احکام روزه مسافر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/12
بازدید: 6718

ماه رمضان، نهمین ماه از تقویم مسلمانان است که با ظهور هلال ماه آغاز می شود و مسلمانان با شروع ماه مبارک رمضان تکالیفی را دارند که باید به آن عمل کنند اما برخی از احکام ماه رمضان برای مسافر کمی مشکل و گاهی مبهم است. سایت لحظه آخر در این مقاله در خصوص احکام روزه مسافر از نظر مراجع تقلید مطرح ایران و جهان مانند آیت الله سیستانی، آیت الله خامنه ای و غیره صحبت کرده است اگر دائم السفر هستید و فکر می کنید در خصوص احکام روزه در سفر هنوز نیاز به مطالعه دارید با ما همراه باشید.

 

ماه رمضان

 

احکام روزه مسافر در ماه رمضان

روزه گرفتن مسلمانان برای نزدیکی با خداوند، درک افراد نیازمند و تقویت شکرگزاری است. روزه به عنوان یکی از ارکان و فرائض پنج گانه اسلام می باشد. خداوند سبحان در قرآن کریم فرمود: (وَ مَنْ أَمْرَضُ أَنْ مَسْفَرَ فَأَسْتَعْمَا الْأَمْرِ)

معنی آیه: و هر که مریض باشد یا در سفر در ماه رمضان باشد، افطار کند. از خداوند متعال اذن گرفته و باید چند روزی را که افطار کرده و در روزهایی غیر از ماه رمضان قضا کند. سفر او از حیث مسافت نباید کمتر از هشت فرسخ باشد، به عبارت دیگر حداقل باید چهار فرسخ فاصله مبدأ تا مقصد او باشد. هشت فرسخ حدود ۴۳ کیلومتر است.

روزه از طلوع فجر تا غروب آفتاب برای همه مسلمانان بالغی که عذر یا بیماری یا عذرهای موجهی مانند در کهولت سن، ضعف و غیره ندارند؛ واجب است. در این میان افرادی نیز هستند به علت شرایط خود نمی توانند روزه بگیرند، از جمله مسائلی و سوالاتی که در این ماه پرسیده می شود احکام مسافرت و یا احکام روزه در سفر است. از نظر اغلب علما و دانشمندان دینی، مسلمانان در هنگام سفر نمی توانند روزه بگیرند اما احکام روزه در سفر تنها محدود به جمله فوق نیست و برای رفع ابهامات پیشنهاد می کنیم احکام مسافرت و احکام روزه در مسافرت از نظر مراجع تقلید را در ادامه مطالعه نمایید.

احکام روزه مسافر مکارم آیت الله شیرازی

آیت الله مکارم شیرازی در خصوص احکام روز در سفر می فرمایند: شخصی که باید نمازهای چهار رکعتی را در سفر شکسته بخواند، پس نمی تواند روزه بگیرد و باید پس از اتمام سفر قضای آن را به جای آورد اما افرادی که دائم السفر هستند می توانند روزه بگیرند. هم چنین روزه داری که بعد از نماز ظهر سفر کند روزه اش صحیح است و نیاز کفاره و به جای آوردن قضای آن ندارد. ایشان در مورد احکام روزه در مسافرت فرمودند: اگر کسی پیش از ظهر به وطنش یا جایی که می خواهد ده روز در آنجا بماند برسد، اگر کاری نکرده باشد که روزه اش باطل شود، باید آن روز را روزه بگیرد و یا اگر نمی تواند روزه بگیرد باید قضایش را به جای آورد. هم چنین اگر این اتفاق بعد از ظهر اتفاق بیفتد حکم این است که آن روز را نباید روزه بگیرد.

 

ماه رمضان

 

آیت الله مکارم شیرازی در خصوص احکام مسافرت هم چنین فرموده اند: مسافرت در ماه مبارک رمضان حرام نیست، اما اگر شخصی برای فرار از روزه سفر کند مکروه است.

احکام روزه مسافر آیت الله خامنه ای

احکام روزه در سفر از نظر آیت الله خامنه بر این اساس می باشد شخصی که مجبور است به علت شرایط سفر نماز خود را شکسته بخواند، پس نمی تواند روزه بگیرد. افرادی که نیت می کنند در فلان روز (به عنوان مثال نیمه شعبان) روزه بگیرند و در این روز برای آن ها سفر پیش آید بنا بر احتیاط واجب نباید به سفر بروند و باید اول روزه خود را به جای آورند.

ایشان در خصوص احکام مسافرت می فرمایند: كسى كه نمی ‏داند روزه مسافر، باطل است، اگر در هنگام سفر روزه بگیرد و در بين روز این موضوع را بفهمد، روزه‏اش باطل می ‏شود و اگر تا نماز مغرب نفهمد، روزه‏اش صحيح است. هم چنین اگر کسی فراموش کند روزه است و یا فراموش کند مسافرت روزه را باطل می کند در هر صورت روزه اش باطل می باشد و باید قضای آن را به جای آورد. اگر شخصی می خواهد روزه خود را حفظ کند و یا سفر یک روزه داشته باشد باید بعد از اذان ظهر عزم رفتن به سفر کند. اگر مسافر پیش از ظهر سفر کند و از حد ترخص دور شود و به جای برسد که دیوار شهر را نبیند، مردم شهر را نشناسد و صدای اذان شهر خودش را نشود روزه اش باطل است.

 

ماه رمضان

 

احکام روزه مسافر آیت الله سیستانی

آیت الله سیستانی از جمله علمای ساکن نجف است که دارای کامل ترین کتاب مرجع تقلید می باشد ایشان در خصوص احکام روزه در سفر می فرمایند: شخصی که نمازش شکسته است، روزه های واجب و مستحب نمی تواند بگیرد. البته در برخی موارد استثنائاتی وجود دارد به عنوان مثال شخصی که نمی تواند در حج تمتع قربانی انجام دهد در این حالت باید 10 روز روزه بگیرد که 3 روز از آن 10 روز را باید در همان سفر حج روزه بگیرد. هم چنین ایشان می فرمایند: شخصی که قصد روزه مستحبی در روز معینی دارد چه در سفر باشد و چه در وطن باید در وقت تعیین شده روزه اش را بگیرد.

احکام مسافرت از نظر آیت الله سیستانی شامل مواردی حائز اهمیتی دیگری نیز می باشد، به عنوان مثال مسافرت در روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان مکروه است. هم چنین سفر قبل از گزاردن نماز عید فطر، سفر پس طلوع فجر روز جمعه تا زوال آن نیز مکروه می باشد.

احکام روزه مسافر آیت الله صافی گلپایگانی

از دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی احکام روزه در سفر نیز نزدیک به سایر علما می باشد، ایشان نیز معتقد اند در صورتی که نماز شکسته است شخص نمی تواند روزه بگیرد. البته در چنین حالتی اگر شخص پس از اذان ظهر عزم سفر کند و تا قبل از اذان ظهر فردا به وطنش بازگردد اشکالی ندارد و روزه باطل نیست. ایشان هم چنین در خصوص قصد 10 روز برای گرفتن روزه می فرمایند:

چنانچه که مسافرت حتم دارد که 10 روز در سفر می ماند، می تواند روزه بگیرد اما اگر سفر اش 7 روزه یا کمتر است، روزه اش باطل است. افرادی که دائم السفر هستند نیز می توانند در ماه مبارک سفر روزه بگیرند.

 

ماه رمضان

 

احکام روزه مسافر آیت الله صانعی

نظر آیت الله صانعی در خصوص احکام روزه در مسافرت مانند سایر علما و مراجع تقلید می باشد، نظر ایشان در خصوص احکام روز در سفر برای افرادی که دائم السفر شناخته می شود این است که اگر شخص ده روز در جایی بماند نمازش شکسته و روزه اش باطل است اما اگر برای بار دوم و سوم و غیره به آن نقطه سفر کند نماز و روزه اس کامل و صحیح است.

احکام روزه مسافر اهل سنت

در میان مذاهب مختلف اهل سنت اختلافی در خصوص احکام روزه در مسافرت وجود دارد. گر چه در میان شرایط سفر و حد سفر در ماه رمضان در میان علمای دینی اهل تسنن اختلافاتی وجود دارد اما همه آن ها آیه شریفه 184 سوره بقره به عنوان احکام روزه در سفر مستند می دانند. به طور کلی مذاهب دینی اهل تسنن شامل حنفیه، شافعیه، مالکیه و حنابله هستند که در ادامه احکام روز در سفر را از نظر هر مذاهب مختلف اهل تسنن مورد بررسی قرار داده ایم.

حنفیه و شافعیه

در صورتی که روزه گرفتن برای شخص در حال سفر مشقت نباشد، روزه گرفتن مستحب است. آن ها این حکم را بر اساس آیه شریفه و اَنْ تَصُوموا خیرٌ لَکُمْ بیان کرده اند.

 مالکیه

در مذهب مالکیه اهل سنت اگر مشقت در سفر وجود نداشته باشد، روزه گرفتن مشکلی ندارد.

حنابله

روزه گرفتن در حین سفر برای پیروان این مذهب کراهت دارد اما افطار نمودن برای مسافر سنت است. معتقدان این مذهب بر حدیث لیس من البرّ الصوم فی السفر پیامبر اکرم استناد می کنند.

 

ماه رمضان

 

آدرس سایت مراجع تقلید

  • آیت الله خمینی https://www.imam-khomeini.com/
  • آیت الله خامنه ای https://www.khamenei.ir/
  • آیت الله سیستانی https://www.sistani.org/
  • آیت الله مکارم شیرازی http://www.makarem.ir/index.aspx?lid=0
  • آیت الله صافی گلپایگانی https://noorihamedani.ir/
  • آیت الله صانعی https://saanei.xyz/

جمع بندی

ماه رمضان یکی از مقدس ترین ماه های سال برای مسلمانان محسوب می شود. در ماه رمضان، مسلمانان نزول قرآن را گرامی می دارند و در ساعاتی که خورشید را مشاهده می کنند از غذا و نوشیدنی نمی خورند و تمام اعضای بدن آن ها روزه است. این شرایط در ماه مبارک رمضان فراهم است تا وسیله ای برای تقرب به خدا و پرورش خویشتن داری، شکرگزاری و شفقت نسبت به افراد بی بضاعت باشد. در این بین برخی از افراد مانند بانوان باردار و افرادی که قصد سفر دارند باید در مورد احکام روزه در مسافرت مطالبی را بدانند که مقاله فوق می تواند کمک کننده باشد، مخاطب عزیز لحظه آخری لطفا سوالات خود را در خصوص احکام مسافرت و احکام روزه در سفر با ما به اشتراک بگذارید.

 

جشن نوروز - همه چیز درباره نوروز از فلسفه تا عیدی گرفتن

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر