آب و هوای قونیه

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 2800
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر قونیه، هفتمین شهر پرجمعیت کشور ترکیه، با جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر می باشد. این شهر در ارتفاعی در حدود ۱۲۰۷ متری در جنوب غربی فلات مرکزی آناتولی قرار دارد که با دشتی حاصلخیز احاطه شده است. سرزمین هایی هموار با پوشش گیاهی قوی و خاک مناسب، که از نظر کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.شهر قونیه، در منطقه آناتولی مرکزی قرار دارد و آب و هوای آن، قاره‌ای با زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های گرم و خشک است. بارندگی در این شهر اغلب در ماه‌های فصل بهار و پاییز اتفاق می‌افتد.آب و هوای شهر قونیه، ساحلی نیست، بلکه بیشتر دارای آب و هوایی کوهستانی است. میانگین دمای هوا در تابستان در شهر قونیه حدود ۳۰ درجه است، هرچند که ماکزیمم دما به حدود ۳۵ درجه نیز می‌رسد. در زمستان هم میانگین دما ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است، هرچند که عمدتاً در غروب‌ها و شب‌ها به منفی ۴ درجه هم می‌رسد. میزان بارش در قونیه زیاد نیست، اما در کل شهر بسیار خشکی محسوب نمی شود.شهر قونیه، آب و هوایی با اقلیم قاره ای دارد، یعنی دارای زمستان های سرد و برفی، و تابستان هایی گرم و خشک است. معمولا در طول فصل  بهار و پاییز، می توان انتظار بارش باران رو داشت. در زمستان، سرمای زیر صفر درجه در انتظار مسافران خواهد بود. مانند بسیاری از شهر های توریستی دیگر ترکیه، تابستان شلوغ ترین فصل قونیه، و بهترین زمان برای سفر به این شهر محسوب می شود. اگر به دنبال یک زمان خلوت از سال هستید، بهار و پاییز عالی است. با این حال ، اگر به فستیوال های فرهنگی علاقمندید، بهترین زمان برای سفر به قونیه برای شما، فصل زمستان خواهد بود ، زیرا هر ساله در ماه دسامبر، جشنواره های فرهنگی زیادی برگزار می شود.با این حال، اگر قصد سفر به این شهر را دارید، لازم است تا درباره آب و هوای شهر قونیه اطلاعاتی را کسب کنید تا در بهترین زمان ممکن، از این شهر زیبا و خوش آب و هوا لذت کافی را ببرید. ادامه این مقاله، به بررسی شرایط آب و هوایی شهر قونیه می پردازیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. شرایط آب و هوایی قونیه در فصول مختلف سال

 

آب و هوای قونیه

معرفی شهر قونیه - آشنایی با شهر تاریخی و قدیمی ترکیه!

شرایط آب و هوایی قونیه در فصول مختلف سال

اکنون به برسی آب و هوای قونیه در فصول مختلف سال می پردازیم.

  • آب و هوای قونیه در بهار:

فصل بهار، به دلیل تعادل مناسب دما و رطوبت، یکی از بهترین و دل انگیز ترین فصل ها، برای سفر به قونیه است. فصل بهار،  با سرما شروع می شود اما به مرور، دمای هوا بالاتر می رود. میانگین دمای روز در حدود ۱۶درجه سانتی گراد است که شب ها، دمای هوا کمی پایینتر می آید و سردتر می شود. فصل بهار، فصل بسیار جذابی برای سفر به قونیه است و دلیلش هم این است که در این فصل است که سرمای قونیه پایان می گیرد و هنوز گرمای شدیدی هم در آن احساس نمی شود. میانگین دمای قونیه در فصل بهار، حدودا ۱۶ درجه سانتیگراد است و شب ها نیز، کمی خنک تر از این می شود. آب و هوای قونیه در فصل بهار، بسیار معتدل و مطلوب است. البته لازم است بدانید که در فصل بهار احتمال خیلی کمی برای بارش باران در قونیه وجود دارد.ماه اول بهار، ماه خلوتی در قونیه محسوب می شود و کم کم از ماه های دوم و سوم به بعد، به جمعیت توریستان قونیه افزوده می شود. البته هیچ وقت قونیه در فصل بهار به شلوغی فصل تابستان نمی رسد اما همین خلوت بودن شهر در این فصل،  باعث جذابیت قونیه در بهار می شود. اگرچه هیچ  فستیوال محبوبی در فصل بهار برگزار نمی شود، اما بازدید از کنسرت‌ها و اجراهای محلی، بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد. در فصل دل انگیز و زیبای بهار، بسیاری از گل‌ها شکوفا می‌شوند و شهر پرجنب‌وجوش و مملو از حس زندگی و طراوت می شود. بنابراین اگر این نوع از آب‌ وهوا را می‌پسندید، فصل ایده آل برای سفرتان به قونیه را پیدا کرده اید.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟
  • آب و هوای قونیه در تابستان:

تابستان، یکی از فصل های مناسب سفر به قونیه و اوج گردشگری در این شهر است. خوشبختانه آب و هوای قونیه در تابستان، خیلی گرم نیست و همچنان برای گشت و گذار در شهر مناسب است. اگر حوصله شلوغی را دارید، این فصل از سال، فصل مناسبی برای شما به منظور سفر به قونیه است. متوسط دما در این شهر،۲۵ درجه سانتی گراد است که این دما، در شب ها به میزان ۱۰درجه سانتیگراد کاهش پیدا می کند.احتمال بارش در تابستان های قونیه، بسیار کم است.ماه های میانی سال در فصل تابستان، آب و هوایی معتدل و به طور مطلوبی گرم هستند. این ماه ها با ۰ تا ۳ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را دارند. ماه های ژوئن تا آگوست، فصل داغ و پر گردشگری در قونیه است طوری که هرساله گردشگران زیادی از سراسر جهان در قونیه، حضور پیدا می کنند، بنابراین ممکن است با بالا رفتن قیمت در هزینه هتل ها و پروازها و سایر خدمات گردشگری رو به رو شوید.

 

آب و هوای قونیه در فصل های مختلف

 

  • آب و هوای قونیه در پاییز:

فصل پاییز، فصل آنچنان شلوغی از سال نیست.در این فصل، از هتل ها گرفته تا پارک ها و رستوران های شهر، بسیار خلوت و دلنشین می شوند.خیابان های خلوت و آرام،  با برگ های نارنجی و طلایی که روی سنگ فرش ها ریخته اند، پیاده روی های طولانی و عاشقانه همراه با استشمام هوای تازه و پاییزی، حسی سرشار از طراوت و زیبایی در ما به وجود می آورد. دمای هوای قونیه به طور متوسط ،۲۰درجه سانتی گراد، همراه با وزش باد شدید در شب ها است. معمولاً در طول پاییز ماهانه ، ۲ تا۳ سانتی متر، باران می بارد که هنوزهم این مقداربسیار کم است و باعث تغییر حس و حال شهر نمی شود. بازی های Javelin Games که یک رویداد ورزشی ترکیه است، معمولاً هر سال در ماه سپتامبر برگزار می شود. این ورزش، یک بازی هیجان انگیز است که با اسب انجام می شود.اگر به تماشای این رویداد ورزشی علاقه دارید، این فصل می تواند فصلی مناسب برای سفر به قونیه برای شما باشد.ماه های سپتامبر تا نوامبر، تقریبا معادل با اواسط شهریور تا اواسط آذر تقویم ما هستند. این ماه ها هم فصل خلوتی قونیه به حساب می آید و توریستان کمتری در قونیه دیده می شوند. در ماه اکتبر که ما دوم پاییز محسوب می شود، می توانید انتظار این را داشته باشید که میانگین دمای هوای قونیه در طول روز، حدود 20 درجه سانتیگراد بشود و غروب ها نیز کمی باد خنک در شهر بوزد .دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۰٫۹ تا ۲۹٫۴ درجه سانتی گراد است که بر اساس میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا می کند. حدودا در هر ماه به طور میانگین ۲ تا ۳ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. براین اساس که  پاییز فصل خلوت گردشگری قونیه است، قیمت هتل ها و بلیط های هواپیما کاهش می یابد.

  • آب و هوای قونیه در زمستان:

آب و هوای قونیه در زمستان بسیار سرد می شود. هوای شهر قونیه در ماه های زمستانی، می تواند تا صفر درجه سانتیگراد نیز کاهش یابد. در فصل زمستان می توان چند روز برف و باران را تجربه کرد. در این فصل، کمترین میزان گردشگر وارد این شهر می شوند، به همین دلیل می توانید از نرخ های خارج از فصل با قیمتی بسیار مناسب و خدمات مقرون به صرفه بهره ببرید. قونیه ، یکی از قدیمی ترین و عرفانی ترین شهرهای ترکیه است ، که هر ساله، در ماه دسامبر،جشنواره های عرفانی زیادی برگزار می شود.بنابراین اگر به دنبال یک تجربه فرهنگی و عرفانی هستید، بهترین زمان برای سفرتان به قونیه، فصل زمستان خواهد بود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر