پارک ییلدیز استانبول

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/11
بازدید: 2497
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پارک ییلدیز استانبول یکی از پارک های قدیمی و بزرگ این شهر است که به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول شناخته می‌شود. در این پارک شاهد سلطنت پادشاهان زیادی هستیم که هر کدام از آنها اشیای گرانبهایی در این پارک به‌جا گذاشته‌اند. در فصل بهار شکوه‌های گل‌های رنگارنگ منظره زیبایی برای خلق عکس‌های زیبا ایجاد می‌کند. پارک ییلدیز استانبول با درختان کاج، سرو، بلوط، لیمو و انواع گلهای رنگارنگ مطابق با هر فصلی چشم‌انداز بی‌نظیری دارد که زیر سایه آن‌ها بر روی نیمکت‌های چوبی راحت و مدرن می‌توانید دقایقی را استراحت کنید و یا از قدم زدن در پارک خوش آب و هوا لذت ببرید. برای فرار از شلوغی شهر و مراکز خرید پارک‌های استانبول بسیار مناسب برای تفریحی هیجان انگیز می‌باشد. 

پارک ییلدیز استانبول

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

معرفی پارک ییلدیز استانبول

باغ سلطنتی ییلدیز که امروز آن را با نام پارک ییلدیز می‌شناسند، پارکی تاریخی و شهری به شمار میرود که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی استانبول می‌باشد. گشت‌و‌گذار در این پارک تجربه‌ای به یاد‌ماندنی و لذت‌بخش برای شما خواهد بود. پارک ییلدیز روزگاری بخشی از باغ سلطنتی کاخ ییلدیز محسوب میشد که در دوران حکومت سلطان عبدالحمید دوم، تنها کاخ تشینان حق ورود به آن داشتند. امروز این پارک باغی بزرگ پر از گل ها و گیاهان رنگارنگ است که از دوران عثمانیان تاکنون جمع‌آوری شده‌اند. در این پارک می‌توان شاهد چشم‌انداز وسیعی از تنگه بسفر بود. این پارک مکان جالبی برای گذراندن وقت و پیک‌نیک است. دو عمارت چادیر و مالتا برای استراحت و صبحانه و ناهار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارک ییلدیز

جاهای دیدنی استانبول - لیستی از جاهای دیدنی استانبول را در لینک مشاهده کنید. 

پارک ییلدیز استانبول کجاست؟

پارک ییلدیز در منطقه بشیکتاش استانبول قرار دارد و در میدان ییلدیز میان چرغان و کاخ ییلدیز واقع شده است. این پارک دو ورودی جداگانه دارد که یکی از درب‌ها در خیابان چراغان و دیگری در خیابان پالانگ قرار دارد که از هر دو خیابان میتوان به این پارک رسید.

تاریخچه پارک ییلدیز استانبول

این منطقه در دوران بیزانس به عنوان جنگل مورد استفاده قرار گرفت. در زمان سلطنت سلیمان، سلاطین از این منطقه به عنوان منطقه شکار خود استفاده می‌کردند و در قرن‌های بعد این باغ در پشت کاخ‌های ساحلی ماند تا بالاخره در قرن 19 محله شروع به رشد کرد. نام پارک نیز از اولین قصری که در آن بنا شدگرفته شده است. در زمان عبدالحمید دوم در قرن 19 باغ بیرونی قصر به مساحت 25 هکتار با دیوار احاطه شد. یک دریاچه مصنوعی، چندعمارت، خانه های تابستانی و یک کارخانه تولید ظروف چینی در این منطقه افتتاح گشت. در اوایل قرن 1600 میلادی این باغ کم کم مشهور شد. در آن دوران این پارک به "باغ کازانجی اوغلو" شهرت داشت زیرا به خانواده کازانجی متعلق بود و این باغ به کازانجی ها تعلق داشت. با گذر زمان، اعضای سلسله عثمانی تغییرات زیادی روی این باغ ایجاد کرد. میهری شاه سلطان اوین عمارت باغ را بنا کرد. زیبایی‌های طبیعی بیشه ایشان را مجذوب خود کرده بود. بعد از آن عمارت دیگری به دست سطان محمود دوم ساخته شد. در زمان حکومت عبدالعزیزخان تعداد عمارت‌ها افزایش یافت که از مهمترین آن می‌توان به "مالتا" "شاله" "چادیر" اشاره کرد. تنها عمارت‌های چادیز، مالتا، شاله کیوسک سالم آن و بقیه آن‌ها تخریب شده‌اند. سلطان محمود از کاخ دلمه باغچه با باغ بیلدیز نقل مکان کرد و بعد از چند عمارت کوچک، مسجد حمیدیه، کارگاه های مختلف مانند تعمیرات نجاری و ریخته‌گری آهن در باغ تاسیس شد. به علاوه او یک مقر نظامی بنا کرد که ظرفیتی بیش از چهارده هزار سرباز داشت. 

پارک ییلدیز استانبول

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

بخش های مختلف پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز به دو بخش تقسیم شده است. بخش بیرونی و کارخانه چینی سازی که به روی عموم باز است و شامل عمارت شاله، چادیز و مالتا می‌شود. پوشش گیاهی پارک شامل گیاهان مگولیا، برگبو، درختان ارغوان و شاه بلوط هندی است و در بخش بیرونی دو دریاچه مصنوعی وجود دارد. بلندترین بخش پارک "ییلدیز شاله" است که از سال 1880 به منظور شکار عبدالحمید ساخته شده است. شاله (کلبه ییلاقی) ارزش یکبار دیدن را دارد. در حدود 500 متری شاله، به عمارت مالتا قرار دارد که این عمارت در سال 1870 ساخته شد و سلطان عبدالحمید برادر خود را در آن به زندان انداخت. تراس این عمارت دورنمایی از تنگه بسفر داردو اتاق ناهار خوری در طبقه دوم با سقفی مزین به لوستر آراسته شده است.
در فاصله 10 دقیقه‌ای این عمارت کارخانه چینی سازی واقع شده است که ساختمان فوق العاده زیبا و مجلل کارخانه را یک معمار ایتالیایی طراحی کرده است. او سبک جدید هنر را به استانبول معرفی کرد و به راحتی میتوان از داخل این کارگاه نیز بازدید کرد. در این کارخانه، چینی‌هایی که به فروش میرسند فنجان، نعلبکی ماگ های جذاب هستند. جالب است بدانید در مرکز ییلدیز پارک تعدادی رستوران، کافه و بوفه خوراکی وجود دارد که پس از گشت و گذار برای میل کردن یک باقلوای استانبولی به همراه قهوه خوش عطر و طعم ترک می تواند به بهترین خاطره سفرتان مبدل شود.

بخش های مختلف پارک ییلدیز

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

بهترین زمان بازدید از پارک ییلدیز استانبول

ماه آوریل بهترین زمان بازدید از این پارک است. در این ماه گل‌های بهاری( مانند لاله های رنگارنگ) شکوفه میزنند و جلوه منحصر بفردی را ایجاد میکنند. برای گرفتن تصاویر زیبا حتما این زمان را انتخاب کنید.

ساعت بازدید از پارک ییلدیز استانبول

پارک ییلدیز به طور شبانه‌روزی باز است. اگر بدون ماشین به پارک بروید، ورودی آن رایگان است اما برای توقف خودرو در پارکینگ باید چیزی حدود 8 لیر بپردازید. بازدید از کارخانه چینی نیز از ساعت 9 تا 18 در روز دوشنبه تا جمعه امکان پذیر است. توجه داشته باشید که در روزهای تعطیل و شنبه و یکشنبه به این پارک نروید زیرا در این ایام پارک فعالیتی ندارد.

چگونه به پارک ییلدیز استانبول برویم؟

روش اول: برای رفتن به این پارک زیبا می‌توانید در حوالی میدان تکسیم سوار اتوبوسDE1 شده و در ایستگاه هفتم کاباش ارکک لیسسی پیاده شوید و پس از حدود 10 دقیقه پیاده روی به پارک برسید.
روش دوم: از میدان تکسیم کنار هتل Cvk Bosphor با اتوبوس به طرف ارتاکوی رفته و نزدیک کاخ پیاده شوید. تابلوی راهنمای پارک را همان حوالی خواهید دید.

ساعات بازدید از پارک

سخن پایانی

پارک ییلدیز استانبول جزو بهترین و بزرگ‌ترین پارک‌های این شهر است که امروزه با استقبال چشمگیری از سوی گردشگران عزیز تور استانبول قرار گرفته است. پارک ییلدیز استانبول در گذشته شکارگاه سلطان سلیمان خان بوده که به همراه زنان حرمسرا و فرزندانش برای تفریح و گذراندن اوقات خوش آخر هفته به آن‌جا می‌رفتند، از این رو از ابتدا رسیدگی‌های ویژه‌ی تا به امروز  به این پارک زیبا شده است. این پارک در منطقه معروف و توریستی بشیکتاش قرار دارد که رفت و آمد به آن بسیار راحت بوده و امروزه به عنوان یکی از تفرجگاه‌های جذاب شناخته میشود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر