پاسپورت دیپلماتیک

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/12
بازدید: 3470

انتخاب پاسپورت برای کشورها از بین رنگ های سبز، سیاه، آبی و قرمز توسط سازمان بین المللی فرهنگ هوایی(ICAO International Civil Aviation Organization) انجام می شود. 

رنگ مشکی برای پاسپورت، نشان دهنده این می باشد که شخص دارنده، یکی از عوامل دیپلماتیک کشور مبدا می باشد. به همین دلیل استفاده از این رنگ به صورت محدود انجام می شود. 

پاسپورت دیپلماتیک

 

پاسپورت دیپلماتیک چیست؟

پاسپورت دیپلماتیک برای دیپلمات‌ ها و سیاست‌ مداران که برای ماموریت به کشورهای دیگر می روند، استفاده می شود. در بعضی از موارد ماموران کنسولگری نیز از این نوع پاسپورت استفاده می کنند.

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که مردم عادی نیز می توانند این نوع پاسپورت را داشته باشند، اما این تصوری اشتباه و غلط است. 

مزایای پاسپورت دیپلماتیک

پاسپورت دیپلماتیک دارای تعدادی از مصونیت ها و معافیت ها می باشد. برای صرفه جویی در زمان، این اشخاص در فرودگاه بررسی وضعیت آن ها از مسافران عادی جدا می باشد. این افراد دارای مصونیت دیپلماتیک هستند، هم چنین به عنوان کنسول افتخاری با آن ها برخورد می شود. در کشور مقصد اجازه و دسترسی به وسایل نقلیه به همراه پلاک های دیپلماتیک را دارند. هزینه خروج از کشور که به عنوان مالیات از آن یاد می شود از این افراد گرفته نخواهد شد و اگر در کشور مقصد و میزبان درآمدی داشته باشند به آن مالیات تعلق نخواهد گرفت. 

تفاوت پاسپورت دیپلماتیک با پاسپورت جهانی

همان طور که اشاره شد پاسپورت دیپلماتیک مخصوص افرادی می باشد که برای ماموریت‌های دولتی مجبور به سفرهای خارجی یا اسکان در کشورهای دیگر می شوند، ارائه می شود. 

پاسپورت دیپلماتیک و پاسپورت جهانی از لحاظ اعتبار و ارزش دو روی یک سکه می باشند. پاسپورت جهانی دارای ارزشی پایین بوده و تقریبا هیچ کشوری این نوع پاسپورت را به رسمیت نمی شناسد. در عین حال ارزش و منزلت پاسپورت دیپلماتیک بسیار بالا می باشد. پاسپورت جهانی که ساخته گری دیویس است، دارای پشتوانه کشوری نیست. 

 

پاسپورت دیپلماتیک

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت دیپلماتیک 

از جمله شرایط گرفتن پاسپورت می توانیم به مدارکی مانند  اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی شناسنامه، همراه داشتن اصل پاسپورت قبلی، همراه داشتن 4 تا 6 قطعه عکس با زمینه سفید برای اخذ هر نوع از پاسپورت اشاره کنیم.

برای گرفتن عکس نباید لباس سفید یا سبز به تن داشت. پس زمینه نیز باید به رنگ سفید باشد. استفاده از زیور آلات و عینک ممنوع است. 

آقایان باید تمامی اجزای صورت آن ها در عکس معلوم باشد. ریش و مو باید در حالت عادی و بدون شکلی خاص باشد. 

خانم ها نباید با زیورآلات عکس گرفته یا عکس آن ها دارای روتوش باشد. هم چنین باید از آرایش نیز بپرهیزند. 

هم چنین اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافی و یا مجوز رسمی از سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان در هنگام اخذ پاسپورت برای آقایان مورد نیاز می باشد. البته توجه کنید که افراد بالای 50 سال معاف از این شرط هستند. 

برای خانم ها نیاز به اجازه کتبی و محضری از پدر یا همسر خود می باشد. اما این مورد دارای شرایط و تبصره هایی چون نیاز نداشتن اجازه در صورت اقامت در خارج از کشور، اصل گواهی فوت یا اصل شناسنامه باطل شده در صورت فوت همسر، ارائه اصل طلاق نامه و یا مدارک فردی که در خارج از کشور به دنیا آمده نیاز به ارائه اجازه فوق نیست. 

تمدید پاسپورت دیپلماتیک

این نوع از پاسپورت 6 ماه اعتبار دارد و پس از آن با تاییدیه کشور مقصد تمدید ویزای دیپلماتیک امکان دارد. 

هزینه اخذ پاسپورت دیپلماتیک چقدر است؟

افراد برای گرفتن پاسپورت دیپلماتیک نیاز به پرداخت مبلغی ندارند و این پاسپورت به صورت رایگان برای افراد واجد شرایط صادر می شود.

 

قدرتمند ترین پاسپورت های دنیا - قدرتمندترین پاسپورت دنیا متعلق به کدام کشور است؟ + رنک جهانی

 

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر