آبشار دودن

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/20
بازدید: 1893
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نظر شما در مورد گذراندن روز در یک آبشار نیروبخش در هوای گرم تابستان چیست؟ آبشار‌های دودن یکی از بهترین مناطق تفریحی است و تنها در 12 کیلومتری شمال شرقی آنتالیا قرار دارد. اغلب توریستان و گردشگران تور آنتالیا، حتما از این آبشار رویایی و دیدنی بازدید می‌کنند. این آبشار‌ها جلوه‌ای از زیبایی طبیعی باشکوهی است که می‌توانید در آن در هوای تازه نفس بکشید و سایه‌های زیبای سبز را ببینید. در ادامه مطلب از سایت لحظه آخر، قصد داریم در مورد آبشار دودن به شما اطلاعاتی بدهیم.

دودن

آشنایی با آبشار ‌های دودن در آنتالیا

آبشار دودن در واقع در دو مکان مجزا در آنتالیا وجود دارد و هر دو آبشارهای یک رودخانه زیرزمینی هستند. آبشارهای دودن بالا در 15 کیلومتری خارج از شهر قرار دارند. این آبشار‌های زیبا در مکانی شکل گرفته‌اند که رودخانه دره عمیقی را ایجاد کرده است. شما می‌توانید آبشارها را از بالا ببینید، در تنگه قدم بزنید و حتی در یک غار مخفی واقع در پشت آبشار راه بروید. آبشارهای دودن پایین در حومه لارا در شرق شهر قدیمی قرار دارند و می‌توان آن‌ها را از یک سفر دریایی از بندر کالیچی به بهترین نحو مشاهده کرد.

دودن

آبشار بالایی دودن

آبشار دودن بالا را "آبشار اسکندر" نیز‌ می‌نامند. می‌گویند اسکندر مقدونی که بین سال‌های 334 تا 333 قبل از میلاد پامفیلیا را فتح کرد، هنگام عبور از این منطقه به اسب‌های خود آب داد. این مکان تفریحی برای کسانی که‌ می‌خواهند از مرکز شهر دور شوند و در طبیعت آرامش پیدا کنند جذاب است. لذت بازدید از آبشار در روزهای گرم و تابستانی وصف‌نشدنی است. مکان‌هایی برای تماشای چشم اندازهای زیبا و همچنین رستوران‌ها و کافه‌ها وجود دارد. در دو طرف دریاچه‌ می‌توانید رستوران‌های زیادی پیدا کنید. همچنین‌ می‌توانید غذای خود را بیاورید و در مناطق پیک نیک لذت ببرید. داشتن یک پیک نیک در کنار نهر و خیس کردن پاها در آب برای خنک شدن بسیار با طراوت است. آبشار دودن بالا در ناحیه وارساک و در داخل منطقه کپز واقع شده است. می‌توانید از مینی بوس‌های وارساک که از مرکز شهر آنتالیا حرکت‌ می‌کنند استفاده کنید. همچنین می‌توانید با اتوبوس‌های شهری به آنجا بروید.

آبشار پایینی دودن

یک نکته جالب در مورد آبشار دودن پایین این است که از آنجایی که نام این منطقه کارپوزکالدیران است، این آبشار را کارپوزکالدیران شلالسی نیز‌ می‌نامند که در لغت به معنای آبشار هندوانه بلندکننده است. دو آبشار به همین نام (Düden) در آنتالیا وجود دارد. این آبشار از رودخانه دودن، یکی از بزرگترین رودخانه‌های جنوب آناتولی، آب را از شکل طبیعی کارپوزکالدیران به دریا می‌ریزد. آبشارهای مشابهی روی صخره‌ها وجود دارد اما این آبشار چشمگیرترین است و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب‌ می‌کند. می توانید آبشار زیبا را از پارک دودن در همان نزدیکی تماشا کنید. این مکان دارای یک تراس مشاهده است که نمای خاصی از آبشار‌ می‌دهد. این تراس یک مکان تفریحی نیست بلکه یک منطقه بزرگ سرسبز و دلپذیر برای بازدیدکنندگان است. همچنین دارای یک کافه تریا، یک پارکینگ، و یک منطقه پیک نیک است. خوردن صبحانه در یکی از رستوران‌های واقع در بالای آن با چشم انداز آبشار از جاذبه‌های معروف آنتالیا است.

دودن

بهترین زمان سفر به آبشار ‌های دودن آنتالیا

در آنتالیا تابستان زود‌ می‌آید. وقتی طبیعت شروع به بیدار شدن‌ می‌کند، بهار ممکن است بهترین زمان برای بازدید از آبشار دودن باشد. آغاز ماه آوریل زمان بسیار خوبی برای بازدید است. در طول تابستان، آبشار دودن پذیرای بازدیدکنندگان است. از آنجایی که سرعت آبشار در زمستان کاهش نمی یابد، مقصدی محبوب برای افرادی است که از ورزش‌های زمستانی و طبیعت گردی لذت‌ می‌برند. سالانه حدود 3 میلیون گردشگر داخلی و بین المللی از آبشارهای دودن بازدید‌ می‌کنند. غار نزدیک آبشار نیز مورد توجه بازدیدکنندگان قرار‌ می‌گیرد. ثبت زیبایی طبیعی آبشاری که از داخل غارهای ساخته شده در داخل غار به بیرون‌ می‌گذرد رسم بوده است. مقبره‌های صخره‌ای قدیمی اطراف آبشار نشان می‌دهد که قرن‌ها به همین شکل غرغر می‌کرده و توجه را به خود جلب می‌کرد. البته در تمام فصول‌ می‌توانید از آبشار دودن بازدید کنید. این یک فرار عالی برای یافتن آرامش دور از مرکز شهر است و بین نوامبر و آوریل (آبان تا فروردین) کمتر شلوغ است.

دودن

تفریحات آبشار ‌های دودن آنتالیا

تورهای قایق سواری در نزدیکی آبشار وجود دارد. به علاوه، یکی از توقف‌های قطعی تورهای قایق در این منطقه است که از آنتالیا یاچت مارینا در کالیچی حرکت‌ می‌کنند. در یکی از تورهای قایق،‌ می‌توانید زیباترین منظره آبشار را از دریا به تصویر بکشید. بهترین فصل برای این تور بهار و تابستان است که‌ می‌توانید با قایق به آبشار نزدیک شوید. با شکست پرتوهای خورشید، رنگین کمان اغلب در نزدیکی آبشار تشکیل‌ می‌شود. این منظره را نباید از دست داد. جایی که آبشار به دریا‌ می‌ریزد مکان مهمی برای ماهیگیران است. این نقطه ای است که آب شور با آب شیرین برخورد‌ می‌کند و یافتن بیشتر گونه‌های ماهی در دریای مدیترانه را ممکن‌ می‌سازد. همچنین‌ می‌توانید از آبشار کورسونلو و خرابه‌های تاریخی کالیچی بازدید کنید. با قایق گشتی در رودخانه بزنید و زاویه متفاوتی از مناظر را تماشا کنید. بعد در بازار محلی به خرید بپردازید. 

راهنمای سفر به آنتالیا - برای آشنایی با آنتالیا، هزینه سفر و اقامت، جاهای دیدنی آنتالیا و... کلیک کنید.

پیک نیک در طبیعت

اگر صبح زود از آبشار دودن دیدن کنید،‌ می‌توانید صبحانه را در یکی از رستوران‌های محلی میل کنید. صبحانه در کنار عزیزانتان در این مکان‌ها که صبحانه و گوزلمی دوست داشتنی را در اختیار شما قرار‌ می‌دهد. در عین حال شنیدن صدای آرام آب،‌ می‌تواند لذت بیش‌تری را برای شما به ارمغان آورد. علاوه بر این، چای تازه ای که در سماور سرو‌ می‌شود به لذت آن‌ می‌افزاید.

بازدید از نخستین آبشار دودن

در سفر با تور آنتالیا Uall وقتی برای پیک نیک این منطقه را انتخاب کنید، بازدید از نخستین آبشار و قدم زدن در پارک اطراف آن یکی از جذاب ترین گزینه‌ها به شمار‌ می‌رود. باید بدانید که این آبشار پشت یک غار تماشایی ایجاد شده است و بستری از سنگ در محل سقوط آبشار وجود دارد.

پیکنیک

غارنوردی

غارهای پشت آبشار تشکیلات بسیار جالبی هستند و نام جالب غار آرزوها را بر روی آن‌‌ها گذاشته اند. حفره‌های غارها مانند پنجره ای است که منظره زیبایی را به نمایش‌ می‌گذارد، البته‌ می‌توانید در این غار‌ها تا 40 متر پیش بروید. حتی‌ می‌توانید از زیر جایی که آبشار جاری است عبور کنید. تماشای آبشار را از غار پشت آب روان فراموش نکنید. گاهی اوقات در غارها باید خم شوید و ممکن است کاملا مرطوب باشند. بنابراین، حواستان باشد که سر نخورد.

رفتینگ در رودخانه دودن

رفتینگ در هر رودخانه پرخروشی جذاب است، اما در آبشارهای دودن تجربه‌ای اعجاب انگیز و منحصربفرد‌ است. البته این تفریح جذاب با خرید تور رفتینگ امکان پذیر است. 

رفتینگ

بازدید از آبشار دوم

وقتی از آبشار نخستین گذر کردید و مسیر صخره ای را پیاده روی کردید به آبشار دوم‌ می‌رسد که به آبشار کلپوزکالدیران (یا آبشار هندوانه ای) معروف است. پارک دودن اطراف این آبشار قرار دارد و در امتداد مسیرش به دریای زیبای مدیترانه‌ می‌رسد. این آبشار و محیط اطراف آن گزینه جذاب و وسوسه کننده ای برای پیک نیک و تفریح به شمار‌ می‌رود. 

قایق سواری

قایق سواری در مسیر بین دو آبشار‌ می‌تواند در درجه اول شما را از پیاده روی در مسیر‌های صخره ای نجات داده و در درجه دوم هیجان وصف نشدنی‌ای را برایتان ایجاد کند. تورهای قایق‌سواری در امتداد این مسیر در دسترس شماست. در این تور تمام روز با زیبایی‌های طبیعی آنتالیا آشنا‌ می‌شوید. از آبشار دودن دیدن‌ می‌کنید، یک غار طبیعی را کاوش‌ کرده و برای دیدن موارد بیش‌تر با قایق سفر‌ می‌روید. سپس از نقاط برجسته شهر قدیمی کالیچی دیدن‌ می‌کنید.

قایق

دسترسی به آبشار های دودن در آنتالیا

برای رسیدن به آبشارهای دودن می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

  • اتوبوس

این وسیله حمل و نقل عمومی یکی از بهترین راه‌های دسترسی به آبشار اول است. برای این کار، باید به‌ایستگاه اتوبوس روبروی مرکز خرید تراسیتی آنتالیا برسید. سپس با اتوبوس خط VML 55 A  تا آبشار دودن را در فاصله ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت طی خواهید کرد. در صورتی که سوار اتوبوس‌های خط LC07 شدید، می‌توانید در پارک دودن پیاده شوید. در طول رودخانه حدود ۶۰۰ متر پیاده‌روی کرده و به پارکینگ برسید. اکنون به آبشار دوم می‌رسید. از زمانی که سوار اتوبوس شوید تا آبشار، مجموعا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی دارید.

  • دولموش

به پایانه تاکسی‌های شرقی بروید و در آن جا انبوهی از دولموش‌ها را می‌بینید. ون‌های شهر آنتالیا که دولموش نام دارند به تعداد انبوهی در آن پایانه یافت می‌شوند. با سوار شدن در دولموش‌های خط Cv17، می‌توانید در ورودی پارک دودن پیاده شوید.

دولموش

سفر ارزان به آنتالیا - اطلاعات مفید در مورد سفر ارزان به آنتالیا

سخن پایانی
آبشار‌های دودن که چشم‌اندازی بی‌همتا در طبیعت به شمار‌ می‌روند و در عین حال امکانات تفریحی این منطقه را در سفر به آنتالیا تجربه کنید. امیدواریم این مطلب از سایت لحظه آخر برای شما مفید بوده باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر