مهیج ترین تفریحات هوایی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3439
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تفریحات موجود در نقاط مختلف جهان به دسته های متنوعی تقسیم می شوند، در بین دسته بندی های موجود، تفریحات هوایی یکی از محبوب ترین تفریحات به حساب می آیند. برخی از تفریحات هوایی بسیار پر خطر بوده و افراد برای انجام آن ها نیاز به آموزش و آمادگی بدنی دارند، در مقابل تفریحات پرخطر، چندین تفریح هوایی مناسب همه افراد جامعه وجود دارد که برای پرداختن به آن ها نیاز به هیچ پیش زمینه ای نمی باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی مهیج ترین تفریحات هوایی بپردازیم.

انجام تفریحات هوایی و هیجان انگیز، آدرنالین را به بالا ترین حد خود می رساند، همین امر سبب شده است که افراد بسیاری علاقه به انجام چنین تفریحاتی داشته باشند، لازم به ذکر است که قبل از پرداختن به این تفریحات، مطمئن شوید که ترس از ارتفاع نداشته باشید.

هواپیمای تفریحی

 

راه رفتن بر روی بال هواپیما

ترس از ارتفاع دارید؟ این تفریح را فراموش کنید. یکی از مهیج ترین تفریحات هوایی موجود در دنیا، راه رفتن روی بال هواپیما بوده که اصلی ترین مکان برگزاری آن شهر واشنگتن در آمریکا می باشد. در این تفریح افراد خود را با استفاده از طنابی محکم به هواپیما بسته و پس از رسیدن هواپیما به ارتفاع و سرعت مورد نظر، پا بر روی بال می گذارند. تنها افرادی که آمادگی ذهنی و بدنی بالایی دارند قادر به انجام این تفریح بوده و انجام آن برای افراد عادی غیر ممکن به نظر می رسد. گردشگران برای پرداختن به این تفریح لازم است که در کلاس آموزشی آن شرکت کنند، در این کلاس که 12 ساعت به طول می انجامد، افراد را برای انجام این کار آماده کرده و تمام نکات لازم را برای آن ها شرح می دهند تا تمام مراحل راه رفتن بر روی بال بدون خطر و حادثه ای پیش برود.

صبر کنید، هیجان این تفریح همین جا به پایان نمی رسد، خلبان هواپیما در میانه مسیر پس از آن که مطمئن شود شما میله وسط بال را گرفته اید، هواپیما را سر و ته کرده و شما را وارونه به دنبال خود می برد. دلهره و هیجان در این بخش به بالاترین حد خود می رسد و کمتر کسی قادر به تحمل آن می باشد.

سقوط آزاد

پس از راه رفتن بر روی بال هواپیما، سقوط آزاد را می توان یکی دیگر از مهیج ترین تفریحات هوایی دانست. این ورزش دارای سطح های بسیار تخصصی و پیچیده ای بوده اما گردشگران برای پرداختن به آن در ابتدا نیاز به دل و جرات بسیاری دارند و پس از آن با شرکت در کلاس های آموزشی این ورزش می توانند با کمک شخصی دیگر از ارتفاعی بسیار زیاد به پایین پریده و با استفاده از چتر نجات فرود آیند.

سقوط آزاد با استفاده از چتر نجات، به دو نوع چتربازی اتوماتیک و غیر اتوماتیک تقسیم می شود.

 

سقوط آزاد

 

سقوط آزاد اتوماتیک

 سقوط آزاد اتوماتیک روشی ایمن برای انجام این ورزش بوده و برای افراد مبتدی مناسب تر می باشد. در این روش چتری که در پشت فرد چترباز بوده به وسیله طنابی به هلیکوپتر و یا هواپیمایی که چتربازان از آن به پایین می پرند، متصل است و چتر به محض رسیدن چترباز به ارتفاع مورد نظر باز می شود. برای جلوگیری از هرگونه اتفاق غیر قابل انتظار چتری غیر اتوماتیک در جلوی فرد چترباز وجود دارد تا در صورتی که بنا به هر دلیلی چتر اتوماتیک وی باز نشد، از چتر جلویی استفاده کرده و بدون مشکل فرود آید.

سقوط آزاد غیر اتوماتیک

در این روش فرد چترباز در ارتفاع تعیین شده از هواپیما و یا بالگرد به پایین پریده و در ارتفاع مورد نظر چتر خود را با استفاده از دستگیره ای به نام پاراشوت باز کرده و در مکان تعیین شده فرود می آید.

پرش Base

چتر بازی به اندازه ی کافی برایتان هیجان انگیز نیست؟ به نروژ بروید و پرش Base را امتحان کنید.

پرش Base در واقع به پایین پریدن از بالای صخره ها با استفاده از لباسی به نام Wingsuit که امکان پرواز در هوا را به افراد می دهد، می باشد. افراد پیش از انجام این ورزش لازم است بیش از 200 پرش سقوط آزاد از هواپیما را انجام دهند و پس از آن، در کلاس های آموزشی پرش Base شرکت کنند، بعد از گذراندن دوره های آموزشی می توانند به انجام این تفریح بپردازند. لازم به ذکر است که خطر و هیجان این تفریح بسیار بالا بوده و امکان رخ دادن حادثه در مراحل آموزشی این ورزش نیز وجود دارد. همانطور که در ابتدا اشاره شد معروف ترین کشور برگزار کننده این گونه تفریحات نروژ بوده اما ممکن است در سایر نقاط دنیا مکان هایی برای برگزاری پرش Base وجود داشته باشد.

 

 

پرش از ارتفاع زیاد

 

گردشگران پس از گذراندن دوره های آموزشی این تفریح به بالای صخره ای بلند رفته و به پایین می پرند، سرعت سقوط بسیار بالا بوده و 5 ثانیه اول سقوط آزاد محسوب می گردد، پس از گذشت 5 ثانیه با جمع شدن هوا در زیر لباس مخصوص پرش Base، فرد در هوا معلق شده و می توانند با حرکت بدن خود در هوا بچرخد.

افراد برای فرود آمدن لازم است پس از رسیدن به ارتفاع 150 متری سطح زمین، چتر نجات خود را باز کرده تا بتوانند بدون خطر فرود آیند، لازم به ذکر است که ورزشکاران حرفه ای برای فرود از چتر استفاده نمی کنند و با استفاده از روش های خاصی به وسیله همان لباس مخصوص پرش Base فرود می آیند.

تاریخچه پرداختن به این ورزش به سال 1930 میلادی باز می گردد ، در آن سال شخصی به نام رکس جی فاینی که تنها 19 سال داشت اولین بار با استفاده از این لباس ها از ارتفاع به پایین پرید.

پرواز با هواپیما دو نفره

تا به حال تجربه سفر با استفاده از هواپیما های مسافربری را داشته اید؟ با هواپیما های دو نفره تجربه ای متفاوت از پرواز را کسب کنید. در این تفریح افراد می توانند با استفاده از هواپیما هوای تفریحی به گشت و گذار در آسمان بپردازند، هیجان این تفریح نسبت به سایر تفریحات هوایی معرفی شده در بالا کمتر بوده و خطر کمتری دارد، همین امر سبب شده است که افراد بسیاری به انجام آن بپردازند.

این گونه تفریحات در نقاط مختلف دنیا برگزار می گردند، لازم به ذکر است که گردشگران تور داخلی می توانند در سایت پروازی نمک آبرود، پروازی خاطره انگیز با استفاده از هواپیما های دو نفره را تجربه کنند.

 

 

پرواز با هواپیمای دو نفریه

 

پرواز با بالگرد

کمتر کسی را می توان یافت که تا به حال هلیکوپتر ها یا همان بالگرد ها را در آسمان ندیده باشد، اما تا به حال به پرواز با استفاده از این وسیله نقلیه فکر کرده اید؟ پرواز های تفریحی با استفاده از بالگرد ها یکی از مهیج ترین تفریحات هوایی محسوب می شوند، تماشای مناظر اطراف از درون هلیکوپتر یکی از دلایل محبوبیت این تفریح می باشد. پرداختن به این تفریح بی خطر بوده و نیاز به آموزش خاصی ندارد. لازم به ذکر است که پرواز با هلیکوپتر تفریحی گران قیمت محسوب شده و همانطور که در مقاله گران ترین تفریحات دبی به آن اشاره شد، یکی از پر هزینه ترین تفریحات در این شهر می باشد.

گردشگران لازم است بدانند که شرایط پرواز با هلیکوپتر نیز در سایت پروازی نمک آبرود مهیا است.

بانجی جامپینگ

به سقوط از ارتفاع علاقه مند هستید اما وقت شرکت در کلاس های چتربازی را ندارید؟ بانجی جامپینگ بهترین تفریح برای شما محسوب می شود.

ترس و دلهره را کنار بگذارید و با استفاده از طناب به پایین بپرید، افراد در این تفریح با طناب به بالای سکوی بپرش بسته شده اند، طناب مورد استفاده در بانجی جامپینگ خاصیت ارتجایی داشته و افراد پس از رسیدن به نزدیکی سطح زمین، دوباره به بالا کشیده می شوند. هیجان انگیز ترین بخش بانجی جامپینگ پرش ابتدایی آن بوده زیرا شخص باید خودش اقدام به پرش کند.

ارتفاع سکوی پرش بانجی جامپینگ در نقاط مختلف جهان، متفاوت بوده و گاهی به بیش از 30 متر می رسد، همچنین در برخی مکان های برگزاری این تفریح به جای سکوی پرش از جرثقیل و یا هلیکوپتر نیز استفاده شده، که هیجان آن را دو برابر کرده و آدرنالینتان را بالاتر می برد.

 

بانجی جامپینگ

 

گردشگران برای پرداختن به این تفریح لازم است به نکات زیر توجه کنند:

  • قد و وزن مجاز برای استفاده از بانجی جامپینگ را از مسئول سوال کنید و در صورتی که شرایط استفاده از آن را ندارید پرش از ارتفاع را فراموش کنید.
  •  لباس مناسب بر تن کنید و عینک یا لنز خود را در بیاورید.
  •  گردشگرانی که دارای بیماری های خاص مانند فشار خون، مشکلات قلبی و از این دسته بیماری ها می باشند لازم است مشکل خود را با مسئول بانجی جامپینگ در میان بگذارند.
  • نگاه کردن بیش از حد به پایین و تردید در پریدن باعث می شود ترس وجودتان را در بر گیرد و منصرفتان کند، پس دلهره را کنار گذاشته و به پایین بپرید.

از بانجی جامپینگ های موجود در تهران می توان به بانجی جامپینگ توچال، بانجی جامپینگ برج میلاد و پارک ولایت اشاره کرد. بانجی جامپینگ های درون ایران برای بالا بردن آدرنالین خونتان کافی نیست؟ به بانجی جامپینگ برج ماکائو در کشور چین مراجعه کنید، سکوی پرش این بانجی جامپینگ در ارتفاع 233 متری از سطح زمین، درست در طبقه 75 برج قرار گرفته است، همین امر سبب شده است که بانجی جامپینگ برج ماکائو به عنوان هیجان انگیز ترین بانجی جامپینگ در دنیا شناخته شود.

جورج سوئینگز

این تفریح در واقع زیر مجموعه بانجی جامپینگ بوده و شباهت بسیاری به آن دارد. افراد در آن به وسیله طنابی که دو کمرشان بسته شده به پایین پریده و آزادانه از این سو به آن سو می روند، ارتفاع سکوی پرش این تفریح 50 متر است. تماشای مناظر اطراف جورج سوئینگز باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده است. افراد تنها می توانند در آفریقای جنوبی، در رودخانه زامبزی به این تفریح بپردازند.

زیپ لاین

یکی دیگر از مهیج ترین تفریحات هوایی در دنیا، زیپ لاین بوده اما دلهره و ترس آن نسبت به بانجی جامپینگ کمتر است و افراد بیشتری می توانند از آن استفاده کنند. در این تفریح افراد را با استفاده از وسایل ایمنی به سیم بکسل بسته و رها می کنند، افراد طول این سیم را در هوا معلق بوده و با سرعت به آن سوی سیم حرکت می کنند، گویی که در حال پرواز می باشند. تماشای نمای 360 درجه اطراف باعث محبوبیت هرچه بیشتر زیپ لاین ها شده است. ارتفاع سیم بکسل از سطح زمین در زیپ لاین های مختلف، متفاوت بوده، به عنوان مثل ارتفاع زیپ لاین توچال از سطح زمین 60 متر بوده و طول مسیر آن 170 متر است.

 

 

تفریحات هوایی

 

از سایر زیپ لاین های موجود در ایران می توان به زیپ لاین بابلسر و زیپ لاین تله کابین رامسر اشاره کرد، لازم به ذکر است که به تازگی زیپ لاین آستارا با طولی در حدود 1200 متر افتتاح شده است، طول بسیار زیاد این زیپ لاین سبب شده است که عنوان طولانی ترین زیپ لاین قاره آسیا را دریافت کند.

همچنین لازم است بدانید که محبوب ترین و طولانی ترین زیپ لاین دنیا، Rattlesnake نام دارد که در فلوریدای آمریکا واقع شده است، طول این زیپ لاین 1.6 کیلومتر است.

ایستگاه های هوایی

تا به حال به قدم زدن بر روی سطحی شیشه ای در ارتفاع چند صد متری از زمین فکر کرده اید؟ در دنیا سازه های شیشه ای بسیاری وجود دارد که با عبور و یا قرار گیری درون آن ها نفستان بند می آید. افراد می توانند با امنیت کامل، هیجان را در این مکان ها تجربه کنند. در این بخش به چندین مورد از معروف ترین ایستگاه های هوایی اشاره خواهیم کرد.

 

ایستگاه هوایی گلاسیر واقع در کشور کانادا

 افراد با قدم زدن بر روی این ایستگاه شیشه ای می توانند مناظر شگفت انگیز اطراف را مشاهده کنند.

 

ایستگاه هوایی لبه در شیکاگو

اتاقک شیشه ای این ایستگاه در طبقه 103 برج ولیس قرار گرفته است. افرادی که وارد این اتاقک شده، خود را در ارتفاع 412 متری از سطح زمین بر روی هوا می بینند. این ایستگاه یکی از محبوب ترین و هیجان انگیز ترین ایستگاه های هوایی در دنیا محسوب می شود.

 

ایستگاه هوایی گرند کانیون

ارتفاع 412 متری برج ولیس برای بالا بردن آدرنالین خونتان کافی نیست؟ ایستگاه هوایی گرند کانیون برای شما ساخته شده است. اتاق شیشه ای این ایستگاه در ارتفاع 1200 متری از سطح زمین قرار گرفته است، همین امر سبب شده است که عنوان دلهره آور ترین ایستگاه هوایی را دریافت کند.

 

بالن سواری

 

بالن سواری

همانطور که می دانید هیجان بالن سواری نسبت به سایر تفریحات هوایی کمتر بوده اما طرفداران خاص خود را دارد، بالن سواری را می توان یکی از تفریحات هوایی خانوادگی دانست، تاریخچه اختراع بالن به 250 سال پیش باز می گردد. گردشگران می توانند به همراه خانواده و یا دوستان خود سوار بالن شوند و به گشت و گذار در آسمان بپردازید. هدایت بالن کار دشواری بوده و لازم است شخصی متخصص، هدایت آن را در دست بگیرد.

پاراگلایدر

این تفریح نیز شباهت های بسیاری با چتربازی داشته اما برخی قوانین آن و نوع چترش متفاوت است، پاراگلایدر یا چتربال یکی از تفریحات محبوب در جهان بوده که تاریخچه آن به سال 1986 باز می گردد، در آن زمان کوه نوردان به وسیله چتربال از کوه پایین می آمده اند، بعد ها نظر افراد بسیاری به این وسیله جلب شد و امروزه به عنوان یک جاذبه تفریحی شناخته می شود.

گردشگران قبل از پرداختن به این ورزش لازم است در کلاس های آموزشی پاراگلایدر شرکت کنند و در پرواز های اول به همراه مربی خود به چتربال سواری بپردازند.

در کشور ایران مکان های بسیاری برای پرداختن به این تفریح وجود دارد از انواع آن ها می توان به سایت پروازی شیهید عسکری در تهران، باشگاه ورزش های هوایی اصفهان، باشگاه ورزش های هوایی سیمرغ تهران و باشگاه آریان مشهد اشاره کرد.

جایروکوپتر

پرواز با هلیکوپتر و هواپیمای دو نفره برایتان تکراری شده است؟ جایروکوپتر را امتحان کنید. جایروکوپتر در واقع ترکیبی از هواپیمای دو سرنشین و هلیکوپتر می باشد، تاریخچه ساخت این وسیله نقلیه به سال 1923 میلادی باز می گردد. این تفریح هوایی بی خطر بوده و ارتفاع پروازی آن کم است. از سایت های پروازی برگزار کنند این تفریح می توان به سایت پروازی نمک آبرود و کیش اشاره کرد.

 

پاراموتور

 

پاراموتور

پاراموتور از ترکیب پاراگلایدر با یک موتور، اختراع شده است. این وسیله پروازی فوق سبک دارای یک صندلی بوده و به وسیله ی اهرمی کوچک هدایت می شود. لازم به ذکر است که هدایت این وسیله کمی سخت بوده و حتما باید به همراه یک خلبان به این تفریح بپردازید. مکان های برگزاری این تفریح در ایران نیز با مکان های برگزاری پاراگلایدر یکسان است.

سایت لحظه آخر ارئه دهنده انواع تورهای گردشگری اعم از تور تایلند، تور دبی، تور مالزی، تور ارمنستان، تور گرجستان، تور لحظه آخری و دیگر تورهای داخلی و خارجی می باشد، برای اطلاع از جزئیات قیمت و امکانات این تورها می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران

  1. کامران کامران 1397/12/16
    17 نفر پسندیدند
    من زیپ لاین و باتجی جامپینگ رو تجربه کردم، واقعا عالیه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 102 کاربر