اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 9248
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جا ماندن از پرواز (Stay out of the flight) یکی از تلخ ترین لحظاتی است که هر مسافری می تواند آن را تجربه کند. طبیعتا تلاش همه ما بر این است که در موعد مشخص به زمان پرواز برسیم اما همیشه مشکلاتی وجود دارد که ممکن است بر سر راهمان سبز شوند و برنامه ریزی هایمان را برهم زنند؛ برای مثال در کلان شهرهایی همچون تهران، ترافیک های درون شهری از معضلات بزرگی است که همواره مسافران بابت آن مضطرب هستند و از دلایل اصلیِ جاماندن از پرواز محسوب می شود. توصیه ما به شما این است که حداقل 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید تا زمان کافی برای انجام دادن امور در اختیار داشته باشید.  
با این حال سعی کنید مسافری حرفه ای باشید و با اطلاع از حق و حقوقی که هنگام جا ماندن از پرواز دارید، اقدام درستی انجام دهید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با قوانین و راهکارهایی در زمینه جبران خسارات جا ماندن از پرواز آشنایی پیدا کنید. 

 

جا ماندن از پرواز

 

اقداماتی که در صورت جا ماندن از پرواز باید انجام دهیم

  1. الان که در حال خواندن این مقاله هستید احتمالا از پرواز جا مانده اید یا در مسیری هستید که نهایتا به پرواز نمی رسید؛ پس در مرحله اول ضمن حفظ خونسردی با مسئولین فرودگاه یا متصدی ایرلاین مربوطه تماس بگیرید و اطلاع دهید که به پرواز نمی رسید. در این صورت اگر پرواز شما داخلی باشد، نهایت همکاری با شما صورت می گیرد، در مواقعی ممکن است تا 10 الی 15 دقیقه پرواز را برای رسیدن شما به تاخیر بیندارند. 
  2. از جار و جنجال بپا کردن و درگیری لفظی با پرسنل فرودگاه جدا خودداری کنید چراکه این کار نه تنها کمکی در جهت رفع مشکلتان نمی کند، بلکه ممکن است جلوی همکاری ایرلاین با شما را هم بگیرد؛ در هر صورت شما باید بپذیرید که دیر به فرودگاه رسیده اید و تنها خودتان مسئول این تاخیر هستید پس مودبانه رفتار کنید. 
  3. نکته سومی که باید در نظر داشته باشید این است که به هیچ عنوان مدارک سفر را دور نیندازید، چراکه در شرایط خاص می توانید به عنوان مدرک از آن ها استفاده نمایید. به طور کلی سعی کنید همیشه مدارک سفر اعم از فاکتور خرید، پرینت برگه و غیره را تا پایان هر سفر نگهداری کنید. 

 

چرا از سمت چپ وارد هواپیما می شویم؟ - دلایل جالبی که قطعا از آن ها اطلاع ندارید. 

 

قانون طلایی 2 ساعت

از آن جایی که این مشکل به دفعات برای مسافران پیش می آید، ایرلاین ها قانونی نانوشته بین خودشان دارند که به "قانون پنچری" یا قانون 2 ساعت شهرت دارد. طبق این قانون در صورتی که افراد تا 2 ساعت پس از پرواز دلایل موجهی برای دیر رسیدن به فرودگاه (یا نرسیدن به پرواز) ارائه دهند، بیشترین همکاری با او انجام می شود به این صورت که ایرلاین مربوطه در پرواز بعدی یک صندلی رایگان به شخص می دهد و در ازای آن هیچ گونه هزینه اضافه ای دریافت نمی کند. البته توجه داشته باشید که این اقدام برای افرادی صورت می گیرد که نهایتا تا 2 ساعت بعد از پرواز به فرودگاه برسند، بنابراین با علم به این که می دانید به پرواز نمی رسید، مسیرتان را ادامه دهید تا به فرودگاه رسیده و پیگیری های لازم را انجام دهید. 

 

عوارض خروج از کشور _ عوارض خروج از کشور در سال 1401 چقدر است؟


گفتنی است که این قانون تنها در مورد پروازهای داخلی صدق می کند و قوانین پروازهای خارجی انعطاف پذیری کمتری دارند، به همین دلیل در پروازهای خارجی نهایت سعی خودتان را کنید که زودتر به فرودگاه برسید چراکه در صورت جا ماندن از پرواز، نه تنها مبلغی به شما استرداد نمی گردد بلکه باید تمامی مراحل خرید بلیط هواپیما را سپری کرده و بلیط جدیدی با قیمت روز خریداری کنید. 

 

در صورت دیر رسیدن به پرواز چکار کنیم؟

 

در صورت جا ماندن از پرواز، آیا می توان با پرواز بعدی رایگان سفر کرد؟

یکی از سوالاتی که اغلب کاربران می پرسند این است که آیا هزینه بلیط پس داده می شود؟ این موضوع تا حد زیادی به ایرلاینی که از آن خرید انجام داده اید بستگی دارد. برخی از ایرلاین ها این امکان را فراهم می کنند که با پرداخت هزینه کمتری، مجدد بلیط رزرو نمایید برخی دیگر هم 50 درصد هزینه بلیط را به مسافر عودت می دهند. با این وجود بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در اولین فرصت از همان ایرلاین بلیط دیگری تهیه نمایید تا به کارتان برسید. 

چمدان های بارگیری شده در پروازهای جا مانده

مسئله دیگری که به آن برمی خوریم این است که به هر دلیلی مسافر به گیت نرسیده ولی چمدان های او بارگیری و با هواپیما ارسال شده اند، در این صورت باید به متصدی ایرلاین اطلاع دهید تا با ردیابی بارها، نسبت به بازگشت سریع بار شما اقدام کند. 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 104 کاربر