پارک قیطریه

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1426
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همه ما در بین فضای بی روح شهری که تا چشم کار می کند ساختمان است و ساختمان، نیاز به فضایی داریم تا در آن نفسی تازه کنیم، از طبیعتش لذت ببریم و دیدارهایمان را به آنجا برده تا بتوانیم تا حدودی به دور از دغدغه های شهری به آرامش برسیم.

یکی از این فضاهای زیبا و دلنشین پارک قیطریه واقع در شمال تهران است که دارای بافت جنگلی می باشد. پارک قیطریه که طبق گفته ها در گذشته به خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشته، باغی با بافت جنگلی و پوشش گیاهی بسیار متنوعی بوده است.

در گذشته در فضای میانی پارک قیطریه ساختمانی وجود داشته، که امروزه آن را به عنوان فرهنگسرای ملل می شناسیم و بنای آن توسط میرزا تقی خان امیرکبیر ساخته شده است. پارک قیطریه در سال 1356 توسط شهردار وقت تهران، جناب آقای دکتر غلامرضا نیک پی که در اصل نوه دختری شاهزاده ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه بوده است، تصمیم به وقف قسمت هایی از این زمین را که به وی به ارث رسیده بود، می کند. همچنین زمین هایی که دست ورثه صدیق الدوله که از نواده های قاجار و داماد امین السلطان امیر اتابک اعظم بود را، خریداری کرده و به این پارک اضافه می کند تا فضای بزرگتری احداث شود.

 

 

مساحت پارک قیطریه 103 هزار متر مربع است، که هم شامل فضای گل کاری می شود و هم درختان سر به فلک کشیده قدیمی که از روزگاران گذشته می آیند. از گونه های متنوع پوشش گیاهی که در پارک قیطریه وجود دارد می توان به نارون، کاج، سرو نقره ای، زبان گنجشک، اقاقیا، بلوط، گردو، داغداغان، افرا، توت، بید مجنون، چنار، صنوبر، ماگنولیا، سدروس، نوئل و درختچه هایی نظیر زالزالک، نرگس درختی، زرشک، سوداغ، گز و بوداغ که در قسمت جنوبی پارک قیطریه واقع شده است.

بسیاری از افراد که در نزدیکی پارک قیطریه سکونت دارند، برای ورزش صبحگاهی و یا حتی نرمش های عصرگاهی، دورهمی های خانوادگی، دیدارهای دوستانه، استراحت بعد از یک روز کاری پر مشغله و یا حتی به بهانه بازی های کودکانه حتما سری به این پارک می زنند.

از دیگر امکاناتی که در پارک قیطریه برای رفاه حال رهگذران و بازدید کنندگان این پارک در نظر گرفته شده است می توان به نگارخانه، فرهنگسرای ملل، نمازخانه، کتابخانه، مخزن ذخیره آب، زمین بازی، برکه، سرویس های بهداشتی و پیست اسکیت اشاره کرد.

پارک قیطریه یکی از قدیمی ترین پارک های تهران است، که در چهار فصل سال منظره ای دیدنی و زیبا دارد که توصیه می کنیم حتما از آن دیدن کنید. جالب است بدانید، که پوشش جنگلی پارک قیطریه تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و پاکی آب و هوای تهران می گذارد.

دسترسی به پارک قیطریه از جنوب به بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه و در شمال به محله فرمانیه می باشد. همچنین محله قدیمی چیذر و امامزاده معروف آن در شرق پارک قیطریه و خیابان و محله قیطریه در غرب آن قرار دارد.

پارک قیطریه همچنین به مکانی امن برای زندگی گربه ها تبدیل شده است تا بتوانند در طبیعت زیبا و آب و هوای خوش آن زندگی در طبیعت و به دور از فضای شهری را تجربه کنند. 

در هنگام پیاده روی در برخی از ساعات روز نیز می توانید شاهد هنرمندان جوانی باشید، که در حال به نمایش گذاشتن هنر خود با ساز و آواز هستند.

یک خبر خوب برای افرادی که همیشه برای تفریحات و سرگرمی به این مکان سر می زنند، ورود سینمای شش و هفت بعدی می باشد، که برای تجربه هیجان به شکل گروهی و خانوادگی بسیار پر طرفدار می باشد. 

در سینمای شش و هفت بعدی می توانید با استفاده از عینک های مخصوص شاهد فیلم های جدید در بزرگترین و عریض ترین پرده سینمای سه بعدی، حرکت صندلی ها در تمام جهات، افکت های طوفان، باد، رعد و برق و... باشید که هیجان بیشتری برای بیننده به وجود می آورد. ساعات کاری این مجموعه همه روزه از ساعت 17 تا 23 و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 11 تا 23 می باشد. لازم به ذکر است که زمان استفاده از هر سانس بین 5 تا 7 دقیقه است. استفاده از این امکانات برای افراد 7 سال به بالا می باشد که قیمت بلیط آن 8 هزار تومان برای هر فرد است.

 

 

برای تهیه خوراکی در پارک قیطریه تنوع انتخابی ندارید و جز چند غرفه اغذیه و رستوران و کافی شاپ گزینه دیگری ندارید. در عوض برای گذراندن وقت خود در رستوران و یا کافی شاپ می توانید به خیابان های اطراف مراجعه کنید.

از دیگر مکان های که دیدن آن را قبل از ترک کردن پارک توصیه می کنیم بازارچه فرهنگسرای ملل می باشد. در این بازراچه می توانید انواع صنایع دستی، خوراکی ها و سوغات اقصی نقاط ایران را خریداری کنید. برخی از این کالاها نیز حاصل تلاش و زحمت دست هنرمندانی است، که با خلاقیت به ساخت اجسام و زیورآلات زیبا پرداخته اند.

فرهنگسرای ملل واقع در پارک قیطریه در سال 1373 افتتاح شده است، که در قلب پارک قیطریه واقع شده و زیر نظر سازمان فرهنگی-هنری شهرداری می باشد. یکی از فعالیت های این مرکز برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه های مختلف است. این ساختمان خود از نگارخانه، گالری، کانون فرهنگ و زندگی، کتابخانه و بخش های مختلف دیگری تشکیل شده است. لازم به ذکر است، که بازدید کنندگان می توانند به صورت رایگان از گالری و نگارخانه فرهنگسرای ملل استفاده کنند. برخی افراد نیز با استفاده از تور تهران گردی می توانند از این مکان زیبا دیدن کنند.

 در بخش های دیگر فرهنگسرا از جمله سالن فرهنگ که به مساحت 110 متر مربع بوده و دارای یک سن با 24 متر مربع مساحت است، که برنامه های متنوعی مانند برنامه های مناسبتی، اکران فیلم، اجرای موسیقی و سایر برنامه ها، مورد استفاده قرار می گیرد. این سالن دارای 85 صندلی ثابت است، که می توان تا 30 صندلی دیگر به آن اضافه کرد. امکانات این سالن شامل سیستم صوتی، میکسر، باند، پرده نمایش سیار و سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی است.

نگارخانه و گالری نیز در قسمت ورودی فرهنگسرای ملل قرار گرفته، که هر هفته میزبان هنرمندان و بازدید کنندگان زیادی می باشد. هنرمندانی که قصد به نمایش گذاشتن آثار خود در این مکان ها را دارند، می توانند با ارائه لوح فشرده آثار خود به مسئول این قسمت اقدام به رزرو آن کنند.

در واحد کانون ها در فرهنگسرای ملل شاهد فعالیت هایی با همکاری شهرداری در زمینه سازماندهی به سازمان ها و کانون های مردم نهاد هستیم، که یکی از مهمترین کانون های موجود در این بخش کانون فرهنگ و زندگی می باشد.

ساعات بازدید از فرهنگسرای ملل همه روزه از ساعت 8 تا 20 می باشد، که آماده خدمات رسانی به متقاضیان محترم است.

بیان این نکته مهم است، که برای شرکت در کلاس های آموزشی برگزار شده از طرف فرهنگسرای ملل، متقاضیان باید هزینه های جداگانه بپردازند تا اجازه شرکت در آن را دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این برنامه ها می توانید به وبسایت https://melal.farhangsara.ir مراجعه کنید.

همان طور که اشاره کردیم، کتابخانه امیرکبیر در پارک قیطریه از دیگر بخش های فرهنگسرای ملل است، که از اهمیت زیادی در این ساختمان برخوردار بوده و در نزدیکی آن قرار دارد. مساحت این کتابخانه برابر با 306 متر مربع می باشد، که در سال 1373 توسط شهرداری تهران احداث شد. لازم به ذکر است که این کتابخانه جزء کتابخانه های درجه سه محسوب می شود. کتابخانه امیرکبیر دارای امکاناتی از جمله دو سالن مجزا برای مطالعه بانوان و آقایان، نمازخانه، سالن مطالعه کودکان، بخش مرجع و نشریات، بخش نابینایان، اینترنت بی سیم، بخش نو سوادان، اتاق پژوهش، بوفه، بخش دیداری-شنیداری و کمک آموزشی، بخش کتاب گویا و... می باشد.

برخی از مراسم های رونمایی کتاب، یک کتاب یک نویسنده، جشن تولد کتاب و سایر برنامه هایی که کودکان را به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند می کند، نیز در این مکان برگزار می شود.

اگر با کودکان خود برای بازدید از این پارک، راهی آن می شوید، می توانید تمامی وسایل بازی از جمله اسکیت و یا اسکوتر را با خود ببرید، تا کودکان در زمین های بازی که برای آن ها در نظر گرفته شده، سرگرم شوند. همچنین بزرگسالان می توانند به همراه خود وسایل ورزشی از جمله راکت و توپ تنیس، بدمینتون، شطرنج و یا دوچرخه به همراه ببرند تا از امکانات میزهای تنیس، شطرنج و زمین هایی که برای این ورزش ها در نظر گرفته شده، بهتر استفاده کنید.

در محوطه پارک و بعد از یک پیاده روی که گاهی بعضی از افراد در آن مشغول دویدن و استفاده کردن از هوای پاک و سالم هستند، می توانید از وسایل ورزشی که برای ورزشکاران در نظر گرفته شده، استفاده کنید.

 

 

گاهی نیز شاهد گروه های ورزشی خواهید بود که به ورزش دسته جمعی مشغول می باشند و از تمام سنین در آن حضور دارند.

میزهای شطرنج نیز می تواند بهانه ای برای افرادی باشد، که شاید توانایی شرکت کردن در این گروه ها را نداشته باشند. همچنان که در برخی از ساعات روز شاهد تجمع دوستان و جوانان قدیمی هستیم، که در دورهمی های دوستانه در پارک قیطریه به بیان خاطرات جوانی خود مشغولند و به این شکل تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند. چه بسا پارک قیطریه بارها بهانه ای شده است، تا دوستی های فراوانی را شکل دهد و این نیاز انسان ها به برقراری روابط اجتماعی را برآورده کند.

و اما در ادامه به شرح دسترسی های عمومی به پارک قیطریه می پردازیم. برای رسیدن به پارک قیطریه هم می توانید از خطوط تاکسیرانی و هم اتوبوس و مترو تهران استفاده کنید.

نزدیکترین ایستگاه اتوبوسرانی به پارک قیطریه به همین نام می باشد، که برای رسیدن به آن باید از خط تندروی 106 پایانه شهید افشاری-پایانه لاله استفاده کنید. برای دسترسی به آن باید ابتدا خود را به پایانه پارک وی در خیابان ولیعصر تهران برسانید.

نزدیکترین ایستگاه مترو به پارک قیطریه نیز به همین نام می باشد و برای رسیدن به آن باید خط متروی یک شهری تجریش-کهریزک را سوار شوید.

برای استفاده از تاکسی، بستگی به این دارد که در کدام نقطه از تهران قرار دارید تا بتوانید بهترین مسیر را انتخاب کنید. اما به این دلیل که پارک قیطریه تاکسی های مستقیم ندارد، شاید مجبور شوید از مسیرهای نزدیک به این مکان استفاده کنید تا با سپری کردن بخشی از راه به صورت پیاده روی خود را به پارک قیطریه برسانید.

اگر دارای وسیله شخصی هستید، می توانید از طریق خیابان شریعتی، یا اتوبان صدر یا خیابان شهید اندرزگو به پارک قیطریه برسید. اگر هم با تور تهران به این مکان سر میزنید، نگران چیزی نباشید!

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 100 کاربر