باغ وحش ارم

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/20
بازدید: 22281

باغ وحش ارم در سال 1354 توسط رحیم علی خرم با نام پارک خرم احداث شد. بعدها پس از انقلاب ایران، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب ایران این مجموعه به بنیاد مستضعفان واگذار شد. پس از انقلاب در سال 1369 و سعت این مجموعه به 5 هکتار افزایش یافت. اکنون باغ وحش پارک ارم وسعتی حدودا 72 هکتاری دارد. هرچند در که زمان احداث اولیه‌ی این مجموعه‌ی نگهداری از حیوانات تعداد کمی از جانوران در آن زندگی می‌کردند. اما اکنون بیش از 120 گونه از حیوانات مختلف در آن زندگی می‌کنند. نکته‌ی جالب در مورد باغ وحش ارم این است که این مجموعه نخستین محل نگهداری از حیوانات در تهران نبوده است.

باغ وحش ارم تهران

قدمت ساخت باغ وحش در تهران

اولین باغ وحش ساخته شده در ایران مربوط به دوره ی ناصرالدین شاه است. این باغ وحش بعد از رفتن ناصرالدین شاه به فرنگ، به سبک اروپاییان در بنای دوشان تپه، که مکانی آباد و بسیار زیبا بود ساخته شد. در ابتدا در باغ وحش تهران حیواناتی مانند ببر مازندران که اکنون نسلش منقرض شده و شیر نگهداری می‌شدند. بعدها در سال 1333نیز باغ وحش دیگری درست رو به روی پارک ملت فعلی در خیابان ولیعصر ساخته شد که در سال 1366 به دلیل مزاحمت برای ساکنین این منطقه به طور کل تعطیل شد.

در سال 1392 باغ وحش ارم اقدمات بسیار مهمی انجام داد؛ از جمله این اقدامات مثبت می توان به کسب گواهینامه ایزو و عضویت دربرنامه های اروپایی برای حفاظت از حیات وحش و پلنگ ایرانی اشاره کرد.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

چه جانورانی در باغ وحش ارم زندگی می‌کنند؟

به طور کلی جانوران باغ وحش ارم به سه دسته‌ی پرندگان، پستانداران و خزندگان تقسیم می‌شوند هرچند که تعداد کمی از حیوانات آبزی نیز در بخش تونل آبزیان و خزندگان این مجموعه زندگی می‌کنند.

پرندگان باغ وحش ارم؛ از فلامینگو تا عقاب طلایی

پرندگان در هنگام صبح بیشتر از زمانهای دیگر سر حال هستند و به خوبی صدا آنها شنیده می‌شود. در نتیجه افرادی که به پرندگان علاقه دارند، صبح‌ها را به عنوان زمانی برای بازدید از باغ وحش پارک ارم انتخاب کنند. لازم به ذکر است که برای دیدن شاه بوف های زیبا می‌بایست شب ها به باغ وحش بیایید. در کنار شاه بوف ها، عقاب های طلایی وجود دارند که بسیار جذاب و دیدنی هستند. بینندگان می‌توانند روزهای زوج از ساعت 9 تا 1 ظهر غذا خوردن پرندگان گوشت خوار را از نزدیک ببینند. دیدن  بسیاری از حیوانات باغ وحش مانند فلامینگو، پرندگان دانه خوار و طاووس زیبا بسیار جذاب و دلنشین است. همچنین در کنار این حیوانات زیبا می‌توانید از دریاچه پرندگان آبزی، انواع قوها، اردک و مرغابی را که آزادانه در آب زیست میکنند را تماشا کنید.

پرندگان باغ وحش ارم؛ از فلامینگو تا عقاب طلایی

لیستی از خزندگان خطرناک در باغ وحش ارم

تماشای گاندو ها خالی از لطف نیست. آن هم در شرایطی که شاید از فاصله‌ی ده متری با آن‌ها مواجه شوید. البته گاندوها و تمساح‌ها تنها خزندگان خطرناک در باغ وحش ارم نیستند. در تونل آبزیان و خزندگان شما می‌توانید، پیتون، افعی و سایر انواع مارهای آسیایی و غیر آسیایی را از پشت شیشه تماشا کنید.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

باغ وحش ارم خرس و زرافه هم دارد!

علاوه‌بر پرندگان متنوع و خزندگان خطرناکی که در این مجموعه نگهداری می‌شوند، باغ وحش ارم میزبان پستانداران مختلف دیگری هم هست. از جمله‌ی این حیوانات می‌توان به زرافه‌ها، خرس‌ها، مورچه‌خوار و غیره اشاره کرد. البته برخی از این پستانداران به حدی خاص هستند که گونه‌های آن‌ها در ایران و کشورهای اطراف یافت نمی‌شود.

جذاب ترین حیوانات باغ وحش ارم

رزروس، بابون و شانپانزه که همه ما معمولا به آنها میمون می‌گوییم جزو جذاب ترین حیونات باغ وحش ارم تهران هستند. این حیوانات بسیار باهوش بوده و با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار می‌کنند و بینندگان را برای مدت طولانی تری در کنار قفس خود سرگرم می‌کنند. در فصل هایی از سال سر بعضی از حیوانات مو ندارد در فصل بهار سر برخی از میمون ها بی مو می‌شود، درست همان زمانی که پر پرندگان هم میریزد که به اصطلاح می‌گویند پرندگان تو لک رفته اند.

ابهت شیرها در باغ وحش ارم؛ رعب انگیز و ترسناک

در هر جایی از باغ وحش پارک ارم که باشید صدای نعره شیرهای نر شما را به سمت قفسه خود می‌کشاند. قفس این پستانداران درنده در کنار پلنگ ها و ببر ها از دیدنی ترین نقاط باغ وحش ارم به حساب می‌آید. تعداد شیرهای موجود در باغ وحش تهران زیاد است. هرچند که این حیوانات بیشتر از 50 سال عمر نمی‌کنند و جالب است بدانید که شیرهای دیگری نیز آورده اند تا توله ها با یکدیگر هم خون نباشند. برای نگهداری از شیرهای این باغ وحش تنها 4 قفس در نظر گرفته شده که مکان کوچکی است.

دیدن سلطان حیوانات از نزدیک باعث می‌شود که شما برای مدتی فراموش کنید این حیوان عظیم الجثه در چه مکان کوچکی به زندگی خود ادامه می‌دهد. اگر غذا خوردن این حیوانات برایتان مهم است می‌توانید در روزهای جمعه از ساعت 10 تا 1 ظهر غذا خوردنشان را تماشا کنید. هر هفته 12 الاغ برای سیر شدن شیر ها در باغ وحش کشته می‌شوند که می‌گویند گوشت الاغ از هر گوشت دیگری برای شیرها بهتر است.

ابهت شیرها در باغ وحش ارم؛ رعب انگیز و ترسناک

امکان بغل کردن توله شیرهای بامزه ارم وجود دارد!

از جذاب ترین بخش های بازدید باغ وحش ارم در دست گرفتن توله شیرهای با مزه است که شما می‌توانید با هماهنگی مامور مربوطه که به شما اطلاع می‌دهد چطور می‌توان این کار را کرد. حدود یک سالی می‌شود که پارک ارم تهران علاوه‌بر میزبانی از توله شیرهای آفریقایی و توله شیرهای ایرانی، از گونه‌ی سفید رنگ این حیوانات نیز نگهداری می‌کند.

ببر ها و داستان‌های تراژیک در باره آن‌ها

قبل از رسیدن به جایگاه شیر ها قفسی بزرگ وجود دارد که به سبک طبیعت طراحی شده است. این قفس بزرگ محل نگاه داری  ببری 1 ساله می‌باشد. این ببر زیبا زمانی که 1 ماهه بود حدود 11 میلیون تومان از باغ وحش تایلند خریده شده است که بازدید کنندگان باغ وحش می‌توانند آن را ببینند. نکته‌ای که در مورد حضور ببرهای بنگال و سیبری در این باغ وحش وجود دارد، در مورد نحوه نگهداری از آن‌هاست. طی  چند ساله گذشته به علت نگهداری بد از ببرها در باغ وحش ارم چند مورد از ببرهای این مجموعه عمرشان به سر رسید.

ببر ها و داستان‌های تراژیک در باره آن‌ها

شتر دو کوهانه؛ حیواناتی در معرض انقراض

در باغ وحش ارم دو شتر دو کوهانه زندگی می‌کنند که محل نگهداری آنها در محل ورودی باغ وحش است. این گونه حیوان در معرض انقراض هستند و شتر دو کوهانه گونه هایی از شتر سانان است که پراکنشش به آسیای میانه و خاورمیانه میرسد، در صورت تمایل مسئول مربوطه به شما اجازه می‌دهد سوار کاری کوتاهی را تجربه کنید.

شتر دو کوهانه؛ حیواناتی در معرض انقراض

فیل های سریلانکایی در باغ وحش ارم

ماهاسن و میهیری دو فیل آسیایی می‌باشند که برای اولین بار وارد تهران شدند و حدود 13 سال سن دارند. در حال حاضر یک توله فیل دیگر هم در این مجموعه متولد شده و در این باغ وحش نگهداری می‌شوند. محوطه ی فیل ها جایگاه سر پوشیده ای می‌باشد که برای نگهداری آن ها در زمستان ساخته شده است. ماموران باغ وحش می‌گویند که طراحی قفس‌ها به این سبک برای آسیب نرسیدن به حیوانات است.

فیل های سریلانکایی در باغ وحش ارم

 کانگوروها، نماد استرالیایی‌ها در باغ وحش ارم

ببرهای سیبری، فیل‌های سریلانکایی و شیرهای آفریقایی، تنها حیوانات وارداتی و غیر بومی در باغ وحش ارم نیستند. 2 کانگورو نیز به عنوان نماد کشور استرالیا از باغ وحشی در قبرس در سال 93 به ایران منتقل شده و در حال حاضر باشرایط مطلوب خود داخل باغ وحش ارم نگهداری می‌شوند. در حال حاضر فضایی 300 متری به این حیوانات اختصاص داده شده است.

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

خرید حیوانات از باغ وحش ارم ممکن است؟

از دیگر نکات جالب باغ وحش ارم، تابلوی نصب شده در هنگام ورود به مجموعه است. بر روی این تابلو نوشته شده که امکان خرید حیوانات از این مجموعه وجود دارد. البته شرایطی هم در مورد خرید حیوانات از باغ وحش پارک ارم هم وجود دارد. اول اینکه حیوانی که درخواست آن را دارید، بایستی قابلیت نگهداری در منزل را داشته باشد. به طور مثال می‌توانید بدون دردسر خاصی خرگوش، سنجاب، گربه و کبوتر را از باغ وحش ارم بگیرید. دوم اینکه در مورد نگهداری از حیواناتی نظیر گاندو، ببر یا پلنگ، باید از سازمان محیط زیست، مجوزهای لازم را اخذ کنید.

خرید حیوانات از باغ وحش ارم ممکن است؟

باغ وحش ارم کجاست؟

آدرس: کیلومتر ۴ بزرگراه  تهران به کرج، بعد از بزرگراه  شهید ستاری، کنار گذر راست پل بزرگراه شهید باکری (لاین کندرو)

ساعت کاری باغ وحش ارم

باغ وحش ارم فقط در روزهای تاسوعا، عاشورا و 21 ماه رمضان تعطیل بوده و در سایر روزهای ایام سال، باغ وحش ارم باز است. ساعت کاری باغ وحش ارم به شرح زیر می‌باشد:

  • نیمه اول سال (بهار و تابستان)
  • شنبه تا چهارشنبه 9:30 الی19
  • پنج شنبه و جمعه 10 الی 19
  • نیمه دوم سال (پاییز و زمستان)
  • شنبه تا چهار شنبه 9:30 الی 17
  •  پنج شنبه تا جمعه 10 الی 17 

ساعت کار پارک ارم - شهربازی ارم تا کی باز است؟ + تعطیلات و ایام عادی

قیمت بلیط ورودی باغ وحش ارم

در حال حاضر و هنگام نگارش این مقاله، هزینه ورودی باغ وحش ارم تهران به ازای هر نفر 100 هزار تومان است. برای تخفیف باغ وحش ارم می‌توانید از طریق سایت‌های مختلف از جمله نت برگ اقدام به خرید بلیط کنید. البته قیمت بلیط باغ وحش ارم برای اردوهای دانش آموزی نصف این مبلغ است.  

باغ وحش ارم

بیشتر بدانیم!

شهرام امیری شریفی کارشناس حقوق حیوانات مدعی است که باغ وحش ارم جایگاه مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست چرا که حساسیت حیوانات زیاد است، آزار صوتی و فیزیکی هواپیما، اتوبان، متروی عبوری که فاصله کمی با باغ وحش، بلند گوها و جایگاه فشار قند و خون شرایط نا مناسبی را برای نگهداری حیوانات ایجاد کرده است.

شهربازی های تهران برای کودکان و بزرگسالان + ساعت کاری و آدرس

چرا باغ وحش‌ها اهمیت زیادی دارند؟

باغ وحش های سرتا سردنیا از حدود 9000 گونه در سراسر دنیا است. به همین دلیل است که باغ وحش‌ها می‌توانند قدم‌های مهم و موثری در راستای حفاظت از حیات وحش بردارند. در حال حاضر هدف بسیاری از باغ وحش ها حفظ تکثیر و حفظ حیوانات نادر و در معرض خطر می‌باشد، افراد بسیار زیادی برای بازدید حیوانات به باغ وحش می‌آیند که بیشتر آنان کودکان هستند که خود گامی موثر در فرهنگ سازی و حفاظت از حیات وحش می‌باشد.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • علی علی 1401/10/17
    14 نفر پسندیدند
    خداوند به هیچ وجه اجازه نداده که حیوانات وحشی را به اینطریق زندانی ابد بکنید، چون آنها هم در این دنیا خلق شده اند که در سطح عظیم و پهناور کرهٔ زمین بطور آزادانه و در جمع دیگر حیوانات، بصورت دلخواه خودشان زندگی کرده و گشت و گزار بکنند، نه اینکه با یک عمر ماندن در زندان تهیه شده بدست انسانها، شکنجه بکشند!!
  • سارا سارا 1401/10/07
    24 نفر پسندیدند
    من چندین بار به باغ وحش ارم رفتم واقعا جای قشنگیه و حیوون‌های زیبایی داره. تازگی ها فیل هم به باغ وحش اضافه کردن که واقعا زیبا هستن.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.7 از 5 | از 110 کاربر