اروپا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 18061
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قاره اروپا دومین قاره کوچک جهان، بعد از اقیانوسیه می باشد که در نیمکره شمالی کره زمین قرار گرفته است. این قاره با قاره آسیا در یک پهنه خشکی قرار دارد و با یکدیگر اوراسیا را تشکیل می دهند. این قاره دارای تاریخ طولانی، گنجینه ای از دوران های مختلف تاریخ، جاذبه های تاریخی، هنری و طبیعی متنوع و گسترده، غذاهای محلی گوناگون و آب و هوای متفاوت در بخش های مختلف می باشد. ما در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به اروپا کشورها و مناطق، اتحادیه اروپا، فرهنگ و طبیعت اروپا و در آخر به لیست کشورهای اروپایی و نقشه اروپا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اروپا

آشنایی با قاره اروپا؛ اروپا کجاست؟

واژه اروپا از واژه ای لاتین گرفته شده که ریشه ای یونانی دارد. واژه یونانی آن " faceψ ops" به معنی دختری زیبا می باشد که از آن در اساطیر یونانی استفاده شده است. در حقیقت نام اروپا مربوط به دختر پادشاه فینیقی بوده که نام آن پادشاه نیز آگنور Agenor یا فونیکس Phoenix بیان می کنند. اروپا سرزمینی شبیه به یک جزیره است و برخی از کشورهایش اوراسیایی هستند. یعنی قسمتی از این کشورها در قاره اروپا و قسمت دیگری از آن ها در آسیا قرار می گیرد. مرز میان اروپا و آسیا را کوه هایی به نام آرال تشکیل می دهند. به طور دقیق تر، آسیا و اروپا توسط رود اورال جدا می شوند. 

این قاره به دلیل قرارگیری در منطقه معتدل شمالی، به قاره سبز شهرت دارد. همچنین لازم به ذکر است که این قاره دارای جزایر فراوانی می باشد. جزایر بزرگ آن عبارت اند از جزایر بریتانیا و ایسلند. این قاره شامل برخی از مهم ترین و تاریخی ترین شهرهای جهان از جمله رم، مسکو، لندن، برلین و آتن می شود. اروپا به جزیره ای شباهت دارد که سه طرف آن را آب فرا گرفته است. این آب ها بدین شرح اند: دریای سیاه، دریای مرمره، تنگه داردانل و تنگه بسفر در جنوب، دریای خزر و قفقاز در جنوب شرقی، اقیانوس قطب شمال، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و تنگه جبل الطارق (جدا کننده اروپا و آفریقا)، دریای بالتیک و دریای شمالی. 

تور اروپا | لیست قیمت بهترین تورهای اروپایی را از اینجا ببینید!

مساحت و جمعیت قاره اروپا؛ دومین قاره کوچک جهان

مساحت اروپا به عنوان دومین قاره کوچک جهان (پس از اقیانوسیه) بیش از 10.360.000 کیلومتر مربع است و در صورتی که جزایر را هم در نظر بگیریم، این رقم به 512.000.000 کیلومتر مربع می رسد. این قاره علی رغم مساحت نسبتا کم خود، دومین قاره جهان از نظر تراکم جمعیت می باشد. (پس از آسیا)
این قاره پس از قاره های آسیا و آفریقا، سومین قاره پرجمعیت جهان به شمار می رود و جمعیت آن طبق سرشماری سال 2018 کمی بیشتر از 746.4 میلیون نفر می باشد که این تعداد 11 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

جمعیت قاره اروپا

دین، زبان و فرهنگ اروپا؛ رواج فردگرایی

مردم اروپا فرهنگ خاص خود را دارند. زبان های رایج در قاره اروپا به طور عمده در سه گروه طبقه بندی می شوند: زبان های ژرمنی، زبان های لاتین و زبان های اسلاوی. مذهب اصلی مردم این قاره نیز مسیحیت است و اروپا دارای سه نوع کلیسای مختلف است: کلیساهای پروتستان، ارتودوکس شرقی و کاتولیک. هر کشور اروپایی غذای خاص خود را دارد و برخی غذاهای محبوب، بین چند کشور این قاره مشترک اند. غذاهای محلی این قاره را بر اساس منطقه جغرافیایی به چهار دسته تقسیم بندی می کنند: غذاهای اروپای جنوبی، شمالی، شرقی و غربی.وقایع رخ داده در اروپا، پایه و اساس بسیاری از تمدن های غربی را تشکیل می دهند. بسیاری از این تمدن ها تاثیر عمیقی از یونان باستان می گیرند که این تاثیرگذاری سبب به وجود آمدن دموکراسی و فردگرایی در کشورهای اروپایی گردیده است. برای گردشگران مذهبی حجاب اروپا دغدغه محسوب نمی شود. چرا که ممنوعیتی در پوشش مسافران در کشورهایی اروپایی وجود ندارد.

 

طبیعت اروپا؛ این قاره به جنگل هایش معروف است!

قاره اروپا که میزبان 50 کشور دنیا می باشد، یکی از متنوع ترین قاره های جهان از نظر تنوع جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی است. این قاره سبز دارای جنگل های انبوه، رشته کوه های سرسبز، سواحل شفاف، مناظر قطبی و صدها میراث جانی یونسکو بوده و از جنگل های این قاره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنگل سیاه آلمان: این رشته کوه سرسبز و انبوه در کنار رودخانه ای به نام راین در سومین ایالت بزرگ آلمان، بادن - وورتمبرگ (Baden-Württemberg)، واقع شده است و دارای دریاچه های شگفت انگیز، شهرهای تاریخی و مناظر زیبا می باشد. این جنگل از معروف ترین و محبوب ترین جاذبه های آلمان به شمار می رود. 
  • پارک ملی دورمیتور، مونته نگر: پارک ملی دورمیتور (Durmitor) در کشور مونته نگرو (Montenegro) در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و دارای جنگل های وسیع درخت کاج، عمیق ترین دره در اروپا و دریاچه های فراوان می باشد. این پارک ملی در دره رودخانه ای تارا واقع است. 18 دریاچه یخی این پارک به علت درخشش زیبایی که دارند، به نام چشمان کوه شهرت یافته اند. گردشگران در این منطقه خاص به ماهی گیری، کوه پیمایی، اسکی و قایق سواری می پردازند.

مهم ترین جاذبه های گردشگری قاره اروپا

اروپا، قاره ای سرشار از جاذبه های گردشگری متنوع و پر طرفدار است. در جدول زیر به لیستی از مهم ترین آن ها اشاره شده است:

ساگرادا فامیلیا، اسپانیامتئورا، یونانبرج کج پیزا، ایتالیاصخره های موهر، ایرلند
پمپی، ایتالیاکانال های بروخه، بلژیکمونت سنت میشل، فرانسهقلعه نوی شوان اشتاین، آلمان
شهر قدیمی تالین، استونیارتفاعات اسکاتلندکلیسای سنت باسیل، روسیهتاور بریج، انگلستان
دریاچه بلد، اسلوونیشهر قدیمی پراگ، چکبرج ایفل، فرانسهکانال های آمستردام، هلند
شهر قدیمی دوبروونیک، کرواسیکانال های ونیز، ایتالیاکلیسای سنت پیتر، ایتالیاایاصوفیه، ترکیه
الحمرا، اسپانیاآبدره های نروژکاخ ورسای، فرانسهتوپقاپی، استانبول
  کلیسای جامع نوتردام، پاریسآکروپولیس، یونان   کولوسئوم، ایتالیا نگارخانه ملی لندن، انگلستان 

جاهای دیدنی اروپا -  با سفر به اروپا این جاذبه های گردشگری را به هیچ عنوان از دست ندهند.

طبیعت اروپا و جاهای دیدنی آن

اقتصاد اروپا

اقتصاد اروپا در برگیرنده 746 میلیون نفر در 50 کشور گوناگون است. طبیعتا در اروپا نیز مانند سایر قاره ها، میزان ثروت کشورهای مختلف، با یکدیگر تفاوت دارد اما حتی فقیرترین کشورهای این قاره نیز استانداردهای زندگی و تولید ناخالص بالاتری نسبت به کشورهای فقیر دیگر قاره ها دارند. همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی در بیشتر کشورهای اروپایی، از میانگین جهانی بالاتر بوده و در دسته کشورهای بسیار توسعه یافته قرار می گیرند. (لیخن اشتاین، آندورا، موناکو، سوئد، نروژ، هلند، سوئیس)
 جامعه اقتصادی اروپا که با نام بازار مشترک نیز بیان می شود، در پی امضای "قرارداد رم" توسط کشورهای بلژیک، ایتالیا، فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان و هلند تشکیل شد. این کشورها در تاریخ 25 مارس 1957 قرارداد رم را امضا کرده و در اول ژانویه 1958 آن را اجرا کردند. این قرارداد شامل 6 فصل، 10 عنوان، با 248 ماده و 3 ضمیمه و 30 پروتکل می باشد و قرارداد بنیاد اتحادیه اروپاست. تشکیل این بازار مشترک و تلاش برای ایجاد اتحادیه اروپا، عکس العمل دولت ها و ملت های اروپایی در برابر شرایط و اتفاقات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنی عصر حاضر بوده است. ملت اروپا در برابر پیدایش و توسعه و پیشرفت دو کشور بزرگ جهان، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، چاره ای نداشتند جز اینکه یا متحد شده و اتحادی قوی در برابر این دو قدرت جهانی شکل دهند، یا منزلت و جایگاه جهانی خود را به مرور زمان از دست بدهند. مردم اروپا نخستین راه را برگزیدند.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا، از مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش های تقسیم بندی اقتصادی و سیاسی اروپا به شمار می رود. در سال 2020 اتحادیه اروپا شامل 27 کشور اروپایی می شود. این کشورها عبارت اند از: رومانی، هلند، لهستان، مالت، پرتغال، کرواسی، قبرس، فنلاند، فرانسه، استونی، آلمان، جمهوری چک، دانمارک، لتونی، لیتوانی، اسلواکی، اسلوونی، لوکزامبورگ، اسپانیا، بلژیک، بغارستان، اتریش، یونان، مجارستان، سوئد، ایتالیا و ایرلند. 
این اتحادیه یک پیوند سیاسی و اقتصادی است که کشورهای اروپایی را به هم پیوند داده و از آن ها یک گروه متحد می سازد. این اتحادیه در سال 1957 شکل گرفت و در ابتدا شامل 6 عضو بود. با گذشت زمان، برخی از کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفتند که از آن خارج شوند. این کشورها عبارت اند از: الجزایر فرانسه، سن بارتلمی، گرینلند و انگلیس.
اروپا شامل تقسیم بندی های سیاسی و اقتصادی دیگری نیز می شود. از جمله این تقسیم بندی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اتحادیه اقتصادی اوراسیا: این اتحاد سیاسی و اقتصادی شامل این کشورها می شود: بلاروس، ارمنستان، قیرقیزستان، قزاقستان، روسیه و عضو ناظر مولداوی.
  •  کشورهای منطقه یورو: این تقسیم بندی شامل کشورهایی می شود که ارز خود را به یورو تببدیل کرده اند و عبارت اند از: اسلواکی، اسلوونی، لتونی، لیتوانی، ایتالیا، لوکزامبورگ، پرتغال، ایرلند، مالت، هلند، قبرس، استونی، اتریش، بلژیک، آلمان، یونان، فنلاند، فرانسه و اسپانیا. 
  • منطقه اقتصادی اروپا و منطقه شینگن: این منطقه بدون مرز توسط توافقنامه شینگن ایجاد گشته که هر کشور با بستن توافقنامه های جداگانه و قبول اعمال مقررات منطقه شینگن به عضویت این منطقه در آمده است. این کشورها عبارت اند از: مجارستان، ایتالیا، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، اسپانیا، سوئد، نروژ، لوکزامبورگ، اسلواکی، فنلاند، فرانسه، استونی، آلمان، یونان، اسلوونی، ایسلند، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، لتونی، اتریش، لیتوانی و سوئیس.

کشورهای اتحادیه اروپا

راهنمای سفر به اروپا | جامع ترین راهنمای گردشگردی برای سفر به اروپا

کشورهای قاره اروپا 

این قاره شامل مجموعا 50 کشور مستقل و وابسته می باشد که این کشورها به همراه پایتخت هایشان بدین شرح اند:

  •  آلبانی (پایتخت: تیرانا) : در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و با کشورهای مونته نگر، مقدونیه، یونان و کوزوو هم مرز می باشد. دارای 29 هزار کیلومتر مربع وسعت و 300 کیلومتر مرز دریایی است.
  • آلمان (پایتخت: برلین) : وسعت آلمان 360 هزار کیلومتر مربع می باشد و رتبه هفتم وسیع ترین کشور اروپا را دارد. در جهان نیز از نظر وسعت در رتبه شصت و دوم قرار می گیرد. این کشور از شمال با دریای بالتیک و دانمارک، از جنوب با سوئیس و اتریش، از شرق با لهستان و چک، از غرب ببا بلژیک، هلند و فرانسه هم مرز می باشد.
  • آندورا (پایتخت: آندورا لاولا) : در کوه های پیرنه، میان فرانسه و اسپانیا واقع گردیده و مساحتی برابر با 470 کیلومتر مربع دارد.
  • اتریش (پایتخت: وین) : دارای مساحت 83 هزار کیلومتر مربع بوده و از نه استان تشکیل شده است. این کشور از جنوب با اسلوونی و ایتالیا، از شمال با آلمان و چک و از غرب با لیخن اشتاین و سوئیس دارای مرزک مشترک می باشد.
  • ارمنستان (پایتخت: ایروان) : مساحت ارمنستان بیش از 30 هزار کیلومتر مربع می باشد. ارمنستان آب و هوایی پر بارش و کوهستانی داشته و از غرب با کشور ترکیه، از جنوب با ایران، از شمال با گرجستان و از شمال شرق با آذربایجان دارای مرز مشترک است.
  • اسپانیا (پایتخت: مادرید) : این کشور در شبه جزیره ایبری واقع گردیده و با پرتغال و فرانسه مرز مشترک دارد. اسپانیا که در جنوب غربی اروپا قرار دارد، پنجاه و دومین کشور وسیع جهان با حدود 505 کیلومتر مربع وسعت می باشد.
  • استونی (پایتخت: تالین) : این کشور در شمال قاره اروپا و منطقه بالتیک قرار دارد. وسعت آن 46 هزار کیومتر مربع می باشد و کوچک ترین کشور منطقه بالتیک به شمار می رود. استونی با روسیه، لتونی و فنلاند دارای مرز مشترک است.
  • اسلواکی (پایتخت: براتیسلاوا) : این کشور با مساحت 50 هزار کیلومتر مربع، کشوری کوهستانی است و در اروپای مرکزی قرار دارد. کشورهای چک، مجارستان، اوکراین و اتریش با این کشور مرز مشترک دارند.
  •  اسلوونی (پایتخت: لیوبلیانا) : واقع در اروپای مرکزی و دارای مساحتی بیش از 20 هزار کیلومتر مربع و دارای آب و هوای متنوع. اسلوونی با کشورهای اتریش، ایتالیا، اسلوونی، کرواسی و مجارستان هم مرز است.

کشورهای اروپایی

  • اوکراین (پایتخت: کیف) : در اروپای شرقی واقع شده و مساحتی بالغ بر 600 هزار کیلومتر دارد که چیزی در حدود 2800 کیلومتر آن خط مرزی ساحلی می باشد. این کشور دارای 41 استان بوده و در جایگاه چهل و یکم بزرگ ترین کشورهای جهان جای می گیرد. هم مرزهای آن عبارت اند از: مولداوی، رومانی، بلاروس، لهستان، روسیه و اسلواکی.
  • ایتالیا (پایتخت: رم) : با مساحتی حدود 300 هزار کیلومتر مربع در جنوب قاره اروپا قرار دارد. 7600 کیلومتر مربع از این کشور را سواحل تشکیل می دهند. ایتالیا با کشورهای فرانسه، اتریش، واتیکان، سوئیس، اسلوونی و سان مارینو دارای مرز مشترک است.
  • ایسلند (پایتخت: ریکیاویک) : یک جزیره در شمالی ترین بخش اروپا که 103 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دارای آتش فشان های فعال است. این جزیره که هجدهمین جزیره بزرگ جهان به شمار می رود، در نزدیکی کشورهای اسکاتلند، گرینلند و نروژ قرار دارد.
  • بریتانیا (پایتخت: لندن) : بریتانیا مجموعه ای است از کشورهای متحد شامل انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی که در شمال غربی اروپا قرار دارند. بریتانیا از دو جزیره تشکیل شده که جزیره بزرگ تر شامل انگلستان، اسکاتلند و ولز بوده و دیگری ایرلند را در خود جای داده است.
  •  بلاروس (پایتخت: مینسک) : با مساحتی حدودا 200 هزار کیلومتری، در اروپای خاوری قرار دارد و وسیع ترین تالاب های اروپا نیز در این کشور واقع شده اند. همسایه های بلاروس عبارت اند از روسیه، لیتوانی، لهستان، لتونی و اوکراین.
  •  بلژیک (پایتخت: بروکسل) : در غرب اروپا قرار دارد و مساحت آن بالغ بر 30 هزار کیلومتر مربع می باشد. این کشور از سه منطقه جغرافیایی رشته کوه های آردن، دشت ساحلی و فلات مرکزی تشکیل شده است.
  • بلغارستان (پایتخت: صوفیه) : در اروپای شرقی قرار دارد و با مساحت 110 هزار کیلومتر، چهاردهمین کشور بزرگ اروپاست.
  •  بوسنی و هرزگوین (پایتخت: سارایوو) : در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مرز آبی آن برای دسترسی به آب های دریای مدیترانه حدودا 20 کیلومتر است. این کشور با مونته نگرو، صربستان و کرواسی مرز مشترک دارد.
  •  پرتغال (پایتخت: لیسبون) : مساحت آن بیش از 92 هزار کیلومتر مربع بوده و در جنوب غربی اروپا واقع است. این کشور همسایه اسپانیا می باشد.
  •  ترکیه (پایتخت: آنکارا) : کشوری اوراسیایی که قسمت کوچکی از آن در بالکان قرار دارد.
  •  ایرلند (پایتخت: دوبلین) : این کشور به شکل جزیره در شمال غربی اروپا قرار دارد و سومین جزیره بزرگ اروپا محسوب می شود.
  •   چک (پایتخت: پراگ) : در اروپای مرکزی قرار دارد و هم مرز با کشورهای آلمان، اتریش، اسلواکی و لهستان است.
  •  دانمارک (پایتخت: کپنهاگ) : با مساحت 44 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی 6 میلیون نفری، در منطقه اسکاندیناوی و شمال اروپا واقع شده است. این کشور دارای مرز مشترک با آلمان بوده و خط ساحلی به طول 7 کیلومتر دارد. 

کشورهای قاره اروپا

  •  روسیه (پایتخت: مسکو) : با داشتن 17 میلیون متر مربع مساحت، بزرگ ترین کشور جهان می باشد که در شمال منطقه اوراسیا واقع شده است. روسیه با 14 کشور اروپایی و آسیایی مرز مشترک دارد. 
  •  رومانی (پایتخت: بخارست) : در جنوب اروپا قرار دارد و با 240 هزار کیلومتر مربع مساحت، نهمین کشور بزرگ اروپاست. جمعیت آن 20 میلیون نفر بوده و با صربستان، اوکراین، مولداوی، مجارستان و بلغارستان مرز مشترک دارد.
  • سن مارینو (پایتخت: سن مارینو) : سومین کشور کوچک اروپاست که در جنوب این قاره و شبه جزیره ایتالیا واقع است. آب و هوای سن مارینو مدیترانه ای می باشد.
  •  سوئد (پایتخت: استکهلم) : پنجمین کشور بزرگ اروپا با 450 کیلومتر مربع مساحت می باشد. این کشور در شمال اروپا و منطقه اسکاندیناوی واقع شده و دارای مرز مشترک با نروژ، فنلاند و دانمارک است.
  •  سوئیس (پایتخت: برن) : در اروپای غربی واقع است و 42 هزار کیلومتر مساحت و 9 میلیون جمعیت دارد. سوئیس با کشورهای آلمان، لیخن اشتاین، اتریش، فرانسه و ایتالیا دارای مرز مشترک است.
  •   صربستان (پایتخت: بلگراد) : در جنوب اروپا و شبه جزیره بالکان واقع شده و رودی به نام دانوب در یک سوم این کشور جریان دارد. بیش از 25 درصد صربستان را جنگل ها تشکیل می دهند و با مجارستان، رومانی، کوزوو، مقدونیه، بلغارستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین مرز مشترک دارد.
  •  فرانسه (پایتخت: پاریس) : این کشور سرسبز در اروپای غربی واقع شده و سومین کشور بزرگ اروپا به شمار می رود. این کشور با 65 میلیون نفر جمعیت، با کشورهای بلژیک، آلمان، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا و موناکو همسایه است.
  •  فنلاند (پایتخت: هلسینکی) : با 6 میلیون نفر جمعیت، در شمال اروپا واقع شده است. کشورهای روسیه، سوئد و نروژ همسایه های آن بوده و هشتمین کشور بزرگ اروپا محسوب می گردد. 
  •  قبرس (پایتخت: نیکوزیا) : جزیره ای در قسمت شرقی دریای مدیترانه که دارای دو رشته کوه معروف است.
  •  کرواسی (پایتخت: زاگرب) : در منطقه بالکان واقع شده و 65 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. این کشور دارای 5 میلیون نفر جمعیت بوده و با بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، صربستان، مجارستان و اسلوونی هم مرز است. 

کشورهای فرانسه فنلاند قبرس کرواسی ،

  • گرجستان (پایتخت: تفلیس) : با مساحت 70 هزار کیلومتر و جمعیتی معادل 4 میلیون نفر، در اوراسیا و ارروپای شرقی واقع شده و هم مرز کشورهای ترکیه، ارمنستان، روسیه و آذربایجان است.
  •  لتونی (پایتخت: ریگا) : در شمال اروپا قرار دارد و با بلاروس، استونی، روسیه و لیتوانی هم مرز است.
  • لوکزامبورگ (پایتخت: لوکزامبورگ) : در غرب اروپا قرار داشته و با بلژیک، آلمان و فرانسه دارای مرز مشترک می باشد. 
  • لهستان (پایتخت: ورشو) : نهمین کشور بزرگ قاره اروپا با 310 هزار کیلومتر مربع مساحت که با آلمان، چک، لیتوانی، روسیه، بلاروس، اسلواکی و اوکراین هم مرز است.
  • لیتوانی (پایتخت: ویلنیوس) : در شمال شرقی اروپا قرار داشته و با لتونی، لهستان، روسیه و بلاروس هم مرز است.
  • مالت (پایتخت: والتا) : مجمع الجزایری کوچک است که در جنوب قاره اروپا قرار داشته و مرکز دریای مدیترانه می باشد. این کشور در نزدیکی ایتالیا، لیبی و تونس قرار دارد.
  •  مجارستان (پایتخت: بوداپست) : در بخش مرکزی اروپا قرار دارد و با اتریش، صربستان، کرواسی، اسلوونی، اوکراین، رومانی و اسلواکی هم مرز است. 
  •  مقدونیه شمالی (پایتخت: اسکوپیه) : در بخش جنوب شرقی اروپا قرار داشته و 25 هزار کیلومتر مربع مساحت و 2 میلیون جمعیت دارد.
  • مولداوی (پایتخت: کیشیناو) : هم مرز با کشورهای رومانی و اوکراین می باشد و در اروپای شرقی واقع است.
  • موناکو (پایتخت: موناکو) : در نزدیکی سواحل جنوبی کشور فرانسه قرار داشته و دومین کشور کوچک جهان است.
  •  نروژ (پایتخت: اسلو) : این کشور پادشاهی با 5 میلیون جمعیت و بیش از 380 هزار کیلومتر مربع مساحت، در منطقه اسکاندیناوی قرار دارد و با روسیه، سوئد و فنلاند هم مرز است. 
  •  واتیکان (پایتخت: واتیکان) : این کشور، کوچک ترین کشور جهان می باشد که در دل پایتخت ایتالیا جای گرفته است.
  •  هلند (پایتخت: آمستردام) : این کشور با جمعیت 17 میلیون نفر و مساحتی بیش از 41 هزار کیلومتر مربع، در شمال غربی اروپا واقع شده است. هم مرزهای آن شامل کشورهای بریتانیا، آلمان و بلژیک می شود.
  •   یونان (پایتخت: آتن) : این کشور در جنوب شرقی قاره اروپا و قسمت جنوبی بالکان واقع شده و دارای بیش از 6 هزار جزیره می باشد. از این تعداد جزیره تنها حدود 200 مورد قابل سکونت است. هم مرزهای این کشور عبارت اند از: ترکیه، بلغارستان، آلبانی و مقدونیه. 

لیست کشورهای اروپایی

سفر ارزان به اروپا | چگونه به اروپا ارزان سفر کنیم؟ دیگر دغدغه سفر به اروپا را نداشته باشید!

اروپا دارای 44 کشور مستقل می باشد که به 7 منطقه یا دسته کلی طبقه بندی می شوند. این دسته بندی به این شکل است:

  •   کشورهای اروپای مرکزی: سوئیس، آلمان، لهستان، اتریش، لیخن اشتاین، اسلواکی، مجارستان، جمهوری چک
  •  کشورهای اسکاندیناوی: نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک، ایسلند
  •   جزایر بریتانیا: انگلستان و تمامی جزایر تحت سلطه این کشور
  •   کشورهای  SE اروپا یا اروپای جنوب شرقی: کرواسی، ترکیه، اسلوونی
  •  کشورهای S اروپا یا اروپای جنوبی: سان ماریو، واتیکان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، آندورا
  •  کشورهای W اروپا یا اروپای غربی: بلژیک، هلند، فرانسه، لوکزامبورگ و موناکو
  •   کشورهای E اروپا یا ارپای شرقی: لیتوانی، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، اوکراین، مولداوی، استونی، لتونی، بخش اروپایی روسیه و بخش هایی از گرجستان

نقشه قاره اروپا 

نقشه اروپا

نقشه اروپا | آنلاین + pdf نقشه اروپا با کیفیت    

حقایقی جالب درباره اروپا:

  •  در 20 سال اخیر، در پی ثابت ماندن نرخ تولد و مرگ در اروپا، جمعیت این قاره تقریبا ثابت مانده است.
  •  در اروپا هیچ بیابانی وجود ندارد.
  • اروپا دارای سه منطقه زمانی می باشد: منطقه زمانی اروپای شرقی، منطقه زمانی اروپای مرکزی و منطقه زمانی اروپای غربی.
  • 12کشور قاره اروپا در سال 2002 واحد پولی مشترکی به نام یورو تعیین کردند و در سال های بعد، برخی دیگر از کشورهای اروپایی به این واحد پولی مشترک پیوستند.
  •   کشور آلمان دارای 9 همسایه می باشد: جمهوری چک، بلژیک، اتریش، فرانسه، لوگزامبورگ، سوئیس، هلند، لهستان و دانمارک.
  •   استانبول تنها شهری است که در دو قاره قرار دارد. این شهر در تنگه بسفر واقع شده و بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی از آن در قاره آسیاست. به این دلیل مشهور است: "اگر می خواهی ناهار خود را در اروپا و شام خود را در آسیا بخوری، باید در استانبول باشی."
  •   نروژ در اروپا به سرزمین آفتاب نیمه شب معروف است.
  • مجسمه آزادی توسط فردریک بارتلندی فرانسوی طراحی و توسط یک فرانسوی دیگر به نام نان الکساندر گوستاو ایفل، ساخته شده و سپس به آمریکا فرستاده شد.
  • واتیکان تنها کشور جهان می باشد که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. علی علی 1402/05/14
    8 نفر پسندیدند
    من کل مقاله رو کامل خوندم، فقط درباره آب و هوای اروپا ننوشته بودین! 🙂
  2. علی لحظه آخر 1402/05/14
    5 نفر پسندیدند
    سلام علی عزیز. خوشحالیم که مقاله مورد توجه تون قرار گرفته، از اونجایی که قاره اروپا شامل کشورهای زیادی میشه داخل هر کشور اروپایی به آب و هوای همون کشور هم اشاره شده ولی به صورت کلی آب و هوای اروپا تا حد زیادی تحت تأثیر جریان‌های گرم اقیانوس اطلسه که زمستان‌ها نه خیلی سرد و تابستان‌ها نه خیلی گرم هست.
  3. شاپور حسنلو شاپور حسنلو 1401/11/24
    24 نفر پسندیدند
    اطلاعات خوبی راجب آسیا و اروپاه و تقسیمات و ادیان و جغرافیای کشورهای اروپاه و همچنینی نژادها یاد گرفتم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر