باغ گیاه شناسی مشهد

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/01
بازدید: 2126
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال شهری دیده‌اید که به جای ساختمان‌های سر به‌‌ فلک کشیده و پاساژ، سرتاسر آن گل‌های رنگارنگ باشد؟ شهری مانند شهر قصه‌ها و انیمیشن‌ها. واقعا شگفت‌انگیز است اما شگفت‌انگیزتر آن که این شهر زیبا در شهر مشهد قرار دارد پس بدون هیچ فوت وقتی سراغ معرفی آن می‌رویم. نام این مکان بسیار زیبا باغ گیاه شناسی مشهد است. شما می‌توانید به این مکان زیبا بروید و به رویاهای خود جانی تازه ببخشید.

باغ گیاه شناسی مشهد

معرفی باغ گیاه شناسی مشهد

در سال ۱۳۹۰ طبق تصمیمات صورت گرفته توسط هئت مدیره شهرداری احداث مجموعه باغ گیاه شناسی مشهد کلید خورد. بعد ۲ سال در ۲۲ خرداد سال ۱۳۹۲  مجموعه تفریحی گردشگری و گیاه‌ شناسی باغ مشهد به ‌عنوان یکی از جاذبه‌‌های گردشگری مشهد  افتتاح شد. از همان زمان به یکی از مکان‌های تفریحی این شهر مذهبی درآمد.

باغ گیاه شناسی مشهد دارای ۵ هکتار چمن، حدودا ۱۵ هزار اصله درخت و درختچه، ۱۲ هزار متر مربع پرچین، دو هکتار و نیم متر گل دائمی، ۹۵۰۰ متر مربع گل فصلی و معبر آن ۶۸۲۰۰ متر مربع است. این مجموعه تفریحی وسعت بسیار زیادی داشته به همین سبب در خواهید یافت که یک روز برای بازدید از تمام زیبایی‌های این باغ کافی ‌نیست. شما با بازدید از این مجموعه به دنیایی دیگر سفر و برای ساعتی همه دغدغه‌های روزمره خود را فراموش می‌کنید.

غروب باغ گیاه شناسی در مشهد مقدس

 

باغ گیاه‌ شناسی مشهد کجاست؟

مجموعه تفریحی گردشگری و باغ گیاه‌ شناسی مشهد از مکان‌های گردشگری استان خراسان رضوی است که سالانه بازدیدکنندگان فراوانی را به خود اختصاص می‌دهد. این باغ در بلوار جمهوری بین چهار راه مقدم و پل غدیر واقع شده است. اما چگونه به باغ گیاه شناسی مشهد برسیم؟ اگر شما اهل این شهر هستید یا مبدا شما مشهد است، می‌توانید بدون استفاده از خودروشخصی، با مترو و یا اتوبوس به این مکان پر طرفدار بیایید. برای این کار مترو وکیل آباد به فرودگاه را سوار و در ایستگاه‌ غدیر یا پروین اعتصامی پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی از ایستگاه پروین اعتصامی نیز می‌توانید به ‌سمت جنوب بروید و وارد بلوار جمهوری اسلامی شوید تا به مجموعه مورد نظر برسید.

اما اگر از سمت شمال مشهد با استفاده از خودروی شخصی قصد رفتن به باغ را دارید، می‌توانید از طریق اتوبان همت وارد بزرگراه بسیج (غدیر) و کمی پیش از پایان بزرگراه، وارد بلوار جمهوری اسلامی شوید. اما اگر از غرب مشهد قصد بازدید از این مکان را دارید  اتوبان آزادی را مبدا خود قرار دهید و سپس به سمت بزرگراه شهید کلانتری بروید. در خروجی خیابان کوشش قرار بگیرید و با رسیدن به تقاطع بلوار جمهوری، به ‌سمت راست بپیچید تا به باغ برسید.

مشهد - سفر به شهر مذهبی ایران

بخش های باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد دارای بخش‌های مختلفی بوده که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.  این مجموعه‌ای از کلکسیون باغ صخره‌ای، کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی، جشنواره دائمی گل‌های داوودی، باغ رز، باغ میو‌ه‌های بومی ایران، سیستماتیک و آربراتوم، بانک بذر و ژنوم گیاهی، بخش آموزشی و نمایشی، بخش ایران و توران، بخش آسیای میانه و بخش سوزنی برگان تشکیل شده است.

 

زیبایی های باغ گیاه شناسی

 

باغ رز بنفش

باغ رز از بخش‌های محبوب اغلب گردشگران این باغ بوده که در مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع  ۳۰ گونه از ۱۲۰ قلم گل رز در معرض دید عموم قرار گرفته است.

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

کلکسیون گیاهان دارویی و معطر

کلکسیون گیاهان دارویی در باغ گیاه شناسی مشهد، وسعتی یک و نیم هکتاری داشته است. این کلکسیون علاوه بر جنبه زیبایی، اهداف دیگری چون جنبه‌های آموزشی، تحقیقی، جمع‌آوری ژرم پلاسم گونه‌های داروئی، جنبه‌های کاربردی در فضای سبز شهری را نیز دارد. در حال حاضر جمع‌آوری حدود ۴۰۰ نمونه ژنتیکی،  شامل حدود ۱۸۰ گونه گیاهی دارویی و معطر از ۶۰ راسته گیاهی در این مکان کشت می‌شود.

باغ صخره‌ای

باغ‌های صخره‌ای در این بخش فصلی بوده به این معنا که تنها در برخی از ماه‌های سال گل می‌دهد. این باغ همان طور که از نامش پیداست دارای انواع گل و گیاهان پیازی است که در طبیعت  در کنار صخره‌‌‌ها می‌رویند.

باغ میوه ‌های بومی ایران

در باغ میوه ای در این شهر گیاه شناسی ۱۴۰ رقم درخت میوه و ۳۰ گونه درخت‌های تزئینی مانند نارون را کاشته‌اند که این باغ میوه شبیه‌سازی از کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران است.

حرم امام رضا - هرآنچه باید از حرم امام رضا (ع) بدانید!

امکانات باغ گیاه شناسی مشهد مشهد

هر مکانی با داشتن امکانات تفریحی و رفاهی مختلف می‌تواند نظر گردشگران بیشتر از هر چیزی به خود معطوف کند. بنابراین باغ گیاه شناسی مشهد علاوه بر زیبایی منحصربه‌فردی که دارد به فکر رفاه و آسایش گردشگران هم بوده است. از جمله این امکانات می‌توان به دمنوش‌سرا، کافی‌شاپ، رستوران، دهکده اقوام سالن همایش بوتانیک اشاره کرد.

 

گل رز بنفش

 

ساعات بازدید و بلیط از باغ گیاه شناسی مشهد

شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب  از باغ گیاه شناسی مشهد دیدن فرمایید. اما برای اطمینان بیشتر سعی کنید پیش از اقدام، با برقراری تماس از باز بودن مجموعه اطمینان حاصل کنید. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید به ‌صورت رایگان از این مکان تفریحی بازدید کنید و نیازی به پرداخت هزینه برای تهیه بلیط وجود ندارد.

آرامگاه فردوسی - معرفی کامل آرامگاه بزرگ ترین حماسه سرای ایرانی 

بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی مشهد

با اینکه این باغ مشهد در هر فصل زیبایی‌های چشم‌نواز خود را دارد؛ اما بدیهی است که بهار به دلیل آب ‌و هوای بسیار خوب و شکوفایی اکثر گل‌ها، می‌تواند زمان بسیار ایده‌آلی برای بازدید از این مجموعه باشد. با این حال در فصل تابستان نیز بسیاری از درختان میوه، به ثمر می‌نشینند. همچنین در پاییز و زمستان به ‌دلیل شکوفایی نژادهای گل داوودی می‌تواند زمان فوق‌العاده‌ای برای بازدید از مجموعه باغ گیاه ‌شناسی مشهد باشد. در نتیجه شما می‌توانید در هر فصلی به این مکان بروید و از زیبایی‌های خاص آن لذت ببرید.

کلام اخر

باغ گیاه ‌شناسی مشهد از اماکن تفریحی مشهد مقدس بوده که همه روزه آماده میزبانی از زائران و گردشگران است. اما این باغ علاوه بر اینکه امکانات تفریحی گوناگون و متنوعی را به گردشگران ارائه می‌کند، به دلیل سالن چندمنظوره در این مجموعه با ظرفیت  450 نفر برای برپایی انواع مراسم‌ها و حتی همایش‌ها گزینه‌ ایده‌آلی است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 101 کاربر