موزه مقدم

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/27
بازدید: 2498
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خانه موزه مقدم يكی از بناهای تاريخی به جا مانده از سلسله قاجار است كه از نظر معماری و اشيای داخل آن، از اهميت بسيار بالایی برخوردار بوده و لقب گران ترين خانه تهران را به خود اختصاص داده است. مالک اصلی اين بنا، يكی از بنيان گذاران دانشكده هنر تهران و همينطور همسر فرانسوی اش می باشد. با ما همراه باشيد تا به معرفی بيشتر اين مكان بپردازيم.

موزه مقدم

موزه مقدم (خانه مقدم) کجاست؟ 

خانه موزه مقدم از جاهای دیدنی استان تهران در بافت تاریخی پایتخت است و در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد. 

اگر قصد رسيدن به موزه از طريق مترو تهران را داريد، می‌ توانید از ایستگاه‌ های حسن‌آباد و دانشگاه امام علی (ع) در خط شماره دو (صادقیه-فرهنگسرا) استفاده کنید. خانه موزه مقدم بین این دو ایستگاه مترو قرار دارد و با پياده روی بسيار كوتاهی به مقصد خواهيد رسيد. همچنین با استفاده از اتوبوس‌ های مسیر راه‌ آهن-پارک وی یا راه‌ آهن-تجریش می ‌توانید به موزه دسترسی پيدا كنيد. برای این منظور در ایستگاه البرز (تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی) پیاده شده و با پیاده ‌روی کوتاهی به ‌سمت شرق در خیابان امام خمینی، به مقصد خود يعنی موزه برسيد.

امکانات خانه مقدم 

کافه موزه مقدم 

اين كافه در قسمتی از اين باغ موزه قرار دارد. موقعيت اين كافه به گونه ای است كه در اطراف يک حوض بزرگ قرار داشته و درخت های زيبا و كهن نيز در اطراف آن واقع شده است. منوی اين كافه مانند ديگر کافه های تهران، متنوع نيست و شما در آن جا می توانيد نوشیدنی های سرد و گرم به همراه ميان وعده های سبک را نوش جان كنيد.

موزه مقدم

معماری موزه مقدم 

معماری اصيل ايرانی با در آميختن گلكاری ها و گياهان، سبب شده است تا اين خانه به رويایی ترين شكل ممكن درآيد. در قسمت غربی این خانه، ساختمان اربابی (برج) واقع شده است كه خود مالک يعنی استاد مقدم به همراه يكی از شاگردانش، در سال ۱۳۴۵ ساختند. اين بنا با كاشی های دوران قاجار مزين شده و هنر كاشيكاری در آن دوره را به خوبی منعکس می کند. در قسمت شمالی این ساختمان یک ایوان با چند طاق و ستون زیبا ساخته شده‌ كه برای تزيين آن از كاشی های دست ساز و زيبای دوران زنديه و قاجار استفاده شده است. در وسط این ایوان حوضچه‌ ای از جنس مرمر قرار دارد که از حمام فتحعلی شاه به اینجا منتقل شده است و آبی که از آن جاری می ‌شود توسط یک جوی باریک به داخل یک استخر می  ‌ریزد. دکتر مقدم این استخر را پس از سفر به اسپانیا و الهام از استخر و آب ‌نماهای كاخ باستاني الحمرا (كاخي به جا مانده از اوايل پيدايش دين اسلام) ساخته است و در اطراف آن چند فواره کوچک تر و زيبا وجود دارد. حيط های بیرونی و اندرونی به وسيله يک ديوار از هم جدا شده اند. این دیوار از چند ستون با طاق‌ های کاشی‌ کاری شده ساخته شده است. پایه این ستون‌ها حجاری شده‌ اند و یادآور ستون های کاخ چهلستون اصفهان هستند. اين پايه ها بعد از تخريب كاخ خواهر ناصر الدين شاه به اين خانه موزه منتقل شدند و با به كارگيری در بنای اين ساختمان، جلوه ای لذت بخش و زيبا را به  فضا داده اند. کار طراحی و ساخت این دیوار زیبا را استاد هوشنگ سیحون بر عهده داشته است. جالب است بدانيد علاوه بر به کارگیری از معماری سنتی ايرانی، از معماری كشور های ديگر نيز بهره گرفته شده است. برای مثال می توان به باغ  پشت بنا اشاره كرد كه با معماری اصيل باغ های خانگی ژاپن، به روش سنتی ساخته شده است.

قیمت بلیط موزه مقدم 

قيمت بليط خانه و موزه مقدم در سال 1400، برای بازديدكنندگان ايرانی 10 هزار تومان و برای بازديدكنندگان خارجی 30 هزار تومان می باشد.

ساعات بازدید موزه مقدم 

موزه مقدم هرروزه بجز ايام تعطيل رسمی و شنبه ها، از ساعت 9 صبح تا 17 پذیرای بازديدكنندگان خواهد بود.

سایت موزه مقدم 

http://museums.ut.ac.ir/mm/

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 101 کاربر