باغ دلگشا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1480
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی شیراز باغ دلگشا می باشد که در زمانه ساسانیان، صفویان و قاجاریان قرار داشته است. این باغ توسط ایرانیان ساخته و طراحی شده و با قرار گرفتن در مسیر جوی آب و دیوار های بلندی که آن را دور تا دور پوشانده یک طراحی منحصر به فرد می باشد و اما درون باغ یک عمارت تابستانی وجود دارد که در میان آنان می‌توان استخر آبی را مشاهده کرد. این نوع طراحی از دیدگاه جهانگردان پرشین گاردن نام دارد که تفاوت این باغ را با باغ های خارجی مشخص می کند. شهر شیراز گل سرسبد این نوع باغ های دیدنی است و باغ دلگشا یکی از آنها به شمار می رود.در این مطلب شما را با اولین عمارت کلاه فرنگی یا همون باغ دلگشا بیشتر آشنا می کنیم.

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا کجاست؟

در قسمت شمال شرقی شیراز و در ضلع جنوبی تنگ آب خان در دامنه کوه باغ دلگشا واقع شده است. کهن دژ در کنار قنات سعدی، این باغ را در خود جای داده که از باغ دلگشا تا آرامگاه سعدی فاصله ای نیست.برای رفتن به باغ دلگشا می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و هم می توانید خودروی شخصی خود استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس‌های آن باید سوار خطوط پایانه شهید دستغیب بلوار نارنجستان- بلوار نارنجستان پایانه نمازی که در مجاورت این مکان قرار گرفته، ایستگاهی به نام چهارراه دلگشا وجود دارد.نزدیک ترین ایستگاه مترو به باغ دلگشا ایستگاه ولیعصر می باشد که چند کیلومتر با آن فاصله داشته و باید از این ایستگاه تا باغ دلگشا از بلوار سلمان فارسی تاکسی سوار شوید. 

تور شیراز  سفر به شهر عشق و ادب ایران؛ رزرو انواع تورهای شیراز با تضمین قیمت در لحظه آخر

آشنایی با باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا ۶ هکتار می باشد و نسبت به دیگر مکان‌های دیدنی شیراز بازدید کمتری دارد؛ همچنین این باغ دارای شباهت زیادی به باغ ارم و جهان نما می‌باشد.این باغ به فاصله ۵ دقیقه از آرامگاه سعدی قرار گرفتند و چشمه قناتی که از آرامگاه سعدی جاری می‌شود، از این مکان مهم گذر می کند. چشمه قنات به گازران معروف است.باغ های ایرانی همزمان با تاریخ شکل گیری قنات ها شروع به پیدایش کردند و درون این باغ ها، باغ‌ سراها وجود دارد که ساختار و طراحی منحصر به فردی را در بر می‌گیرد. در مسیر خروجی قنات ها می توان اولین باغ های ایرانی را یافت. باغ ایرانی پاسارگاد رامی توان ریشه این نوع معماری تلقی کرد. باغ پاسارگاد به دستور شخص کوروش کبیر ساخته شده است. شهر شیراز که آب و هوای مناسبی برای این باغ ها دارد درون خود باغ های زیبا و متفاوتی را جای داده است.
باغ دلگشا در دوره های تاریخی زیادی حضور داشته است. تعدادی از مردم اعتقاد دارند که این باغ پیشینه‌ای متعلق به دوره ساسانی دارد و به قبل از اسلام برمی‌گردد. عده ای دیگر از مردم این باغ را متعلق به دوره آل اینجو و آل مظفر می‌دانند. شواهد و مدارکی که در تاریخ وجود دارد، این را اثبات می کند که این باغ اوج شکوفایی اش را در دوره تیمور گورکانی اولین پادشاه تیموری گذرانده است. این پادشاه بعد از فروپاشی آل مظفر به فارس سفر می‌کنند و دستور می دهد که برای او کاخی در باغ دلگشا بسازند.
این باغ در دوره صفویه آباد شد و همچنین در دوره افشاریه به اوج رسید و محمد تقی خان شیرازی که در سال ۱۱۵۰ بر علیه نادر شاه بلند شد و دست به شمشیر برد، موجب شد تا دلگشا نیز همانند باغ های دیگر نابود شود. بعد از مرگ نادرشاه هرج و مرج هایی به وجود آمد که باعث شد از این باغ فقط یک ویرانه بر جای بماند.در دوره کریم خان زند آبادانی فراوان بود و در آن دوره عمارت‌ها و بناهای متعددی ساخته شد و در این دوره باغ دلگشا نیز دوباره به اوج و شکوفایی خود رسید.

 

عکس  باغ دلگشا

 

معماری باغ دلگشا

باغ دلگشای شیراز با مساحت ۷.۵ هکتار، تعداد زیادی درخت را در خود جای داده که بیشترین درختان نارنج است. زیباترین زمان باغ دلگشا اردیبهشت ماه می باشد که شکوفه‌های بهار نارنج، زیبایی و عطر و بوی دل انگیزی را فراهم می‌کنند که بشدت دل‌نشین و دوست داشتنی خواهد بود.قدمت این باغ به دوره زندیه برمی گردد، عمارتی که در میان باغ قرار دارد به شیوه و معماری کاخ های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. در این عمارت می‌توانید سه طبقه و دو درب ورودی در دو طرف ساختمان مشاهده کنید، همچنین این عمارت دارای یک تالار بزرگ و چهار شاه نشین است. در طبقه میانی عمارت یک ایوان بزرگ با دو ستون قرار گرفته که روبروی استخر می باشد. 
در داخل عمارت دیدنی‌های جالبی از جمله چوب با گچ بری های زیبا، آینه کاری، نقاشی هایی از رنگ روغن مشاهده می شود که زیبایی این عمارت را دوچندان می‌کند. مقابل امارت هم یک حوض سنگی بزرگ دیده می شود.آب باغ نیز از چشمه قناتی که از آرامگاه سعدی می آید، تامین می شود. اولین عمارت کلاه فرنگی ایران هم ساختش در این باغ ثبت شده است و این عمارت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران محسوب می شود.

جاهای دیدنی شیراز - معرفی جاذبه های گردشگری شیراز که باید از آنها دیدن کنید!

 

موزه باغ دلگشا

در اینجا اشیای قدیمی و ارزشمندی قرار دارد که باغ دلگشا را تبدیل به موزه کرده است و این موضوع برای علاقه مندان به این اشیاء قدیمی توجه بیشتری به این قسمت نشان می دهند که از جمله نشریات را برای شما نام می بریم.

 

سکه های مختلف قدیمیتمبر
۵۰ رادیو قدیمی و حتی رادیو نفتیدوچرخه
قرآن نوشته شده روی پوست آهو از دوره سلجوقیانلباس
نقشه ایران قبل از دوره هخامنشیان تا قاجارکبریت

اینها وسایل ارزشمندی است که در این مکان می باشد و بازدیدکنندگان و علاقمندان منحصر به خود را دارد.
 

 

ساعات بازدید و قیمت بلیط باغ دلگشا

در شش ماهه اول سال شما می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب از باغ دلگشا بازدید کنید و اما در شش ماه دوم سال شما می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به این مکان بروید. اما برای دیدن موزه بهتر است کمی عجله کنید، چون موزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب باز می باشد.باغ دلگشا در روزهای تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر، شهادت امام جعفر صادق، شهادت امام علی و امام خمینی فعالیت نمی‌کند و تعطیل می باشد.
در مجموعه دلگشا بلیط باغ و بلیط عمارت با هم تفاوت دارند و دو بلیط جداگانه به حساب می آیند. در سال ۱۳۹۹ قیمت بلیط آن ۳ هزار تومان تعیین شده بود.

باغ ارم - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با یکی دیگر از باغ های معروف شهر شیراز آشنا شوید.

بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا

باغ دلگشا به دلیل داشتن درختان نارنج بسیار، بهترین زمان بازدید از این باغ فصل بهار است، و در فصل بهار، اردیبهشت‌ ماه پیشنهاد می‌شود. در این فصل و در اردیبهشت باغ از عطر بهار نارنج پر می شود.هر ساله این باغ در این فصل جذابیت خود را نمایان میکند. همچنین در فصل های سرد سال نیز به دلیل سر پوشیده بودن عمارت در بازدید از این مکان مشکلی به وجود نمی‌آید.

شماره تماس باغ دلگشا

برای اطلاعات بیشتر راجع به باغ دلگشا در شیراز می‌توانید با این مکان تماس گرفته و اطلاعات بیشتری کسب کنید. شماره باغ دلگشا را برای شما در اینجا قرار می دهیم.
«۰۷۱۳۷۳۰۹۸۹۹»

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 110 کاربر