کیملیک کارت ترکیه

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 2936

کیملیک کارت ترکیه همان کارت اقامت ترکیه می باشد . که توسط اداره مهاجرت ترکیه پس از بررسی شرایط و مدارک متقاضی ، در صورت تائید صادر می شود. برای اقامت بیش از سه ماه در کشور ترکیه نیاز به کیملیک کارت می باشد. برای داشتن اطلاعات کامل از کیملیک کارت ترکیه، انواع کارت، مراحل و هزینه های دریافت کارت کیملیک تا انتها با ما همراه باشید.

کیملیک کارت ترکیه

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

کیملیک کارت ترکیه چیست؟

کیملیک در ترکی به معنای هویت است و هر شهروند ترکیه دارای  یک کیملیک کارت یا T.C.kimlik kart می باشد که معادل کارت ملی ایرانیان است و اطلاعات هویتی شهروندان ترکیه بر روی آن درج شده است. ایرانیان و خارجی هایی که قصد اقامت بیش از سه ماه در ترکیه را دارند، حتما باید مجوز اقامت ترکیه را اخذ کنند. این مجوز اقامت در قالب یک کارت اقامتی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. به این کارت کیملیک اتباع خارجی یا کارت اقامت ترکیه نیز می‌گویند.
اطلاعاتی که بر روی کیملیک کارت ذکر می‌شود عبارتند از: نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و محل اقامت فرد خارجی ، شماره کیملیک کارت یا کیملیک نامبر که برای اتباع خارجی با عدد 99 شروع می‌شود. این شماره بسیار مهم وکاربردی است و برای انجام کلیه امور اداری و بانکی از آن استفاده می شود. درپشت کیملیک کارت نیز تاریخ صدور و تاریخ انقضا کارت نوشته شده است.افرادی که اقامت ترکیه را اخذ می‌کنند باید هر سال، سرموعد نسبت به تمدید کارت اقدام نمایند. 

عکس کیملیک کارت یا کارت اقامت ترکیه و مراحل اداری دریافت کارت

انواع کیملیک کارت ترکیه

کیملیک کارت به دو صورت دائم و موقت برای افراد متقاضی  اقامت صادر می شود. کارت کیملیک موقت صورتی به منظور اقامت توریستی در ترکیه و رنگ آبی به منظور اقامت کاری می باشد. این کارت ها برای افرادی که تقاضای اقامت در ترکیه با شرایط و روش هایی نظیر تحصیل، آموزش زبان ترکی، اشتغال، خرید یا اجازه ملک و... صادر شده و در اختیارشان قرار می گیرند.پس از پایان دوره اقامت موقت و اخذ پاسپورت و اقامت ترکیه می توانید تقاضا کیملیک دائم کنید تا برایتان صادر شود. در این شرایط کارت اقامت موقت به دائم تغییر می کند.

مزایای کارت کیملیک ترکیه

اولین و مهم ترین مزیت کارت کیملیک امکان انجام کار اداری می باشد. سایر مزایای آن عبارتند از امکان افتتاح حساب بانکی، پرداخت قبوض و آگاهی از میزان بدهی ها، خرید خودرو، کاریابی، اجاره یا خرید ملک در ترکیه، ثبت شرکت، شرکت در دوره های آموزشی، استفاده از مراکز پزشک خانواده و واکسینایون عمومی به صورت رایگان و... از ویژگی ها و مزایای کیملیک است.

کارت کیملیک ترکیه

شرایط گرفتن کارت کیملیک ترکیه

شرط گرفتن کیملیک کارت اخذ اقامت ترکیه می باشد. دولت ترکیه راههای ساده ای برای گرفتن اجازه اقامت خارجیها در کشور ترکیه را فراهم کرده است  از جمله می توان اجاره خانه در ترکیه، خرید ملک در ترکیه، تحصیل در ترکیه  و... نام برد. مدت اقامت دریافتی از دولت ترکیه معمولا یکسال می باشد.
یکی دیگر از شرایط گرفتن کیملیک کارت ترکیه خرید بیمه سلامتی و هیچنین نداشتن سوء پیشینه بر خلاف قوانین مهاجرتی ترکیه می باشد عمل خلاف قوانین مهاجرتی ترکیه الزاما به معنی انجام جرم نیست . اگر یک شخص خارجی بدون داشتن مجوز کار ترکیه یا چالیشما ایزین در ترکیه کار کند و یا در زمان مناسب برای دریافت کیملیک اقدام نکنید و این کار را پس از اتمام مهلت قانونی اقامت در ترکیه انجام دهید، مرتکب عمل خلاف قوانین مهاجرتی شده است و نمی‌تواند کیملیک کارت دریافت کند.

اختلاف ساعت ایران و ترکیه -  از اختلاف ساعت ایران و ترکیه آگاه شوید، و ساعت ترکیه را مشاهده کنید.

مراحل گرفتن کیملیک کارت

برای گرفتن کیملیک  کارت خود شخص درخواست کننده باید در زمان انجام فرایند گرفتن کارت در ترکیه حضور داشته باشد. در برخی از مراحل اداری نیاز به حضور می باشد. و بدون حضور شخص کار انجام نمی شود. مراحل گرفتن کارت اقامت به صورت زیر می باشد:

مرحله اول : خرید بیمه درمانی در ترکیه

اگر با تور لحظه آخری ترکیه اولین مرحله برای دریافت کارت کیملیک خرید بیمه درمانی از یکی از شرکت های بیمه ترکیه است، در هنگام تکمیل فرم درخواست کیملیک (فرم راندوو) باید اطلاعات بیمه درمانی خود را در آن وارد کنید. خرید بیمه درمانی در ترکیه به آسانی قابل انجام است. هزینه دریافت بیمه درمانی یکساله در ترکیه بسته به سن افراد بین 100 لیربرای سن 18 الی 25 سال تا 550 لیر  برای سن 61 تا 65 سال متغیر است.

کارت کیملیک

مرحله دوم : تکمیل فرم درخواست کیملیک یا فرم راندوو

اتباع خارجی حتی اگر یک روز بیشتر از مهلت مقرر در ترکیه اقامت داشته باشند، باید فرم راندوو(فرم درخواست کیملیک کارت) را بر روی سایت مهاجرت ترکیه تکمیل کنند. باید فرم راندوو را به دقت تکمیل و در قسمتی که مربوط به شغل است نباید چیزی بنویسید. چرا که بر طبق قوانین مهاجرتی، کار در ترکیه بدون داشتن مجوز کار در ترکیه (چالیشما ایزین) ممنوع است و اگر  در فرم راندوو مشخص شود که بدون مجوز در ترکیه کار کرده‌اید، با درخواست اقامت تان مخالفت شده و جریمه نیز خواهید شد. پس از تکمیل کردن فرم، زمان مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه به شما اعلام می شود.

مرحله سوم : دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی

یکی از مزیت های کارت کیملیک امکان باز کردن حساب بانکی و انجام کار اداری می باشد که با دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی این امکان فراهم می شود. پس در مرحله سوم باید کد مالیاتی دریافت کنید، در هنگام  مصاحبه حضوری دریافت کیملیک کارت به این کد نیاز دارید و باید همراه داشته باشد.

کارت کیملیک

مرحله چهارم : مهر کردن اجاره نامه توسط دفاتر نوتر ترکیه

اجاره منزل در ترکیه یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای گرفتن اقامت می باشد. چنانچه برای دریافت اقامت خانه اجاره کرده‌اید، باید اجاره نامه خود را در دفاتر نوتر(دفاتر ثبت اسناد رسمی) ترکیه مهر کنید. 

مرحله پنجم : پرداخت هزینه های اداری کیملیک کارت  

برای دریافت کیملیک کارت باید هزینه های اداری مربوط به آن را پرداخت کرده و رسید دریافت کنید. هزینه اداری اخذ کارت اقامت ترکیه، شامل پرداخت حق خاک ترکیه و پرداخت هزینه صدور کیملیک کارت  می باشد.  جزئیات هزینه دریافت کیملیک کارت را در ادامه می توانید بخوانید .

مرحله ششم : شرکت در مصاحبه اقامت ترکیه

پس از تکمیل فرم راندوو، زمان مصاحبه حضوری در اداره مهاجرت ترکیه اعلام  می گردد. شما باید در زمان تعیین شده با مدارک مورد نیاز در اداره مهاجرت ترکیه حاضر شده و مراحل اداری تشکیل پرونده تان را انجام دهید.

 اقامت و زندگی در ترکیه - مراحل گرفتن کیملیک کارت

مدارک مورد نیاز کیملیک کارت 

برای انجام روال اداری اخذ اقامت ترکیه بهتر است همه مدارک را تهیه و برای انجام کارها به اداره مهاجرت مراجعه کنید. در صورت نقص مدارک ، مدت بررسی پرونده شما طولانی و یا حتی ممکن است رد شود. پس بهتر است تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت کیملیک کارت با خود به همراه داشته باشید. مدارک مورد نیاز دریافت کارت اقامت کیملیک بصورت زیر می باشد :

  • پاسپورت معتبر دارای مهر ورود به داخل خاک ترکیه
  • یک کپی رنگی از فرم پر شده درخواست اقامت موقت (فرم راندوو)
  • شماره مالیاتی ( ورگی نومرسی )
  • یک کپی رنگی از بیمه‌نامه
  • چهار قطعه عکس 6*4
  • اصل اجاره نامه یا گواهی اثبات اقامت که به مهر دفاتر نوتر رسیده باشند (فقط در صورتی که از طریق اجاره خانه در ترکیه قصد اخذ اقامت داشته باشید. )
  • رسید پرداخت هزینه های دریافت کیملیک کارت

همه چیز درباره ترکیه - همه آنچه که باید در مورد ترکیه بدانید!

هزینه دریافت کیملیک کارت ترکیه

برای تهیه مدارک دریافت کارت اقامت ترکیه نیاز به آماده کردن مدارک می باشد که هر کدام هزینه های مربوط به خود را دارد در جدول زیر تمام هزینه های اخذ کیملیک کارت ترکیه برای هر یک نفر ذکر شده است. درصورتیکه قصد اقدام برای گرفتن کیملیک برای کل اعضاء خانواده خود دارید، باید برای کارت هریک از اعضای خانواده هزینه جداگانه پرداخت نمایید.

نوع خدمت  هزینه (به ازای هر کارت کیملیک)
هزینه نوتر کردن مدارک  80 تا 100 لیر ترکیه (به ازای هر نفر از اعضای خانواده)
هزینه خاک ترکیه ( افراد بالای 18 سال)  حدود 80 دلار
هزینه خاک ترکیه (افراد زیر 18 سال)  حدود 70 دلار
هزینه بیمه درمانی یکسالهبین 100 تا 550 لیر ترکیه
هزینه روش های اخذ اقامت ترکیه  ارزانترین روش 5000 لیر است

جاهای دیدنی استانبول - معرفی 60 مورد از جاذبه های گردشگری استانبول

اقدامات مورد نیاز در هنگام مفقود شدن کیملیک کارت

فرآیند صدور مجدد کیلمیک کارت هم زمان بر بوده و هم هزینه دارد، بنابراین در نگهداری از آن کوشا باشید، در صورتیکه کارت کیملیک خود را گم کردید باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. در هر شهری که کارت کیملیک ترکیه را گم کرده‌اید، به اداره پلیس همان شهر مراجعه کنید.
  2. به برگه نفوس نیاز خواهید داشت. این همان برگه‌ای است که در اداره نفوس مسکن ترکیه ثبت کرده‌اید. اگر این کار را قبلا انجام نداده‌اید، کارت کیملیک یکی از اعضای خانواده را به همراه اجاره‌نامه منزل به اداره نفوس مسکن ببرید. در آنجا به شما برگه ثبت آدرس می‌دهند.
  3. برگه ثبت آدرس گرفته شده از مرحله قبل را به همراه گزارشی که اداره پلیس به شما می‌دهد به همراه کپی پاسپورت معتبر و یک قطعه عکس از افراد خانواده، به اداره مهاجرت تحویل ‌دهید. در هر شهری که هستید به اداره مهاجرت همان شهر مراجعه کنید.
  4. مدارک و درخواست شما مبنی بر مفقودی کارت کیملیک ترکیه در اداره مهاجرت بررسی می‌شود. در این مرحله شما باید مبلغی هزینه را به حساب اداره واریز کنید.
  5. حال فیش پرداختی مرحله قبل و مدارک جمع‌آوری شده را به اداره مهاجرت ترکیه تحویل دهید.

نظرات کاربران

  • ادمین سایت ادمین سایت 1401/11/30
    19 نفر پسندیدند
    بله کارت اقامت ترکیه همون کارت کیملیک هست
  • مهدی مهدی 1401/11/30
    16 نفر پسندیدند
    کارت اقامت ترکیه همون کیملیک کارت هست؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر