آب و هوای ایروان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 11125
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جمعه

31 فروردین 1403

14.09°C

آسمان صاف

14.09°C14.09°C
رطوبت هوا47%
سرعت باد2.57 m/s
طلوع6:47
غروب20:14

آب و هوای ایروان ایروان جزو نکات مهمی است که بسیاری از گردشگران قبل از سفر به جستجوی آن می پردازند. شما می توانید آب و هوای ایروان در 10 روز آینده را در ویجت ابتدای صفحه ارمنستان مشاهده کنید. ارمنستان دارای آب و هوای کوهستانی است، تابستان های ملایم و زمستان های سرد همچنین شب هایی طولانی و سرد در این کشور ویژگی مهم اقلیم ارمنستان می باشد. البته این کشور جزو کشورهای چهار فصل است و در هر فصلی رنگ مختص خود را میگیرد. در ادامه به شرح بیشتر آب و هوای ایروان می پردازیم.

آب و هوای ایروان ارمنستان

کشور ارمنستان در منطقه معتدلی قرار گرفته دارد و بیش از 90 درصد کشور در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا قرار دارد که تاثیر زیادی در آب و هوای آن دارد. در دشت آرارات متوسط دما بین 25 تا 27 درجه سانتی گراد است و تا 42 درجه نیز افزایش یافته است. اما در مناطق کوهستانی از جمله دریاچه سوان میانگین دمای هوا در زمستان بین 8- تا 12- متغیر است و در تابستان دما بین 18 تا 20 است. کوه ها، دره ها و جنگل های ارمنستان طیف وسیعی از اقلیم های کوچک تر را به وجود آورده است که شرایط آب و هوایی آن به طور قابل توجه ای متفاوت است. بخش جنوب به طور قابل توجهی دارای آب و هوای نیمه گرمسیری است در حالی که شمال کشور آب و هوا قاره ای دارد. در ماه اسفند برف های سنگین به یکباره تمام شده و بارش های باران در برخی نقاط شروع می شود.

زمان بارش باران و برف در ایروان

میزان بارش باران در این کشور تقریبا کم است. از فروردین تا اواخر تیرماه فصل باران ارمنستان محسوب میشود و در ماه می ( اردیبهشت و خرداد ) به بیشترین مقدار خود میرسد. بارش برف نیز از آذر ماه تا اواسط زمستان طول می کشد و در ماه ژانویه (دی و بهمن ) حداکثر میزان بارش برف وجود دارد. 

زمان وزش بادهای تند در ایروان

وزش باد در هر بخش از زمین، به شدت توپوگرافی محلی یا عارضه نگاری ( عوارض طبیعی همچون کوه رود و دره و عوامل انسانی مانند جاده ساختمان و ..)  بستگی دارد و سرعت و جهت آن متفاوت است. از اوایل خرداد تا اواسط پاییز بادهایی از سمت غرب و در اواسط آذر ماه تا اواسط بهار بادهای شرقd در اقلیم ارمنستان اثر می گذارد.

دمای هوای ایروان در ماه های مختلف 

در زیر میانگین دما هوای ایروان در طول سال آورده شده است.

روزهای آفتابی ایروان چه زمان هایی است؟

این کشور مانند کشور ایران اندازه طول روزش متغیر است. کوتاه ترین روزسال، 9 ساعت و 19 دقیقه در 23 دسامبر ( 2 دی) و طولانی ترین طول روز، 15 ساعت و 2 دقیقه در 21 ژوئن ( 31 خرداد ) اتفاق می افتد. ماه جولای ( تیر و مرداد)  دمای هوا در بیشترین میزان خود است و ژانویه سردترین زمان سال است. ارمنستان کشوری معتدل با آب و هوایی خشک و قاره ای است که حدود 110 روز از سال آسمان آفتابی دارد.

سفر به کشور زیبا و تاریخی ارمنستان!

آب و هوای ایروان در فصل بهار (عید نوروز)

ما ایرانی ها بهار را فصل زنده شدن زمین می دانیم. در ارمنستان نیز همین طور است با آغاز فصل بهار زمین شکوفا می شود و طبیعت رو به سبزی میرود.  ارمنستان در فصل بهار آب و هوایی ملایم دارد. میانگین هوای آن حدودا 12 درجه سنتی گراد است البته در نقاط کوهستانی دما به زیر صفر نیز میرسد. در این فصل باراش باران بیشتر شده و هوا در شهر ایروان معتدل است. اگر دوست دارید هوای سردتری را تجربه کنید به کوهستان های اطراف شهر بروید. در اواسط بهار همه شهر مانند کوهستان ها از گل های بهاری پوشیده شده و نسیم ملایم و آفتاب گرم آن تعادل فوق العاده ای دارد.

آب  و هوای ایروان در فصل های مختلف

آب و هوای ایروان ارمنستان در فصل تابستان و پاییز

هر چه از بهار به تابستان میرویم هوای ارمنستان تغییر می کند. در فصل تابستان هوا گرم است و میزان بارندگی کاهش می یابد. هوای ارمنستان در تابستان دمایی بین 17 درجه تا 35 درجه دارد که جزو شهرهای  معتدل رو به گرم در تابستان محسوب می شود. آب و هوای ارمنستان در تابستان غیر از مناطق مرتفع، آفتابی و گرم است و در اکثر مناطق میانگین آب و هوا 25 درجه سانتی گراد می باشد.  در این فصل بازار میوه هایی مانند تمشک و توت و هلو داغ است و تفریحات کوهنوردی و قایق سواری و جت اسکی و حمام آفتاب همگان را جذب خود میکند. این فصل زمان مناسبی برای گشت و گذار در بخش های مرتفع است. چشمه ها، رودها و صخره های زیبا در این فصل گرما آن را مطبوع تر میکند. با توجه به این که ارمنستان در میان کوهستان جای گرفته است. آب و هوای آن در فصل پاییز نسبتا سرد است. البته  دما پیرامون 9 درجه تا 22 درجه می باشد اما ارتفاعات یخبندان است. بازارها پر از سبزیجات است و انگورهای خوشمزه ارمنستان طرفدار بیشتری دارد. در فصل پاییز موج بارش ها کم کم شروع و در کوهستان ها بارش برف آغاز میشود. پاییز در ارمنستان ترکیبی از رنگ های زرد و نارنجی و قرمز است که دشت ها و کوه ها و جلگه ها را در بر می گیرد.

آب و هوای ایروان در ماه ها و فصل های مختلف

آب و هوای ایروان در فصل زمستان

با توجه به آب و هوای خشک ارمنستان تغییرات دمایی ارمنستان در فصل های مختلف قابل توجه است. دمای هوای ایروان ارمنستان در زمستان 5- تا 12- می باشد. تمام کوه ها پوشیده شده از برف می باشند و باراش باران در مناطق کوهپایه ای و دشت ها وجود دارد. بارش باران و برف دمای هوای ارمنستان را در زمستان متعادل تر می کند. جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی ایروان در این فصل غالبا سفید پوش است و منظره ی بکر و توصیف نشدنی  ایجاد میکند. اگر در ایام کریسمس به این کشور سفر کنید درختان زیبای کریسمس تزئین شده زیادی در شهر مشاهده خواهید کرد. اگر تاب سرما را دارید حتما این فصل را برای سفری ارزان به ارمنستان انتخاب کنید تا مناظری بکر و زیبا را در میان برف های زیبا تماشا کنید. البته بد نیست بدانید دمای هوای این شهر در زمستان گاهی به منفی 12 درجه میرسد. این فصل بهشت طرفداران ورزش هایی مانند اسکی، سورتمه ، اسنوبورد می باشد.

بهترین زمان سفر به ایروان

بهترین زمان برای سفر به ایروان، پاییز و بهار است. در این فصول هوا معمولاً خنک و ملایم است و همه جا سرسبز و زیبا می‌شود. از ماه آوریل تا سپتامبر ایروان برای گردشگران مقصدی جذاب و پرطرفدار می‌شود، چرا که تفریحات تابستانی بسیاری در ایروان در فضای باز محیا است. در طول این ماه‌ها، اکثر جاذبه‌های گردشگری در ایروان و مناطق اطراف آن قابل بازدید است و فعالیت‌های زیادی برای تفریح و شناخت فرهنگ و تاریخ این ایروان وجود دارد. بنابراین، سفر به ایروان در فصل بهار و تابستان به دلیل آب و هوای عالی و تفریحات مهیج، بهترین گزینه می‌باشد.

بهترین آب و هوا ایروان برای سفر

سخن پایانی...

اگر باران و هوای ابری از علایقتان نیست، بهتر است که بهار را برای سفر انتخاب کنید چرا که در بهار باران کم تری نسبت به پاییز می بارد و می توانید از تفریحات ساحلی بیشتر استفاده نمایید ، اگر می خواهید به مناطق کوهستانی گرجستان سفر کنید یا در سواحل و دریا باشید ، تابستان را برای سفر خود انتخاب کنید ، تابستان به دلیل گرمای هوا ممکن است نتوانید آن طور که باید از جاذبه های دیدنی گرجستان دیدن کنید ولی در عوض می توانید به مراکز خرید گرجستان بروید و در آن ها به گشت و گذار و تفریح بپردازید ، زمستان معمولا فصل خیلی مناسبی برای سفر به این کشور نیست مگر این که بخواهید به کوهستان بروید و اسکی کنید.

نظرات کاربران

  1. safai safai 1402/05/11
    6 نفر پسندیدند
    ولی خیلی جالبه ما پارسال کریسمس رفته بودیم، با اینکه زمستون بود ولی خیلی خوش گذشت

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر