سازمان فضایی ناسا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 41966
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ناسا «NASA»  مخفف چیست؟ حقوق کارمندان در ناسا چقدر است؟ ناسا در کدام کشور است و هدف آن چیست؟  آیا ایرانیان هم می‌توانند استخدام ناسا شوند؟ در این مطلب به تمامی این سوالات و کلی سوالات دیگر که ذهن بسیاری از افراد را مشغول به خود کرده پاسخ خواهیم داد. صفر تا صد معرفی ناسا را در لحظه آخر بخوانید.

 

ناسا چیست

 

NASA چیست؟

ناسا «NASA»  مخفف، سازمان ملی هوانوردی و فضایی می‌باشد. این سازمان، یک آژانس دولتی ایالات متحده آمریکا است؛ که در زمینه علوم و فناوری مربوط به فضا و هوا فعالیت می‌کند. ناسا در تاریخ 9 مهر 1337 (1 اکتبر 1958) شروع به فعالیت نموده و در جهت نظارت بر تحقیقات فضایی و هوانوردی ایالات متحده تاسیس شده است. در طی سالیان اخیر دستاوردهای بی‌شماری توسط ناسا ثبت شده، که مهم‌ترین آن را می‌توان فرستادن نخستین انسان «نیل آرمسترانگ» در سال 1969 به کره ماه دانست. نام قبلی ناسا «کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (ناکا)» بود، شعار این سازمان منفعت برای همگان می‌باشد و در حدود 18 هزار نفر در این سازمان مشغول فعالیت هستند.

    تاریخچه پیدایش سازمان فضایی ناسا

    تاسیس سازمان فضایی ناسا به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد. این سازمان در ابتدا با هدف تولید موشک و فعالیت‌های هوایی جنگی شکل گرفت. با گذشت سال‌ها فعالیت‌های این سازمان گسترش یافت و امروزه به یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بین المللی تبدیل شده است. «نورث امریکن ایکس -۱۵» اولین پروژه‌ی ناسا بود که در طی آن 8 خلبان به زیر مدار زمین فرستاده شدند. «اکسپلورر وان» نام نخستین ماهواره فضایی سازمان فضایی ناسا است که در سال 1958 به فضا پرتاب شد. نخستین انسان فضانورد «یوری گاگارین» سه سال بعد یعنی در سال 1961 به کمک فضاپیما «وستوک-۱ ناسا» تجربه پیمایش در فضا را بدست آورد. نخستین فضانورد آمریکایی «آلن شپارد» و نخستین آمریکایی که پیرامون زمین چرخیده «جان گلن» هر دو فضانوردانی بودند که با ناسا همکاری می‌کردند. در طی سال‌های اخیر پیشرفت ناسا به حدی بوده که امروزه به دنبال ایجاد محیط زندگی برای انسان‌ها در مریخ است.

     

    لوگو ناسا

     

    11 پژوهشکده فضایی ناسا

    این سازمان فضایی دارای پژوهشکده‌های فوق مدرن و حرفه‌ای می‌باشد که هر کدام در زمینه‌ی ویژه‌ای فعالیت دارند.

    1. پژوهشگاه ایمز
    2. پایگاه فضایی کندی
    3. پژوهشگاه لانگلی
    4. مرکز پروازهای فضایی مارشال
    5. پژوهشگاه گلن
    6. مرکز پروازهای فضایی گادرد
    7.  آزمایشگاه پیشرانه جت
    8.  مرکز پژوهشی هوایی آرمسترانگ
    9. مرکز فضایی جانسون
    10. مرکز فرماندهی ناسا
    11. مرکز فضایی جان سی – استنیس

    برنامه های فضایی و پروژه آپولو ناسا

    برنامه‌های فضایی بدون سرنشین و با سرنشین زیادی توسط سازمان ناسا به انجام رسیده است. برنامه‌های بدون سرنشین این سازمان موجب شد، تا اولین ماهواره مصنوعی با کاربرد مخابراتی و علمی به مدار زمین فرستاده شود. این ماهوراه به عنوان شروعی برای ارسال 100 ها ماهواره دیگر به جو زمین شناخته می‌شود. برنامه‌های فضایی بدون سرنشین این سازمان جب اکتشافات بسیاری در منظومه شمسی شده است.
    در طی سال‌های اخیر ده‌ها برنامه فضایی با سرنشین نیز توسط ناسا انجام شده است. محبوب‌ترین و جذاب‌ترین برنامه هوایی این سازمان، ارسال نخستین آمریکایی به مدار زمین و برنده شدن رقابت فضایی در رقابت با جماهیر شوروی بود؛ در این پروژه 12 انسان روی ماه فرود آمد که آن را با نام آپولو می‌شناسیم. برنامه‌های فضایی ناسا اکثرا با همکاری سایر کشورها انجام می‌شود؛ اما سازماندهی عناصر ماموریت‌ها و مدیرت پروژه توسط ناسا انجام می‌شود. برای مشاهده پروژه‌های ناسا رو لینک کلیک کنید.

     

    فرستادن انسان به ماه

     

    هدف ناسا چیست؟

    شاید برای شما هم این سوال پیس آمده باشد که ناسا چکار می‌کند و هدف NASA چست؟ تحقیقات علمی همواره توسط دانشمندان این سازمان در حال انجام بوده و با ارسال ماهواره به فضا، دانشمندان ناسا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زمین و دیگر سیارات هستند. در حال حاظر شرکت ناسا در تلاش است تا انسان‌ها را برای کاوش به مرخ و ماه بفرستد.
    اقدامات جذاب زیادی توسط ناسا انجام می‌شود که از جمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • به اشتراک گذاری آموخته‌ها برای آسان کردن زندگی انسان‌ها
    • آموزش معلمان در جهت یادگیری روش های جدید آموزش (فناوری، مهندسی و ریاضیات)
    • مشارکت دادن دانشجویان در پروژه‌های خود برای کسب تجربه و دانش

     

    NASA

     

    رئیس ناسا کیست؟

    سرپرست و رئیس ناسا توسط رئیس جمهوری آمریکا مشخص می‌شود و بعد از تایید مجلس سنا به جایگاه ریاست می‌نشیند. ریاست فعلی ناسا «بیل نلسون» است که در تاریخ 1 می 2021 توسط «جو بایدن» برای این مقام برگزیده شد.

    سایت ناسا و بررسی اخبار ناسا

    شما می‌توانید با مراجعه به سایت ناسا به آدرس www.nasa.go اطلاعات جالبی را از این سازمان بدست آورید و اخبار ناسا را دنبال کنید. البته خبرگذاری‌های داخلی نیز این اخبار را انتشار می‌دهند تا شما به راحتی بتوانید از اخبار ناسا مطلع شوید. سایت این سازمان بخش‌های متنوعی دارد که این بخش ها عبارتند از:

    • آخرین اخبار
    • ایستگاه فضایی بین المللی
    • دانش آموزان
    • تصاویر
    • زمین
    • ناسا لایو

    استخدام ناسا

    برای استخدام در ناسا چه شراطی باید داشته باشیم؟ این سوالی می‌باشد که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است. این شرکت در رشته‌های تحصیلی زیر اقدام به جذب نیرو می‌کند.

    دکترای نجوم، دکترای فیزیک، لیسانس ارتباطات، لیسانس روابط عمومی، لیسانس عکاسی، لیسانس علوم اتمسفریک، کارشناسی زیست‌شناسی، مهندسی برق، لیسانس مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا و کارشناسی مهندسی کامپیوتر

     

    ناسا

     

    حقوق کارمندان ناسا

    برای استخدام در سازمان ناسا داشتن حداقل شرایط مقابل الزامیست: در ابتدا باید شهروند آمریکا باشید و مدرک تحصیلی شما از یک دانشگاه معتبر در زمینه علوم پایه، ریاضیات و مهندسی باشد. در کنار این شرایط داشتن 3 سال سابقه کار حرفه‌ای یا تجربه هزار ساعت خلبانی نیز  الزامی است. این تازه شروع کار است و استخدام این سازان 74 برابر سخت‌تر از پذیرش دانشگاه هاروارد می‌باشد. جالب است بدانید در سال 2017 از 18300 داوطلب استخدامی، این سازمان تنها 12 نفر را جذب کرد.
    حقوق کارمندان ناسا بر مبنای سالانه از رتبه GS-۱۲ تا GS-۱۳ بر اساس مصوبه حقوق و دستمزد عمومی دولت فدرال آمریکا متفاوت می‌باشد. در این سازمان هر شخص بر اساس موفقیت‌های آکادمی و تجربه حقوق می‌گیرد؛ با توجه به میزان تجربه و موفقیت، هر کارمند ناسا ممکن است در بازه‌ای بین 63,600 الی 120,000 دلار به صورت سالانه دریافت کند.

    سوالات متداول

    نظرات کاربران

    • الهام الهام 1403/02/12
      1 نفر پسندیدند
      اصلا توضیحات ش کامل نبود من هدفم این بود ببینم خروجی اقدامات ناسا چی بوده چیزی ننوشتن
    • خوب بود مرس خوب بود مرس 1401/10/25
      64 نفر پسندیدند
      عالیه
    • 𝓐𝔂𝓼𝓪𝓷 𝓐𝔂𝓼𝓪𝓷 1402/11/14
      0 نفر پسندیدند
      عالی بود

    مجله گردشگری

    مشاهده همه مقالات
    امتیاز 4.2 از 5 | از 110 کاربر