باغ پرندگان تهران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 6275
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تهران یکی از شلوغ ترین و پرجمعیت ترین شهر های ایران بوده که معمولا افراد آن را به عنوان شهری مملو از ترافیک و آلودگی هوا می شناسند، اما در این شهر جاذبه های دیدنی و تفریحی متنوعی وجود دارد که به دور از شلوغی شهر، محیطی آرام و دلنشین را برای بازدید کنندگان فراهم می سازد.یکی از زیباترین و بکر ترین جاذبه های طبیعی و گردشگران موجود در تهران، باغ پرندگان می باشد، باغ پردندگان یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی تهران بوده که میان جنگل های انبوه لویزان قرار گرفته است. در این پارک که به بخش های مختلفی تقسیم شده، می توانید پرندگان را از نزدیک مشاهده کرده و به آن ها غذا بدهید، همچنین فضای زیبا و آرام این باغ آن را به مکانی مناسب برای خانواده ها تبدیل کرده است، روزانه گردشگران بسیاری برای بازدید از باغ پرندگان تهران راهی پارک لویزان می شوند، لازم به ذکر است که گردشگران تور داخلی در کنار بازدید از این باغ می توانند از بخش های مختلف پارک جنگلی لویزان نیز بازدید کنند، در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی باغ پرندگان بپردازیم.

جاذبه های پارک جنگلی لویزان

باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان در منطقه شمال شرقی شهر تهران، درست در میان پارک جنگلی لویزان قرار گرفته است، همانطور که می دانید لویزان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تهران بوده که در سال های اخیر توجه افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده است، همین امر سبب شده که روزانه افراد بسیاری در کنار تفریح در این پارک به باغ پرندگان مراجعه کرده و از بخش های مختلف آن بازدید کنند.درون باغ پرندگان تهران بیش از 3 هزار بال پرنده که از 168 گونه مختلف هستند در کنار یکدیگر در دو بخش پرندگان پروازی و غیر پروازی زندگی می کنند، جالب است بدانید که در این باغ که به عنوان بزرگترین باغ پرندگان منطقه خاورمیانه شناخته می شوند، پرندگان کمیاب و خاصی نظیر شاهین، عقاب، شترمرغ، طاووس، قو، طوطی و هزاران پرنده دیگر وجود داشته که در فضای بسیار زیبا و طبیعی این باغ زندگی و پرواز می کنند.

باغ پرندگان اصفهان - باغ پرندگان اصفهان در سال 1375 در محوطه ای به مساحت حدود 55 هزار مترمربع در منطقه جنگلی ناژوان احداث شده است.

باغ پرندگان دارای دو فاز بوده که مساحت این دو فاز در مجموع به 17 هکتار می رسد، فاز یک باغ مخصوص پرندگانی است که پروازی نمی باشند، همچنین در این بخش پرندگان پروازی نیز وجود دارند که درون قفس نگهداری می شوند، فاز 1 به نام دشتچر شناخته می شود، در فاز دو پرندگان پروازی نگهداری می شوند، این پرندگان می توانند به صورت آزادانه در محیط باغ پرندگان پرواز کنند و زندگی شبیه به زندگی واقعی خود در طبیعت داشته باشند، لازم به ذکر است که این فاز را به عنوان آبچر می شناسند.ورودی اصلی باغ در مرتفع ترین بخش آن قرار گرفته و گردشگران تور تهران در ابتدای ورود خود به باغ می توانند نمایی کلی از بخش های مختلف آن را مشاهده کنند، دکه فروش بلیط باغ پرندگان درست پیش از ورودی آن قرار گرفته است، پس از ورودی باغ چندین مسیر مختلف در پیش روی شما وجود دارد که می توانید با انتخاب مسیر مورد نظرتان به بازدید از پرندگان شکاری و یا ماکیان سانان و غیره بروید.

فضای داخلی باغ دارای طراحی بسیار زیبا و منحصر به فردی می باشد، سازندگان باغ پرندگان سعی بر آن داشته اند که محیطی شبیه به محل زندگی این پرندگان را طراحی کنند، گردشگران با ورود به باغ خود را در میان حیات وحش تصور خواهنند کرد، مسیر های رفت و آمد باغ با استفاده از سنگ فرش پوشیده شده و در تمام نقاط باغ پوشش گیاهی بسیار زیبایی مشاهده می شود، همچنین در نقاط مختلف باغ چندین برکه، آبشار و پل چوبی وجود دارد که سبب زیبایی هرچه بیشتر آن شده اند، از دیگر بخش های پارک می توان به آلاچیق ها، سایه بان ها و نیمکت ها اشاره نمود، درون این پارک امکانات رفاهی دیگری نظیر رستوران و کافی شاپ وجود دارد، این رستوران ها غذا های باکیفیت را برای بازدید کنندگان سرو می کنند.

انواع پرندگان در باغ پرندگان تهران

همانطور که می دانید پرندگان این پارک در دو فاز آبچر و دشتچر نگهداری می شوند، اما تقسیم بندی پرندگان آن به همین دو مورد ختم نشده و دسته بندی های مختلفی برای نگهداری از این پرندگان در نظر گرفته شده است، که از انواع آن ها می توان به پرندگان شکاری، گرمسیری، ماکیان سانان، کبوتر سانان، گنجشک سانان، پرندگان برکه و غیره اشاره کرد، در ادامه به بررسی و معرفی پرندگان هر دسته بندی خواهیم پرداخت.

 گنجشک سانان

یکی از بخش های محبوب و پر جنب و جوش در باغ پرندگان، بخش گنجشک سانان بوده که در آن پرندگانی نظیر فنچ، قناری، طوطی ملنگو، عروس هلندی و غیره نگهداری می شوند، اصلی ترین پرندگان موجود در این بخش از باغ قناری ها و فنچ ها هستند، قناری ها یکی از پرندگان محبوب در بین افراد مختلف می باشند، این پرنده معمولا طولی در حدود 10 سانت داشته و بسیار زیبا و ارزشمند هستند، سهره طلایی یکی از پرندگان خاصی است که تنها در اروپا و آفریقا می توان آن را یافت اما گردشگران می توانند درون باغ پرندگان این پرنده زیبا را مشاهده کنند، فنچ نیز پرنده ای بسیار کوچک و زیبا بوده که محل زندگی اصلی آن ها کشور استرالیا می باشد، این پرندگان کوچک نیز بسیار پر سر و صدا هستند.

ماکیان سانان

این بخش یکی دیگر از قسمت های محبوب باغ پرندگان می باشد که در آن پرندگان بومی متفاوتی نظیر مرغ و خروس نگهداری می شوند، به طور کلی ماکیان سانان به پرندگان اهلی گفته می شوند که توسط انسان پرورش یافته و از گوشت آن ها برای پخت غذا استفاده می شود، کمتر کسی را می توان یافت که این پرندگان را تا به امروز ندیده باشد، اما مرغ و خروس های موجود در این باغ تفاوت عمده ای با مرغ و خروس هایی که تا به امروز دیده اید دارند، این پرندگان اهلی از نژاد هایی نظیر فونیکس، ابریشمی و لهستانی می باشند. مرغ و خروس های فونیکس بسیار زیبا بوده و نژاد اصلی آن ها از آلمان به سایر نقاط دنیا آورده شده، نژاد ابریشمی پوستی سیاه رنگ داشته و خاستگاه اصلی آن ها کشور چین می باشد،جالب است بدانید که این نژاد پر نداشته و بدن آنها پوشیده از کرک بوده، نام آن نیز ازهمین کرک ها گرفته شده است،نژاددیگر این پرندگان که به عنوان لهستانی معروف است دارای تاج و کاکلی بزرگ می باشد.

 

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

پرندگان گرمسیری

بخش پرندگان گرمسیری محیطی متفاوت با سایر بخش ها دارد، سقف آن پلاستیکی بوده و محیطی در بسته دارد، فضای داخلی این بخش به شکلی طراحی شده است که آب و هوای آن مانند مناطق زندگی این پرندگان گرم و مرطوب باشد، پرندگان این بخش آزادانه پرواز کرده و از بالا گردشگران را تماشا می کنند، بخش گرمسیری بسیار زیبا بوده و در سر تا سر آن یک رودخانه وجود دارد. از پرندگان موجود در این بخش می توان به قوی گردن سیاه، انواع طوطی، توکان و درنا اشاره کرد. قوی گردن سیاه پرنده ای کمیاب و زیبا بوده که متعلق به مناطقی نظیر شیلی می باشد، طوطی ها پرندگانی بسیار زیبا و رنگارنگ هستند که گونه های مختلفی نیز دارند، برخی از طوطی ها قادر به سخت گفتن می باشند، همین امر سبب شده است که طوطی ها را به عنوان یکی از باهوش ترین پرندگان بشناسند، در این باغ بخشی مخصوص عکاسی با طوطی ها نیز وجود دارد. توکان ها نیز پرندگانی با منقار بسیار بزرگ بوده که از نژاد دارکوب ها هستند، درنا های موجود در این باغ از نژاد بسیار زیبایی به نام درنای تاجدار خاکستری می باشند، جالب است بدانید که طول عمر این پرنده بیش از 30 سال می باشد.

پرندگان شکاری

یکی از بخش های خاص و جذاب باغ پرندگان تهران، بخش پرنده های شکاری و پر ابهت آن می باشد، در این بخش پرندگانی که در رده بالایی غذایی قرار گرفته و معمولا سایر پرندگان کوچکتر و حتی حیواناتی مانند گوسفند را شکار می کنند، در قفس نگهداری می شوند. نگهداری این حیوانات در قفس سبب شده است که آن ها از سبک زندگی طبیعی خود فاصله بگیرند، این امر کمی غمگین بوده و دوست داران حیوانات با آن مخالف هستند، اما خطرناک بودن این دسته از پرندگان چاره ای برای سازندگان و مدیران باغ نگذاشته و مجبور هستند که آن ها را درون قفس نگهداری کنند، از معروف ترین پرندگان شکاری می توان به شاهین، عقاب، کرکس، باز و لاشخور اشاره کرد. تماشای این حیوانات از فاصله نزدیک تجربه ای تکرار نشدنی بوده، همین امر سبب محبوبیت هرچه بیشتر این بخش در بین گردشگران شده است.

 

دیدنی های باغ پردنگان

 

عقاب یکی از خطرناک ترین پرندگان شکاری بوده که تقریبا از سایر پرندگان شکاری بزرگتر می باشد، این پرندگان چشمانی بسیار قوی دارند و به راحتی در ارتفاعی بسیار زیاد از سطح زمین پرواز می کنند، جالب است بدانید که عقاب ها بیش از 60 گونه مختلف دارند. از دیگر پرندگان شکاری محبوب می توان به شاهین ها اشاره کرد، اصلی ترین دلیل محبوبیت این پرنده سرعت بسیار بالای آن می باشد، بیشترین سرعتی که توسط یک شاهین به ثبت رسیده، 320 کیلومتر در ساعت بوده است. لاشخور ها از انواع دیگر پرندگان شکاری بوده که بسیار خطرناک می باشند، این پرندگان که معمولا لاشه شکار حیوانات دیگر را به عنوان غذا می خورند، به عنوان کرکس نیز شناخته می شوند، با کمی توجه در این بخش موفق خواهید شد جغد های شاخدار باغ را مشاهده کنید، این گونه از چغد ها نوعی پرنده شکاری بوده که از قدرت استتار بسیار بالایی برخوردار می باشند.لازم به ذکر است که بخش پرندگان شکاری در شمالی ترین نقطه باغ پرندگان قرار گرفته و دید مناسبی به سایر بخش های آن دارد.

 

پرندگان برکه

در این بخش پرندگان آبزی که عادت دارند درون برکه به صورت آزادانه شنا کنند، نگهداری می شوند، وجود برکه های متعدد در این قسمت از باغ زیبایی آن را دو چندان کرده و به یکی از بخش های محبوب در بین گردشگران تبدیل شده است. از انواع پرندگانی که در این بخش زندگی می کنند می توان به قو، غاز، فلامینگو، قرقاول و پلیکان اشاره نمود، قو های موجود در این باغ در دو نوع سفید و سیاه می باشند، قرقاول پرنده ای زیبا بوده که به نام های مختلفی مثل خروس صحرایی و تذرو نیز شناخته می شود، محل زندگی این پرنده بر روی درختان بوده و ظاهری عجیب دارد.

کبوتر سانان

کبوتر ها یکی از اصلی ترین پرندگانی هستند که ایرانیان از گذشته تا به امروز علاقه بسیاری به نگهداری از آن ها داشته و برای خرید برخی از نژاد های آن حاضرند هزینه بسیار بالایی را بپردازند، کبوتر ها دارای نژاد های بسیار زیادی بوده و جالب است بدانید که کبوتر هایی که تا به امروز دیده اید تنها بخش کوچکی از انواع نژاد های این پرنده می باشد، در این بخش از باغ گردشگران کبوتر هایی را مشاهده خواهند کرد که پیش از آن هیچ وقت نام آن نژاد را هم نشنیده اند. از معروف ترین نژاد های قابل مشاهده در این باغ می توان به دانفوس، کینگ اردکی، دم چتری و پشت فر اشاره نمود، کبوتر دانفوس از کشور آلمان به سایر نقاط جهان راه یافته و به نام های اسکندورس و کله اسبی نیز شناخته می شود، نژاد کینگ اردکی یکی از محبوب ترین پرندگان تزئینی بوده که به برای مصارف خوراکی هم پرورش می یابد، کبوتر پشت فر از دیگر کبوتر های زینتی بوده که نام آن از فر های موجود بر روی بال های آن گرفته اند. محبوب ترین نژاد کبوتر در میان علاقمندان به این پرنده زینتی، کبوتر دم چتری نام دارد، این نژاد در دم خود بیش از 30 پر دارد.

 

معروفترین باغ پرندگان

 

لازم به ذکر است که این بخش یکی از قسمت های انتهایی باغ بوده و در اغلب اوقات افراد وقتی برای بازدید از آن ندارند، پس اگر به کبوتر ها علاقمند هستید بهتر است ابتدا به بازدید از این بخش رفته و سپس از سایر بخش های باغ بازدید به عمل آورید. به غیر از بخش های ذکر شده در این باغ، بخشی دیگر جهت نگهداری پرندگان بزرگی نظیر شترمرغ و طاووس نیز وجود دارد که پیش از آن تنها تصاویر آن ها را مشاهده کرده اید، طاووس در تمام نقاط دنیا به عنوان معروف ترین و زیباترین پرنده شناخته شده و افراد بسیاری تنها برای تماشای این پرنده به باغ پرندگان تهران مراجعه می کنند، جالب است بدانید که تفاوت بسیاری در میان جنس نر و ماده این حیوان وجود داشته و زیبایی آن تنها مختص به جنس نر بوده و آن را به عنوان نمادی از تجمل و ثروت می شناسند، پر های رنگی این حیوان در زمان باز شدن بسیار زیبا می شوند. جالب است بدانید که طاووس ها در مجموع دارای دو نژاد هندی و هلندی هستند که نمونه موجود در این باغ از نژاد هندی طاووس می باشد. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد دیگر پرنده موجود در این بخش شترمرغ می باشد، این حیوان قادر است با سرعتی در حدود 70 کیلومتر در ساعت بدود، شترمرغ ها بزرگ ترین پرندگان موجود بر روی کره زمین به حساب می آیند که تخم آن ها نیز بزرگترین تخم موجود در بین پرندگان است.

آدرس باغ پرندگان تهران

استان تهران، بزرگراه شهيد بابايی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاين كندرو شهرک اميد، خيابان كوهستان.

 

گردشگران با اطلاع از آدرس این مجموعه می توانند با استفاده از خودرو شخصی و یا وسایل حمل و نقل عمومی به باغ پرندگان مراجعه کرده و از بخش های مختلف آن بازدید کنند، لازم به ذکر است که نزدیک ترین ایستکاه اتوبوس به این باغ، ایستگاه شهید رسولی بوده که در فاصله 300 متری از آن قرار گرفته، همچنین ایستگاه مترو شهید باقری در فاصله 5 کیلومتری این مجموعه واقع شده است، افرادی که با خودرو شخصی به این باغ مراجعه می کنند می توانند خودرو خود را در پارکینگ مجموعه پارک کنند.

زمان بازدید از باغ پرندگان تهران

افراد می توانند از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر از این مجموعه زیبا بازدید کنند، بازدید از تمام بخش های این باغ به طور متوسط در حدود 3 ساعت به طول می انجامد، لازم به ذکر است که بازدید از این مجموعه در تمام فصول سال جذابیت خاص خود را داشته و افراد می توانند با زندگی پرندگان در شرایط آب و هوایی مختلف آشنا شوند.

 

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

قیمت بلیط باغ پرندگان تهران

هزینه بازدید از این باغ بسیار زیبا، 8,000 تومان می باشد، این هزینه تنها برای ورود به مجموعه بوده و استفاده از برخی خدمات رفاهی آن شامل هزینه جداگانه نیز می شود، همچنین لازم به ذکر است که قیمت ذکر شده مربوط به خرداد 1398 بوده و ممکن است در آینده دچار تغییر شود.

این مقاله جهت آشناسازی گردشگران با جاذبه های تفریحی و بکر شهر تهران نوشته شده است تا این افراد بتوانند در سفرشان به پایتخت، از بخش های زیبا و محبوب موجود در شهر بازدید کرده و ساعاتی را به دور از ترافیک و شلوغی شهر سپری کنند.

 

نظرات کاربران

  1. شیرین موسوری شیرین موسوری 1402/10/05
    0 نفر پسندیدند
    باغ پرندگان تهران و حتما برید واقعا زیباست و تنوع پرنده ها ادم و به وجد میاره

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 105 کاربر