شیوه های کلاهبرداری در سفر

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1400/05/25
بازدید: 1081

قبل از سفر باید بدانید که حتی اگر گردشگری آرام و بی آزار باشید، باز هم عده ای هستند که برای شما دردسر ایجاد کرده و قصد سوء استفاده از بی اطلاعی شما را داشته باشند. برای اینکه سفر خود را تا حد ممکن در امنیت انجام دهید، لازم است چیزهای زیادی دانسته و همچنین با روش های کلاهبرداری رایج در سفرها آشنا شوید. بدین ترتیب می توانید از خود و اموالتان مراقبت نموده و سفری کم خطر را تجربه کنید. در ادامه این مطلب به تعدادی از شیوه های رایج کلاهبرداری در سفر اشاره کرده و درباره آن ها توضیحات کوتاهی ارائه خواهیم داد. این نکات را به خاطر سپرده و در مسافرت به شهرهای بزرگ مانند تهران و همچنین در مسافرت های خارجی خود به آن ها توجه کنید. 

آشنایی با کلاهبرداری های رایج در سفر

به عنوان یک توریست، قبل از سفر لازم است درباره آداب و رسوم و زبان کشور مقصدتان اطلاعاتی داشته باشید؛ علاوه بر این ها لازم است بدانید در طول سفرتان ممکن است با چه اتفاقاتی روبرو شوید. یکی از اتفاقات رایج در سفر، مورد کلاهبرداری قرار گرفتن توسط افراد فرصت طلب و سودجو می باشد. به همین علت پیش از اقدام به مسافرت، لازم است تعدادی از کلاهبرداری های رایج را شناخته و روش مقابله با آن ها را بدانید.

 

کیف دزدی در سفر

 

تاکسی متر خراب

این مورد از ابتدایی ترین و همچنین رایج ترین روش های کلاهبرداری از مسافران است. این نوع تاکسی ها معمولا در ورودی فرودگاه ها، ترمینال ها و یا اماکن گردشگری منتظر مسافر هستند و به دلیل خراب بودن یا عدم استفاده از تاکسی متر، پس از رسیدن به مقصد، قیمت های نجومی را درخواست می کنند. بنابراین در هنگام سوار شدن به تاکسی دقت کنید که تاکسی متر وجود داشته باشد، روشن باشد و به درستی کار کند، در غیر این صورت پیش از سوار شدن، با راننده تاکسی درباره هزینه جابجایی به توافق برسید. 

پرت کردن حواس برای سرقت

پرت کردن حواس برای سرقت از مورد استفاده ترین روش های دزدی و کلاهبرداری است. در این روش مرسوم، فرد کلاهبردار ابتدا نوشیدنی یا خوراکی ای را بر روی لباس گردشگر می ریزد و وانمود می کند که این اتفاق، تصادفی بوده است. سپس به بهانه پاک کردن لباس فرد و کمک، به او نزدیک شده و در حین تمیز کردن لباس، از فرد دزدی می کنند. جهت جلوگیری از این اتفاق، هرگز به کسی اجازه پاک کردن لباس تان را ندهید و این کار را خودتان انجام دهید. 

پلیس قلابی

این نوع کلاهبرداران به شیوه ای صحنه سازی می کنند که نیاز به پلیس باشد. سپس پلیس های جعلی به مسافران نزدیک شده و مدارک شناسایی و پاسپورت را از آن ها می گیرند. به همین علت هرگز مدارک خود را در اختیار غریبه ها قرار ندهید، مگر اینکه مطمئن شوید روبروی شما پلیس قرار دارد و برای دریافت مدارک، دلیل خوبی وجود داشته باشد. 

کیف افتاده روی زمین

این روش حقه ای نسبتا قدیمی به شمار می رود و بیشتر در اوکراین دیده شده است. در این روش فرد کلاهبردار کیف پولی را روی زمین قرار می دهید و شما در هنگام عبور از آن ناحیه و با مشاهده آن کیف، دستتان را به طرف کیف پول خودتان می برید تا مطمئن شوید سر جایش قرار دارد. جیب بر این صحنه را دیده و جای دقیق کیف پولتان را متوجه می شود و اقدام به دزدیدن آن می کند.

تعویض خرید

این اتفاق معمولا در فروشگاه های محلی رخ می دهد. در این شیوه، یک غرفه، بهترین محصولاتش را برای تست کردن در اختیار شما قرار می دهد و با صحبت کردن شما را سرگرم می سازد. شما تصمیم به خرید بعضی از آن محصولات می گیرید. سپس فرد دیگری که از قبل با فروشنده هماهنگ کرده است، سبد خرید شما را با محصولات فاسد و تاریخ گذشته پر می کند و شما متوجه این مسئله نمی شوید. بنابراین این نکته را به یاد داشته باشید که هیچ گاه نباید از خریدهای خود غافل شوید. همچنین مطمئن شوید محصولات در جلوی چشم شما بسته بندی می شوند. همچنین رسید خرید را حتما از فروشنده تحویل بگیرید. 

 

سرقت کیف در سفر

 

سرقت اطلاعات

امروزه تمامی افراد از اینترنت رایگان استقبال می کنند و همین مسئله موقعیت خوبی را برای کلاهبرداران ایجاد می کند. این افراد پیشنهاد وصل شدن به اینترنت رایگان را به شما می دهند و سپس شما را هک کرده و اطلاعات شما را سرقت می کنند. به همین جهت اگر در مکانی مانند کافی شاپ، هتل یا رستوران دارای Wi-Fi رایگان قرار دارید، نام و رمز عبور آن را از مسئولان آن جا بپرسید. 

نقشه فروش ها

نوع دیگری از کلاهبرداری که بیشتر در اروپا رواج دارد، فروش نقشه به مسافران است. در این شیوه، فرد کلاهبردار در نقش فروشنده نقشه های گردشگری، مسافر را سرگرم می کند و نقشه ها را جلوی صورت او گرفته و حواسش را پرت می کند. سپس جیب مسافر را خالی می نماید. برای جلوگیری از این اتفاق، با نقشه فروش های محلی صحبت نکنید و همچنین مراقب وسایل خود باشید.

تعویض پول واقعی با تقلبی

این شیوه کلاهبرداری مخصوص گارسون هاست. آن ها پس از اتمام غذایتان، برای دریافت هزینه بر سر میز شما می آیند. پس از دریافت وجه، گارسون دور از چشم شما، پولتان را با یک پول تقلبی تعویض کرده و آن را به شما تحویل می دهد و به شما می گوید که پول تقلبی به او داده اید و حالا باید با روشی دیگر هزینه غذا را پرداخت کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، خودتان برای پرداخت هزینه به صندوق بروید و چشم از پولتان برندارید تا باقی مانده پولتان را به شما برگردانند. 

هدیه دادن دستبند یا گل

هدیه دادن نیز یک شیوه رایج کلاهبرداری است. در این روش، فردی به صورت دوستانه به شما نزدیک می شود و به شما گل یا دستبند هدیه می دهد. سپس از شما بابت آن، درخواست پول می کند. اگر از دادن پول امتناع ورزید، شروع به سروصدا و صحنه سازی می کنند. آن ها وانمود می کنند که شما از آن ها خرید کرده اید اما پولشان را پرداخت نمی کنید.جهت مواجه نشدن با چنین شرایطی، اجازه ندهید کسی تحت عنوان هدیه، چیزی به شما بدهد؛ مگر اینکه دلیل خوبی برای آن وجود داشته باشد. 

گدایی

متکدیان کودک به بغل و همچنین کودکان کاری که اصرار می کنند به آن ها کمک کنید، از رایج ترین مواری است که مخصوصا در سفر به هند با آن مواجه خواهید شد. علی رغم اصرار بسیار فراوان این افراد و همچنین ایجاد مزاحمت، پیشنهاد می شود هرگز به این متکدیان کمک نکنید؛ زیرا تمامی این زنان و کودکان به طور مافیایی کار می کنند، در تمامی مکان ها حضور داشته و سعی می کنند افراد مختلف را گول بزنند. 

بلیت های تقلبی

در این شیوه، افرادی تلاش می کنند بلیط های تقلبی اتوبوس، هواپیما و جاذبه های گردشگری را با تخفیف به شما بفروشند. این افراد ممکن است فروشنده مغازه یا حتی راننده تاکسی باشند. در هر صورت شما نباید این بلیط ها را بخرید. جهت اطمینان، همیشه بلیط های حمل و نقل را از وب سایت های رسمی و یا دفاتر رسمی خریداری نموده و بلیط مکان های دیدنی و گردشگری را نیز از تور لیدرها یا ورودی آن مکان تهیه کنید.

پیشنهاد عکس گروهی

مخصوصا در مکان های گردشگری و تاریخی، افرادی هستند که به شما پیشنهاد گرفتن عکس گروهی و دسته جمعی می دهند. این افراد معمولا کلاهبردارند و یا دوربین / موبایل شما را دزدیده، یا پس از گرفتن عکس، از شما تقاضای پول می کنند. به همین دلیل هیچگاه نباید پیشنهاد گرفتن عکس گروهی را قبول کنید. 
 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر