حمام های ترکی استانبول

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/20
بازدید: 4342
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول که یکی از مهم ترین و پربازدید ترین شهرهای ترکیه به حساب می آید، پر از دیدنی ها و تفریحات رنگارنگ می باشد که با بناهای زیبا و تاریخی که دارد سالانه تعداد بی شماری از جهانگردان را به این شهر می کشاند تا از تماشای بناها، مساجد و دیگر مکان های تاریخی این شهر انگشت به دهان بمانند. یکی از تفریحات مهیجی که در استانبول طرفداران خاص خودش را پیدا کرده حمام ترکی استانبول می باشد. در سال های گذشته تعداد قابل توجه ای از بناهای تاریخی استانبول مورد مرمت قرار گرفته اند که یکی از آن ها حمام ترکی استانبول می باشد.

حمام های ترکی استانبول

حمام ترکی در استانبول

حمام ترکی یک بخش بسیار مهم در زندگی ترک ها به حساب می آید که دارای اهمیت ویژه ای می باشد. تا چند سال گذشته تقریبا 300 حمام ترکی فعال در شهر استانبول وجود داشت که در گذر زمان برخی از آن ها ویران شده و یا تغییر کاربری دادند که باعث شده امروزه تنها 55 حمام ترکی استانبول در این شهر بزرگ فعالیت داشته باشند. در چندین سال اخیر حمام ترکی های استانبول بازسازی شده و فضاهای داخلی آن نیز مدرن شده است تا گردشگران تور استانبول بتوانند تجربه ای فوق العاده از حمام ترکی را امتحان کنند. البته لازم به ذکر است که بگوییم تجربه حمام ترکی در میان کف و بخار و گذراندن ساعاتی در این حمام ها نسبتا گران می باشد و حدودا 200 تا 300 لیر برایتان آب می خورد البته می توانید حمام های ارزان قیمت تری را نیز پیدا کنید. در گذشته برای محک زدن جوانان معمار، ابتدا ساخت حمام ها را به آن ها محول می کردند و اگر آن ها به خوبی می توانستند از پس آن برآیند ساخت بناهای مهم تری مانند مساجد را به آن ها می سپردند. 

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

بخش های مختلف حمام ترکی استانبول

گردشگران تور استانبول که حمام ترکی استانبول را برای تفریح در برنامه های خود می گنجانند باید بدانند که حمام ترکی استانبول اغلب دارای 3 بخش اصلی اتاق داغ، اتاق گرم و اتاق سرد می باشد که اتاق داغ برای ماساژ، اتاق گرم برای شستشو و اتاق سرد برای استراحت و تعویض لباس کاربرد دارد. جالب است بدانید که در اتاق های سرد علاوه بر بوفه، مکان های مخصوصی برای رفع خستگی و خواب کوتاه وجود دارد که گردشگران می توانند از آن ها بهره مند شوند. در حمام ترکی استانبول خدماتی وجود دارد که گردشگران استانبول در صورت تمایل برای دریافت آن ها، باید مبلغی اضافه تر پرداخت کنند، البته برخی لوازم بهداشتی شخصی از قبیل: دمپایی، لیف، شامپو، حوله و لنگ به هر یک از مراجعه کنندگان داده می شود. در برخی از هتل های این شهر نیز حمام ترکی وجود دارد.

تاریخچه حمام ترکی در استانبول

فرهنگ استفاده از حمام ترکی در استانبول به سال ها قبل و پیش از رسیدن به آناتولیا باز می گردد، زمانی که ترک ها به سرزمین آناتولیا رسیدند با حمام های رومی آشنا شدند. آشنایی با روش های حمام رومی و داشتن پیش زمینه ای از حمام ترکی استانبول سبب شد تا ترک ها ترکیبی از این دو را پیش بگیرند و حمام ترکی استانبول به شیوه امروزه رواج پیدا کند، خوب است بدانید که این شیوه نیز بر اساس گفته های اسلام و پاکیزگی می باشد. حمام ترکی استانبول نیز همانند حمام عمومی های موجود در ایران مکانی برای بحث و تبادل نظر می باشد که به نوعی سرگرمی نیز تبدیل شده است.
در حمام عمومی های ایران نوعی پشت مال به نام لنگ وجود دارد که به دور کمر می بندند، در حمام ترکی استانبول نیز پوششی شبیه به لنگ وجود دارد که به رنگ قرمز می باشند و در طول مراحل مختلف حمام از آن بهره می برند. 

حمام ترکی استانبول

حمام های ترکی استانبول

  • حمام خرم سلطان ایاصوفیه : این حمام در سده شانزدهم به دستور خرم سلطان در منطقه جانکورتاران استانبول احداث شد. ساخت این حمام را به معمار سنان (معمار مورد قبول خاندان عثمانی) محول کردند که او هم به خوبی از پس آن برآمد. حمام خرم سلطان ایاصوفیه که مابین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی قرار گرفته در ساعات 8 صبح تا 10 شب آماده خدمت رسانی به گردشگران تور استانبول می باشد. حمام خرم سلطان امروزه نوعی حمام عمومی به حساب می آید، در آن 5 پیشنهاد گوناگون برای خدمات ماساژ و غیره وجود دارد که هر یک هزینه متفاوتی دارند و گردشگران می توانند از آن بهره ببرند. در سال های اخیر برای مرمت این حمام حدود 17 میلیون لیر هزینه شد که آن را تبدیل به یک حمام بسیار لوکس و شیک کرده است. هزینه حمام خرم سلطان ایاصوفیه بنا بر خدمات ارائه شده از 80 تا 160 یورو است.
  • حمام سوفولار : حمام سوفولار یکی از حمام های قیمت مناسب می باشد که ظاهری شیک و مجلل ندارد ولی گردشگران تور استانبول می توانند در کنار افراد بومی منطقه با سبک زندگی آن ها آشنا شوند. برای ورود به این حمام باید 30 لیر پرداخت شود و برای دریافت خدماتی مانند ماساژ و کیسه باید 15 لیر دیگر بپردازید. این حمام از ساعات 8 صبح تا 9 شب آمادگی خدمت رسانی به عموم مردم را دارد.
  • حمام چمبرلی تاش : یک نوع دیگر از حمام ترکی استانبول، حمام چمبرلی تاش می باشد که از جمله قدیمی ترین حمام های این شهر نیز محسوب می شود. معماری خاص و ویژه ی این حمام سبب شده که علاوه دانش آموزان محلی و محققان و عکاسان، نظر گردشگرانی که با تور استانبول به این شهر سفر می کنند نیز جلب شود. این حمام در سده شانزدهم میلادی برای سلطان سلیم دوم و همسرش بنا شده بود. هزینه حمام جمبرلیتاش نسبتا مناسب بوده و از 100 لیر تا 250 لیر متغیر است. ماساژ با صابون هایی با رایحه های دلپذیر، یکی از جذاب ترین بخش های حمام ترکی استانبول است، بهترین زمان استفاده از این حمام روزهای آفتابی می باشد. اتاق سرد این حمام دارای یک گنبد زیبا می باشد که بین حمام های ترکی معروف می باشد، بخش اتاق گرم این حمام حدود 38 حوض مجزا دارد. ساعات کاری این حمام بین ساعات 6 صبح تا 23:30 می باشد.

تفریحات استانبول - با مکان های تفریحی استانبول لذت سفرتان را تضمین کنید! 

  • حمام آقا : این نوع از حمام ترکی استانبول به دستور پادشاه هفتم عثمانی به منظور حمام خصوصی او و پسرانش در منطقه بیوگلو بنا شد. بعد از اتمام حکومت عثمانی، یک خانم آمریکایی حمام آقا را خرید و آن را به عنوان حمام عمومی تغییر کاربری داد. خدمات گوناگونی در 4 نوع در حمام سنتی آقا ارائه می شود که هر یک قیمتی جداگانه دارد و از 100 لیر تا 180 لیر است و گردشگران تور ترکیه می توانند به انتخاب خود از هر کدام بهره مند شوند. درب های حمام سنتی آقا از ساعت 10 صبح تا 10 شب به روی گردشگران تور استانبول و بومیان باز می باشد.
  • حمام جاگالوگلو : در اطراف بازار بزرگ استانبول یک حمام ترکی استانبول وجود دارد که حمام جاگالوگلو نامیده می شود. در مکان کنونی این حمام قبلا یک کاخ زیبا وجود داشت که در اثر رخداد آتش سوزی نابود شد و در نتیجه این حمام در سده 18 میلادی برای تامین نمودن هزینه های مسجد ایاصوفیه و کتابخانه ایاصوفیه در آن مکان بنا گشت. نام این حمام در فهرست کتاب "هزار مکان دیدنی که قبل از مرگ باید ببینید" نیز وجود دارد و بازدید از آن برای گردشگران تور استانبول خالی از لطف نیست. معماری حمام جاگالوگلو به قدری زیبا و چشم نواز است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. وجود کاشی های زیبا در این حمام، زیبایی های آن را دو چندان نموده است. جالب است بدانید که این حمام در ابتدا فقط به آقایان خدمات ارائه می داد. هزینه خدماتی که در این حمام ارائه می شود از 290 تا 820 لیر بوده که نسبتا گران می باشد. ساعت کاری این حمام ترکی استانبول از 8 صبح تا 9 شب است.
  • حمام گالاتاسرای : حمام گالاتاسرای یکی ازمعروف ترین انواع حمام ترکی استانبول است که در منطقه کولوگلو واقع شده و مورد استقبال توریست های زیادی قرار گرفته است. یک بخش محبوب که در این حمام وجود دارد، بخش مرمرین است که برای ماساژ تعبیه شده است همچنین یک گوبگتاشی (سنگی که افراد بر روی آن دراز می کشند تا ماساژ داده شوند) معروف نیز در این حمام وجود دارد. یک نکته جالب در رابطه با حمام گالاتاسرای این است که افراد و گردشگران تور استانبول در قالب گروه های 15 نفره و در مدت 2 ساعت خدمات ماساژ و غیره را دریافت می کنند که قیمت آن حدود 4400 لیر می باشد. ساعت کار این حمام برای خانم ها از 8 صبح تا 9 شب بوده و برای آقایان از 7 صبح تا 10 شب می باشد.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

  • حمام کیلیک علی پاشا : حمام کیلیک علی پاشا که قسمتی از مسجد کیلیک علی پاشا بود، در سال 1580 در منطقه بندری توفان ساخته شد و درب های آن به عنوان حمام عمومی به روی عموم مردم باز گذاشته شد تا بتوانند از آن استفاده کنند. در سال های اخیر برای مرمت این حمام هفت سال زمان گذاشته شد که آن ر تبدیل به یک حمام لوکس کرد. معماری داخلی این حمام که تلفیقی از سنتی و مدرن می باشد، گردشگران تور استانبول را به وجد آورده است. هزینه یک ساعت بازدید از آن حدود 220 لیر است و این بازدید در ساعات 8 صبح تا 23:30 امکان پذیر است. ارتفاع این حمام از سطح دریا حدود 16 متر است.
  • حمام سلیمانیه : در کنار مسجد سلیمانیه که نزد گردشگران تور استانبول شناخته شده می باشد، نوعی از حمام ترکی استانبول وجود دارد که حمام سلیمانیه نام دارد. حمام حمام در یک مجموعه قرار دارد که ساختمان های دیگری نظیر: بیمارستان، مدرسه، تعدادی مقبره و بازار نیز در آن وجود دارد. حمام سلیمانیه یکی از پر بازدید ترین حمام های این شهر است که مورد توجه گردشگران تور استانبول قرار گرفته است. بخش سرد این حمام بسیار زیبا و شیک می باشد. جالب است بدانید که معماری این حمام بسیار شبیه به حمام خرم سلطان بوده و معمار هر دو حمام نیز معمار سنان بوده است. هزینه ها در این حمام در حدود 230 لیر می باشد و در آن در ساعات 10 صبح تا 10 شب خدمت رسانی می کنند.

حمام سلیمانیه استانبول

  • حمام سلطان مهرماه : حمام سلطان مهرماه در کنار مسجد مهرماه توسط معمار سنان برای دختر سلطان سلیمان بنا شد. این حمام معماری عجیبی دارد و بر روی دوازده ستون ساخته شده و شکل ظاهری آن مکعبی است. در زیر گنبد بزرگ آن، یک حمام داغ وجود دارد که در اطراف آن چهار ایوان و چهار حجره نیز تعبیه شده است. بعد از گذشت چند سال یک استخر و جکوزی نیز به آن اضافه شد. هزینه این حمام مناسب بوده و حدود 45 لیر است و آقایان در ساعات 7 صبح تا 11 شب و خانم ها در ساعات 9 صبح تا 8 شب می توانند از آن بازدید کنند.
  • حمام بیلربی : این حمام که با معماری معروف عثمانی ساخته شده، در کنار مسجد بیلربی و در اطراف اسکله بیلربی قرار دارد. حمام بیلربی به دستور سلطان عبدالحمید اول در سده 18 میلادی بنا گشت که برای مادرش وقف گردید. در این مجموعه 4 اتاق خصوصی و 13 روشور و آبنما وجود دارد که نظر گردشگران تور استانبول را به خود جلب کرده است. بانوان در ساعات صبح تا عصر و آقایان در ساعات عصر تا شب می توانند از آن بازدید به عمل آورند. 
  • حمام اسکی : حمام اسکی یا حمام سیفا در بخش آسیایی استانبول واقع شده و گفته می شود که ساخت آن مربوط به قرن پانزدهم میلادی می باشد. بخش زنانه و مردانه در این حمام مجزا بوده و ساعت کاری آن بین 6 صبح تا 9 شب می باشد.
  • حمام بیازیت : این حمام به فرمان مادر سلطان سلیم در منطقه بیازیت بنا گشت تا از درآمد آن بتوانند هزینه های مسجد آدیرنه را تامین کنند. نام دیگر این حمام که از ساعت 8 صبح تا 10 شب باز است "پاترونا هلیل" می باشد. ورودی بانوان و آقایان در این حمام جداگانه و حتی در خیابان های مختلف می باشد.

به دلیل استقبال بی نظیر مردم و گردشگران تور استانبول از حمام ترکی استانبول، امروزه تعدادی مراکز درمانی و زیبایی در این شهر افتتاح شده که در کنار حمام ترکی و ماساژ درمانی، برخی خدمات مراقب از پوست را نیز ارائه می دهند.

  • حمام ترکی ساندرا : شرکت ساندرا در 3 منطقه ی اتیلر، ایستینیا پارک و کزیاتی شعبه دارد که در کنار حمام ترکی استانبول، خدمات مراقبت از پوست و ماساژ درمانی با کیفیتی را ارائه می دهد که مورد توجه گردشگران تور استانبول قرار گرفته است.
  • حمام ترکی المنتال : در هتل دبل تری هیلتون استانبول یک حمام ترکی بسیار خوب وجود دارد که می توانید از خدمات آن بهره مند شوید.
  • حمام ترکی اکسپلور : در منطقه بشیکتاش یک شعبه از هتل های زنجیره ای لمریدین وجود دارد که در فضایی به بزرگی 1800 متر حمام ترکی، خدمات ماساژ و استخر را در اختیار گردشگران تور استانبول قرار می دهد.*حمام ترکی تراپیا: یک نمونه از بهترین حمام ترکی استانبول در هتل گراند تارابیا وجود دارد که گردشگران تور ترکیه برای بهره بردن از خدمات آن باید از قبل وقت بگیرند.
  • حمام ترکی هتل ریتز کارلتون : یک نمونه از مجهزترین حمام ترکی استانبول در هتل ریتزکارلتون قرار دارد که پکیج های گوناگونی را شامل می شود و مسافران تور استانبول می توانند بنا به سلیقه خود هر یک را خریداری کنند و از آن لذت ببرند. 
  • حمام ادیشن استانبول : در هتل ادیشن یک اسپای بسیار شیک وجود دارد که حمام ترکی و سونا و جکوزی را شامل می شود. مساحت این فضای اسپا حدود 20 هزار متر مربع می باشد.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 102 کاربر