بهترین دانشگاه های جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/09
بازدید: 104455
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بهترین دانشگاه‌های جهان کدام دانشگاه‌ها هستند؟ تحصیل در خارج از کشور، یکی از هدف‌های اصلی بیشتر افراد است. برای اینکه بتوانید در خارج از کشور تحصیل موفقی داشته باشید، بهتر است با دانشگاه‌های خوبی که در دنیا وجود دارد آشنا شوید. از جمله مزیت‌های مهم تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌توان به برخورداری از آموزش باکیفیت، تحصیل زیرنظر اساتید برجسته دنیا، کسب مدرک معتبر و... اشاره کرد. به طور کلی هر ساله تعدادی از دانشگاه‌ها بر اساس بررسی فاکتورهای مختلفی بهترین دانشگاه‌های دنیا شناخته می شوند. این فاکتورها شامل کیفیت امکانات دانشگاه، تعداد مقالات علمی تولید شده در سال، جوایز جهانی اکتسابی توسط دانشگاه، درصد استخداک پس از فارغ‌التحصیلی و... است. اگر شما هم قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، در ادامه بهترین دانشگاه‌های دنیا را بررسی می‌کنیم. 

بهترین دانشگاه های جهان

بهترین دانشگاه های جهان

همانطور که می دانید ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا می تواند شرایط و سبک زندگی هر فرد را تغییر دهد؛ برترین دانشگاه های دنیا عبارت اند از:

  • موسسه فناوری ماساچوست MIT (Massachusetts Institute of Technology)
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه هاروارد
  • موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech
  • کالج سلطنتی لندن
  • دانشگاه صنعتی زوریخ ETH
  • کالج دانشگاهی لندن UCL
  • دانشگاه شیکاگو

محبوب ترین تورهای خارجی

موسسه فناوری ماساچوست MIT

MIT یک دانشگاه خصوصی در ایالات متحده آمریکا است که توانسته از نظر رنکینگ دانشگاه جهانی QS رتبه اول را به خود اختصاص دهد. دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند باید به زبانی انگلیسی مسلط باشند و همچنین باید حداقل از مدارک معتبر زبان انگلیسی نظیر تافل، آیلتس، PTE، کمبریج C1  یا  C2 و آزمون دولینگو را در رتبه های برتر پاس کرده باشند تا قادر باشند در این دانشگاه تحصیل کنند. از دیگر الزاماتی که باید در این دانشگاه به آن دقت داشته باشید، ارائه آزمون ACT و SAT است که باید حتما نتیجه این آزمون ها را به دانشگاه ارائه دهید.تعداد دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند حدود 450 نفر برای کارشناسی و 2796 در مقطع تکمیلی هستند که این امر نشان می دهد با یکی از بهترین دانشگاه های دنیا روبرو هستید.متوسط شهریه ای که دانشجویان در ازای 4 سال باید به دانشگاه خصوصی ماساچوست پرداخت نمایند، حدود 55.510 هزار دلار است.

موسسه فناوری ماساچوست MIT

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد همواره یکی از برترین دانشگاه ها در چندین سال اخیر به حساب می آید که در کشور زیبای انگلستان قرار دارد. در این دانشگاه حدود 24000 هزار دانشجو در حال تحصیل هستند که نیمی از این تعداد را دانشجویان بین المللی از 84 کشور در سراسر دنیا را تشکیل داده اند. دانشجویان بین المللی که قصد دارند در این دانشگاه شرکت کنند، باید حتما از طریق آزمون هایی که این دانشگاه قرار داده است اقدام کنند که عبارت اند از:

  • آزمون BMAT
  • CAT
  • MAT
  • PAT

بهترین دانشگاه های ارمنستان - لیستی از بهترین دانشگاه های ارمنستان که برای تحصیل می توانید انتخاب کنید!

در این دانشگاه هم همانند بسیاری از دانشگاه های بین المللی و برتر، مدرک زبان انگلیسی معتبر اولویت دارد و همه دانشجویان باید حداثل تافل، آیتلس و دیگر مدارک را داشته باشند تا بتوانند در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهند.شهریه دانشگاه آکسفورد برای دانشجویان بین المللی و شهروندی متفاوت تلقی می شود. برای دانشجویانی که شهروند و تابع کشور انگستان هستند؛ شهریه ای حدود 9.250 هزار پوند سالانه در نظر گرفته شده است و برای دانشجویان بین المللی و یا دانشجویانی که از اقسا نقاط دنیا برای تحصیل به این دانشگاه می آیند هم حدود 31.780 تا 33.750 هزار دلار در سال برآورد شده است.

نمای دانشگاه آکسفورد

دانشگاه استنفورد

سومین دانشگاهی که از نظر رنکینگ جهانی در این لیست قرار دارد، دانشگاه استنفورد در آمریکا است که توانسته 7858 تعداد دانشجو در مقطع کاشناسی را در حال آموزش باشد. همچنین تعداد اساتیدی که در این دانشگاه به دانشجویان آموزش می دهند حدود 1571 تعداد نفر می باشد. دانشجویانی که قصد دارید در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهند باید از روزمه تحصیلی خوبی برخوردار باشند و حتما باید یکی از آزمون های SAT و ACT برای مقطع کارشناسی را پاس کرده باشند. از دیگر الزاماتی که برای مقطع کارشناسی در نظر گرفته اند می توان به گذراندن 1 سال تحصیلی در کالج زبان دانست.داشتن تافل 89 و کسب امتیاز 4 از 5 در آزمون AP از دیگر مدارکی است که دانشگاه استنفورد برای متقاضیان اعلام نموده است. همچنین شهریه ای که دانشگاه استنفورد برای دانشجویان بین المللی و داخلی در نظر گرفته، حدود 52.856 هزار دلار سالانه می باشد.

بهترین کشورها برای تحصیل 🎓 انتخاب مناسب ترین و بهترین کشور برای تحصیل به فاکتور ها و عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته ایم.

دانشگاه استنفورد

دانشگاه کمبریج

دانشگاه استفورد و کمبریج انگلستان در یک رتبه از نظر رنکینگ جهانی QS قرار دارند. همچنین دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند حدود 24450 نفر بر آورد شده که باید تسلط عالی به زبان انگلیسی داشته باشند، از این تسلط می توان به آیلتس 7.5 اشاره داشت.دانشجویان ایرانی که قصد دارند مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کنند، باید کارنامه تحصیلی عالی داشته باشند که این عالی بودن به معنای کسب نمودن 80 درصد آزمون کلی کنکور، معدل 18 در مقطع پیش دانشگاهی می باشد.همچنین آزمون هایی که دانشگاه کمبریج برای دانشجویانش در نظر گرفته متفاوت است و هر رشته تحصیلی آزمون های انحصاری به خودش را دارد. متوسط شهریه ای که این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته، حدود 24.050 تا 38.430 هزار دلار سالانه می باشد که این هزینه بستگی به رشته تحصیلیتان دارد. به عنوان مثال 38.430 هزار دلار برای دانشجویان علوم کامپیوتر و 25.250 هزار دلار برای ریاضیات می باشد.

همه چیز درباره ی کشور انگلیس - اولین کشور صنعتی جهان و تاثیرگذارترین کشور در اروپا

دانشگاه کامبریج

دانشگاه هاروارد

از دیگر دانشگاه های بین المللی جهان که در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارد، دانشگاه هاروارد در آمریکت است که با وجود 9977 دانشجو توانسته رتبه پنجم را از نظر QS بدست آورد. در این دانشگاه هم همانند برخی دانشگاه های بین المللی، دانشجویان باید یکی از آزمون های SAT یا ACT را گذرانده باشند و مدارک زبان معتبر را با برترین نمرات کسب نموده باشد که عبارت اند از:

  • تافل 100
  • آیلتس 7
  • PTEA با نمره 70
  • دولینگو 125

میزان شهریه سالانه ای که این دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته به ترتیب 47.730 و 48.008 هزار دلار می باشد.

تور کانادا - کانادا دومین کشور بزرگ دنیا است که بزرگ ترین خطوط ساحلی دنیا را دارد و سفر به ان بسیار لذتبخش می باشد. 

دانشگاه استنفورد

موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech

از دیگر دانشگاه معروف ایالات متحده آمریکا، موسسه فناوری کالیفرنیا است که توانسته از نظر رنکینگ دانشگاه جهان QS رتبه ششم را نسیب خود بکند. سالانه تعداد دانشجویانی که این دانشگاه برای پذیرش تحصیلی قبول می کند، حدود 938 نفر در مقطع کارشناسی و 1299 نفر برای تحصیلات تکمیلی.مدارک و رزومه تحصیلی که موسسه فناوری کالیفرنیا مورد قبول دارد همانند دیگر دانشگاه های بین المللی است که عبارت اند از:

  • مدرک زبان معتبر (تافل – آیلتس – IBT)
  • شرکت در آزمون ACT ( آزمون SAT در سال 2020 حذف شد!)

شهریه سالانه ای که متقاضیان ملزم به پرداخت آن به صورت سالانه هستند حدود 54.600 هزار دلار مقطع کارشناسی و 53.979 هزار دلار برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری.

موسسه فناوری کالیفرنیا Caltech

کالج سلطنتی لندن

برج ها و مراکز سلطنتی زیادی در کشور انگستان به خصوص در شهر لندن وجود دارد که کالج یا دانشکده ها از این قاعده مستثنی نیستند. از دانشگاه سلطنتی که در این شهر وجود دارد میتوان به کالج سلطنتی لندن اشاره داشت که از نظر رنکینگ جهانی QS رتبه هفتم را به خود اختصاص داده. میزان دانشجو و اساتیدی که در این دانشگاه وجود دارد به ترتیب حدود 17000 و 8000 برآورد شده است. کالج سلطنتی لندن دانشجویانی که در کنکورهای سراسری کشورشان رتبه خوبی بدست آورده باشند و همچنین در مقطع دبیرستان بتوانند معدل 18 یا 19 را داشته باشند، جذب می کند. کالج سلطنتی لندن برای متقاضیان پزشکی آزمون BMAT و برای ریاضیات آزمون MAT را در نظر گرفته که متقضیان باید در درکنار ارائه مدرک زبان، این آزمون ها را پاس نمایند تا بتوانند در این کالج تحصیل کنند.

پرداخت شهریه در کشور انگستان برای دانشجویان داخلی و خارجی متفاوت تلقی می شود و دانشجویان خارجی یا بین المللی در این دانشگاه ملزم به پرداخت شهریه ای حدود 37.900 هزار دلار سالانه می باشند؛ اما دانشجویان داخلی باید هزینه ای حدود 10.350 هزار دلار سالانه را پرداخت نمایند. همچنین برای تحصیل در مقطع تکمیلی، این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی شهریه ای حدود 40.100 هزار دلار را به صورت سالانه در نظر گرفته و 16.500 هزار دلار سالانه برای دانشجویان داخلی می باشد.

کالج سلطنتی لندن

دانشگاه صنعتی زوریخ

دانشگاه صنعتی زوریخ سوئیس از دیگر دانشگاه های معتبر از دیدگاه QS محسوب می شود که از این رو این دانشگاه را در رتبه هشتم جای داده است. این دانشگاه برای متقاضیان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه صنعتی زوریخ بزرگ ترین شهر سوئیس را دارند، آزمون ECUS را در نظر گرفته، اما سوالی که پیش می آید این است که ECUS چیست؟

  • آزمون ECUS (Éxamen Comlémentaire des Hautes Écoles Suisses) یک آزمون تکمیلی است و برای پذیرش در برخی از دانشگاه های سوئیس، دانشگاه های علمی کاربردی و دانشگاه های آموزش معلمان استفاده می شود.

از آنجا که کشور سوئیس یک کشور چند زبانه به حساب می آید، در دانشگاه صنعتی زوریخ آموزش ها به چند زبان متفاوتی نظیر آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی و اسپانیایی تدریس می شود که متقاضیان می بایست به یکی از این زبان ها مسلط باشند تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند. اما اگر زبان انگلیسی را انتخاب نموده اید می بایست بدانید که داشتن مدرک معتبر و گذراندن در سطح عالی یکی از الزامات این دانشگاه به حساب می آید.میزان شهریه ای که متقاضیان باید در هر ترم پرداخت نمایند باید به واحد پول کشور سوئیس یعنی بر اساس فرانک باشد که هزینه هر ترم با هزینه ثبت نام حدود 1.598 تا 1.298 فرانک سوئیس برآورده شده است.

دانشگاه صنعتی زوریخ

کالج دانشگاهی لندن UCL

دانشگاه UCL که در کشور انگلستان کبیر قرار دارد از دیگر دانشگاه های معتبر جهان به حساب می آید که توانسته حدود 48168 هزار دانشجو را در رشته ها و مقطع های مختلف در خود جای دهد. برای پذیرش در این کالج، متقاضیان می بایست علاوه بر ارائه رزومه تحصیلی مناسب و خوب، آزمون UCAS و آزمون A-Level در برخی مقطع رشته ای را هم شرکت کنند تا بتوانند در این دانشکده ادامه تحصیل بدهند.تنها عاملی که همواره بر روی متقاضیان بین المللی صدق می کند، داشتن مدرک انگلیسی معتبر با بهترین نمره است که متقاضیان باید این مدرک را به دانشگاه ارائه دهند.

میزان شهریه ای که دانشجویان اروپایی و داخلی با دانشجویان بین المللی باید پرداخت نمایند، متفاوت است و این تفاوت به شرح زیر است:

  • دانشجویان داخلی و اروپایی کارشناسی (10.350 هزار دلار)
  • دانشجویان بین المللی کارشناسی (25.030 تا 36.620 هزار دلار)
  • دانشجویان داخلی و اروپایی در مقطع تکمیلی (11.700 تا 14.280 هزار دلار)
  • دانشجویان بین المللی در مقطع تکمیلی ( 27.300 تا 35.600 هزار دلار)

کالج دانشگاهی لندن UCL

دانشگاه شیکاگو

دانشگاه شیکاگو در ایالات متحده آمریکا با بیش از 7000 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بیش از 10000 هزار دانشجو در مقطع تکمیلی توانسته خود را در لیست برترین دانشگاه های جهان جای دهد و رتبه دهم را نسیب خود بکند که در سال 1890 تاسیس شد. تسلط بر زبان انگلیسی از قوانین دانشگاه شیکاگو به حساب می آید و این امر به قدری برایش مهم است که اولویت اول این دانشگاه برای اخذ تحصیلی محسوب می شود.داشتن مدرک تحصیلی مناسب و ارائه ریز نمرات از دیگر شرایطی است که متقضایان باید آن را لحاظ کنند. تنها تفاوتی که این دانشگاه با دیگر دانشگاه های بین المللی دارد، آزمون UChicago می باشد که مختص به این دانشگاه است که می توانید بجای آزمون ACT یا SAT ارائه دهید.شهریه ای که این دانشگاه برای دانشجویان به صورت سالیان در نظر گرفته حدود 59.298 هزار دلار در مقطع کارشناسی و 58.968 هزار دلار در مقطع کارشناسی ارشد می باشد که هیچ تفاوتی میان دانشجویان بین المللی و داخلی وجود ندارد!

دانشگاه شیکاگو

برای تحصیل خارج از کشور کدام دانشگاه‌ها بهتر هستند؟
اگر قصد دارید در خارج از ایران تحصیل کنید، مسلماً آشنایی با بهترین دانشگاه‌های جهان مهم‌ترین قدم است؛ بنابراین در وهله اول لازم است با این دانشگاه‌‌ها، امکانات آن، شرایط پذیرش و... آشنا شوید. در مطالبی که ذکر شد 10 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل را معرفی کردیم. این دانشگاه ها از نظر ملاک‌های تعیین‌کننده مثل امکانات دانشگاه، تعداد مقاله‌های ارائه داده شده، تعداد فارغ‌التحصیل‌ها، اساتید و... رتبه‌بندی شده‌اند. قبل از تصمیم برای تحصیل خارج از کشور حتما مطالب گفته شده را با دقت مطالعه نمایید و تا راهنمای شما باشد. 
 

نظرات کاربران

  1. امیر امیر 1402/10/24
    2 نفر پسندیدند
    پس داشنگاه های ایران توی لیست بهترین دانشگاه های جهان نیستن؟!
  2. احسان احسان 1402/10/17
    4 نفر پسندیدند
    توی لیست بهترین دانشگاه های جهان جای دانشگاه علوم تحقیقات ما خالیه خدایی تازگیا تلکابینم دارن توش میذارن کاری با سیستم اموزشیش ندارم ولی خوبه
  3. نیما نیما 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    ای کاش در مورد دانشگاه های ایتالیا و شرایط تحصیلشون هم می نوشتین.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 114 کاربر