سورتمه تهران

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 18236
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر به دنبال هیجان هستید و می‌خواهید آدرنالین را در رگ‌های خود حس کنید، سورتمه سواری می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. سورتمه تهران از هیجان‌انگیزترین سورتمه‌‌های کشور است که در کنار هیجان و انرژی که به شما منتقل می‌کند، لذت تجربه تماشای تهران از ارتفاعات را نیز برای شما فراهم می‌کند. سورتمه تهران در ارتفاعات پرفراز و نشیب تهران واقع شده است و یک مرکز تفریحی عالی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود. در این منطقه، علاوه بر سورتمه سواری، تفریحات دیگری نیز وجود دارند که یک روز پرماجرا و هیجان‌انگیز را برای شما می‌سازند.

سورتمه تهران

سورتمه چیست؟

نام سورتمه معمولا ما را به یاد بابانوئل و گوزن‌هایش می‌اندازد که سورتمه‌ای پر از هدیه را می‌کشاند. در واقع سورتمه یک نوع وسیله نقلیه بدون چرخ است که در گذشته برای حمل و نقل استفاده می‌شد. این وسیله برای حمل بار و اشخاص روی سطوح پوشیده از برف و یخ به کار می‌رفت، زیرا حرکت وسایل چرخ‌دار روی این سطوح بسیار دشوار بود. سورتمه‌ها دارای دو تیغه از جنس فلز در طرفین هستند. در گذشته برای ساخت این تیغه‌ها از چوب، استخوان و... استفاده می‌کردند و به این ترتیب به سادگی بار و اشخاص را روی سطوح برفی و یخی به حرکت در می‌آوردند. 

سورتمه‌هایی که امروزه برای سواری استفاده می‌شوند فاقد تیغه‌های فلزی هستند و به جای آن روی ریل حرکت می‌کنند. این نوع سورتمه‌ها که دارای واگن قطاری یک نفره هستند، از ارتفاعات به سمت پایین هل داده می‌شوند و به وسیله نیروی جاذبه به حرکت در می‌آیند. سرعت این وسیله در شیب‌های تند به 40 کیلومتر در ساعت می‌رسد و باعث می‌شود تا باد با شدت به صورت شما برخورد کند و هیجان را به رگ‌های شما تزریق خواهد کرد.

 البته ایمنی این سورتمه‌ها نیز بالا هستند و با توجه به استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند. در این سورتمه‌ها ترمز دستی تعبیه شده است که با کشیدن آن سرعت سورتمه کاهش پیدا می‌کند.

سورتمه تهران کجاست؟

سورتمه تهران کجاست؟

دو سورتمه در تهران وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اولین سورتمه که در میان مردم تهران بیشتر شناخته شده است، سورتمه دربند یا همان سورتمه گلابدره است. این سورتمه در خیابان دربند، خیابان گلابدره، خیابان الفت، خیابان پندار و خیابان شکیبایی واقع شده است. دومین سورتمه تهران نیز در منطقه توچال واقع شده است و مردم می‌توانند از آن نیز برای تفریح استفاده کنند.

معرفی سورتمه های تهران

همانطور که اشاره شد، شهر تهران دارای دو سورتمه است. هر یک از این سورتمه‌ها دارای امکانات تفریحی متفاوتی است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به معرفی سورتمه‌های تهران می‌پردازیم.

سورتمه دربند

سورتمه دربند که به سورتمه گلابدره نیز معروف است، دارای یکی از طولانی‌ترین مسیرهای سورتمه سواری کشور با 1200 متر طول، است. این سورتمه دارای کابین‌های سورتمه مدرن بوده و حداکثر سرعت 40 کیلومتر بر ساعت را می‌توان در آ‌ن‌ها تجربه کرد. این سورتمه‌ها دارای امنیت فوق‌العاده‌ای هستند که علاوه بر هیجان و جذابیت، چشم‌انداز بی‌نظیری از تهران را می‌توانید روی آن مشاهده کنید.

سورتمه گلابدره در سال 1392 در بوستان گلابدره افتتاح شد و به وسیله متخصصان ایرانی با مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها و استانداردهای جهانی ساخته شده است. این سورتمه دارای مسیری 850 متری است که پیچ و خم‌های مختلفی را در آن تعبیه شده است که هیجان را برای مشتریان دو برابر می‌کند. ظرفیت واگن‌هایی که روی ریل حرکت می‌کنند دو نفر است و این امکان برای سرنشینان فراهم شده است تا با ترمز دستی سرعت سورتمه را کاهش دهند و از مناظر اطراف بیشترین لذت را ببرند.

سورتمه دربند

 

سورتمه توچال

سورتمه توچال، سورتمه‌ای با قیمت مناسب و مناظری فوق‌العاده است که با تهیه بلیط از آن می‌توانید با کمترین قیمت، تفریحی هیجان‌انگیز را تجربه کنید. این سورتمه دارای طولی 1420 متری است و یکی از طولانی‌ترین پیست‌های سورتمه در ایران به شمار می‌رود. پیست سورتمه توچال می‌تواند 250 نفر را در یک ساعت جا به جا کند. این سورتمه دارای کابین‌های یک نفره است اما این امکان برای خانواده‌ها فراهم است که کودکان خود را به همراه خود سوار کنند.

ریل‌ها و کابین‌ها با استانداردهای بین‌المللی دنیا و توسط شرکت آلمانی ویگاند که یکی از معتبرترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه ساخت چنین وسایلی است، طراحی و ساخته شده است. بنابراین ایمنی بالایی را مشتریان تجربه خواهند کرد. مسیر سورتمه توچال دارای پیچ و خم‌های فراوانی است که آدرنالین را در رگ‌های شما به خوبی تزریق می‌کند. البته سرعت کابین‌های این سورتمه را می‌توان به وسیله ترمز دستی کاهش دهید.

در انتهای مسیر این سورتمه با یک تابلوی لبخند بزنید مواجه می‌شوید. در مواجهه با این تابلو بهتر است لبخند بزنید زیرا که دوربین باکیفیتی که در این قسمت از مسیر قرار گرفته است، عکسی از شما می‌گیرد و در انتها توسط توسط اپراتور چاپ می‌شود و در اختیارتان قرار می‌گیرد. فایل عکس را نیز می‌توانید با پرداخت هزینه دریافت کنید و آن را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

سورتمه توچال

بهترین زمان بازدید از سورتمه تهران

سورتمه تهران در شرایط بد آب و هوایی تعطیل است و به همین دلیل ممکن است در فصل زمستان به خاطر بارش باران یا برف با درهای بسته این سورتمه مواجه شوید. منطقه گلابدره و دربند دارای دمایی پایین‌تر از شهر تهران می‌باشند و به همین دلیل ممکن است در فصول سرد سال به هنگام حرکت روی سورتمه باد سرد با شدت بسیاری به صورت شما برخورد کند. همین امر در فصل تابستان باعث می‌شود تا باد خنک به صورت شما برخورد کند. البته در فصل تابستان به دلیل آفتاب مستقیم ممکن است سورتمه سواری کمی آزاردهنده باشد. به همین دلیل بهترین زمان مراجعه به سورتمه تهران را می‌توان فروردین تا اوایل خرداد و شهریور تا اواسط آبان دانست.

نکات مهم سورتمه سواری تهران

به هنگام سورتمه سواری تهران لازم است به برخی از نکات توجه کنید تا علاوه بر لذت بردن از این تفریح مهیج و جذاب، ایمنی و آرامش خاطر را نیز همراه داشته باشید. در ادامه به برخی از نکات مهم سورتمه سواری تهران اشاره می‌کنیم.

  • به توصیه‌های مسئولان مجموعه سورتمه تهران توجه کنید تا ایمنی شما در حین سورتمه سواری حفظ شود.
  • از باز کردن کمربند ایمنی در طول مسیر خودداری کنید.
  • مطمئن شوید لباس‌، روسری یا مانتو شما آویزان نخواهد شد.
  • به هنگام سرعت گرفتن فاصله مناسب خود را با سورتمه جلویی حفظ کنید.
  • ترمز سورتمه را بیش از حد به کار نبرید.
  • قبل از استفاده از سورتمه به شرایط سنی درج شده برای سورتمه سواری توجه کنید.
  • برای سورتمه سواری باید مسیری شیب‌دار را به صورت پیاده طی کنید، بنابراین این مسیر برای افراد ناتوان مناسب نیست.
  • در نزدیکی پارک سورتمه تهران، ممکن است با حیوانات مختلفی اعم از پرندگان شکاری، شغال، سمور و سگ مواجه شوید. این حیوانات بی خطر هستند و اگر شخصی را در حال آزار رساندن به این حیوانات مشاهده کردید، گزارش آن را به نگهبانان بدهید.

تفریحات سورتمه تهران

همانطور که اشاره شد، سورتمه تهران علاوه بر سورتمه سواری دارای تفریحات دیگری نیز می‌باشد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در ادامه برخی از این تفریحات را بررسی می‌کنیم.

پارک گلابدره

پارک گلابدره را می‌توان از زیباترین و دیدنی‌ترین پارک‌های کوهستانی تهران برشمرد که در کنار پارک جمشیدیه تهران واقع شده‌ است. این پارک در ارتفاعات شمال دربند قرار گرفته است و بنابراین شما با گردش در آن، علاوه بر استفاده از طبیعت فوق‌العاده این پارک، چشم‌انداز بی‌نظیری از تهران را نیز در برابر چشمان خود خواهید یافت. این پارک دارای درختان ارغوان بسیاری است که جلوه‌ای بی‌نظیر به پارک بخشیده‌اند. این درختان در اواسط بهار شکوفه می‌دهند و فضا را سرشار از عطر خود می‌کنند. در این پارک می‌توانید هوای پاک و دور از هر گونه آلودگی را وارد ریه‌های خود کنید.

این پارک بهترین گزینه برای استراحت بعد از سورتمه سواری است و دارای امکانات رفاهی و خدماتی متنوعی می‌باشد. در این پارک می‌توانید از سرویسهای بهداشتی، امکانات باربیکیو، آلاچیق، نمازخانه و... استفاده کنید و یک پیک نیک دلنشین را در کنار خانواده خود داشته باشید. البته این پارک به دلیل قرارگیری در کوهستان دارای شیب تندی است و ممکن است رسیدن به آن برای عده‌ای که ناتوانی دارند، مشکل باشد.

پارک گلابدره

سافاری وحشت دربند

سورتمه سواری یکی از تفریحات هیجان‌انگیز پارک دربند است. اگر آدرنالین سورتمه سواری شما را به هیجان نیاورده است، سافاری وحشت می‌تواند قلب شما را به تپش بیندازد. سافاری وحشت همان تونل وحشت است که در آن با موجودات ترسناکی مواجه خواهید شد. 

در این سافاری به صورت پیاده وارد این تونل وحشت می‌شوید و آیتم‌های متنوعی از ترس و وحشت را تجربه می‌کنید. توجه داشته باشید که ورود افراد کمتر از 12 سال و بیشتر از 60 سال، افرادی که دارای بیماری قلبی هستند و کسانی که از محیط‌های تاریک و بستنه می‌ترسند، به این سافاری ممنوع است.

سافاری وحشت دربند

سینما پرواز دربند

از دیگر تفریحات هیجان‌انگیز سورتمه تهران می‌توان به سینما پرواز اشاره کرد. این سینما که اولین سینمای پرواز تهران به حساب می‌آید، تجربه واقعیت مجازی را به شکلی جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است. در این سینما، بازدیدکنندگان سوار بر کابین‌های 4 نفره‌ای می‌شوند که در ارتفاع دو متری از سطح زمین قرار گرفته‌اند.  مراجعه‌کنندگان با زدن عینک سه بعدی به چشم در حالیکه کابین بین زمین و هوای تکان می‌خورد، تصاویر گوناگونی را مشاهده می‌کنند. این سینما می‌تواند حس واقعی صحنه‌ها را به بازدیدکنندگان منتقل کند. سینما پرواز برای کودکان کمتر از 7 سال و افراد دارای وزن بیش از 130 کیلوگرم ممنوع می‌باشد و ساعت کاری آن مانند دیگر بخش‌های مجتمع سورتمه تهران است. تجهیزات این سینما توسط شرکت زیمنس آلمان ساخته شده است و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

دربند

همانطور که اشاره شد سورتمه تهران در منطقه دربند قرار گرفته است و شما می‌توانید پس از مراجعه به بخش‌های مختلف این پارک، به گشت و گذار در دربند بپردازید. دربند را می‌توان از معروف‌ترین و زیباترین مناطق تهران دانست که محبوبیت زیادی در میان اهالی تهران دارد. در این منطقه می‌توانید وعده غذایی خود را در کنار رودخانه خروشان میل کنید و از رستوران‌ها، کافه‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و دکه‌های ترشیجات خرید کنید. البته اگر طی کردن مسیر برایتان کمی دشوار است، می‌توانید از رستوران‌هایی که در ابتدای مسیر قرار گرفته اند، استفاده کنید.

دربند

ماشین کوبنده سورتمه تهران

ماشین کوبنده از تفریحات نوستالژی و محبوبی است که علاوه بر کودکان بزرگ‌ترها را نیز به سر ذوق می‌آورد. در این بازی می‌توانید ماشین‌ها را کنترل کنید یا آن‌ها را به ماشین دوستتان بکوبید. این ماشین‌ها را می‌توانید در مجموعه سورتمه تهران نیز امتحان کنید و لحظات شادی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. 

مسیر دوچرخه سواری سورتمه تهران

مسیر دوچرخه سواری سورتمه تهران یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری تهران است که دارای 800 متر طول می‌باشد. در این مسیر می‌توانید در شیب نسبتا تندی رکاب بزنید و قدرت بدنی خود را امتحان کنید. این پیست برای ورزشکاران دوچرخه سوار مناسب می‌باشد و محلی مناسب برای تمرین آن‌ها فراهم می‌کند. 

سایر تفریحات سورتمه تهران

در سورتمه تهران علاوه بر تفریحاتی که ذکر شد می‌توانید از دیگر تفریحات نیز استفاده کنید. در این مجموعه زمین ورزشی چند منظوره‌ای برای ورزشکاران فراهم شده است. دیوار و تور تمرین مخصوص صخره‌نوردی نیز می‌تواند محل مناسبی برای محک زدن قدرت بدنی باشد. دستگاه‌های ورزشی متنوع و همچنین زمین‌های بازی مختلف برای کودکان از دیگر تفریحات این مجموعه جذاب است.

سورتمه تهران

امکانات سورتمه تهران

سورتمه تهران یکی از مناطق محبوب شهر تهران است و در طی سال‌های متمادی در آن امکانات بسیاری را برای رفاه مراجعه‌کنندگان فراهم کرده‌اند. در این مجموعه می‌توانید از امکانات زیر استفاده کنید.

  • محوطه بازی کودکان
  • آلاچیق و باربیکیو
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ
  • بوفه و فروشگاه
  • ابزارهای ورزش بزرگسالان

چگونه به سورتمه تهران برویم؟

در پاسخ به این سوال که با استفاده از وسایل نقلیه متعددی می‌توان خود را به سورتمه تهران رساند. برای رفتن به سورتمه تهران ابتدا لازم است خود را به میدان تجریش برسانید. برای این کار می‌توانید از تاکسی، اتوبوس، مترو یا خودروی شخصی استفاده کنید. ادامه مسیر را می‌توانید با استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی طی کنید و خود را به سورتمه تهران برسانید.

 دسترسی به سورتمه تهران از هر یک از موارد زیر امکان پذیر است.

دسترسی با تاکسی

برای دسترسی به سورتمه تهران با تاکسی لازم است به میدان تجریش بروید. در میدان تجریش خود را به ضلع شمال شرقی میدان برسانید و به ابتدای خیابان فناخسرو بروید. در این محل می‌توانید تاکسی‌های خطی تجریش- آبک را مشاهده کنید. با استفاده از این تاکسی‌ها خود را به روبه‌روی ورودی پارکینگ جنوبی بوستان گلابدره برسانید و ادامه مسیر را که حدود 600 متر با شیب تند است، پیاده طی کنید.

دسترسی با مترو

برای رسیدن به سورتمه تهران با مترو باید سوار مترو شوید و در ایستگاه تجریش پیاده شوید. ادامه مسیر یک کیلومتری را تا میدان تجریش پیاده طی کنید و سوار تاکسی‌های تجریش- آبک شوید و همانند بخش قبلی روبه روی پارکینگ جنوبی بوستان گلابدره پیاده شوید و به راه خود تا سورتمه ادامه دهید.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

مترو تجریش

دسترسی با اتوبوس

برای رسیدن به میدان تجریش با اتوبوس، سوار اتوبوس‌های تندرو خط تجریش_ راه‌آهن شوید و سپس خود خود را به میدان تجریش برسانید. ادامه مسیر را نیز باید با تاکسی تا پارکینگ بوستان گلابدره طی کنید.

دسترسی به پارکینگ با وسیله نقلیه شخصی

از آنجایی مجموعه سورتمه تهران در محدوده طرح ترافیک قرار ندارد و عموم بازدیدکنندگان می‌توانند از پارکینگ بوستان گلابدره استفاده کنند. استفاده از وسیله نقلیه شخصی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. به منظور رسیدن به سورتمه تهران با وسیله نقلیه شخصی، لازم است از خیابان ولیعصر یا نیاوران خود را به میدان تجریش برسانید و سپس از بخش شمال شرقی میدان، وارد خیابان فناخسرو شوید.

با ادامه دادن این خیابان به سمت شمال به ورودی پارکینگ بوستان گلابدره می‌رسید. در این پارکینگ وسیله نقلیه خود را پارک کنید و ادامه مسیر را پیاده طی کنید. اگر قصد سفر به سورتمه تهران را در روزهای تعطیل دارید توجه داشته باشید که پارکینگ بوستان گلابدره در این روزها به سرعت پر می‌شود.

خطرات سورتمه تهران

خطرات سورتمه تهران

تمامی وسایل تفریحی که هیجان بسیاری را برای گردشگران فراهم می‌کنند همواره با خطراتی همراه بوده‌اند و گاها حوادثی را نیز اتفاق افتاده‌اند. همیشه در نظر داشته باشید که می‌توانید با بستن کمربند ایمنی و رعایت خونسردی و آرامش و رعایت یکسری از نکات ایمنی همیشه میزان خطرات را کاهش دهید!

قیمت بلیط سورتمه تهران

اگر تصمیم خود را مبنی بر تجربه سورتمه تهران گرفته اید و می خواهید لحظاتی لذت بخش را برای خودتان و همراهان عزیزتان رقم بزنید، می توانید با سفر به سورتمه تهران لذتی هیجان انگیز را تجربه کنید. قیمت بلیط سورتمه تهران در مهر ماه سال 1401، مبلغی در حدود 50 هزار تومان است که به وسیله سایت‌های ارائه دهنده تخفیف می توانید با مبلغی کمتر نیز آن را تهیه کنید.

شماره تماس سورتمه تهران دربند

 تلفن سورتمه تهران : 22725307 -22725197

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 104 کاربر