پارک ملی کویر

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/12
بازدید: 1607
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک ملی کویر یک منطقه اکولوژیکی حفاظت شده در قلب ایران است که بخش اعظمی از ایران را در بر می گیرد. این پارک که به آفریقای کوچک مشهور است، زادگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی می باشد. راه های دسترسی به این پارک زیبا در این مقاله آورده شده است، توصیه می کنیم با یکی دیگر از مقالات سایت لحظه آخر همراه باشید تا این پارک متفاوت و زیبا را بیشتر بشناسید.

 

پارک ملی کویر

 

پارک ملی کویر کجاست؟

پارک ملی کویر ایران که در ناحیه غرب کویر مرکزی ایران و شرق دریاچه نمک قرار دارد، دارای مساحتی نزدیک به 4000 کیلومتر مربع است. این پارک در 120 کیلومتری جنوب تهران و 100 کیلومتری شرق قم قرار دارد. از جمله زیبایی های این کویر می توان به صخره ای بزرگ و نیم دایره ای شکل با نام سیاه کوه اشاره کرد.

امروزه بیشترین مبحث بارز در مورد پارک ملی کویر اصفهان اکوسیستم آن است. در این ناحیه با وجود بارندگی های اندک گونه های گیاهی و جانوری زیادی زندگی می کنند که می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. هم چنین این ناحیه جاذبه های تاریخی زیبایی را در خود جای داده که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

ویژگی های پارک ملی

از جمله ویژگی های مهم پارک ملی کویر ایران می توان به آب و هوای خشک و بیابانی آن اشاره کرد. براساس تحقیقات ماکزیمم بارندگی در این ناحیه در ماه های آبان و دی است. در این ناحیه آب کم یافت می شود اما جاذبه های زیادی با نمک در این ناحیه به وجود آمده که این پارک را منحصر به فرد تر می کند. هم چنین پارک ملی کویر اصفهان تنها جایی از ایران است که در آن هیچ انسانی وجود ندارد و در آن می توان وسیع ترین نمک زار ها را در کنار گونه های گیاهی و جانوری مشاهده کرد.

حیاط وحش

پارک ملی کویر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر زیست کره و زیستگاه اصلی یوزپلنگ های آسیایی شناخته می شود که سالانه صدها دوستدار طبیعت و ماجراجو را به خود جذب می کند. از جمله گونه های جانوری ساکن در این ناحیه می توان به یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گرگ خاکستری، کفتار راه راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه روپل، چینکارا، اویس، شغال، کاراکال و غیره اشاره کرد. عمده جاندار موجود در این زیست بوم غزال است. به طور کلی در این ناحیه 34 گونه پستاندار، 155 پرنده و 34 خزنده وجود دارد. متاسفانه گونه های جانوری نظیر گورخر و آهو موجود در پارک ملی کویر اصفهان منقرض یا در حال انقراض است.

 

پارک ملی کویر

 

پوشش گیاهی

گر چه میزان باران در این ناحیه بسیار کم است اما گونه های گیاهی و بومی زیادی در این ناحیه وجود دارند که نسبت به گرمای هوا، کمبود آب و شوری خاک کاملا مقاوم اند. از جمله گونه های گیاهی موجود در این منطقه می توان به گیاه آویشن، شیرخشت، درختچه گز، درختچه بادام وحشی و غیره اشاره کرد. بر اساس آخرین آمار در این ناحیه 355 گونه گیاهی وجود دارند که 20 گونه از آن ها کاملا بومی ناحیه پارک ملی کویر هستند.

جاذبه های گردشگری

پارک ملی کویر یکی از زیبا ترین مناطق کویری ایران است که اغلب گردشگران بین المللی آن را با نام آفریقای کوچک می شناسند. با تمام تفاسیر فوق و وجود گونه های گیاهی و جانوری مختلف در این منطقه، این پارک دارای جاذبه های دیگری نیز می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

جاده سنگفرش

جاده سنگفرش پارک ملی کویر یکی از شگفت‌انگیزترین آثار منطقه است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی گردد. این جاده که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. به دستور عباس شاه با مصالحی نظیر سنگ و زغال و چوب برای عبور افراد از میان باتلاق ها و شوره زار های کویر ساخته شد. جاده سنگ فرش در نزدیکی سیاه کوه واقع شده است.

 

جاده سنگفرش/قصر بهرام

 

قصر بهرام

بنای معروف «قصر بهرام» که در واقع یک کاروانسرا قدیمی محسوب می شود و در واقع 5 قرن از ساخت آن می گذرد یکی از جاذبه های دیدنی پارک ملی کویر در کنار آب انبار لکاب و قلوقه و چندین کاروانسرای دیگر است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

دریاچه نمک

دریاچه نمک نزدیک ترین جاذبه دیدنی نزدیک به پارک محسوب می شود که از آن با عنوان یکی از بزرگترین نمکزارهای ایران یاد می شود. این دریاچه که شکلی مثلثی دارد با مساحت 2500 کیلومتر مربعی خود در هنگام غروب آفتاب از قله سیاه کوه منظره ای جالبی دارد. جالب است بدانیم دریاچه نمک حوضه آبریز بسیاری از رودخانه های مرکز ایران است و در اطراف آن باتلاق های زیادی وجود دارد. اگرچه آبزیان زیادی در این دریاچه وجود ندارند، اما تعداد قابل توجهی از پرندگان آبزی مهاجر در زمستان به دریاچه و رودخانه های اطراف آن سرازیر می شوند.

 

دریاچه نمک

 

راه های دسترسی به پارک ملی کویر

راه های دسترسی به پارک ملی کویر متنوع و وابسته به موقعیت گردشگر است از جمله راه های دسترسی به این پارک می توان مسیر ورامین، پیشوا و جاده فرعی کنار خط راه آهن تهران - مشهد اشاره کرد. هم چنین مسیر گرمسار به قصر بهرام به سمت روستای کهک نیز مسیر خوبی محسوب می شود اما این مسیر در نیمه دوم سال باتلاقی است که عبور و مرور را کمی سخت می کند. مسیر سوم برای دسترسی به پارک کویر ملی که معمولا راه گردشگر پسندی تلقی می شود دسترسی به این پارک از طریق کاشان و شهرستان آران و بیدگل است که گردشگر پس از سه ساعت جاده خاکی به کاروانسرای مرنجاب در حاشیه جنوبی کبیر می رسد و اگر از کاروانسرای مرنجاب به سمت شرق حرکت کند سه ساعت بعد می تواند به پارک کویر ملی دسترسی یابد. البته ماشین مناسب و استفاده از اپلیکیشن های مسیر یاب می تواند روند رسیدن به این جاذبه دیدنی را آسان تر کنند.

جمع بندی

سفر به پارک ملی کویر اصفهان از جمله سفرهایی است که اسرار و زیبایی های طبیعی کویر اسرارآمیز ایران را فاش می کند، در این سفر می توان در کنار مشاهده جاذبه های مختلف تجربه های بیشتری کسب کرد و در مورد تاریخ ایران بیشتر دانست. تجربه سافاری، قدم زدن بر روی تپه های شنی آفریقای کوچک ایران و از همه مهم تر دیدن آسمان پر ستاره کویر از جمله ویژگی هایی است که افراد علاقه مند به سفر را ترغیب می کند تا از این کویر زیبا بازدید کنند. مخاطب عزیز لحظه آخری اگر تجربه سفر به کویر را دارید حتما تجربیات خود را با ما از طریق بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر