستگاه فرهنگسرای توچال نیز به حساب می آید. اگر صرفا برای برف بازی به این منطقه رفته اید، می توانید در این ایستگاه نیز توقف کرده و یک روز هیجان انگیز و مفرح را بگذرانید. این ایستگاه به ارتفاع 2910 متری از سطح زمین واقع شده، که یک رستوران دو طبقه چوبی بسیار زیبا در آن ساخته شده، تا لذت صرف غذا در آب و هوای سرد را در این ارتفاع چند برابر کند. همچنین می توانید از آلاچیق های موجود در محوطه و وسایل بازی محدودی در این ایستگاه استفاده کنید.

اماکن گردشگری تهران

ایستگاه هفتم تله کابین توچال

آخرین ایستگاه تله کابین توچال، ایستگاه هفتم می باشد، که پیست اسکی توچال، هتل توچال، تله سیژ، تله اسکی و امکانات استفاده از موتورهای اسنومبیل در این مکان وجود دارد. برای رسیدن به این مکان باید در ایستگاه پنجم از تله کابین پیاده شده و سوار خط دیگری شوید. هم اکنون پس از یک ساعت و طی کردن 7500 متر به ایستگاه هفتم تله کابین توچال به ارتفاع 3680 متری رسیده اید.

توصیه می کنیم قبل از رفتن به این ارتفاع، لباس های گرم خود را به همراه تجهیزاتی از جمله دستکش، چکمه، ماسک صورت، کلاه و عینک همراه داشته باشید. آب و هوای این ایستگاه با ایستگاه قبلی تفاوت بسیار زیادی دارد. می توانید در این ایستگاه با اجاره وسایل اسکی، به انجام این ورزش بپردازید و یا در صورت تمایل برای یادگیری حرفه ای در مدرسه اسکی توچال ثبت نام کرده و زیر نظر مربیان مجرب، شروع به یادگیری این ورزش مهیج کنید. بیان این نکته ضروری می باشد که در این ایستگاه نمی توانید از تیوپ استفاده کنید.

بیشتر بدانیم!

تله کابین رامسر - معرفی یکی از زیباترین و هیجان انگیز ترین تله کابین های ایران

  • هتل توچال

اگر می خواهید یک اقامت خاطره انگیز در این مکان داشته باشید، می توانید در یکی از اتاق های هتل توچال شب را بگذرانید و صبح را با هوای دلچسب و سرد زمستانی از خواب بیدار شوید. این هتل تنها اجازه اقامت به افراد 7 تا 55 سال را می دهد. برای اقامت در شب، باید تاییدیه پزشک حاضر در کلینیک واقع در هتل توچال را دریافت کنید. زیرا ممکن است افراد دچار سندروم کوهستان شوند، که بیشتر در شب خود را نشان می دهد که در اثر کاهش فشار در این ارتفاع به وجود می آید. همچنین بانوان باردار، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، فشار خون، دیابت و معلولیت جسمی پذیرش نمی شوند. در مدت حضور خود می توانید از رستوران هتل و همچنین امکانات تفریحی موجود در آن مانند، فوتبال دستی، میز بیلیارد، شطرنج و هم صحبتی با افراد حاضر در هتل لذت ببرید. توجه داشته باشید که برای رزرو هتل توچال، حتما باید بین ساعات 8 تا 12 ظهر در ایستگاه اول تله کابین توچال حضور داشته باشید. هزینه یک شب اقامت در هتل توچال بستگی به نوع اتاق مورد انتخاب دارد.

 

هتل توچال

 

  • تله سیژ توچال

تله سیژ توچال دارای دو ایستگاه می باشد. ایستگاه اول و یا ایستگاه چشمه یک کیلومتر طول دارد. می توانید در این مکان از منظره بسیار زیبایی از کل شهر تهران و آبشار بهره مند شوید. ایستگاه دوم تله سیژ توچال تا ایستگاه هفتم تله کابین و پیست اسکی توچال ادامه دارد. استفاده از تله سیژ توچال برای کودکان زیر 5 سال رایگان می باشد و سایر افراد با توجه به مقصد خود، باید مبلغ مورد نظر را بپردازند. ساعات کاری تله سیژ توچال در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 تا 1 بامداد و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 8 صبح الی 1 بامداد می باشد.

  • سورتمه توچال

همان طور که گفتیم در ایستگاه اول تله کابین توچال می توانید از امکانات تفریحی بسیار هیجان انگیزی استفاده کنید. در سال 1394 به همت شرکت تله کابین توچال، توسط شرکت ویگاند آلمانی طراحی و ساخته شد. این پروژه توسط کارشناسان شرکت ویگاند و زیر نظر مهندسان سازمان ملی استاندارد در ایران انجام شد. شرکت تله کابین توچال علاوه بر اخذ گواهی استاندارد سازمان ملی ایران، موفق به اخذ تاییدیه از شرکت TUV آلمان، معتبر ترین شرکت بازرسی و استاندارد اروپایی گردید. سورتمه توچال از طرف بسیاری از مراجعه کنندگان مورد استقبال قرار گرفته است. طول سورتمه 1420 متر می باشد و قادر است 250 نفر را در ساعت جابجا کند. سورتمه تهران قابل استفاده برای بانوان و آقایان می باشد. سورتمه توچال طولانی ترین و مهیج ترین سورتمه در ایران می باشد. ساعات کاری سورتمه توچال همه روزه از ساعت 11 الی 24 می باشد. استفاده از سورتمه توچال برای کودکان زیر 5 سال رایگان بوده و سایر افراد باید 30 هزار تومان بپردازند.

  • پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال در ایستگاه هفتم تله کابین توچال واقع شده است. در پیست اسکی توچال می توانید از امکانات و تجهیزات اسکی استفاده کرده و آن ها را برای ساعاتی اجاره کنید. این پیست عنوان بین المللی را از طرف فدراسیون جهانی دریافت کرده است. همچنین چندین دوره مسابقات بین المللی اسنوبرد با حضور قهرمانان جهان و المپیک برگزار شده است. پیست اسکی توچال بزرگترین پیست برفگیر در کشور می باشد که دغدغه بسیاری از ورزشکاران را با توجه به مسافت های فراوانی که تا پیست های دیگر وجود دارد، این پیست را قابل دسترس کرده است.

پیست اسکی توچال به مدت هشت ماه از سال فعال می باشد، که این مدت زمان بین آبان تا خرداد سال بعد می باشد. این مجموعه از سه پیست اسکی تشکیل شده است که در قله، دامنه غربی و ایستگاه هفتم به پنجم واقع شده است. اگر علاقه مند به یادگیری حرفه ای این ورزش هستید، می توانید در مدرسه اسکی ثبت نام کرده و زیر نظر مربیان حرفه ای دوره ها را بگذرانید. یک لاین تله اسکی نیز برای یادگیری اسکی در این مجموعه وجود دارد که کار را برای ورزشکاران راحت تر کرده است.

لازم به ذکر است که پیست اسکی توچال در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.

پیست اسکی توچال - بزرگترین پیست اسکی برفگیر کشور

  • کوهنوردی در توچال

یکی از دیگر از ورزش های پرطرفدار در توچال کوهنوردی و پیاده روی می باشد. کوهنوردی در توچال مسیرهای متفاوتی دارد که می تواند از تمامی آن ها برای رسیدن به قله استفاده کرد. مسیر کوهنوردی تا قله حدود 17 کیلومتر می باشد و در را ه می توانید از امکاناتی از جمله رستوران، پناهگاه و دو ایستگاه امداد و نجات هلال احمر بهره مند شوند. پر استفاده ترین این پناهگاه های موجود در مسیر صعود به قله توچال از شرق به غرب دارآباد (مونگچال)، کاکچال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال (اردلان)، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین توچال، جن پناه اسپید کمر و پلنگچال می باشد. قدیمی ترین پناهگاه نیز پناهگاه اسپید کمر می باشد که در جنوب قله توچال و شرق ایستگاه پنجم واقع شده است. مسیرهای پیاده روی نیز به مسافت 2000 متر می باشد که از پارکینگ این مجموعه شروع شده و در ایستگاه اول به پایان می رسد. بوستان سلامت 1 و 2 نیز از جمله تفرجگا های بین راهی می باشد که می توانید در آن ها به استراحت بپردازید. بوستان سلامت 1 به مساحت 3350 متر مربع بوده و دارای فضای سبز، آلاچیق، نیمکت و نورپردازی می باشد.

بوستان سلامت 2 نیز به مساحت 2650 متر مربع بوده و دارای فضای سبز، نیمکت و چشم انداز زیبا به همراه نورپردازی در تاریکی شب می باشد.

بام تهران نیز منطقه ای بسیار زیبا در ایستگاه اول می باشد و امکانات استراحت مانند نیمکت و زمین هایی مخصوص بازی های مختلف از جمله بدمینتون، والیبال و بسکتبال می باشد.

  • اسنومبیل توچال

اگر می خواهید در هوای سرد و برفی قله لذت برخورد دانه های برف به صورت خود را در سرعت بالا تجربه کنید می توانید از اسنومبیل استفاده کنید. این وسیله موتوری که می توان با آن به راحتی بر روی برف حرکت کرد، طرفداران زیادی دارد.

با اجازه اسنومبیل می توانید به مسافت 1 تا 2 کیلومتر را با سرعت 80 کیلومتر در ساعت طی کنید. زمان استفاده از اسنومبیل در پیست اسکی توچال فصول برفگیری شده پیست می باشد. هزینه استفاه از اسنومبیل در مدت زمان و مسافت اعلام شده برابر با 90 هزار تومان می باشد.

آب و هوای تهران - بررسی وضعیت آب و هوا و شرایط جوی تهران + بهترین زمان سفر به تهران

ساعت کاری تله کابین توچال تهران

تله کابین توچال تهران از مکان های تفریحی جذاب برای کسانی است که می‌خواهند در تهران تفریح کنند. در ایام عید و روزهای دیگر سال می‌توانید به تله کابین توچال بروید و از دیدن طبیعت زیبای این کوه لذت ببرید. تله کابین توچال در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 صبح تا 13 بعداز ظهر برای تفریح و استفاده باز است و می‌توانید آن استفاده کنید. ساعت کاری تله کابین توچال تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه کمتر است و از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر می‌توانید پنجشنبه ها از آن استفاده کنید و در روزهای جمعه از ساعت 6 صبح تا 10 و 30 دقیقه از تله کابین توچال استفاده کنید.

رزرو محبوب ترین تورهای داخلی در لحظه آخر

نظرات کاربران

  • محمد صیفری محمد صیفری 1401/12/23
    20 نفر پسندیدند
    تله کابین توچال خیلی زیباست. حتما بهتون پیشنهاد میکنم در فصل سرد سال به دیدن زیبایی های این کوه با تله کابین توچال برید.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 106 کاربر