کایت بوردینگ

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1595
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر علاقه‌مند به ویند سرفینگ، ویک بوردینگ، پاراگلایدنگ، سرفینگ، اسنو بوردینگ و ژیمناستیک هستید و یا در همه این ها مهارت دارید، می توانید همه آن ها را در کایت بوردینگ تجربه کنید. کایت بوردینگ یا به قول بعضی، موج سواری، یکی از ورزش های سخت دنیا است که در صورت داشتن مهارت در آن، به یکی از لذت بخش ترین تفریحات دنیا تبدیل می شود.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کایت بوردینگ چیست؟
  2. اما چگونه کایت بوردینگ محبوب شد؟

کایت بوردینگ چیست؟

اگر بخواهیم بگوییم کایت بوردینگ چقدر قدیمی است باید بگوییم قدمت کایت بوردینگ به 550 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. دو فیلسوف چینی با نام های "موزی" و" لو بن"، اولین افرادی بودند که کایتی به شکل پرنده ساختند. در دوران امپراطوری گائو یانگ، زندانی ها مجبور بودند با استفاده از این کایت ها پرواز کنند هرچند سالم فرود نمی آمدند. در سال 1903، شخصی با نام ساموئل کودی در حال کار بر روی کایت هایی برای ارتش بود که توانست انسان ها را پس از پرواز، سالم به زمین باز گرداند. همچنین او توانست قایقی سازد که با استفاده از کایت حرکت می کرد. 

 

 

پس از گذشت 75 سال، شخصی با نام “این دی” توانست با همچین قایقی به سرعت بیش از 40 کیلومتر بر ساعت دست یابد. هرچند ورزش کایت بوردینگ یک سال قبلش یعنی در سال 1977 بر سر زبان ها افتاده بود. Gijsbertus Adrianus Panhuise اولین کسی بود که پتنت سرف‌بورد برای ورزشی آبی را به نام خود ثبت کرد که با وصل کردن چتری به آن، با استفاده از باد می توانست بر روی آب حرکت کند لذا به Gijsbertus Adrianus Panhuise پدر کایت بوردینگ گفته می شود. در دهه های 1970 و اوایل 1980، دو برادر فرانسوی با نام های برونو و دامینیک لگیانوکس کایت هایی صرفا برای کایت سرفینگ ساختند و پتنتش را به نام خود ثبت کرده و شرکت تولید آن را هم تاسیس کردند. اما در سال 1990، "پیتر لین" توانست در نیوزلند اولین باگی 3 چرخ مجهز به کایت را بسازد. او توانست کمپانی ساخت این باگی ها را تاسیس کرده و کمتر از 9 سال، بیش از 14000 باگی را به فروش برساند. اما جالب است بدانید پیش از پیتر لین، جورج پوکوک کالسکه ای ساخت که بجای اسب، با استفاده از کایت و وزش باد حرکت می کرد!

 

 

تفریحات قشم- شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر از تفریحات جالب و دیدنی جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

 

اما پدر و پسری با نام های بیل و کوری روئسلر ایده ساخت KiteSki را عملی کردند. بیل و پسرش که تنها 19 سال سن داشت توانستند کایتی به صورت دلتا که به صفحه ای وصل میشد را بسازند. این کایت توانایی های خوبی بر روی آب و پرواز کردن بر اثر باد را داشت. کوئسلر ایده خود را پیش پیتر لین برد و به موجب آن، کایت بوردینگ که امروزه از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است توسط دو علاقه مند به کایت و باگی ریشه گرفت.

اما چگونه کایت بوردینگ محبوب شد؟

در سال 1196، "کیرد همیلتون" که از قهرمانان موج سواری حرفه ای بود، به همراه "منو برتین" عضو گروه کایت بوردینگ ها شدند. هنگامی که آن ها در حال بازی با کایت هایشان بودند، "رافائل باروچ" که از عاشقان تخته های ویندسرفینگ بود با قرض گرفتن کایت های همیلتون و برتین باعث شد کایت بوردینگ با نام فلای سرفینگ به عنوان ورزشی رسمی شناخته شود.

امروزه برای کایت بوردنیگ دو فدراسیون با نام های فدارسیون بین المللی کشتیرانی (ISAF) و فدارسیون بین المللی کایت بوردینگ (IKA) وجود دارد و نزدیک به دو میلیون نفر در سراسر جهان مشغول کایت بوردینگ هستند. جالب است بدانید سالانه 250 میلیون دلارصرف تولید و تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز، برگزاری مسابقات و غیره این ورزش هیجان انگیز می شود.

البته برای خیلی ها بخصوص علاقه مندان به این ورزش ابهام بوده چرا کایت بوردینگ جزء بازی های المپیک به حساب نمی آید؟ این ورزش در المپیک 2016 ریو در لیست بازی های المپیگ حضور داشت اما بدون ارائه مدال بود. همچنین در المپیک سال 2020 هم بدون مدال خواهد بود. 

 

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

 

موارد مورد نیاز جهت تجربه کایت بوردینگ، یک عدد سرف بورد، یک کایت جهت حرکت و تمام عضله های بدن است. کایت سرفینگ سبک های مختلفی دارد. از مسابقات تا پرش ها به سبک های آزادانه هرچند حرکات سبک های آزادانه غالبا در هوا صورت می گیرند. اگر مکانی را پیدا کردید که آب به مقدار کافی و باد با سرعت حداقل 11 میل در ساعت یا 17.6 کیلومتر در ساعت داشته باشد، به راحتی می توانید تجربه این تفریح هیجان انگیز و سخت را داشته باشید. جهت تهیه کایت خوب است بدانید کایت ها به دو بخش کلی فلت و فویل تقسیم می شوند که سایز آن ها بین 7 الی 200 فوت مربع معادل 0.6 الی 18.5 متر مربع می باشند هرچند افراد با تجربه می دانند با توجه به شرایط هوا چه سایزی را می بایست تهیه کنند.

اگر شما هم علاقه مند به کایت بوردینگ هستید می توانید این ورزش هیجان انگیز را با تور قشم در جزایر ناز، با تور کیش در پارک مارینا تجربه کنید. همچنین خوب است بدانید بهترین نقاط دنیا برای کایت بوردینگ، شهر ساحلی تاریفا در اسپانیا، جزیره مارگاریتا در ونزوئلا، روستای کومباکو در برزیل، مائوئی در هاوایی، کالامیان در فیلیپین و گرند کیمن می باشند.

 

تفریحات کیش - هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی و غیر آبی کیش که نباید از دستشان بدهید.

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 105 کاربر