جاهای دیدنی تهران

زمان مطالعه: 8 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 50539
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بر خلاف تصویر شلوغی که از تهران در ذهن اکثریت شکل گرفته، پایتخت ایران جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری نیز دارد. جاذبه‌هایی که می‌توانند آرامش را در دل شلوغی این شهر به آدم‌ها هدیه دهند. پایتخت ایران جاهای دیدنی بسیاری را نظیر کاخ ها، پارک ها، موزه ها، برج ها، روستاها، پیست ها و غیره در خود جای داده است که بیان تمامی آن ها در یک مقاله غیر ممکن است؛ اما لحظه آخر در این مقاله به معرفی پرطرفدارترین جاهای دیدنی تهران پرداخته است. اگر ساکن تهران هستید به لطف سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد تهران، تنها چند دقیقه از این جاهای گردشگری تهران فاصله دارید و به راحتی می توانید برای تعطیلات آخر هفته یا استراحت نیم روزی راهی آن ها شوید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. جاهای دیدنی تهران در زمستان و پاییز
  2. دربند؛ از محبوب ترین جاهای دیدنی تهران
    1. آدرس دربند
  3. پارک های دیدنی تهران
    1. پارک نیاوران
    2. آب و آتش؛ پارکی دیدنی در تهران
    3. کوهسار از دیدنی های محبوب تهران
    4. "پارک جنگلی لویزان" مکانی دیدنی در تهران
    5. پارک آبشار تهران
    6. پارک پردیسان
    7. بوستان ولایت 
    8. پارک ارم
    9. پارک لاله
    10. ‌پارک طالقانی تهران
    11. پارک ساعی
    12. پارک ملت تهران
    13. پارک نهج البلاغه
  4. جاهای گردشگری تاریخی تهران
    1. "کاخ گلستان" جاذبه ای مربوط به دوران صفویان
    2. "کاخ سعدآباد" بجای مانده از دوران قاجار
  5. پل طبیعت تهران؛ مکانی برای عکس های زیبا
    1. آدرس پل طبیعت تهران
  6.  
  7. برج میلاد، ششمین برج بلند مخابراتی دنیا
    1. آدرس برج میلاد
  8. درکه، از مکان های دیدنی شمال تهران
    1. آدرس درکه
  9. برج آزادی؛ جاذبه ای به عنوان نماد تهران
    1. آدرس برج آزادی
  10. مجموعه توچال و بام تهران
    1. مسیر سلامتی
    2. بوستان سلامتی1
    3. باشگاه تیراندازی
    4. بوستان سلامتی 2
    5. زیپ لاین
    6. کیوب کلاب
    7. بام تهران
    8. ایستگاه اول تله کابین
    9. سورتمه توچال
    10. پیست اسکی
    11. هتل توچال
    12. آدرس توچال و بام تهران
  11. دریاچه خلیج فارس؛ "چیتگر" بزگترین دریاچه مصنوعی ایران
    1. ماهیگیری
    2. وی آر لند
    3. دوچرخه سواری
    4. اسکای فلایر
    5. شکم گردی در بام لند
    6. مرکز خرید
    7. آدرس دریاچه خلیج فارس
  12. آبشار مصنوعی تهران جاذبه ای دیدنی در تهران
    1. آبشار
    2. چشم انداز
    3. رستوران ها
    4. کوهنوردی
    5. آدرس آبشار تهران
  13. خیابان ولیعصر، قدیمی اما همچنان زیبا!
    1. مسیرهای دسترسی به خیابان ولیعصر
  14. موزه ایران باستان یکی دیگر دیدنی های تهران
  15. خانه موزه مقدم
  16. باغ فردوس تهران
  17. مجموعه کاخ نیاوران
  18. بازار تهران
  19. سر در باغ ملی
  20. باغ نگارستان
  21. مگا مال
  22. ایران مال
  23. عمارت مسعودیه تهران
  24. امامزاده صالح تهران
  25. بازار تجریش
  26. کاخ مرمر تهران
  27. کوچه مروی
  28. پاساژ کوروش
  29. پاساژ میلاد نور
  30. مرکز خرید پالادیوم
  31. پارک قیطریه
  32. کافه نادری
  33. روستای وردیج
  34. بلوار کشاورز
  35. پاساژ چارسو
  36. خانه هنرمندان ایران
  37. حرم عبدالعظیم حسنی
  38. موزه آبگینه و سفالینه
  39. آرامستان ظهیر الدوله
  40. خانه موتمن الاطبا
  41. کتابخانه و موزه ملی ملک
  42. کلیسای مریم مقدس تهران
  43. بقعه جوانمرد قصاب
  44. موزه گرافیک ایران
  45. مدرسه دارالفنون
  46. تئاتر شهر
  47. برخ طغرل ری
  48. عمارت قزاقخانه تهران
  49. باغ موزه قصر
  50. امام زاده داوود
  51. موزه زمان
  52. خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد
  53. دبیرستان البرز

جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران در زمستان و پاییز

یکی از زیباترین ترکیب های خلق شده طبیعت، ترکیب باران و پاییز است که خیلی از افراد عاشق آن هستند. فصل پاییز زیبایی‌های خاص خود را دارد که قدم زدن در این فصل بسیار دلنشین و لذت بخش خواهد بود. از بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز برای قدم زدن و لذت بردن از حال و هوای آن می توان به : خیابان ولیعصر، پارک ملت، کاخ سعدآباد، باغ نگارستان، باغ فروس، پارک لاله و پارک جمشیدیه اشاره کرد. هر فصل تهران جذابیت های مخصوص خود را برای تهرانگردی دارد؛ معمولا به هنگام زمستان و با توجه به بارش هایی که رخ میدهد هوای پاک و خوبی بر این شهر حاکم می شود. اگر قصد تهرانگردی در فصل زمستان را دارید، بهترین جاهای دیدنی تهران در زمستان پیست های اسکی این شهر مثل (آبعلی، شمشک، دیزین، توچال)، درکه، دربند و روستای گرمابدر هستند.

بدون شک، شب های تهران می تواند خاطرات بسیار زیبایی را برای شما بسازد. تهرانگردی در شب خالی از لطف نیست و جاهای دیدنی تهران در شب، هر شخصی را به وجد می‌آورد.

جاهای دیدنی تهران در پاییز

دربند؛ از محبوب ترین جاهای دیدنی تهران

همانطور که می دانید ديدني هاي تهران به یک مورد ختم نشده و تعداد آن ها بسیار زیاد می باشد، دربند یکی دیگر از مناطق دیدنی و گردشگری در پایتخت به حساب می آید، محله دربند یکی از قدیمی ترین و معروف ترین مناطع تهران بوده که تاریخچه آن به دوران قاجار باز می گردد.

به طور کلی می توان گفت این محله در منطقه شمیرانات و در بخش شمالی باغ سعد آباد قرار گرفته است، آب و هوای بسیار مناسب این منطقه و جاذبه های تفریحی آن امروزه نظر افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده، کمتر کسی را می توان یافت که ساکن پایتخت باشد اما تا به حال نام این منطقه معروف را نشنیده باشد، افراد ساکن تهران معمولا مهمانان خورد را جهت صرف نهار و یا شام به این محله می آورند، اگر شما هم به تهران سفر کرده اید بازدید از این منطقه را در برنامه سفرتان قرار دهید.
دربند محله سنتی بوده و مردم محلی آن هنوز به شکل سنتی زندگی می کنند، جالب توجه است که زبان اکثر مردم این محله "تاتی" بوده اما امروزه به زبان رایج فارسی مسلط می باشند.
این محله که در کوه پایه البرز و در ارتفاع 1700 متری از سطح آب دریا قرار گرفته، یکی از راه های دسترسی و صعود به کوه های البرز محسوب می شود، روزانه کوهنوردان بسیاری برای بالا رفتن از کوه به این منطقه مراجعه می کنند، انتهای مسیر کوهنوردی دربند، پناهگاه شیرپلا می باشد.

دربند تهران

از مکان های ديدني تهران می توان به رودخانه دربند اشاره کرد، همچنین مناطقی نظیر کنار محله، سربند و مغ محله از بخش های قدیمی دربند به حساب می آیند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. آب و هوای بسیار مناسب این منطقه روزانه افراد بسیاری را به دربند می کشاند، وجود گردشگران بسیار در این منطقه سبب شده است که امکانات رفاهی متنوعی نظیر سفره خانه، کافی شاپ، رستوران، مسجد، سرویس بهداشتی، تله سیژ و درمانگاه برای آن در نظر گرفته شود.
این منطقه دارای بخش های مناسبی جهت برگزاری پیک نیک بوده و مکان مناسبی برای خانواده ها و نوجوانان به حساب می آید، لازم به ذکر است که مناظر زیبای موجود در محله دربند، آن را به مکانی مناسب برای عکاسی تبدیل کرده است. این محله نیز مانند سایر مکان‌‌های تفريحي تهران در تمام ماه های سال شلوغ بوده، فصل بهار و تابستان شلوغ ترین موقع برای بازدید از دربند به حساب می آید، لازم به ذکر است که آب  و هوای این منطقه کوهستانی بوده و در طول فصل زمستان برای بازدید از این محله و استفاده از امکانات تفریحی آن لازم است لباس مناسب بر تن داشته باشید.
بازدید از منطقه خوش آب و هوای دربند در تمام ساعات روز امکان پذیر بوده اما تفریحات و رستوران های آن ساعت کاری مختص به خود را دارند، همچنین باید بدانید که بازدید از این محله هزینه ای ندارد. از آن جایی که این منطقه تهران در فصول سرد سال، کاهش دمای شدیدی پیدا می کند، پبشنهاد می کنیم پیش از رفتن به این مکان دیدنی آب و هوای تهران را مورد بررسی قرار دهید. 

آدرس دربند

استان تهران، شهر تهران، منطقه یک شهری، محله دربند

دربند

پارک های دیدنی تهران

از جمله محبوب ترین جاهای گردشگری تهران میتوان به پارک های زیبای آن اشاره کرد. پارک ها و فضای سبز  بسیاری در تهران وجود دارد که در کنار آلودگی هوای این شهر میتوانند پناهگاه خوبی برای آرامش و ساخت اوقاتی دلنشین باشند. اگر به دنبال مکان های تفریحی ارزان و مفرح در تهران هستید میتوانید از پارک های قیطریه، نیاوران، نهج البلاغه، پارک شهر، ساعی و گفتگو دیدن کنید. برای اطلاع دقیق از بهترین پارک های تهران به مقاله مربوطه مراجعه نمائید.

پارک نیاوران

در شهر تهران پارک‌های متعددی تاسیس شده‌اند که این پارک‌ها در شمار جاهای دیدنی تهران قرار گرفته‌اند و پارک نیاوران نیز یکی از این مکان‌ها بوده است که می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد آورد. این پارک به دلیل آب و هوای مطلوبی که دارد در روزهای تابستانی مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. در پارک نیاوران یک دریاچه نیز قرار دارد که در درون آن می‌توانید انواع ماهی‌ها، لاک‌پشت و مرغابی را ببینید. اما یکی از دیدنی‌های ویژه در درون پارک نیاوران یک درخت چنار 150ای است که از قدیمی‌ترین درختان چنار در شهر تهران به حساب می‌آید و این درخت 20 متر ارتفاع دارد. پارک نیاوران در میدان نیاوران، انتهای خیابان پاسداران قرار گرفته است و شما می‌توانید برای رفتن به این مکان از مترو استفاده نمایید. بعد از پیاده شدن در ایستگاه تجریش با کمی پیاده‌روی می‌توانید خود را به این پارک برسانید و از آب و هوا و مناظر طبیعی آن لذت ببرید.

پارک نیاوران

اوپارک تهران - تفریحی به یاد ماندنی در مدرن ترین پارک آبی خاورمیانه ...

آب و آتش؛ پارکی دیدنی در تهران

در این متن پل طبیعت را به عنوان یکی از مکان های دیدنی تهران معرفی کرده ایم، همانطور که می دانید این پل بسیار زیبا دو پارک آب و آتش و طالقانی را به یکدیگر متصل می کند، پارک آب و آتش نیز یکی از معروف ترین جاذبه های تفریحی تهران بوده که در این بخش به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت. پارک آب و آتش واقع در قلب پایتخت، یکی از معروف ترین پارک های موجود در شهر تهران بوده که امروزه توجه افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده است، این پارک مساحتی در حدود 24000 متر مربع داشته و در سال 1388 افتتاح شده، لازم به ذکر است که قرار گرفتن ورودی پل طبیعت تهران در این پارک محبوبیت آن را دو چندان کرده است. روزانه افراد بسیاری از نقاط مختلف تهران و حتی دیگر شهر های ایران برای بازدید از این پارک به منطقه عباس آباد مراجعه می کنند. توجه روز افزون گردشگران به این پارک سبب شده است که امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری برای آن در نظر گرفته شود.

درون این پارک بخش های دیدنی بسیاری وجود دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

فواره ها و برج های آتش

این بخش نماد اصلی پارک بوده و نام پارک نیز از روی آن گرفته شده است. در این بخش بیش از 200 فواره آب وجود دارد که به شکل یک دایره در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، همچنین 4 برج آتش با ارتفاع 10 متر در اطراف این فواره ها قرار گرفته اند، هر شب فواره ها و برج های آتش در ساعتی خاص شروع به اجرای نمایش می کنند. فواره ها به شکلی درون زمین طراحی شده که می توان به راحتی از روی آن ها عبور کرد، همچنین در زمان اجرای برنامه رقص آب، افراد بسیاری در این بخش به آب بازی می پردازند.

فانوس دریای

این فانوس یکی دیگر از بخش های دیدنی در پارک آب و آتش بوده که روزانه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند، گردشگران با بالا رفتن از پله های آن می توانند نمای بسیار زیبایی از پارک و شهر تهران را مشاهده کنند.

دریاچه مصنوعی

پارک آب و آتش از به هم پیوستن چندین بوستان کوچکتر با نام های مختلف تشکیل شده است، اما عامه مردم تمام این بوستان ها را به عنوان پارک آب و آتش می شناسند، دریاچه مصنوعی خزر در بوستان نوروز قرار گرفته است، در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی متنوعی نظیر بوفه و آلاچیق وجود دارد.

دریاچه مصنوعی پارک اب و آتش

پیست اسکیت

اسکیت سواری یکی از تفریحات هیجان انگیر و محبوب در بین جوانان و نوجوانان به حساب می آید، درون پارک آب و آتش پیست اسکیتی ایمن و استاندارد، برای علاقمندان به این ورزش وجود دارد، روزانه ورزشکاران بسیاری برای اسکیت سواری به این پیست مراجعه می کنند، لازم به ذکر است که برای ورود به پیست و استفاده از امکانات آن باید هزینه عضویت در پیست را بپردازید.

گنبد مینا

یکی دیگر از دیدنی های این پارک گنبد مینا بوده که طراحی آن بسیار خاص می باشد، شکل ظاهری این بنا با الهام از خورشید و معماری سنتی ایرانی ساخته شده است، گنبد مینا که امروزه به عنوان بزرگترین آسمان نمای منطقه خاورمیانه شناخته می شود، بهترین مکان برای مشاهده آسمان به حساب می آید.

سینما گیم

بازی های رایانه ای و واقعیت مجازی امروزه طرفداران بسیاری دارد، همین امر سبب شده است که یک سینماگیم هفت بعدی در پارک آب و آتش افتتاح گردد، این سینماگیم دارای امکانات مدرن و بروزی می باشد.

رستوران ها و کافی شاپ ها

در بخش های مختلف این پارک رستوران ها و کافی شاپ های بسیاری وجود دارد که غذا ها و نوشیدنی های خوش طعم و با کیفیت را برای گردشگران سرو می کنند، همچنین 3 فودکورت راه سبز، جزیره و راه چوبی نیز در این پارک وجود دارد.

این پارک دارای امکانات رفاعی و تفریحی دیگری نظیر پارکینگ، خودپرداز، آلاچیق، میز پینگ پنگ، زمین بازی، مسیر دوچرخه سواری، نمازخانه و سرویس بهداشتی نیز می باشد.
بازدید از این پارک در تمام ساعات روز امکان پذیر بوده اما ساعت کاری بخش های تفریحی و دیدنی آن متفاوت است، همچنین لازم به ذکر است که ورود به این پارک رایگان می باشد.

آدرس پارک آب و آتش تهران:

تهران، ابتدای بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، ورودی اصلی پارک آب و آتش

گردشگران با اطلاع از آدرس پارک می توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودرو شخصی، خود را به پارک آب و آتش برسانند، نزدیک ترن ایستگاه مترو به این پارک ایستگاه حقانی می باشد که درست در روبروی پارک طالقانی قرار گرفته است.

پارک آب و آتش

کوهسار از دیدنی های محبوب تهران

پارک های جنگلی بسیاری در نقاط مختلف شهر تهران وجود دارد، این پارک ها که معمولا در حاشیه کوه ها قرار گرفته اند، جز بهترین مکان های دیدنی برای گذراندن وقت در کنار خانواده و یا دوستان به حساب می آیند. پارک جنگلی کوهسار با مساحتی در حدود 5700 هکتار، یکی از جاهای تفریحی تهران در شمال غرب پایتخت بوده که در منطقه 5 قرار گرفته است. پارک کوهسار نسبت به سایر پارک های جنگلی کمی خلوت تر بوده و فضای مناسبی برای علاقمندان به محیط های آرام را فراهم کرده است، همچنین قرار گرفتن بر روی دامنه البرز سبب شده است که آب و هوای این منطقه بسیار مناسب و دلپذیر باشد، از بالای این پارک نمای بسیار زیبایی از شهر تهران قابل مشاهده است.

پارک جنگلی کوهسار

امروزه با توجه گردشگران به این پارک، امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی برای آن در نظر گرفته شده است که از انواع آن ها می توان به جاده آسفالت برای دسترسی به تمام نقاط پارک، مسیر پیاده روی، زمین بازی، میز پینگ پونگ، استخر، کایت سواری، سقوط آزاد، پاراگلایدر، پیست موتور سواری و دوچرخه سواری، آلاچیق، رستوران، بوفه، سفره خانه، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد، همچنین فروشندگان غذا های سنتی و خیابانی در ابتدای ورودی پارک در انتظار گردشگران هستند. به طور کلی پارک جنگلی کوهسار مکان مناسبی برای قدم زدن و برگزاری پیک نیک های آخر هفته به حساب می آید، همچنین مناظر زیبای قابل مشاهده از درون این پارک نظر عکاسان بسیاری را به خود جلب کرده است. گردشگران برای بازدید از این پارک جنگلی می توانند در ساعات 6 صبح تا 10 شب به محله کن مراجعه کنند، لازم به ذکر است که ورود به پارک رایگان می باشد.

پارک های جنگلی تهران - معرفی بهترین پارک های جنگلی تهران

آدرس پارک جنگی کوهسار

دسترسی به این پارک جنگلی از دو مسیر زیر امکان پذیر است.

  1. انتهای بزرگراه آبشناسان، بلوار کوهسار، ابتدای جاده سولقان
  2. بزرگراه آبشناسان، میدان اول شهران، انتهای بلوار شهران، بعد از پمپ بنزین

کوهسار

"پارک جنگلی لویزان" مکانی دیدنی در تهران

پارک جنگلی لویزان در منطقه شمیرانات واقع شده است، این پارک بزرگ مساحتی بیش از 1100 هکتار داشته و در حدود 13 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد، طبیعت بسیار زیبا و سرسبز این پارک روزانه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند، همچنین فضای پارک مکان مناسبی برای عکاسی به حساب می آید، پوشش گیاهی بسیار زیبای این پارک شامل درختانی نظیر چنار، سرو، افرا و بلوط می شود.

قرار گرفتن این پارک بر روی ارتفاعات شمال تهران سبب شده است که از درون پارک نمای بسیار زیبایی از پایتخت قابل مشاهده باشد، روزانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این پارک راهی منطقه شمیرانات می شوند، درون این پارک امکانات رفاهی و جاذبه های تفریحی متنوعی وجود دارد. امکانات این پارک جنگلی عبارت اند از کافی شاپ، بوفه، سفره خانه، تالار، مسجد، آلاچیق و همچنین یک هتل در بالای پارک.
یکی از معروف ترین جاذبه های موجود در پارک جنگلی لویزان، باغ پرندگان تهران نام دارد، درون این باغ گونه های مختلف پرندگان در دو فاز آبچر (پرندگان پروازی) و دشتچر (سایر پرندگان) نگهداری می شوند، لازم به ذکر است که باغ پرندگان تهران در سال 1392 افتتاح شده است، زمان بازدید از این بخش از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر است. اگر قصد بازدید و گشت و گذار در پارک لویزان را دارید بهتر است در روز های وسط هفته به این پارک مراجعه کنید، زیرا در روز های آخر هفته بسیار شلوغ بوده و افراد بسیاری در پارک حضور دارند، بازدید از لویزان در ساعت 6 صبح تا 11 شب امکان پذیر است، همچنین لازم است بدانید که ورود به این مجموعه رایگان می باشد.

آدرس پارک جنگلی لویزان

تهران، اتوبان بابایی، خیابان هنگام

آدرس باغ پرندگان

تهران، بزرگراه شهيد بابايی شرق، بعد از خروجی هنگام، لاين كندرو شهرک اميد، خيابان كوهستان

 

 

پارک جنگلی لویزان

پارک آبشار تهران

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران که می‌تواند گزینه خوبی برای گذراندن اوقات فراغت در آخر هفته هر فردی به حساب آید، پارک آبشار تهران نام دارد. این پارک در شمار پارک‌های کوهستانی تهران قرار گرفته و به دلیل تازه‌ساز بودن آن نامش هنوز بین افراد زیادی آشنا به نظر نمی‌رسد؛ پس می‌تواند یک مکان فوق‌العاده برای دوری از شلوغی‌های شهر محسوب شود. در هنگام رفتن به این پارک می‌توانید از طبیعت زیبا لذت ببرید یا کوهنوردی کنید و البته برای افراد علاقه‌مند به عکاسی پارک آبشار یک مکان بسیار مناسب به شمار می‌رود. از دیگر امکانات تفریحی موجود در این پارک می‌توان به رستوران و کافه‌های آن اشاره نمود که بعد از ساعتی کوهنوردی استراحت در این مکان و میل کردن یک دسر یا قهوه بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

پارک آبشار تهران

پارک پردیسان

در هنگام دست یافتن به یک لیست از جاهای دیدنی تهران بی‌شک نام پارک پردیسان به میان می‌آید و معمولاً افراد گردشگر در حین سفر به تهران این مقصد را انتخاب می‌کنند تا از آن نیز بازدید داشته باشند. این پارک 300 هکتار مساحت داشته و به عنوان بزرگ‌ترین پارک‌ در پایتخت برشمرده خواهد شد. برای بازدید از این مکان شما باید به ظلع شمالی بزرگراه حکیم بروید؛ سپس بین شیخ فضل الله و یادگار امام این مکان را خواهید دید.

از جمله دیدنی‌های پارک پردیسان می‌توانیم به باغ وحش، موزه تنوع زیستی، سینمای محیط زیست، موزه ملی آب و مدرسه طبیعت اشاره کنیم. پل معلق بوستان ولایت نیز پارک پردیسان را به بوستان نهج البلاغه متصل کرده و شما می‌توانید بعد از لذت بردن از فضای این پارک به وسیله این پل معلق به بوستان نهج البلاغه بروید و با یک تیر دو نشان زده باشید.

پارک پردیسان

بوستان ولایت 

اگر صحبت از جاهای دیدنی تهران شود امکان ندارد که سخنی از بوستان ولایت در میان نیاید. امکانات رفاهی در این بوستان باعث شده تا علاوه بر گردشگران، افراد بومی تهران نیز این مکان را برای ساعاتی تفریح انتخاب کنند. امکانات تفریحی در این بوستان شامل پیست دوچرخه‌ سواری، شهر ورزش، زمین اسکیت، راپل (ورزش صخره‌ نوردی)، موتور سواری، باند پروازی بادبادک‌ها، پیست رالی، پیست آرسی، سوارکاری، پاراگلایدر و قلعه شادی می‌شود. از آلاچیق‌های موجود در فضای بوستان ولایت نیز می‌توانید برای رفع خستگی استفاده کرده و سپس از دیگر امکانات تفریحی در این مکان نیز استفاده نمایید. در درون این بوستان یک کتابخانه با نام کتابخانه علامه امینی قرار داشته که افرادی که به خواندن کتاب علاقه دارند نیز می‌توانند در این مکان سرگرم شوند.

بوستان ولایت

پارک ارم

اگر به دنبال مهیا کردن یک روز شاد و هیجان‌انگیز برای خود و اطرافیانتان هستید و می‌خواهید که در بین جاهای دیدنی تهران یک مکان تفریحی مناسب را انتخاب کنید، بی‌شک پارک ارم تهران می‌تواند مقصد مورد نظر شما باشد. در این پارک یک استخر روباز برای بانوان، سه شهربازی و بزرگ‌ترین باغ وحش در شهر تهران قرار گرفته‌اند.

تنوع وسایل بازی که در شهربازی پارک ارم وجود دارند توانسته‌اند تا افرادی که به رفتن به شهربازی علاقه‌مند هستند به سمت خود بکشاند. همچنین در این سه مجموعه شهربازی، بازی‌های متنوعی با توجه به سلیقه مخاطب در نظر گرفته شده‌اند که شما می‌توانید با توجه به روحیات خود آن‌ها را انتخاب نمایید و لذت ببرید.

در باغ وحش این پارک شما قادر به دیدن 110 گونه از حیواناتی خواهید بود که شامل پرندگان، خزندگان، گوشت‌خواران، پریمات‌ها و ... می‌شوند. در پارک ارم یک دریاچه مصنوعی نیز وجود دارد که می‌توانید با قرار گرفتن در کنار آن دقایقی را به استشمام هوای مطبوع و لذت بردن از تماشای دریاچه اختصاص دهید. اما حال باید بدانیم که آدرس دقیق این پارک کجاست و در این خصوص باید گفت برای مراجعه به این پارک شما می‌بایست به کیلومتر چهار اتوبان کرج بروید.

پارک ارم

پارک لاله

در بین گردشگران یا افراد بومی ساکن تهران کمتر کسی است که تا کنون نام پارک لاله را به انواع یکی از جاهای دیدنی تهران نشنیده باشد. قدمت تاسیس این پارک به دوره پهلوی بازمی‌گردد و در سال 1345 فرح همسر پادشاه ایران دستور ساخت این پارک را صادر نمود. در گذشته این پارک را نام باغ جلالیه می‌شناختند اما بعد از انقلاب نام آن به عنوان لاله در بین مردم شهرت یافت. استفاده‌ای که در گذشته از محیط این بوستان می‌شد برای رژه افراد ارتش بود.

موقعیت مکانی پارک لاله در منطقه شش است و در محله‌ای به نام امیر آباد (کارگر شمالی) قرار دارد. برای رفتن به این بوستان زیبا شما می‌توانید از مترو استفاده کنید که در این‌صورت باید در ایستگاه میدان انقلاب از قطار پیاده شوید و ادامه مسیر را با تاکسی طی نمایید تا به این مکان برسید. اما از اتوبوس یا تاکسی نیز می‌توان برای رفتن به پارک لاله تهران استفاده کرد و از نشستن در هوای مطبوع در زیر سایه درختان لذت برد.

پارک لاله

‌پارک طالقانی تهران

در سال 1361 در پایتخت یک پارک دیگر با نام طالقانی در تپه‌های عباس آباد تاسیس شد که امروزه این مکان در شمار یکی از جاذبه‌های گردشگری قرار گرفته است. در دهه 90 تغییراتی در این پارک صورت پذیرفته که جذابیت این مجموعه را چندین برابر کرد. در این دهه با احداث پل طبیعت پارک طالقانی تهران به پارک آب و آتش متصل شد.

یکی از دیدنی‌ها در این مجموعه بازدید از بزرگ‌ترین پرچم ایران است که وزنی برابر 250 تن دارد و طول میله آن نیز به 150 متر می‌رسد. در واقع این پرچم از نظر ارتفاع سومین پرچم بلند در جهان به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید برای اولین بار بازدید از پارک طالقانی را تجربه کنید بهتر است که در فصل پاییز به این مکان بروید؛  زیرا در این فصل عکس‌های متنوعی از قسمت‌های مختلف این پارک خواهید گرفت و جذابیت این پارک در فصل پاییز بیشتر نمایان می‌شود.

‌پارک طالقانی تهران

پارک ساعی

در خیابان ولیعصر پایین‌تر از میدان ونک یک پارک 12 هکتاری قرار گرفته که نام آن پارک ساعی است که این پارک توسط کریم ساعی در سال 1325 ساخته شد. برای رفتن به این پارک شما می‌توانید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا با وسیله نقلیه شخصی خود به این مکان بروید. زمین بازی، باغ وحش و مجسمه‌های این پارک از جمله دیدنی‌های آن به حساب می‌آیند. این پارک تفریحاتی نظیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری را برای مخاطبان خود مسیر می‌سازد. اگر شما به دنبال جاهای دیدنی تهران هستید بهتر است که حتماً از پارک ساعی که در منطقه 6 قرار دارد دیدن فرمایید.

پارک ملت تهران

اگر بخواهیم به یکی از قدیمی‌ترین پارک‌ها که از دوران پهلوی ساخته شده اشاره کنیم می‌توانیم پارک ملت تهران را نام ببریم. در درون این پارک امکانات تفریحی نظیر پردیس سینمایی، باغ وحش، دریاچه مصنوعی و ... وجود دارند. در هنگام رفتن به این پارک به دلیل برخورداری از آب و هوایی مطلوب و فضایی سرسبز و دلنشین می‌توانید اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید و از قرار گرفتن در این مکان لذت ببرید. در گذشته نام پارک ملت، پارک شاهنشاهی بوده که ساخت آن به دستور فرح و در سال 1345 آغاز گردید. اما برای افراد زیادی این سوال به وجود می‌آید که پارک ملت تهران در کدام منطقه قرار داشته و علاقه‌مند هستند تا از آدرس دقیق این پارک مطلع شوند تا زمانی را برای بازدید از آن اختصاص دهند و به دیدن این فضای دلنشین بروند. پارک ملت در منطقه 3 واقع شده که از سمت شمال این پارک به خیابان جام جم، از سمت جنوب به خیابان آیت الله رفسنجانی، از سمت شرق به خیابان ولیعصر و از سمت غرب نیز به باشگاه انقلاب محدوده گردیده است. برای رفتن به این مکان سه گزینه وجود دارد و آن هم انتخاب اتوبوس‌های بی آر تی، تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی خواهد بود.

پارک ملت تهران

پارک نهج البلاغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران که برای گذراندن اوقات فراغت خود می‌توانید این مکان دیدنی و  تفریحی را انتخاب کنید و از قرار گرفتن در فضای آن لذب ببرید پارک نهج البلاغه است. این پارک در حدود 35 هکتار وسعت داشته و یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌هایی به شمار می‌رود که در پایتخت ایران ساخته شده و این پارک در محل دره فرحزاد قرار دارد.

در ابتدا بوستان نهج البلاغه در محدوده رود کم آب در 2 فاز ساخته شد و با گذشت زمان فاز 3 و 4 نیز به آن اضافه گردید. در وسط این پارک یک رودخانه قرار دارد که این پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است. اتصال این دو قسمت به وسیله یک پل معلق و چوبی صورت گرفته که خود یکی از دیدنی‌ها در این پارک به شمار می‌رود. با توجه به این‌که این بوستان در یک منطقه خوش آب و هوا قرار داشته پس می‌تواند یک گزینه عالی برای روزهای تابستانی و گذراندن اوقات فراغت تابستانی باشد. در داخل این پارک مجموعه‌های متعددی تعبیه شده‌اند که شامل سینما، اتاق وحشت، پیست دوچرخه سواری و ... می‌شود.

برای رفتن به پارک نهج البلاغه کافیست تا خود را به بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی برسانید و سپس وارد بزرگراه همت شوید. در ادامه در قسمت غرب بزرگراه یادگار امام می‌توانید وارد این بوستان شده و از گذراندن اوقات فراغت خود در این مکان لذت ببرید.

پارک نهج البلاغه

جاهای گردشگری تاریخی تهران

قدمت تاریخی شهر تهران به گذشته های بسیار دور میرسد. اما در حدود 200 سال پیش با توجه به انتخاب شدن این شهر به عنوان پایتخت توسط خاندان قاجار رشد و پیشرفت این شهر آغاز شده و بسیار از جاذبه های تاریخی این شهر مربوط به آن دوران می باشد. از جمله دیدنی های تاریخی تهران می توان به کاخ گلستان، سعد آباد و نیاوران اشاره نمود.

"کاخ گلستان" جاذبه ای مربوط به دوران صفویان

کاخ گلستان تهران که در میدان ارگ تهران قرار گرفته، یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری پایتخت و شاهکار های معماری اسلامی به شمار می رود. ساخت این مجموعه در دوران حکومت صفویان ( سال 988 هجری – دوران پادشاهی شاه عباس) آغاز شد و تکمیل آن تا دوران روی کار آمدن حکومت قاجار به طول انجامید، لازم به ذکر است که در ساخت این مجموعه از معماری دوران زندیه الهام گرفته شده است، همچنین در برخی بخش های آن شاهد معماری اروپایی خواهید بود. بخش های مختلف این مجموعه تاریخی عبارت اند از: شمس العماره، تالار اصلی، تالار آیینه، تالار سلام، تخت مرمر، ایوان تخت مرمر، حوضخانه، خلوت کریمخانی، تالار الماس، کاخ ابیض، موزه مردم شناسی، عمارت بادگیر، تالار ظروف، عمارت الماس، تالار برلیان، تالار عاج و حوض خانه بادگیر.

همچنین جالب است بدانید که مجموعه کاخ گلستان در گذشته چندین قسمت دیگر داشته که امروزه از بین رفته اند، از بخش های تخریب شده می توان به تکیه دولت، عمارت خروجی و اندرون ناصری اشاره کرد. امروزه با محبوبیت این مکان در بین گردشگران، امکانات رفاهی متنوعی مانند چایخانه، نمازخانه و سرویس بهداشتی به آن اضافه شده است، همچنین بخشی برای ثبت عکس با لباس های سنتی دوران قاجار نیز وجود دارد. گردشگران با اطلاع از آدرس کاخ گلستان می توانند توسط وسایل حمل و نقل عمومی به این کاخ مراجعه کنند. 

آدرس کاخ گلستان

استان تهران، شهر تهران، منطقه 12، خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

ساعات بازدید کاخ گلستان

افراد می توانند از ساعت 9 صبح تا ساعت 4 و 30 دقیقه بعد از ظهر از این مجموعه بازدید کنند.

کاخ گلستان

"کاخ سعدآباد" بجای مانده از دوران قاجار

این مجموعه در منطقه شمیرانات، که یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق پایتخت بوده، واقع شده است. تاریخچه ساخت این مجموعه به دوران قاجار باز می گردد، در آن زمان از این کاخ به عنوان مکانی برای ییلاق شاهان استفاده می کرده اند، لازم به ذکر است که برخی بخش های این مجموعه تاریخی در دوران پهلوی ساخته شده است. طراحی این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی را نمایش می دهد.

موزه کاخ سعدآباد دارای بخش های مختلفی بوده که عبارت اند از: موزه بهزاد، موزه مردم شناسی، موزه استاد فرشچیان، محوطه سعدآباد، موزه اتومبیل های سلطنتی، موزه نگارستان، موزه ظروف سلطنتی، کاخ موزه سبز، موزه آبکار، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه هنر های زیبا، کاخ موزه ملت، موزه هنر ملل، موزه آب، موزه سلاح ها، موزه خط و کتابت میر عماد، موزه پوشاک سلطنتی و موزه نظامی. لازم به ذکر است که چندین بنای دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد که بازدید از آن ها برای عموم آزاد نیست. وجود مجسمه های معروفی مانند آرش کمانگیر و رضا شاه در این این مجموعه محبوبیت آن را دو چندان کرده است.

آدرس کاخ سعدآباد

استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

ساعت کاری کاخ سعدآباد

گردشگران می توانند از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به این مجموعه مراجعه کنند.

کاخ سعدآباد

پایتخت ایران به جزء ترافیک و آلودگی، دیدنی های بیشمار زیادی نیز دارد. از نظر گردشگرانی که به تهران سفر کرده اند مکان های دیدنی تهران به قدری زیاد هستند که برای بازدید از آن ها باید حداقل چند روز زمان در نظر گرفت. اگر میخواهید برای گشت و گذار در تهران برنامه ریزی کنید در ادامه شما را با کامل ترین لیست از دیدنی ها تهران آشنا می کنیم.

پل طبیعت تهران؛ مکانی برای عکس های زیبا

یکی از دیدنی های تهران که امروزه توجه افراد بسیاری را به سمت خود جلب نموده، پل طبیعت تهران می باشد، ساختار این پل بسیار مدرن بوده و معمار پل برای طراحی آن سنگ تمام گذاشته است، پل طبیعت از روی بزرگراه مدرس گذشته و دو پارک بسیار بزرگ آب و آتش و طالقانی را به یکدیگر متصل می کند. پل طبیعت برای عبور عابران پیاده ساخته شده اما برای ساخت آن از شیوه ای نوین استفاده کرده اند، ساخت پل بدین شکل آن را به یکی از جاذبه های گردشگری محبوب در پایتخت تبدیل کرده است، به طور کلی می توان گفت این سازه عظیم تنها یک پل برای عبور عابران پیاده نمی باشد و امکانات متنوعی نظیر رستوران دارد.

پل زیبای طبیعت

برای آشنایی هرچه بیشتر با این پل لازم است بدانید که طول آن در حدود 300 متر بوده و در 3 طبقه مجزا ساخته شده، همچنین ارتفاع آن از سطح زمین 40 متر بیان شده است، ساخت این پل در سال 1388 آغاز و پس از 5 سال در سال 1393 پایان یافت، معمار خوش ذوق این سازه عظیم بانویی به نام لیلا عراقی می باشد، لازم به ذکر است که مساحت این پل در حدود 8 هزار متر مربع و هزینه ساخت آن رقمی بالغ بر 18 میلیون دلار اعلام شده است. روزانه گردشگران بسیاری برای بازدید و استفاده از امکانات و جاذبه های تفریحی پل طبیعت به این منطقه مراجعه می کنند، افراد می توانند در کافه ها و رستوران های موجود در طبقات مختلف پل، به صرف نوشیدنی و یا یک وعده غذایی بپردازند، از دیگر تفریحات این پل می توان به عکاسی، تماشای مناظر زیبای اطراف، قدم زدن و بازدید از دو پارک طالقانی و آب و آتش اشاره کرد.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد پل طبیعت از 3 طبقه تشکیل شده است، در طبقه اول می توانید به رستوران ها و کافی شاپ های پل دسترسی داشته باشید، حاشیه این طبقه را با دیواری شیشه ای پوشانده اند، طبقه دوم بیشتر جهت عبور از روی پل و پیاده روی مورد استفاده قرار می گیرد، طبقه سوم در واقع بهترین مکان برای تماشای مناظر اطراف و عکاسی به حساب می آید، لازم به ذکر است که مساحت این 3 طبقه به ترتیب 1450، 2870 و 571 مترمربع می باشد.

معماری پل طبیعت بسیار پیچیده بوده و برای ساخت آن بیش از 14 هزار قطعه استفاده شده، وزن بدنه پل 2 هزار تن و مقاوت آن در برابر زلزله، هفت ریشتر اعلام شده است، خانم لیلا عراقی برای طراحی این سازه عظیم از پل خواجو الهام گرفته و با نگاهی کوتاه به آن متوجه خواهید شد که ساختار پایه های پل شباهت بسیاری با تنه درختان دارد.

به طور کلی طراحی این پل را می توان نوعی طرح پرسپکتیو دانست، طراح پل در تمام بخش های آن لامپ های رنگی جایگذاری کرده است، همین امر سبب شده که در هنگام شب با روشن شدن لامپ ها منظره ای چشم نواز در پایتخت خلق شود. پل طبیعت تا به امروز جوایزی بسیاری نظیر برترین سازه فولادی در کشور ایران و برترین پل شهری را کسب نموده است.

گردشگران برای بازدید از این پل می توانند از ساعت 6 صبح تا 12 شب به یکی از دو پارک آب و آتش و یا طلاقانی مراجعه کنند، در ادامه مقاله به بررسی هر یک از این پارک های می پردازیم.

آدرس پل طبیعت تهران

گردشگران می توانند از هر دو پارک موجود در دو طرف پل به آن دسترسی داشته باشند، آدرس هر یک از این پارک ها به شرح زیر است:

  1. تهران، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی
  2. تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

پل طبیعت

 

برج میلاد، ششمین برج بلند مخابراتی دنیا

بلندترین برج ایران واقع در قلب پایتخت، برج میلاد نام دارد، معروفیت این برج به حدی است که حتی گردشگران غیر ایرانی نیز از وجود آن در تهران آگاه هستند، این سازه عظیم ارتفاعی بالغ بر 345 متر داشته و ساخت آن بیش از 11 سال به طول انجامیده است. ساخت برج میلاد با شعار آسمان نزدیک است، با زیربنای 13 هزار متر در سال 1376 آغاز و در سال 1387 پایان یافت، فضای داخلی این برج دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی بوده، همچنین امروزه با محبوبیت روز افزون این برج، تفریحات بسیاری در اطراف برج برای گردشگران در نظر گرفته شده است. جاذبه های تفریحی و امکانات این برج به شرح زیر می باشند:

سالن کنسرت

برج میلاد یکی از معروف ترین سالن های کنسرت کشور را در خود جای داده است، سالانه خوانندگان بسیاری در این سال کنسرت برگزار می کنند، لازم به ذکر است قیمت بلیط کنسرت های برج میلاد متغیر بوده و نمی توان رقم مشخصی برای آن اعلام نمود.

قیمت بلیط برج میلاد - شما میتوانید برای دیدن قیمت بلیط برج میلاد تهران روی لینک کلیک کنید.

برج میلاد

زیپ لاین

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، در اطراف برج میلاد جاذبه های تفریحی و هیجان انگیز بسیاری وجود دارد، یکی از معروف ترین آن ها زیپ لاین بوده که طولی بیش از 150 متر دارد، در سال های اخیر این ورزش مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. زیپ لاین برج میلاد در ارتفاع 30 متری از سطح زمین قرار گرفته و یکی از معروف ترین زیپ لاین های ایران به حساب می آید.

رستوران

درون برج و فضای اطراف آن چندین رستوران وجود دارد که انواع غذا های با کیفیت ایرانی و بین المللی را برای گردشگران سرو می کنند، همچنین صرف غذا در رستوران گردان بالای برج نیز طرفداران بسیاری دارد.

اتاق فرار

یکی از جاذبه های تفریحی که در سال های اخیر مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته، اتاق فرار می باشد، در این تفریح افراد دورن اتاقی با درب قفل قرار می گیرند و برای خروج از آن لازم است که معما های مختلف را حل کنند، اتاق فرار برج میلاد نیز یکی از اتاق های فرار محبوب در شهر تهران می باشد.

پل معلق

اگر هیجان زیپ لاین برای شما کافی نیست، پل معلق برای شما ساخته شده است، عبور از روی پلی با طول 100 متر از ارتفاع 30 متری سطح زمین در حالی که پل در حال تکان خوردن می باشد، آدرنالین خونتان را بالا برده و ترس تمام وجودتان را فرا می گیرد.

سینما

برج میلاد مانند سایر مراکز تفریحی و تجاری موجود در پایتخت دارای سینما می باشد، سینمای برج میلاد در مجموع دارای 2 سالن نمایش بوده که ظرفیتی در حدود 120 نفر دارند.
برج میلاد تهران دارای جاذبه های تفریحی دیگری نظیر آبشار مصنوعی، مرکز خرید، کافه تریا، فودکورت، کاربازیا، سینما گیم، لیزریوم، پینت بال، نمایشگاه، دوچرخه سواری و بانجی جامینگ می باشد، برای اطلاع از قیمت و اطلاعات کلی برج به مقاله قیمت بلیط برج میلاد مراجعه فرمایید. از معروف ترین بخش های موجود در این برج می توان به سکوی دید باز آن اشاره کرد، این بخش که در ارتفاع 280 متری از سطح زمیبن قرار گرفته، نمایی 360 درجه از شهر تهران را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

امکانات رفاهی برج عبارت اند از: نمازخانه، کارواش، سرویس بهداشتی، پارکینگ و آسانسور.

گردشگران می توانند از ساعت 10 صبح تا 11 شب به بازدید از بخش های مختلف این برج بروند.

آدرس برج میلاد

تهران، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنارگذر اختصاصی برج میلاد

برج میلاد

درکه، از مکان های دیدنی شمال تهران

به طور کلی مناطق شمال شهر تهران به دلیل نزدیکی به کوهستان، دارای آب و هوای بسیار مناسب و دلپذیری  می باشند، در ابتدای مقاله به معرفی دربند پرداختیم، در این بخش قصد داریم به معرفی یکی دیگر از مناطق تفریحی در این بخش از تهران بپردازیم. درکه، این کلمه را از نام کفشی مخصوص کوهستان و مناطق برفی به نام "درگ" گرفته اند که در گذشته افراد برای بالا رفتن از کوه های موجود در اطراف درکه استفاده می کرده اند. درکه محله ای ییلاقی با قدمتی بیش از 800 سال بوده که خانه های آن به سبک خاصی در راستای رودخانه این منطقه که به نام رودخانه درکه شناخته می شود احداث شده اند، مناظر زیبای این منطقه روزانه عکاسان بسیاری را به سمت خود می کشاند.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، محله درکه در کوهپایه رشته کوه های البرز قرار گرفته است، روزانه افراد بسیاری برای بالا رفتن از کوه و استفاده از هوای مناسب آن به درکه مراجعه می کنند، توجه روز افزون گردشگران به این منطقه سبب شده است که امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری برای آن در نظر گرفته شود.
امکانات رفاهی موجود در درکه عبارت اند از رستوران های متنوع، کافی شاپ، سفره خانه، مسجد، بانک، سرویس بهداشتی و پارکینگ.

جاذبه های دیدنی، تفریحی این منطقه به شرح زیر می باشند:

کوهنوردی

مسیر کوهنوردی درکه اصلی ترین دلیل محبوبیت آن به حساب می آید، این مسیر که طولی بیش از 6 کیلومتر داشته از کنار جاذبه های دیدنی بسیاری نظیر رودخانه درکه و پلنگ چال عبور کرده و در انتهای مسیر به ایستگاه 5 توچال می رسد، لازم به ذکر است که بخش های انتهایی مسیر کوهنوردی درکه بسیار خطرناک بوده و توصیه می شود که کوهنوردان مبتدی در فصول برفی سال تنها تا نیمه راه به مسیر خود ادامه دهند و سپس به پایین کوه باز گردند.
در میانه مسیر کوهنوردی درکه جاذبه های طبیعی متنوعی نظیر قلعه کلاغ چین، استخر هفت حوض، دره دیوانه، جنگل و آبشار کارا نیز وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.
 امام زاده سید محمد والی: در منطقه درکه امام زاده ای وجود دارد که روزانه افراد بسیاری برای زیارت آن به این محله می آیند، مساحت این امام زاده در حدود 70 متر مربع است.
بازدید از این منطقه در تمام طول روز امکان پذیر بوده اما برخی از امکانات رفاهی و تفریحی آن ساعت کاری متفاوتی دارند، همچنین لازم است بدانید که بازدید و ورود به درکه رایگان می باشد.

آدرس درکه

تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان

درکه

برج آزادی؛ جاذبه ای به عنوان نماد تهران

یکی دیگر از جاهای تفریحی تهران، درست در میان بزرگ ترین میدان شهر قرار گرفته است، برج آزادی تهران با قدمتی بیش از نیم قرن یکی از نماد های اصلی تهران به حساب می آید، تاریخچه ساخت این برج به دوران جشن های 2500 ساله و سال 1345 باز می گردد. همانطور که می دانید نام این برج در ابتدا برج شهیاد بوده، در سال 1345 برای ساخت برج و انتخاب معمار و طراح آن مسابقه ای برگزار گردید و معماران بسیاری طرح خود را برای داوران مسابقه ارسال کرده بودند، داوران از میان طرح های ارائه شده، طرح آقای حسن امانت را برگزیدند، وی 24 سال سن داشت و دانشجوی رشته معماری بود.

ارتفاع برج آزادی 45 متر بوده و طراحی آن بسیار خاص و جالب توجه می باشد، کمتر کسی را می توان یافت که در نگاه اول چندین ثانیه به آن خیره نشود، روزانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این برج به میدان آزادی می روند. زیبایی های برج آزادی به بیرون آن ختم نشده و در دورن برج جاذبه های تفریحی و گردشگری بسیاری برای بازدید کنندگاه در نظر گرفته شده است، در ادامه به معرفی مختصر هر بخش خواهیم پرداخت.

سالن ایرانشناسی

این سالن اولین بخش برج آزادی می باشد که درون آن ماکتی از شهر ایران وجود دارد.

گذرگاه پیشینیان

در این بخش اشیاء و آثار تاریخی متنوعی به نمایش عموم گذاشته شده است.

تالار کهن

گردشگران در این بخش می توانند از آثار هنری و تاریخی بازدید کنند.

نگارخانه اقوام

در این بخش صنایع دستی کشور ایران به نمایش گذاشته شده است.

سالن نمایش

 برج آزادی دارای سالن نمایش بزرگ و مجهزی با ظرفیت 300 نفر می باشد، در این بخش نمایش ها و برنامه های متنوعی برگزار می گردد.

سالن پذیرایی

درون برج سالنی برای پذیرایی و سرو غذا برای افراد مهم و مهمانان رسمی وجود دارد.

کتابخانه

کتابخانه برج با مساحتی در حدود 212 متر مربع در بخش شرقی نگارخانه اقوام قرار گرفته، درون این کتابخانه بیش از 11 هزار جلد کتاب وجود دارد.

طبقات

 برج آزادی دارای 4 طبقه بوده که طبقه دوم و سوم بخش های مناسبی برای آشنایی با معماری فضای داخلی برج به حساب می آیند، در طبقه چهارم نیز پنجره های شش ضلعی وجود دارد که از درون آن ها می توان نمای شهر تهران را مشاهده نمود. بازدید از فضای بیرونی برج آزادی در تمام ساعات روز تنها با مراجعه به میدان امکان پذیر بوده اما برای ورود به فضای داخلی آن باید در بین ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر به این میدان مراجعه فرمایید.

آدرس برج آزادی

تهران، میدان آزادی، برج آزادی

گردشگران از هر نقطه پایتخت می توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به این میدان مراجعه کنند. قیمت بلیط: بازدید از فضای داخلی برج برای افراد ایرانی 10,000 تومان بوده، لازم به ذکر است که قیمت بلیط برای افراد غیر ایرانی 25,000 تومان می باشد.

برج آزادی

مجموعه توچال و بام تهران

بام تهران یکی از معروف ترین مکان های دیدنی و تفریحی تهران به حساب می آید که در مجموعه ورزشی توچال قرار گرفته است، کمتر کسی را می توان یافت که نام این مکان تفریحی را نشنیده باشد، امروزه با توجه گردشگران به بام تهران، جاذبه های تفریحی و امکانات رفاهی بسیاری برای آن در نظر گرفته شده است، از انواع آن ها می توان به تله کابین، زیپ لاین، سورتمه، سینما 5 بعدی، بانجی جامپینک، صخره نوردی، فودکوردت، رستوران، کافی شاپ، پارکینگ و خودپرداز اشاره کرد. بام تهران که درست در کوهپایه رشته کوه البرز و قله توچال قرار گرفته، بهترین مکان برای تماشای شهر تهران می باشد، امکانات بسیار زیاد و مسیر کوهنوردی مناسب این مجموعه محبوبیت آن را در بین گردشگران دو چندان کرده است.

همانطور که می دانید بام تهران درون مجموعه توچال قرار گرفته است که خود دارای بخش های مختلفی می باشد، امروزه با توجه افراد به ورزش کوهنوردی و اسکی، امکانات بسیاری برای آن ها در نظر گرفته شده است، مجموعه توچال یکی از معروف ترین و مجهز ترین مکان ها برای پرداختن به کوهنوردی در پایتخت می باشد. این مجموعه تفریحی از بخش های مختلفی تشکیل شده که به شرح زیر است:

مسیر سلامتی

یکی از محبوب ترین بخش های مجموعه مسیر مناسب آن برای پیاده روی و قدم زدن می باشد که طولی در حدود 2 کیلومتر دارد، روزانه افراد بسیاری برای پیاده روی به این بخش از مجموعه توچال مراجعه می کنند.

بوستان سلامتی1

در مسیر پیاده روی مجموعه اولین جاذبه تفریحی که به آن برخورد خواهید کرد پارکی به مساحت 3 هزار متر مربع بوده که به بوستان سلامتی 1 معروف است.

باشگاه تیراندازی

این باشگاه درست در روبروی بوستان سلامتی 1 قرار گرفته و یکی از پرطرفدار ترین باشگاه های تیراندازی در پایتخت به حساب می آید.

بوستان سلامتی 2

پس از عبور از کنار باشگاه تیراندازی، به بوستان سلامتی شماره 2 خواهید رسید که مساحتی بالغ بر 2500 متر مربع دارد.

زیپ لاین

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، زیپ لاین یکی از مهیج ترین تفریحات هوایی بوده که امروزه نظر افراد بسیاری را جلب کرده است، زیپ لاین توچال درست در میان بوستان سلامتی 2 قرار گرفته است.

کیوب کلاب

اتاق فرار یکی از بازی هایی می باشد که در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است، اتاق فرار موجود در مجموعه توچال با نام کیوب کلاب فعالیت می کند.

بام تهران

بام تهران که پیشتر به معرفی آن پرداختیم، در انتهای مسیر سلامتی قرار گرفته و دارای امکانات رفاهی متنوعی می باشد.

ایستگاه اول تله کابین

مسیر کوهنوردی توچال درست از ابتدای ایستگاه اول شروع می شود، افراد می توانند در این ایستگاه سوار بر تله کابین شده و در ایستگاه مورد نظرشان پیاده شوند.

سورتمه توچال

این سورتمه یکی از معروف ترین سورتمه های موجود در ایران بوده که طول مسیر آن در حدود 1420 متر است.

پیست اسکی

در فصل های برفی سال روزانه افراد بسیاری برای پرداختن به ورزش اسکی به مجموعه توچال مراجعه می کنند، این پیست که در ایستگاه 7 تله کابین توچال قرار گرفته، دارای امکانات بسیاری می باشد.

هتل توچال

این هتل با هدف اقامت اسکی بازان در سال 1381 تاسیس شده است، هتل توچال واقع در ایستگاه 7 در مجموع دارای 27 اتاق است.
گردشگران می توانند به صورت 24 ساعته به مجموعه توچال مراجعه کنند، لازم به ذکر است که بالا رفتن از مسیر کوهنوردی توچال در فصل های برفی سال بسیار خطرناک بوده و نیاز به تجهیزات خاصی دارد، پس اگر کوهنوردی مبتدی می باشید، بهتر است در مواقع غیر برفی برای بالا رفتن از کوه اقدام کنید.

آدرس توچال و بام تهران

تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه توچال و بام تهران
لازم به ذکر است که ورود به مجموعه رایگان بوده و تنها استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی آن شامل هزینه می شود.

مجموعه توچال و بام تهران

دریاچه خلیج فارس؛ "چیتگر" بزگترین دریاچه مصنوعی ایران

دریاچه خلیج فارس که به نام دریاچه چیتگر نیز شناخته می شود، یکی از جاذبه های گردشگری تهران است که نسبتا جدید بوده و عنوان بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران را دریافت کرده است. ساخت این دریاچه که در غرب تهران قرار گرفته در سال 1389 آغاز و پس از گذشت 3 سال، در سال 1392 پایان یافت. دریاچه چیتگر مجموعه ای بسیار بزرگ با امکانات متنوعی می باشد که امروزه توجه افراد بسیاری را به خود جذب نموده، ساخت و افتتاح این دریاچه نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری مناطق غربی تهران داشته است.این مجموعه مساحتی در حدود 130 هزار هکتار داشته و دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی نظیر قایق سواری، ساحل مصنوعی، سینما 6 بعدی، سافاری، مسیر دوچرخه سواری و اجاره دوچرخه،  چرخ و فلک و اسکیت هوایی، کارتینگ، زمین بازی کودکان، رستوران، کافی شاپ، پارکینگ، مرکز خرید و موارد دیگر می باشد.طراحی بخش های مختلف این مجموعه بسیار زیبا و مدرن بوده، همچنین مناظر بسیار زیبای آن روزانه عکاسان بسیاری را به سمت خود می کشاند.

دریاچه چیتگر

بام لند، واقع در ضلع شرقی دریاچه، یکی از محبوب ترین بخش های آن به حساب می آید، بام لند یک مجموعه تجاری و تفریحی بوده که با هدف افزایش تعداد گردشگران دریاچه خلیج فارس، تاسیس شده است، در این مجموعه یک مرکز خرید لوکس و امکانات دیگری نظیر شهربازی، رستوران و کافی شاپ وجود دارد، در ادامه به معرفی مختصر بخش های مختلف و تفریحات بام لند خواهیم پرداخت

ماهیگیری

شاید برای شما هم جالب باشد که درست در میان یکی از جاذبه های تفریحی پایتخت به ماهیگیری بپردازید، این امر در مجموعه بام لند امکان پذیر بوده و طرفداران بسیاری دارد.

وی آر لند

امروزه پرداختن به بازی های مجازی با استفاده از عینک های 3 بعدی به یکی از تفریحات محبوب در بین جوانان و نوجوانان تبدیل شده است، بام لند نیز دارای بخشی برای انجام بازی های مجازی بوده که به نام وی آر لند "VR Land" شناخته می شود.

دوچرخه سواری

بام لند داری میسری به طول 6 کیلومتر برای دوچرخه سواری می باشد، همچنین در نقاط مختلف این مجموعه کیوسک های اجاره دوچرخه نیز وجود دارد.

اسکای فلایر

یکی از هیجان انگیر ترین بخش های بام لند اسکای فلایر بوده که در آن افراد تا ارتفاع بسیاری از سطح زمین بالا رفته و گویی به پرواز در می آیند.
فوتبال دستی به سبک واقعی: کمتر کسی را می توان یافت که تا به حال بازی فوتبال دستی را امتحان نکرده باشد، بام لند طی اقدامی جالب دست به ساخت فوتبال دستی در ابعاد بزرگتر زده است، در این بازی انسان ها به جای آدمک های کوچک فوتبال دستی، توپ را شوت می کنند.

شکم گردی در بام لند

در این مجموعه رستوران ها و کافی شاپ های بسیاری وجود دارد که اکثر آن ها معروف بوده و غذا های با کیفتی را عرضه می کنند، برخی از رستوران ها و کافه ها درون مرکز خرید و برخی دیگر در بیرون آن قرار گرفته اند، از معروف ترین رستوران های بام لند می توان به ممد استیک هاوس، چلوکباب رفتاری، رستوران دروازه طهرون و رستوران بی کباب اشاره نمود، لازم به ذکر است که تعداد رستوران ها و کافه های بام لند در مجموع به بیش از 30 مورد می رسد.

مرکز خرید

اصلی ترین بخش این مجموعه مرکز خرید آن به حساب می آید، فروشگاه های موجود در آن اجناسی نظیر  پوشاک، لوازم ورزشی، ساعت، زیور آلات طلا، لوازم جانبی، لوزام خانگی، وسایل برقی و موارد دیگر را عرضه می کنند.
این مجموعه دارای امکانات رفاهی دیگری نظیر سالن آمفی تئاتر، پارکینگ، اینترنت رایگان، برق اضطراری، صندوق امانات و سرویس بهداشتی می باشد. بازدید از دریاچه خلیج فارس به صورت 24 ساعته امکان پذیر بوده اما ورود به مجموعه بام لند تنها در ساعات 8 صبح تا 12 شب امکان پذیر می باشد، لازم به ذکر است که رستوران ها و سایر امکانات رفاهی و تفریحی این مجموعه ساعت کاری مخصوص به خود را دارند.

آدرس دریاچه خلیج فارس

تهران، منطقه 22، اتوبان همت غرب، خروجی دریاچه چیتگر
آدرس مجموعه بام لند: ﺗﻬﺮان، ﺑﺰرﮔﺮاه ﺷﻬﯿﺪ ﻫﻤﺖ، ﺧﺮوﺟﯽ ﺑﻠﻮار ﮐﺎﺷﺎن، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف

دریاچه شهدای خلیج فارس

آبشار مصنوعی تهران جاذبه ای دیدنی در تهران

مناطق غربی پایتخت مملوء از جاذبه های تفریحی و گردشگری می باشد، یکی از این جاذبه های که امروزه نظر افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده است، آبشار تهران می باشد، این آبشار مصنوعی در پارکی به نام آبشار تهران قرار گرفته که در ادامه به معرفی این پارک می پردازیم.

پارک آبشار تهران یک پارک کوهستانی بوده که در میان آن یک آبشار مصنوعی زیبا ساخته شده است، این پارک نسبتا تازه تاسیس بوده و امروزه تنها فاز 1 آن با مساحتی در حدود 70 هکتار افتتاح شده همین امر سبب شده است که گردشگران کمتری از وجود آن آگاه باشند، لازم به ذکر است که تعداد بازدید کنندگان این پارک روز به روز در حال افزایش بوده و با افتتاح فاز دو پارک، احتمالا نظر گردشگران بیشتری به سمت آن جلب می شود.

پارک آبشار تهران دارای امکانات رفاهی متنوعی بوده و همچنین دارای یک مسیر مناسب برای کوهنوری می باشد، لازم به ذکر است که طبق ادعای سازنده، مساحت پارک آبشار پس از تکمیل فاز دو 200 هکتار خواهد بود، همچنین ظرفیت پارکینگ به 2 هزار خودرو افزایش پیدا کرده و طول پیست دوچرخه سواری آن به 2 هزار متر می رسد.
این پارک دارای امکانات رفاهی و جاذبه های تفریحی بسیاری بوده که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

آبشار

آبشار مصنوعی موجود در بالاترین نقطه پارک، یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این مجموعه بوده که برای رسیدن به آن لازم است از پله های پی در پی پارک بالا بروید، در طول مسیر رسیدن به آبشار چندین برکه مصنوعی نیز وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست، این بخش از پارک بهترین مکان برای عکاسی به حساب می رود.

آبشارهای تهران - لیستی از بهترین آبشارهای تهران برای گردش در دل طبیعت!

چشم انداز

قرار گرفتن پارک در کوهپایه البرز سبب شده است که از درون این پارک منظره ای بسیار زیبا از شهر تهران قابل مشاهده باشد، لازم به ذکر است که هرچقدر به بخش های بالا تر پارک بروید دیدتان از شهر وسیع تر خواهد شد.

رستوران ها

شکم گردی یکی از محبوب ترین تفریحات در بین گردشگران به حساب می آید، درون این پارک چندین بوفه و کافه رستوران وجود دارد که انواع غذا های خوش طعم ایرانی و بین المللی را سرو می کنند، همچنین برخی اوقات فروشندگان غذا های خیابانی به این پارک آمده و خوراکی های خوشمزه ای را عرضه می کنند.

کوهنوردی

مسیر کوهنوردی پارک آبشار تهران به شکلی طراحی شده که افراد عادی نیز بتوانند بدون داشتن تجهیزاتی خاص آن را طی کرده و به پیاده روی بپردازند، آب و هوای مناسب پارک روزانه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند.
سایر امکانات پارک آبشار تهران عبارت اند از آلاچیق، پارکینگ، مسجد، نمازخانه، زمین بازی کودکان و سرویس بهداشتی. به طور کلی پارک آبشار واقع در غرب پایتخت یکی از بهترین مکان ها برای برگزاری پیک نیک های آخر هفته و وقت گذرانی با خانواده به حساب می آید، همچنین فضای این پارک مکان مناسبی برای بازی کودکان می باشد.
بازدید از این جاذبه گردشگری به صورت 24 ساعته امکان پذیر بوده و ورود به آن رایگان است.

آدرس آبشار تهران

تهران، انتهای بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران، پارک آبشار تهران

آبشار مصنوعی تهران

خیابان ولیعصر، قدیمی اما همچنان زیبا!

اگر بخواهیم یکی از معروف ترین و زیباترین خیابان های تهران را نام ببریم، خیابان ولیعصر یکی از نام هایی است که حتما باید از آن دیدن کنید. این خیابان که طول 18 کیلومتری دارد در هر دوره از تاریخ ایران به عنوان یکی از منحصربه فردترین جاهای دیدنی تهران به حساب می آید. به عنوان مثال این خیابان در زمان قاجار به عنوان تفریحگاه محسوب میشد که پادشاهان آن دوره برای خوش گذرانی از این خیابان دیدن می کردند. یکی از دلایلی که این خیابان را نسبت به دیگر خیابان های تهران خاص کرده است، وجود درخت های چنار کهنسال هستند که از ابتدا تا پایان خیابان سر به فلک کشیده اند.

مسیرهای دسترسی به خیابان ولیعصر

جالب است بدانید که خیابان ولیعصر شمال و جنوب تهران را به هم متصل می کند؛ میدان تجریش آخرین مقصد و میدان راه آهن نقطه ابتدایی این خیابان محسوب می شود. اگر قصد دارید از این خیابان شیک و قدیمی دیدن کنید، حق انتخاب سه مسیر را دارید:

  • مترو: اگر از آن دسته بازدید کنندگانی هستید که قصد استفاده از مترو را دارید، ایستگاه تئاتر شهر خط 4 را می توانید انتخاب کنید.
  • اتوبوس: خطوط اتوبوس رانی هایی که افراد علاقه مند می توانند استفاده نمایند؛ خطوط راه آهن – پارک وی، آزادی – تهرانپارس از مسیرهایی هستند که علاقه مندان را می توانند به چهارراه ولیعصر برسانند.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + نقشه (ویژه افراد دارای معلولیت و نابینا)

خیابان ولیعصر

موزه ایران باستان یکی دیگر دیدنی های تهران

یکی از قدیمی‌ترین، غنی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌هایی که امروزه در شمار جاهای دیدنی تهران قرار گرفته موزه ایران باستان نام دارد. این موزه از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول آن مربوط به دوره ایران باستان بوده و قسمت دوم آن به دوران بعد از پیدایش اسلام بازمی‌گردد. موزه ملی ایران دارای 18 مترمربع مساحت است و در آن بیش از 300 هزار شیء از ادوار مختلف تاریخ از دوران پارینه سنگی تا ساسانی قابل مشاهده هستند. تاسیس این موزه براساس اندیشه‌ای صورت گرفته که صنیع‌ الدوله آن را در آغاز مشروطیت مطرح کرد؛ اما در همان زمان و بعد از مطرح شدن این طرح توسط وی این بنا احداث نگردید.

در واقع تاسیس موزه ملی ایران در زمان احمد شاه و به دست مرتضی خان ممتازالممالک صورت پذیرفت. اشیائی که در ابتدا در این موزه نگهداری می‌شدند شامل 158 قطعه کاشی، 15 پارچه اشیاء عتیقه مفروغی، سفال و شیشه، 54 قطعه سلاح از دوران قدیم، تفنگ، کلاهخود، زره و اشیائی که توسط کاووش باستان شناسان بدست آمده، بوده‌اند. احتمالاً با کسب اطلاعات ذکر شده در رابطه با موزه ایران باستان شما علاقه‌مند شوید تا از این جاذبه تاریخی دیدن کنید؛ در نتیجه دانستن آدرس این موزه برای شما مفید خواهد بود.

موزه ایران باستان که امروزه در شمار یکی از جاهای دیدنی ایران قرار داشته، واقع در خیابان سی‌تیر، در بخش غربی خیابان ملل متحد، شمال خیابان امام خمینی (سپه سابق)، در غرب وزارت امور خارجه است. برای رفتن به این مکان دیدنی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوید؛ سپس پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به این مکان تاریخی خواهید رسید.

موزه ایران باستان

خانه موزه مقدم

یکی دیگر از بناهای تاریخی در شهر تهران که از دوران حکومت قاجار بر جای مانده خانه موزه مقدم نام دارد. در دوران قاجار این بنا محل زندگی خاندان محمد تقی خان احتساب الملک از صاحب‌ منصبان این دوره محسوب می‌شده و بعد از آن دکتر محسن مقدم استاد باستان شناسی دانشگاه تهران و پسر محمد تقی خان به همراه همسر فرانسوی‌ خود در این خانه زندگی می‌کردند. در واقع در زمان حکومت قاجار خانه موزه مقدم در شمار خانه‌های مجلل آن زمان قرار داشت.

برای رسیدن به خانه موزه مقدم که یکی از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید، باید به خیابان امام خمینی رفته و سپس وارد خیابان شیخ هادی شد. در کنار بانک  ملت ساختمانی با پلاک 251 قرار که آن را خانه موزه مقدم می‌نامند.

برای رفتن به این موزه می‌توانید از وسایل نقلیه‌ای چون مترو استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی یا حسن آباد پیاده شده و خود را به این مکان تاریخی و باشکوه برسانید. البته از بی آر تی‌های راه آهن _ پارک وی یا راه آهن _ تجریش نیز می‌توان استفاده نمود. در این هنگام شما باید در ایستگاه البرز پیاده شوید و بعد از کمی پیاده‌روی به این جاذبه تاریخی خواهید رسید.

خانه موزه مقدم

باغ فردوس تهران

باغ فردوس تهران نیز یکی دیگر از بناهای تاریخی بر جای مانده از دوران قاجاریه است که تاکنون صاحبان زیادی را به خود دیده و در آخر به عنوان موزه باغ فردوس یا موزه سینمای ایران شناخته شد. مساحت این باغ 20 هزار مترمربع بوده و در داخل آن یک عمارت احداث گردیده که هزار مترمربع مساحت دارد. این عمارت از سه و نیم طبقه تشکیل شده و در جلوی آن دو مجسمه برنزی از سهروردی و ابن هیثم قرار گرفته‌اند.

در سال 1373 یک سینما در این باغ احداث گردید که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرد و موجب شد تا علاقه‌مندان بیشتری برای بازدید از این مکان دیدنی و تاریخی اقدام نمایند؛ اما این سوال پیش خواهد آمد که باغ فردوس کجاست؟ این باغ زیبا و سرسبز در محله فردوس که بالاتر از میدان تجریش قرار دارد واقع شده است.

برای بازدید از این مکان تاریخی و تفریحی کافیست تا در ایستگاه  مترو تجریش از قطار پیاده شوید و به سمت خیابان ولیعصر شروع به پیاده‌روی کنید و بعد از 20 دقیقه پیاده‌روی به این مکان خواهید رسید. لازم به ذکر است که استفاده از بی آر تی و اتوبوس‌ها نیز برای رفتن به این مکان امکان پذیر بوده؛ اما با استفاده از آن‌ها دیگر نیاز به پیاده‌روی نیست و در مقابل درب ورودی باغ فردوس شما را پیاده خواهند کرد.

باغ فردوس تهران

مجموعه کاخ نیاوران

از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران در منطقه شمیرانات مجموعه کاخ نیاوران را می‌توان نام برد که این کاخ در قسمت شمال شرقی باغ نیاوران قرار دارد. قدمت این کاخ به دوره پهلوی بازمی‌گردد. پیش از پادشاهان پهلوی باغ نیاوران به عنوان  ییلاق تابستانی برای پادشاهان قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان منطقه شمیرانات و محله‌های اطراف آن خارج از بافت شهری بوده‌اند و به دلیل برخورداری از آب و هوایی خوش، این پادشاهان آن را برای این منظور برمی‌گزیدند.

در واقع دستور ساخت این کاخ را فتحعلی شاه صادر کرده و نام آن را نی‌ آوران گذاشت؛ به همین دلیل است که امروزه این کاخ با نام نیاوران مشهور است. بعد از به حکومت رسیدن محمد رضا شاه پهلوی، وی در سال 1337 دستور داد تا کاخ نیاوران را تخریب کنند و آن را از ابتدا بسازند و نمایی که امروزه ما از این کاخ می‌بینیم مربوط به ساخت مجدد آن در دوران پهلوی می‌شود.

کاخ نیاوران در قسمت جنوبی خیابان باهنر و دارآباد قرار دارد و شما برای بازدید از این مکان تاریخی باید ابتدا به سمت اتوبان صدر بروید. سپس خروجی کامرانیه به سمت نیاوران را ادامه دهید و در هنگامی که به خیابان باهنر رسیدید به سمت میدان نیاوران حرکت کنید. در این هنگام نمای باشکوه این کاخ به چشم خواهد خورد و می‌توانید به داخل آن رفته و از تماشای آن لذت ببرید.

مجموعه کاخ نیاوران

بازار تهران

این بازار که یکی از مهم‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌رود به دلیل رخ دادن فعالیت‌های اقتصادی چشمگیر در آن، امروزه به عنوان قلب اقتصاد ایران به شهرت رسید. ساخت بازار تهران که در بافت قدیمی این شهر واقع شده یکی از یادگاری‌هایی است که از دوران حکومت قاجاریه بر جای ماند. بازدید از این بازار نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه برای گردشگران خارجی نیز یک امر جذاب تلقی می‌شود.

در بازار تهران شما می‌توانید همه چیز را پیدا کنید. در داخل این بازار پاساژها، کاروانسراها، کالاسکه‌ها و دیدنی‌هایی وجود دارند که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند. قیمت‌ها در بازار تهران نیز متنوع هستند از همین رو افراد ضعیف یا ثروتمند می‌توانند کالایی متناسب با بوجه خود خریداری نمایند و هیچ‌کس دست خالی از این بازار باز نخواهد گشت.

حال با توجه به اطلاعاتی که در رابطه با بازار تهران بیان گردید، احتمال دارد که شما برای رفتن به این مکان دیدنی علاقه‌مند شده باشید؛ پس نیاز است تا آدرس بازار را بدانید. برای رفتن به بازار تهران که در منطقه 12 قرار دارد می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید و بعد از پیاده شدن از مترو بازار را خواهید دید.

بازار تهران

سر در باغ ملی

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران که در خیابان پررفت و آمد امام خمینی قرار گرفته سر در باغ ملی نام دارد. این بنا متعلق به دوران قاجار بوده که به عنوان یکی از زیباترین دروازه‌های کشور به شمار می‌رود. همچنین پیش از ساخت برج آزادی سر در باغ ملی به عنوان نماد پایتخت ایران شناخته می‌شد. هر فرد با دیدن این بنای تاریخی ناخودآگاه به یاد معماری خاص و منحصربه‌فرد ایران در زمان قدیم می‌افتد.

احداث این دروازه در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار صورت گرفته که به منظور ورود به میدان مشق که از میدان‌های نظامی آن زمان به حساب می‌آمد و در اختیار قشون شاهنشاهی قرار داشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان سر در باغ ملی را با نام دروازه مشق می‌شناختند. معماری این بنا ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است که با نگاه بر کاشی‌ها و کلاه فرنگی می‌توانید این سبک معماری که مخصوص آن دوره بوده را متوجه شوید و برای ساخت این بنا از مصالحی چون سنگ، چوب، آجر، آهن و برنز استفاده شده است.

سر در باغ ملی

باغ نگارستان

برای بازدید از جاهای دیدنی تهران یک گزینه بسیار مناسب، باغ نگارستان نام دارد که این اثر تاریخی نیز از زمان قاجار به یادگار مانده است. این بنا امروزه یکی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی در ایران به شمار می‌رود که گردشگران داخلی و خارجی از تماشای آن متحیر می‌شوند. این باغ در سال 1222 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار تاسیس گردید که در آن زمان به عنوان یک مرکز ییلاقی حکومتی در خارج از دارالخلافه تهران به حساب می‌آمد.

در ابتدا وسعت این باغ بسیار بیشتر از وسعت کنونی آن بوده و در طول تاریخ با بروز حوادثی رفته رفته باغ نگارستان وسعت خود را از دست داده است. در واقع وسعت اولیه این باغ 43.200 مترمربع بوده اما امروزه مساحتی حدود 11.469 متر مربع دارد. در داخل این بنای تاریخی شما می‌توانید از موزه کمال الملک، دیوار نگاره صف سلام فتحعلی شاه، جهانگیر ارجمند، سردیس فردوسی، تصاویری از محمود روح الامینی، تصاویری از ملک الشعرای بهار، تالار منیر فرمانفرمائیان، اتاق کاشی‌ها، فرش‌ها و نقره‌های قلم‌زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌های فتح الله عباد، یادبود حافظیه شیراز و نقاشی‌های علی اسفرجانی دیدن فرمایید.

برای رفتن به این مکان تاریخی و فرهنگی که یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر تهران به شمار می‌رود، می‌توانید به میدان بهارستان بروید. سپس وارد خیابان دانشسرا شوید و بعد از آن وارد خیابان شریعتمدار رفیع شده که در این هنگام این مکان تاریخی را خواهید دید.

باغ نگارستان

مگا مال

مگا مال تهران یکی از بازارهای بزرگ در شهر تهران است که براساس استانداردهای جهانی ساخته شده و در درون آن امکانات رفاهی فراوانی وجود دارند. دسترسی آسان به این مرکز خرید سبب گردیده تا افراد زیادی مشتاق رفتن به این مکان شوند. در درون این مرکز خرید امکانات بی‌شماری مانند وجود فود کورت، شهربازی، تالار، پارکینگ سرپوشیده، اینترنت رایگان، نماز خانه، آسانسور شیشه‌ای، سرویس بهداشتی، هاپیر مارکت، فضای سبز و پردیس سینمایی باعث جلب توجه بیشتر افراد در هنگام مراجعه به این مرکز خرید شده‌اند.

مرکز خرید مگا مال تهران مساحتی در حدود 19 هکتار و 200 هزار مترمربع دارد که این مرکز خرید از 5 طبقه تشکیل شده و در داخل آن حدود 200 واحد تجاری مشغول به فعالیت هستند. اما دانستن این موضوع که این مرکز خرید در کجا قرار داشته به فردی که قصد بازدید از این مرکز خزید را دارد کمک خواهد کرد. در واقع مگا مال در فاز 2 شهرک اکباتان در شهرک غرب واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مراکز خرید در ایران به شمار می‌رود.

مگا مال

ایران مال

یکی از دیگر مراکز تجاری باشکوه شهر تهران که در منطقه 22 قرار دارد ایران مال است؛ که امروزه مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار گرفته و اکثر گردشگران داخلی و خارجی این مکان را برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود انتخاب می‌کنند. این مکان که علاوه بر فروشگاه‌های تجاری خود مکان تفریحی متعددی را نیز در خود جای داده امروزه در شمار 5 بازار مهم در تهرار قرار گرفته است.

ایران مال بین شهر تهران و کرج قرار دارد و در صورتی که شما خودتان را به انتهای اتوبان خرازی برسانید، می‌توانید از این مکان بازدید کنید. در درون این مال، مکان‌های دیدنی مانند مسجد جامع ایران مال، باغ ماهان ایران مال، باغ دیدار ایران مال، بازار سنتی ایران مال، تالار آیینه ایران مال و شربت خانه ایران مال قرار گرفته‌اند که توصیه می‌شود به هیچ عنوان بازدید از این قسمت‌ها را از دست ندهید.

ایران مال

عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه تهران نیز یکی دیگر از آثار تاریخی بر جای مانده از دوران حکومت قاجار بوده که این بنا در قلب تهران قرار گرفته است. اگر شما به فکر سفر به شهر شیراز، اصفهان یا کاشان هستید و قصد دارید که از بناهای تاریخی این شهرها دیدن فرمایید باید گفت که عمارت مسعودیه در شهر تهران می‌تواند تداعی‌کننده بناها در این سه شهر برای شما باشد.

این بنا به دستور فرزند ارشد ناصرالدین شاه که مسعود میرزا نام داشت ساخته شد و به همین دلیل نام مسعودیه بر این عمارت قرار گرفت. موقعیت مکانی این عمارت نیز در بافت مرکزی شهر تهران است. در واقع این بنا در ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان قرار دارد و برای دسترسی به این مکان تاریخی می‌توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه ملت از قطار پیاده شوید؛ سپس خود را به خیابان اکباتان برسانید در این زمان ورودی عمارت مسعودیه تهران به چشم می‌خورد.

عمارت مسعودیه تهران

امامزاده صالح تهران

افرادی که علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های مذهبی هستند در هنگام رفتن به منطقه تجریش می‌توانند ساعاتی را برای زیارت امامزاده صالح تهران در نظر بگیرند و از آرامش نهفته در این مکان استفاده کنند. برای رفتن به محل این امامزاده باید بدانید که این مکان زیارتی در انتهای خیابان ولیعصر و در کنار بازارچه تجریش قرار دارد. برای رفتن به این مکان هم می‌توانید از مترو استفاده نمایید و هم این امکان برای شما فراهم است تا با وسیله نقلیه شخصی به این مکان بروید.

اما بهتر است قبل از رفتن به امامزاده صالح با نسب این امامزاده بیشتر آشنا شوید و از هر آنچه که نیاز است تا در مورد این شخص بدانید آگاهی یابید. طبق روایت‌های موجود امامزاده صالح فرزند امام هفتم شیعیان و برادر امام رضا (ع) است. در دوران حکومت قاجار برخی از بخش‌های اطرافی مرقد امامزاده صالح برای دفن افراد مشهور آن زمان مورد استفاده قرار گرفت. در دوران پهلوی نیز به امکانات این مکان افزوده شد که این امکانات شامل سرویس بهداشتی، سالن برگزاری مراسم عزاداری و تجدید کاشی‌کاری‌های گنبد آن بود.

امامزاده صالح تهران

بازار تجریش

اگر به دنبال یافتن جاهای دیدنی تهران هستید تا در اسرع وقت از آن‌ها بازدید کنید بهتر است تا بازار تجریش را نیز فراموش نکنید. در این بازار شما می‌توانید کالا و صنایع‌های دستی‌ با قیمت‌های مقرون به صرفه را بیابید. مزیت این بازار این است که تنوع قیمت در آن بسیار زیاد بوده و هر خریدار با توجه به میل و بودجه مالی خود می‌تواند کالای مورد نظر خود را تهیه نماید. بخی از افراد هستند که در سفر به تهران حتی اگر قصد خرید کالایی را نداشته باشد ترجیح می‌دهند که به بازار تجریش بروند و از گشت و گذار در این مکان لذت ببرند. اما ممکن است که برخی از افراد هنوز هم از دیدن این بازار بی‌نصیب مانده باشند؛ پس در اولین سفر بعدی به تهران حتماً بازدید از بازار در منطقه تجریش را از دست ندهید.

بازار تجریش

کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر تهران که در مرکز شهر یعنی در خیابان ولیعصر قرار دارد یکی از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌رود که در دوران پهلوی اول تاسیس گردید. اگر بخواهیم به ویژگی‌های این کاخ اشاره کنیم باید گفت که معماری منحصربه‌فرد این کاخ به گونه‌ای است که می‌توان آن را با مسجد شیخ لطف الله در اصفهان مقایسه کرد. آینه ‌کاری‌ها، خاتم‌ کاری، گچ‌ کاری و نقاشی‌های برجسته بر در و دیوار کاخ مرمر می‌تواند خود به تنهایی اوج هنر ایرانیان را بازگو نماید. در هنگام بازدید از این موزه تاریخی می‌توانید با هنر ایرانیان در دوره پهلوی اول آشنا شوید و ساعاتی به یاد ماندنی را در این مکان پشت سر بگذارید. به دلیل قرار گرفتن کاخ مرمر در محدوده طرح ترافیک بهتر است در صورتی که شما قصد بازدید از این مکان را داشته‌اید از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. البته افرادی که قصد دارند با وسیله نقلیه شخصی خود به این مکان بروند نیز با خرید طرح ترافیک می‌توانند به راحتی خود را به کاخ مرمر برسانند.

کاخ مرمر تهران

کوچه مروی

در منطقه 12 تهران در خیابان ناصر خسرو یک کوچه به نام کوچه مروی وجود داشته که امروزه در شمار یکی از جاهای دیدنی تهران قرار گرفته است. افرادی که علاقه به بازدید از این مکان تاریخی و قدیمی در تهران را دارند می‌توانند در ایستگاه پانزده خرداد یا ایستگاه امام خمینی از قطار پیاده شوند و با استفاده از درشکه‌های موجود در این مکان یا به صورت پیاده خود را به کوچه مروی برسانند.

بام تهران - پارکی که در آن تهران زیر پای شماست! تفریح و ورزش در کنار یکدیگر

حال بهتر است بدانیم که چرا نام این کوچه به مروی شهرت یافت؛ در این خصوص باید گفت که بعد از حمله ازبک‌ها به مرو محمد حسین خان که از زمان حکومت صفوی بر این مکان حکومت می‌کردند از آن‌ها شکست خوردند. سپس محمد حسین خان به ایران آمده و مورد استقبال فتحعلی شاه قرار گرفت و لقب فخرالدوله بر او نهاده شد. بعد از آن محمد حسین خان شروع به ساخت یک خانه و باغ در کوچه مروی کنونی کرد که این بنا در مقابل عمارت شمس العماره قرار داشت. همین دلیل سبب نام‌گذاری این کوچه به نام مروی گردید و باعث شد که تا کنون در میان مردم با همین نام شهرت داشته باشد.

پاساژ کوروش

امروزه با تنوع سبک زندگی و مدرن شدن آن پاساژ‌ها نیز شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. به طور مثال پاساژها دیگر تنها یک مرکز تجاری نخواهند بود و در داخل آن‌ها مراکز تفریحی مانند سینما و شهربازی و فود کورت‌ها را خواهیم دید. پاساژ کورش نیز یکی دیگر از این نوع پاساژ‌ها است که علاوه بر خرید شما می‌توانید از این امکانات متنوع در آن استفاده کنید.

حال بهتر است با خصوصیات این پاساژ بیشتر آشنا شویم که در این خصوص اولین موضوع مهم آدرس پاساژ کوروش خواهد بود. این پاساژ در خیابان ستاری شمال، نبش خیابان پیامبر مرکزی، پلاک 57 قرار دارد و شما می‌توانید هر روز از ساعت 11 الی 23 برای بازدید و استفاده از امکانات این پاساژ به این مکان مراجعه نمایید.

پاساژ کوروش

پاساژ میلاد نور

در کلان شهر تهران پاساژهای متعددی وجود دارند که بازدید از این پاساژها همانند بازدید از جاهای دیدنی تهران به شمار می‌روند که پاساژ میلاد نور نیز یکی از همین مکان‌ها است. این مرکز خرید در شهرک غرب قرار گرفته و 357 واحد تجاری در آن مشغول به فعالیت هستند. شما هم اگر قصد خرید کالاهایی نظیر پوشاک، کیف و کفش، اکسسوری، طلا و جواهرات و محصولات برند داشته‌اید، می‌توانید سری به این مرکز خرید بزنید که بی‌شک دست خالی از این مکان باز نخواهید گشت.

پاساژ میلاد نور از 6 طبقه تشکیل شده که در هر یک از طبقات آن کالاهایی مخصوص به فروش می‌رسند و طبقه آخر در این پاساژ نیز به فود کورت و کافه‌ها اختصاص داده شده است. در حراج‌های آخر فصل در این مرکز خرید قیمت کالاها بسیار تغییر یافته و تا حدودی مقرون به صرفه می‌شوند؛ پس این زمان بهترین وقت برای مراجعه و تهیه کالاهای مورد نظر شما خواهد بود.

پاساژ میلاد نور

مرکز خرید پالادیوم

در میان مراکز خرید و پاساژهای کلان شهر تهران کمتر کسی است که نام مرکز خرید پالادیوم را نشنیده باشد. اگر به دنبال بازدید از این مرکز خرید هستید باید به شمال پایتخت و منطقه زعفرانیه بروید و از امکانات این مرکز استفاده نمایید. در داخل پالادیوم 150 واحد تجاری، 120 فروشگاه و 25 واحد خدماتی نظیر کافه، رستوران و فود کورت وجود دارند.

شاید برای برخی این سوال پیش آید که چرا نام پالادیوم بر این مرکز خرید گذاشته شد؛ که باید گفت پالادیوم به معنای یک فلز گرانبها و سفید و نقره‌ای رنگ است که در جهان بسیار کمیاب بوده و دلیل نهادن این نام بر این مکان خاص و منحصربه‌فرد بودن آن بیان گردید. در نتیجه تمایز این مرکز خرید با سایر مراکز خرید در شهر تهران را برای مخاطب همین موضوع بیان گردید. پس اگر تا کنون به مرکز خرید پالادیوم تهران نرفته‌اید توصیه می‌شود که بازدید از این مکان خاص را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مرکز خرید پالادیوم

پارک قیطریه

از دیگر بازمانده‌ها از دوران حکومت قاجار می‌توان به پارک قیطریه اشاره کرد که 122 هزار و 206 مترمربع مساحت دارد. همان‌طور که از نامش پیداست این پارک در منطقه قیطریه واقع شده و در جنب خیابان روشنگر می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

در داخل پارک قیطریه امکاناتی نظیر فرهنگسرای ملل، نگارخانه، سینما شش بعدی، زمین بازی برای کودکان و پیست اسکیت وجود دارند. در این پارک یک دستگاه برای تغذیه حیوانات تعبیه شده و به این‌صورت کار می‌کند که اگر هر فرد بطری خالی آب و دیگر مایعات خود را در درون آن بیندازد مقداری غذا که مخصوص حیوانات است از دریچه دستگاه به بیرون هدایت می‌شود و از این طریق شما می‌توانید به حیوانات دوستداشتنی غذا بدهید.

پارک قیطریه

کافه نادری

خیابان جمهوری که یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر تهران به شمار می‌رود در گذشته با نام نادری در میان مردم شهرت داشت. در گذشته این خیابان به عنوان یک گذرگاه مهم برای پایتخت بوده که در آن یک کافه با نام نادری قرار گرفته و علت شهرت این کافه نیز بر طیق همین موضوع بوده است. ساختمان کافه نادری طبق معماری آلمانی و غربی بنا گردیده و امروزه شما با وارد شدن به راهرو این ساختمان در ابتدا عکس‌هایی قدیمی بر دیوار را مشاهده خواهید کرد. کمی جلوتر که بروید یک کافی شاپ روبه‌روی شما قرار می‌گیرد و می‌توانید در این مکان از قهوه‌ها و دیگر نوشیدنی‌های بی‌نظیر یا دسرهای این کافه میل کنید.

بی‌شک نشستن روی صندلی‌های لهستانی و میل کردن یک قهوه احساس بی‌نظیری را در شما به وجود خواهد آورد. اما این ساختمان یک سالن دیگر نیز دارد که به عنوان رستوران نادری امروزه مشغول به فعالیت است. این سالن از 15 میز 4 و 6 نفره تشکیل شده و بعد از اتمام وقت ناهار این سالن هم به صورت کافی ‌شاپ فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

کافه نادری

روستای وردیج

اگر به دنبال یک سفر یک روزه در تهران هستید و می‌خواهید که بهترین مکان موجود را برای سفر خود انتخاب کنید بی‌شک روستای وریج می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. از زیباتریم مناطق ییلاقی در شهر تهران در منطقه 22 که در آن جاذبه‌های طبیعی فراوان مشاهده می‌شوند همین روستا خواهد بود.

از جاذبه‌های طبیعی در روستای وردیج می‌توانیم به باغ‌های سرسبز، کوه‌های بلند، رودخانه خروشان و دره عمیق موجود در این روستا اشاره کنیم. به دلیل قرار گرفتن روستای وردیج در منطقه خوش آب و هوا و ارتفاع زیاد این مکان در آن آلودگی هوا مشاهده نمی‌شود؛ پس برای گذراندن یک روز عالی و هیجان‌انگیز بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

روستای وردیج

بلوار کشاورز

یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توانیم آن را در شمار جاهای دیدنی تهران قرار دهیم بلوار کشاورز در شهر تهران است. اگر شما اهل پیاده‌روی هستید و انجام این‌کار جزء علایق شما برشمرده می‌شود، قدم زدن در خیابان بلوار کشاورز می‌تواند برای شما بسیار دلنشین باشد. این بلوار 2.2 کیلومتر طول داشته و در محدوده طرح ترافیک واقع گردید؛ پس بهتر است برای رفتن به این مکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا می‌توانید با خرید طرح ترافیک با استفاده از وسیله نقلیه شخصی به این مکان بروید.

ساخت بلوار کشاورز به زمان مدرن شدن شیوه شهرسازی بازمی‌گردد و این بلوار 60 سال قدمت دارد. اما عمر آن کمتر از 200 سال تخمین زده شده است؛ پس بعد از گذشت مدتی باید مورد بازسازی مجدد قرار بگیرد. این بلوار در دوران پهلوی و در سال 1338 بنا گردید که جزء اولین بلوارهای ساخته شده در تهران به شمار می‌رود و برای ساخت آن 6 میلیون تومان هزینه پرداخت شد.

بلوار کشاورز

پاساژ چارسو

در هنگام عبور از تقاطع جمهوری و حافظ یک ساختمان مدرن با معماری اکسپرسیونیستی توجه شما را جلب خواهد کرد؛ که این ساختمان را با نام پاساژ چارسو می‌شناسند. این بنا دارای 6 طبقه بوده که 330 واحد تجاری در آن مشغول به فعالیت هستند. مرکز خرید چارسو در سال 1391 بنا گردید و مساحتی در حدود 5700 مترمربع به آن اختصاص داده شده است.

عمده فعالیتی که در مرکز خرید چارسو به چشم می‌خورد و این مرکز خرید به وسیله آن در بین مردم شهرت یافته فروش کالاهای دیجیتال است؛ که شامل برندهای مختلف گوشی‌های همراه، لپ تاپ‌ها و لوازم جانبی مربوط به آن‌ها می‌شود. در طبقه اول این پاساژ نیز یک نمایندگی برای لوازم الکتریکی منزل وجود دارد.

پاساژ چارسو

خانه هنرمندان ایران

خانه هنرمندان ایران در زمان قاجار عمارت کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه بوده است و بعد از جنگ جهانی دوم تا نزدیک انقلاب به مرکز متروکه نظامی تبدیل شده بود. در سال 1377 تصمیم گرفته شد تا به مرمت و بازسازی این خانه بپردازند و سپس به مرکزی فرهنگی تبدیل گردید و در سال 1378 به نام خانه هنرمندان به مردم معرفی شد. برای دسترسی به این مکان می‌توانیم از مترو استفاده کنید و در ایستگاه طالقانی از قطار پیاده شویم و بعد از 5 دقیقه پیاده‌روی به این مکان تاریخی خواهید رسید. اگر از خیابان طالقانی به سمت پارک بروید تکه جدا شده از پروانه هلی‌کوپتر سقوط کرده سفارت آمریکا را مشاهده خواهید نمود.

خانه هنرمندان ایران

حرم عبدالعظیم حسنی

حضرت عبدالعظیم حسنی مردی دانشمند و با ایمان و از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که ایرانی‌ها به او شاه عبدالعظیم می‌گویند و حرم عبدالظیم حسنی در شهر ری قرار دارد. عبدالعظیم در شهر مدینه متولد شد و محضر 4 امام معصوم را درک کرده و در سن 79 سالگی رحلت فرمود.

یکی از دلایل شهرت شهر ری آرامگاه این عالم ربانی در این شهر بوده که از دیرباز تا کنون در شمار جاهای دیدنی تهران قرار داشته است. در زمان گذشته شهر ری پایتخت مذهبی زرتشتیان، پایتخت آل بویه، پایتخت تابستانی اشکانیان و پایتخت ارزشمند حکم‌رانان سلجوقی به شمار می‌رفت و ذکر این موارد به قدمت این شهر تاریخی اشاره دارند. اما امروزه این شهر به دلیل وجود آرامگاه عبدالعظیم حسنی به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در سراسر ایران تبدیل گردید.

حرم عبدالعظیم حسنی

موزه آبگینه و سفالینه

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران که در منطقه 12 قرار دارد موزه آبگینه و سفالینه تهران است؛ که این موزه نرسیده به خیابان جمهوری در خیابان سی‌تیر و در باغ قاجاری واقع گردید. برای دسترسی آسان به موزه آبگینه می‌توان از ایستگاه‌های مترو سعدی، میدان حسن آباد و امام خمینی استفاده نمود. طول مسیر هر سه ایستگاه به موزه آبگینه حدوداً 15 دقیقه پیاده‌روی در پیش خواهد داشت.

این موزه به دستور احمد قوام در سال 1291 شمسی بنا گردید که ابتدا به عنوان دفتر کار و محل زندگی قوام السلطنه مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعد از مدت سه دهه با مرگ قوام پسرش آن را به سفارت مصر فروخت. بعد از آن نیز به عنوان محل سفارت افغاستان و بانک بازرگانی استفاده می‌شده که سرانجام در دهه 50 به دستور فرح پهلوی به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار شد. در سال 1355 نیز به موزه آبگینه و سفالینه تهران تبدیل گشت.

موزه آبگینه و سفالینه

آرامستان ظهیر الدوله

این آرامستان در خیابان دربند، خیابان ظهیر الدوله واقع گردیده که در قدیم این محل گورستانی قدیمی بوده که ظهیر الدوله در آن‌جا دفن شده و بعدها خانقاه ظهیر الدوله به این مکان منتقل شده است. مریدان وی این گورستان قدیمی و خانقاه را آرامگاه ظهیر الدوله خواندند.

برای دسترسی به این مکان می‌توانید در ایستگاه تجریش پیاده شوید و در حدود 20 دقیقه تا آرامستان پیاده‌روی کنید؛ یا می‌توانید از اتوبوس‌هایی که در پایانه تجریش مستقر هستند استفاده نمایید. یکی از موارد مورد توجه در این قبرستان سنگ‌های بسیار خوش‌تراش بوده‌اند که شبیه به هم نیستند؛ که برخی به شکل ایستاده و برخی دیگر نیز به صورت خوابیده به چشم می‌خورند. مقبره حسن صبا یکی از زیباترین سنگ قبرهای این قبرستان است که مانند دو کتاب به نظر می‌رسد.

آرامستان ظهیر الدوله

خانه موتمن الاطبا

این خانه در خیابان پامنار و در کوچه‌ای با همین نام واقع شده که متعلق به پزشک ناصرالدین شاه با نام میرزا زین‌العابدین خان دنبلی ضرابی ملقب به موتمن الاطبا بوده است. این شخص از پزشکان معروف آن زمان به شمار می‌رفت که به عنوان اولین فارغ‌التحصیل مدرسه دارالفنون زیر نظر دکتر تولوزان فرانسوی آموزش دید.

خانه موتمن الاطبا از سه طبقه تشکیل شد که جزء اولین خانه‌های چند طبقه در تهران قدیم بوده است و امروزه در شمار جاهای دیدنی تهران قرار دارد. برای رسیدن به این مکان باید از وسایل حمل و نقل عمومی، همچنین مترو استفاده کرد؛ زیرا در محدوده طرح ترافیک واقع شده و محل مناسبی برای پارک ماشین وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید به ایستگاه مترو بهارستان بروید، سپس وارد خیابان ابن سینا شوید و بعد از گذر از خیابان امیرکبیر به خیابان پامنار برسید.

خانه موتمن الاطبا

کتابخانه و موزه ملی ملک

کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 هجری شمسی توسط حاج حسین آقا ملک که خانه پدری ایشان بود افتتاح شد. ابتدا این مکان وقف آستان قدس رضوی گردید که این موقوفات شامل تمام اثاث منزل، کتاب‌ها، نسخه‌های خطی نفیس، مجموعه‌هایی از سکه‌ها، تمبرها، آثار لاکی و بسیاری از لوازم‌ شخصی آقا ملک می‌شد و قدمت این ساختمان به دوران پهلوی اول می‌رسد.

امروزه در طبقه همکف و ساختمان کنونی کتابخانه‌ای قرار دارد که در شمار جاهای دیدنی تهران جای گرفته است. برای دسترسی به کتابخانه ملی می‌توانید از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو که ایستگاه امام خمینی بوده استفاده کنید. بعد از بیرون آمدن از ایستگاه مترو به سمت غرب حرکت نمایید تا سر در باغ ملی را مشاهده نموده و سپس وارد میدان مشق شوید تا به موزه ملی ملک برسید.

کتابخانه و موزه ملی ملک

کلیسای مریم مقدس تهران

بعد از پایان جنگ جهانی اول ارامنه بسیاری به تهران مهاجرت کردند و در طول دو دهه 1300 تا 1310 شمسی مهاجرت آن‌ها به قدری زیاد شد که محله‌های جدید ارامنی‌نشین مانند حسن آباد را به وجود آوردند. یکی از کلیساهای مهم که متعلق به مسیحیان ارتدوکس بوده و روبه‌روی آتشکده آدرپان قرار گرفته کلیسای مریم مقدس تهران است.

کلیسای مریم مقدس مدت زمان زیادی محل خلافت ارامنه تهران بود و بعد از گذشت زمان به انجمن‌های خیریه آموزشی و تحقیقاتی تبدیل گردید. مقبره شخصیت‌های مهم ارمنی مانند سردار مشروطیت هوهانس خان ماسحیان، بپرم داوید داویدیان معروف به پیر خان و تندیس دکتر هاراطون داویدیان در محوطه کلیسا که اهمیت آن را نیز افزایش داده‌اند، قابل مشاهده هستند.

کلیسای مریم مقدس تهران

بقعه جوانمرد قصاب

بنابر داستان‌های زیادی که برای جوانمرد قصاب بیان شده‌اند، ایشان شخصیتی نیمه افسانه‌ای مانند آرش و رستم دارد. برخی‌ معتقد هستند که جوانمرد قصاب یکی از 17 کمر بسته حضرت علی (ع) است و او را پسر عامر بصری از ملازمان محمد حنفیه فرزند حضرت علی می‌دانند.

قدمت بقعه جوانمرد قصاب به زمان قاجار و در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد و در تمام روایات که از گذشته نقل شده‌اند مشخص می‌شود که جوانمرد قصاب در زمان حیات امیرالمومنین می‌زیسته و محل زندگی ایشان بغداد بوده است. این آرامگاه تاریخی در نزدیکی شهر ری و جوانمرد قصاب قرار دارد که در سال 1377 در لیست آثار باستانی به ثبت ملی رسید.

بقعه جوانمرد قصاب

موزه گرافیک ایران

یکی از بناهای قدیمی تهران موزه گرافیک ایران (عمارت ارباب هرمز) نام دارد که از دوران قاجار بر جای مانده است. برخلاف عمارت‌های دیگر که در محدوده تجریش یا میدان بهارستان ساخته می‌شدند این ساختمان در شرق تهران و در منطقه تهرانپارس قرار دارد. امروزه از این مکان به عنوان موزه گرافیک ایران یاد می‌کنند.

نام این موزه از نام هرمز آرش معروف به ارباب هرمز یکی از زرتشتیان یزدی برگرفته شده که بعد از بازگشت به ایران و خرید این ملک از وراث سابق آن به مرکز عام المنفعه تبدیل گردیده است. برای رفتن به موزه گرافیک تهران باید به خیابان استخر در اتوبان شهید بابایی بروید؛ سپس با رفتن به خیابان توحید بنای این موزه زیبا را خواهید دید.

موزه گرافیک ایران

مدرسه دارالفنون

مدرسه دارالفنون به دست وزیر ناصرالدین شاه، به نام امیر کبیر در سال 1230 تاسیس گردید که این مکان اولین مدرسه آموزش نوین در ایران به شمار می‌رفت. هدف امیرکبیر از تاسیس این مکان بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم و کشور بوده است. در آن زمان این مدرسه 7 شعبه داشت و در آن اصول مهندسی، پزشکی و علمی آموزش داده می‌شد و در تاریخ 1367 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

امروزه این بنای تاریخی از جاهای دیدنی تهران به حساب می‌آید که می‌بایست برای بازدید از این مکان باید به میدان امام خمینی، خیابان ناصرخسرو مراجعه فرمایید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مدرسه دارالفنون ایستگاه امام خمینی است. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌هایی که به مقصد پایانه امام خمینی یا پایانه فیاض‌بخش تردد می‌کنند استفاده نمایید.

مدرسه دارالفنون

تئاتر شهر

از معروف‌ترین بناهای فرهنگی در پایتخت، تئاتر شهر تهران است که گروه‌های مختلف نمایش در طول سال در این مکان برنامه اجرا می‌کنند. این بنای تاریخی در هشتم بهمن سال 1351 افتتاح گردید و اولین نمایش اجرا شده در آن باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف بود. به دلیل امکانات مطلبوب و استاندارد اجرای نمایش مجموعه تئاتر شهر تهران را می‌توان مهم‌ترین ساختمان فرهنگی در کشور دانست که معماری این ساختمان نیز به اهمیت این مجموعه افزود.

قبل از ساخت مجموعه تئاتر شهر در این مکان مهمان خانه بلدیه یا کافه شهرداری قرار داشته که شهروندان اوقات فراغت خود را در این مکان سپری می‌کردند. در محوطه فضای باز کنار کافه شهرداری برنامه‌های نمایش و همچنین سیرک باران برنامه اجرا می‌نمودند و پاتوقی برای شاعران، هنرمندان و نویسندگانی چون جلال آل احمد و فروخ فرخ‌زاد به شمار می‌رفت.

تئاتر شهر

برخ طغرل ری

از بناهای قدیمی تاریخی شهر ری که به عهد سلجوقی بازمی‌گردد و به دستور طغرل بیگ (موسس سلسه سلجوقی) ساخته شد برج طغرل ری نام دارد. برخی این محل را برج خلیفه یزید می‌نامند و برخی آن را آرامگاه طغرل بیگ می‌دانند و در برخی از کتاب‌ها آورده شده که افراد دیگر مانند آلب ارسلان، طغرل سوم و دیگر افراد آل سلجوق در این آرامگاه دفن شده‌اند.

محمد محیط طباطبایی این بنا را متعلق به فردی به نام ابراهیم خواص می‌داند و بعد از مرگ، خودش نیز در جوار این برج دفن شده است. این بنای تاریخی که در حوالی ابن باویه نایان بوده نشانگر گوشه‌ای از تاریخ ایران زمین به حساب می‌آید که یادگار اثر سلجوقیان و مدفن بزرگان آن زمان است.

برخ طغرل ری

عمارت قزاقخانه تهران

اولین بنایی که در خیابان کوشک مصری تهران ساخته شده عمارت قزاقخانه تهران نام دارد که از دوره قاجار به یادگار مانده است. قدمت این ساختمان به زمان حکومت ناصرالدین شاه در سال 1280 هجری می‌رسد که به دستور خود شاه به تقلید از واحدهای کازاک روس ساخته شد و محل فرماندهی قوای قزاق بود. این ساختمان در محدوده میدان مشق تهران که از بزرگ‌ترین میدان‌های شهر تهران به حساب می‌آید بنا گردید.

برای رفتن به این مکان تاریخی بهترین ایستگاه مترو امام خمینی خواهد بود که با پیاده‌روی کوتاهی می‌توانید خود را به این محل برسانید و از یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران بازدید کنید. مسیر پیشنهادی بعدی ایستگاه مترو حسن آباد است که با گذشتن از خیابان سی‌تیر به خیابان کوشک مصری و عمار قزاقخانه می‌رسید.

عمارت قزاقخانه تهران

باغ موزه قصر

اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی تهران را دارید باغ موزه قصر می‌تواند یکی دیگر از انتخاب‌هایی باشد که در لیست سفر خود به آن مراجعه کنید. در سال 1177 هجری شمسی این مکان به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا گردید؛ اما ناصرالدین شاه بعد از به حکومت رسیدن علاقه‌ای به این قصر نداشته و آن را به قوای قزاز سپرد. وی باعث شد این قصر برای کاربرد نظامی مورد استفاده قرار گیرد و در زمان مظفرالدین شاه نیز این مکان به دست ژاندارمری افتاد و تبدیل به ویرانه‌ای شد.

در سال 1375 باغ موزه قصر در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید و بازدید از این مکان برای تمامی افراد امکانپذیر شد. موزه قصر در انتهای خیابان شهید مطهری، میدان پلیس قرار دارد و برای رفتن به این مکان می‌توانید هم از خوردو شخصی و هم از وسایل عمومی استفاده کنید.

باغ موزه قصر

امام زاده داوود

امام زاده داوود برای اکثر ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن به دلیل موقعیت آب و هوایی و طبیعت زیبا یکی از جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آید. مقبره امام زاده داوود در منطقه کوهستانی و خوش آب و هوای کن جای گرفته که در شمال غرب تهران قرار دارد. نسل حضرت داوود با یازده واسطه به امام حسن (ع) می‌رسد. برخی از کارشناسان معتقد هستند که این امام زاده از نوادگان امام زین‌العابدین است.

مقبره امام زاده داوود در دوران حکومت شاه طهماسب (صفویان) بنا شده و در زمان فتحعلی شاه قاجار گسترش پیدا کرد. در دوران ناصرالدین شاه نیز تغییراتی در مسیر فرحزاد به امام زاده داوود انجام گردید که نشانه احتمالی ساخت مقبره امام زاده در زمان فتحعلی شاه 8 بیت شعری است که در ورودی حرم با نام فتحعلی شاه نوشته شده است.

امام زاده داوود

موزه زمان

موزه زمان دارای ساختمانی آبی رنگ مزین به آینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا است و حتی اگر برای شما اشیاء تاریخی جذابیتی نداشته باشد با دیدن این ساختمان به وجد می‌آیید. ساختمان این موزه خانه حسین خداداد بوده و امروزه کلکسیون زیبایی از وسایل سنجش زمان قاجار و ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و سوئیس در این موزه به چشم می‌خورند. همچنین ابزار گاه شماری‌ها و تقویم‌های ایرانی، ساعت کشتی و انواع ساعت‌های مچی دو زمانه در آن وجود دارند که می‌توانید از بازدید این وسایل لذت ببرید و با دیدن این لوازم به تاریخ گذشته ایران بازگردید.

موزه زمان

خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد

خانه عشق سیمین دانشور و جلال آل احمد در محله تجریش در بن بستی به نام ارض واقع شده است که این خانه را جلال به عشق سیمین ساخت و سیمین آن را از هر قصری بیشتر دوست می‌داشت. در زمان ادامه تحصیل سیمین در دانشگاه استنفورد آمریکا جلال طرح خانه را پایه‌گذاری کرد.

این خانه محل رفت و آمد بزرگان ادب مانند احمد شاملو و نیما یوشیج و سیاست‌مدارانی مانند امام موسی صدر و آیت الله طالقانی نیز بوده است. همچنین جلسه‌های کانون بعد از جدا شدن جلال و دوستانش از انجمن نویسندگان در این خانه برگزار می‌شد. برای رفتن به این خانه می‌توانید در ایستگاه متروی تجریش پیاده شده و تاکسی‌های دزاشیپ را سوار شوید.

خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد

دبیرستان البرز

یکی از مدارس ماندگار ایران دبیرستان البرز نام داشته که از نخستین آثار نیکلای مارکف معمار تفلیسی بوده که به ثبت آثار ملی رسیده است. این دبیرستان در شمال غربی چهارراه کالج در کوچه البرز قرار دارد. دانش آموزان مستعد می‌توانند با شرکت در آزمون ورودی و قبولی در آن در این دبیرستان پذیرش شوند. دبیرستان البرز در سال 1252 خورشیدی توسط آمریکایی‌ها تاسیس گردید و کالج البرز نامیده شد و در سال 1319 خورشیدی با آغاز مدیریت ایرانیان دبیرستان البرز نام گرفت.

مساحت این دبیرستان 45 هزار مترمربع بوده که قسمتی از آن متعلق به دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. به دلیل قدمت تاریخی و سوابق آموزشی، عملی و فرهنگی در سال 1385 توسط شورای عالی آموزش و پرورش از مدارس درخشان و ماندگار ایران شناخته شده است و افراد زیادی به دنبال تحصیل در این مدرسه هستند.

دبیرستان البرز

کلام آخر

همان طور که اشاره کردیم، اماکن بالا از محبوب ترین مکان های دیدنی شهر تهران هستند که از نگاه گردشگران سایت لحظه آخر انتخاب شده اند. این مکان ها انتخابی مناسب جهت گشت و گذار در کنار دوستان یا اعضای خانواده می باشند. با این لیست کامل می توانید بدون خارج شدن از شهر اوغات فراغت بی نظیری برای خودتان رقم بزنید و به ثبت خاطرات خود در پایتخت بزرگ ایران بپردازید. اما شما کدام یک از موارد بالا را ترجیح می دهید؟ اگر خاطره جذابی از هر کدام دارید با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. علیرضاحسین آبادی علیرضاحسین آبادی 1402/11/19
    0 نفر پسندیدند
    عالی بود👌 اطلاعات خیلی زیادی کسب کردم
  2. محبوبه محبوبه 1402/04/31
    1 نفر پسندیدند
    تا حالا این همه جاهای دیدنی تهران رو یکجا پیدا نکرده بودم مرسی !
  3. محبوبه لحظه آخر 1402/05/01
    0 نفر پسندیدند
    مرسی از توجهتون ♥
  4. حسین  عبدالهی نصرآبادی حسین عبدالهی نصرآبادی 1401/11/28
    17 نفر پسندیدند
    یه انجمنی آستین بالا زده بنام انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویر )نصرآبادی های مقیم تهران که اعضاش برای سرزمین مادری می تپه . اومدن آثار باستانی و مفاخر منطقه خودشون رو به سایر هم وطنان معرفی کردن . گفتن شمائی که به آران و بیدگل می یاد، در 17 کیلومتری کاشان ،آران و بیدگل، یک منطقه است به اسم سفید شهر(نصرآباد کویر). کافیه بیاید تا عاشقق بشین. می گی نه، لیست 26 تایی را ببین . ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون (س )واقع درمحله زیارت سفیدشهر ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم (ع) واقع در دشت های سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر ۴-قلعه های تاریخی سفید، ملک اباد ، رضاآباد ، قاسم اباد و وزیر و امین آباد سفید شهر ۵-منطقه تاریخی چاله غم تاریخی در شمال سفیدشهر محل اولیه سکونت مردم سفیدشهر ۶-پار ک زیبای زنده یاد باقری ورودی شهر سفیدشهر ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد، وکیل و ملامحمدنصرآبادی و کدخدافرج اله سفیدشهر ۸-شهرزیرزمینی طسمیجان وچهارطاقی سفیدشهردرمحله زیارت ۹-مهرکده تاریخی نرسه کلیسای سفیدشهر درمحله قدمگاه ۱۰-قدمگاه علی (ع) سفیدشهر درمحله قدمگاه سفیدشهر ۱۱-دشت های وس

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 134 کاربر