پیست اسکی توچال

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 9385
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قله توچال در شمال تهران واقع شده که بخشی از دامنه های رشته کوه البرز به حساب می آید و مشرف به شهر تهران می باشد. قله توچال 3962 متر ارتفاع دارد و در نزدیکی شهر تهران واقع شده است. سال ها است که این قله به دلیل قابلیت برف گیری به مکانی برای ورزش و تفریحات زمستانی تبدیل شده است. در این مجموعه شاهد پیست اسکی توچال، تله کابین توچال، تله سیژ و تله اسکی، هتل توچال، رستوران و... خواهید بود. به همین دلیل است که این مجموعه به یکی از بزرگترین مکان های تفریحی تهران تبدیل شده و هر سال در فصل زمستان مورد استقبال بسیاری از کوهنوردان و اسکی بازان قرار می گیرد.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

توچال

پیست اسکی توچال عنوان بین المللی را از طرف فدراسیون جهانی دریافت کرده است. در این پیست محبوب چندین دوره مسابقات بین المللی اسنوبرد با حضور قهرمانان جهان و المپیک برگزار شده است. این پیست بزرگترین پیست اسکی برفگیر کشور است، که حدود هشت ماه از سال قابل بهره برداری می باشد. زمان بازگشایی پیست اسکی توچال از اوایل آبان ماه بوده که تا اواسط خرداد ماه می توان از آن استفاده کرد. علاقه مندان می توانند با استفاده از تور تهران خود را به راحتی به این پیست برسانند و ساعاتی خوش را برای خود رقم بزنند.

پیست اسکی توچال شرایطی را برای پایتخت نشینان فراهم کرده، تا به فاصله کوتاه از شهر بتوانند به ورزش اسکی بپردازند. این مجموعه دارای خدمات متنوع و مختلفی است که در این مطلب قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم و با این مجموعه آشنا شویم.

توچال - یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری و مکان های تفریحی تهران

قسمت های مختلف پیست اسکی توچال

  • پیست اسکی توچال
  • تله کابین توچال
  •  هتل توچال
  • مدرسه اسکی توچال
  • رستوران های توچال
  • تله اسکی
  • تله سیژ توچال

پیست اسکی توچال دارای سه پیست جداگانه است. پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله) که از قله توچال در ارتفاع 3850 متر آغاز شده و در هتل به ارتفاع 3550 متر به پایان می رسد. این مسیر دارای یک دستگاه تله سیژ و تله اسکی می باشد و درازای پیست 1200 متر می باشد.مسیر بعدی ایستگاه هفتم، در دامنه غربی کوه توچال واقع شده و طول آن 900 متر بوده و بالاترین نقطه آن 3750 متر و پایین ترین مکان در ارتفاع 3550 متری می باشد، که هتل توچال نیز در این مکان واقع شده است. تله سیژ در این پیست واقع شده است.

پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم که به درازای 5500 متر بوده و بلندترین نقطه آن در ارتفاع 3750 متر واقع شده است. پایین ترین نقطه در این پیست در ارتفاع 2940 متری می باشد، که هنوز خطوط تله سیژ و تله اسکی از آن عبور نکرده است.در مدرسه اسکی، زیر نظر مربیان مجرب و کارشناس در این بخش می توانید برای اسکی حرفه ای دوره ببینید و یا برای تفریح از امکانات و تجهیزات آن استفاده کنید.راه دسترسی به پیست اسکی توچال از طریق تله کابین توچال می باشد. تله کابین توچال نیز دارای سه خط و شش ایستگاه می باشد، که می توانید براساس برنامه و مقصد خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. برای رسیدن به پیست اسکی و هتل توچال باید تا ایستگاه هفتم مسیر را طی کنید.اگر برای اسکی به پیست اسکی توچال می روید باید بدانید که این مجموعه در روزهای دوشنبه تعطیل می باشد.

 

تله سیژ توچال

هتل توچال

اگر قصد یک یا چند شب اقامت در توچال را داشته باشید، می توانید یکی از اتاق های هتل توچال، مرتفع ترین هتل دنیا، را برای خود رزرو کنید. در این صورت می توانید تماشای منظره ای بی نظیر از شهر تهران را در یک صبح برفی تجربه کنید. پس از آن می توانید در خنکای آب و هوای پاک در این ارتفاع یک صبحانه لذیذ میل کرده و به همین شکل روز خود را ادامه دهید. این می تواند برنامه یک آخر هفته بسیار رویایی باشد تا انرژی کل هفته را برای شما فراهم کند.

هتل توچال در ارتفاع 3545 متری از سطح دریا واقع شده و دارای 30 اتاق و سوئیت برای پذیرایی از مهمانان می باشد. این هتل در زمینی به مساحت 2430 متر مربع در سال 1380 با نمایی زیبا از چوب ساخته شده است. هتل توچال شامل دو طبقه می باشد، که اتاق های آن بین این دو طبقه قرار گرفته است.هتل توچال سه ستاره می باشد و دارای امکانات و تجهیزات مناسب از جمله لابی با منظره رو به پیست، کلینیک پزشکی، امکانات ورزشی تفریحی مانند بیلیارد، فوتبال دستی، بازی های فکری مانند شطرنج و...، ایکس باکس و کادر مجربی برای خدمات رسانی به مهمانان این هتل می باشد. از جمله محدودیت های حضور در این هتل شرایط سنی افراد است، که اقامت را برای کودکان زیر 7 سال و افراد بالای 55 سال ممنوع کرده است. همچنین از پذیرش بانوان باردار، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، فشار خون، دیابت و معلولیت جسمی خودداری می کند. به یاد داشته باشید که تمامی مدارک شناسایی معتبر خود را برای ارائه به پذیرش هتل توچال به همراه داشته باشید. همچنین برای اقامت شبانه نیاز به تاییدیه پزشک حاضر در هتل توچال را خواهید داشت، تا وضعیت جسمانی شما را با توجه به ارتفاع هتل و کاهش فشار اکسیژن بررسی کنند که دچار سندروم کوهستان خصوصا در شب نشوید. خود را در اقامت های شبانه در کوهستان نشان می دهد. بنابراین در صورت نداشتن علائم مورد نظر می توانید مجوز اقامت شبانه را دریافت کنید.

هتل توچال

در هتل می توانید از امکانات رستوران برای سفارش صبحانه، نهار و شام استفاده کنید. همچنین در کافی شاپ می توانید از منوی نوشیدنی های سرد و گرم در هوای سرد زمستانی لذت ببرید. 

برای عزیمت به هتل توچال حتما باید بین ساعات 8 الی 12 ظهر در ایستگاه اول تله کابین توچال حضور داشته باشید. لازم به ذکر است که هتل در روزهای یکشنبه و دوشنبه پذیرش نداشته و تعطیل می باشد.

هزینه اقامت در این هتل بسته به رزرو اتاق های یک یا دو تخته و سوئیت متفاوت است و 10 درصد افزایش قیمت از نرخنامه هتل، کارمزد خدمات مرکز می باشد.

انواع اتاق های هتل توچال

• 5 اتاق سینگل

• 10 اتاق دو نفره

• 1 اتاق VIP دو نفره

• 4 سوئیت نرمال دو نفره

• 4 سوئیت رویال دو نفره

• 5 اتاق دو نفره به همراه دو تخت جدا

تله کابین توچال

یکی از جذابترین بخش های حضور در قله توچال تله کابین توچال می باشد، که تجربه خاطره انگیزی را رقم می زند. ساخت تله کابین توچال در سال 1353 توسط فردی به نام بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت های فرانسوی پوما و شرکت های اتریشی دوپل مایر آغاز شد و در سال 1357 به بهره برداری رسید.

تله کابین توچال - یکی از طولانی ترین خطوط تله کابین کشور و حتی دنیا

تله کابین توچال با سه خط اصلی علاقه مندان به بازدید از قله توچال را جابجا می کند. تله کابین توچال به طول 7300 متر یکی از تله کابین های طویل در جهان به شمار می رود. این تله کابین در هر ساعت حدود 600 نفر را با خود جابه جا می کند و سه پیست اسکی جداگانه و یک مسیر پیاده روی برای کوهنوردان را در مسیر خود پوشش می دهد.تله کابین توچال دارای سه خط اصلی می باشد، که هر کدام از آن ها از ارتفاع و طول متفاوتی تشکیل شده و یک مسیر خاص در قله توچال را در دسترس قرار می دهد.

خط شماره 1 که مبدا آن ایستگاه یک به ارتفاع 1900 متر از سطح دریا و مقصد آن ایستگاه شماره 2 به ارتفاع 2480 متر می باشد که به طول 1500 متر بوده و حدودا 6 تا 7 دقیقه طی کردن این مسیر طول خواهد کشید.

خط شماره 2 از مبدا آن یعنی ایستگاه شماره 3 به ارتفاع 2480 متر از سطح دریا شروع شده و به ایستگاه شماره 5 به ارتفاع 2910 متر می رسد، که طول آن 2985 متر می باشد و کل مسیر را می توانید در 12 تا 13 دقیقه طی کنید.

خط شماره 3 نیز از ایستگاه شماره 6 به ارتفاع 2910 متری از سطح دریا آغاز شده و به ایستگاه شماره 7 به ارتفاع 3680 متری می رسد و حدود 2935 متر طول دارد که در عرض 12 دقیقه می تواند این مسیر را طی کند. پیست اسکی توچال و هتل توچال نیز در این ایستگاه قرار گرفته است.

اگر می خواهید در کوه های اطراف گشتی بزنید و پیاده روی کوتاهی در دل طبیعت داشته باشید تا از منظره شهر تهران در زیر پای خود لذت ببرید، می توانید به ایستگاه شماره 5 بروید.

قیمت بلیط پیست اسکی توچال 1401

برای ایستگاه های مختلف تله کابین توچال متفاوت می باشد و برای کودکان زیر 6 سال رایگان است. قیمت ورودی پیست اسکی توچال با توجه به روزهای هفته متفاوت است. قیمت بلیط برای آخر هفته و تغطیلات حدود 275000 تومان و برای روزهای شنبه تا چهارشنبه حدود 240000 توکان است.

تله کابین توچال

تله سیژ توچال

تله سیژ توچال نیز یکی از امکانات هیجان انگیزی است که هم برای لذت بردن از تماشای طبیعت زیر پای شما و هم برای انتقال به نقاط مختلف قله توچال استفاده می شود. تله سیژ توچال از نیمکت های فلزی متصل به کابل تشکیل شده که با یک میله فلزی در جلو همانند کمربند ایمنی از شما محافظت می کند.

تله سیژ توچال - یک امکان تفریحی برای حمل و نقل و عبور از مسیرهای خطرناک و با ارتفاع و شیب بالا

تله سیژ توچال از دو ایستگاه تشکیل شده است. ایستگاه اول و یا ایستگاه چشمه یک کیلومتر طول دارد و منظره بسیار زیبایی را در اختیار علاقه مندان به هیجان و ارتفاع قرار می دهد. دومین خط تله سیژ توچال تا ایستگاه 7 ادامه دارد و در پیست اسکی توچال واقع شده و شما را تا پایین پیست اسکی و هتل توچال جا به جا می کند.

قیمت بلیت تله سیژ توچال برای کودکان زیر 5 سال رایگان می باشد و سایر افراد باید برای رفتن به ایستگاه چشمه مبلغ 16 هزار تومان بپردازند. این مجموعه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 تا 1 بامداد و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 8 صبح الی 1 بامداد می باشد.

کوهنوردی در پیست اسکی توچال

اگر بخواهیم توچال را از نظر ورزشی مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم از کوهنوردی و پیاده روی در مسیرهای مشخص شده نام ببریم. بسیاری از افراد در آخر هفته ها برای صعود به توچال به این منطقه می آیند. مسیر پیاده روی به طول 2000 متر از پارکینگ این مجموعه آغاز شده و به ایستگاه اول ختم می شود. البته می توان گفت مسیر کوهنوردی نیز از همین قرار است، منتها تا قله پیش می رود. 

کوهنوردان در مسیر خود تا قله 17 کیلومتر را طی می کنند و می توانند از چندین ایستگاه برای استراحت و امکاناتی از جمله رستوران، پناهگاه و دو ایستگاه امداد و نجات هلال احمر بهره مند شوند.

اقامتگاه توچال

پیست های اسکی تهران - معرفی پیست های اسکی در تهران برای تفریح در سردترین ماه‌های سال!

آدرس پیست اسکی توچال

موقعیت جغرافیایی رشته کوه توچال در شمال تهران می باشد و از جنوب به شهر تهران و از شمال به روستاهای آهار، شکراب و شهرستانک می رسد. صعود به توچال از مسیرهای مختلفی امکان پذیر است که مهم ترین این مسیرها را بررسی می کنیم.

مسیر شماره 1 رایج ترین مسیری که وجود دارد به ترتیب دربند، شیرپلا، سیاه سنگ و در نهایت قله توچال می باشد.

• در مسیر شماره 2 می توانید راه بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلکچال، دره پیازچال، قله پیازچال و قله توچال را در پیش بگیرید.

مسیر شماره 3 که برای رسیدن به قله توچال می توانید پیش بگیرید، ولنجک، توقفگاه چشمه، ایستگاه سوم تله کابین، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین و قله توچال می باشد، که بیشتر آن جاده ای خاکی و پرفراز و نشیب است که حدود 17 کیلومتر است.

مسیر شماره 4 نیز شامل درکه، پناهگاه پلنگ چال، ایستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین و قله توچال می باشد.

مسیر شماره 5 از دارآباد، قله دارآباد و قله پیازچال عبور می کند تا به قله توچال برسد.

• در مسیر شماره 6 که از قدیمی ترین مسیرها نیز می باشد، می توانید از دربند، دوراهی اوسون، دره اوسون، جان پناه اسپیدکمر و ایستگاه هفتم تله کابین گذشته تا به قله توچال برسید. 

مسیرهای دیگری نیز از دامنه شمالی و از شکراب و شهرستانک نیز وجود دارد که می توان به قله توچال صعود کرد، اما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه ها و جان پناه های موجود در مسیر صعود به قله توچال از شرق به غرب دارآباد (مونگچال)، کلکچال، شروین، شیرپلا، جان پناه قله توچال (اردلان)، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، جان پناه اسپیدکمر و پلنگچال می باشد. قدیمی ترین پناهگاه کوهنوردی توچال نیز جان پناه اسپیدکمر می باشد، که در جنوب قله توچال و در شرق ایستگاه پنجم واقع شده است.

اسکی توچال

اسنومبیل در پیست اسکی توچال

اسنومبیل یا همان برف رو، موتوری است که با آن می توان لذت سرعت در برف را تجربه کرد. ساختار این خودروهای کوچک برف رو از موتورهای بنزینی یک یا دو سیلندری می باشد، که تقریبا سرعتی برابر با 80 کیلومتر در ساعت دارند. این تفریح هیجان انگیز را می توانید در مجموعه تفریحی پیست اسکی توچال تجربه کنید. امکان استفاده از اسنومبیل برای بانوان و آقایان امکانپذیر می باشد. با این وسیله هیجان انگیز در محوطه پیست اسکی توچال می توانید به مسافت 1 تا 2 کیلومتر سواری کنید و از برخورد برف به صورت خود لذت ببرید.

برای استفاده از این وسیله می توانید به غرفه تجهیزات اسکی مراجعه کنید. برای استفاده از این وسیله باید در زمانی مراجعه کنید که پیست اسکی توچال به طور کامل برفگیری شده و آماده اسنومبیل سواری شده باشد.

 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

با تشکر از همراهی شما، امیدواریم با مطالعه این بخش از سایت لحظه آخر بتوانید اطلاعات کامل و کافی در رابطه با پیست اسکی توچال کسب کنید، چنانچه قصد دارید از این مجموعه بازدید کنید باید بدانید که تمامی بلیط های بخش های مختلف توچال در سایت های ارائه کننده تخفیف با قیمت کمتر در دسترس هستند، آیا تا به حال تجربه حضور در پیست اسکی توچال را داشته اید؟ آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگزارید همچنین  در صورتیکه نظر، انتقاد و یا پیشنهادی دارید می توانید آن را از طریق فرم نظرات با ما در میان بگزارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 105 کاربر